hvordan lukker jeg enkeltmandsfirma?
Fra : Henrik

Dato : 09-11-05 18:57

Hej

Hvordan lukker jeg mit enkeltmandsfirma og hvordan med regnskab, lager m.m ?

Hvad gør jeg med vare som jeg ikke har/kan få solgt?

Henrik

Fra : Webpoint

Dato : 10-11-05 10:16

Hej Henrik

Da jeg lukkede mit firma, solgte jeg alle aktiverne ( Et meget lille
varelager og kundekartotek ) til en lokal indenfor samme branche.

Nedskrev alle møbler, edb og lign. til en værdi af nul. Fik en god edbmand
til at bekræfte edb´ens værdi til nul i en gensalgssituation ( Dette især
fordi, man som enkeltmandsperson åbenbart så skal tilbagebetale en % del af
momsen, hvis man afhænder det inden for 5 år )

Afregnede momsen og lavede så et årsregnskab.

Gik på Told og Skat - gav dem regnskabet, kvittering for momsafregning og
dokumentationen på edb aktiverne.
De kikkede på det, gav besked om at jeg kunne smide edb delene ud og
afmeldte firmaet.

Sådan, værre var det ikke.

Så kommer der sidst på året, noget med skatten - men da firmaet netop
lukkede fordi det gav underskud, kan det sikkert ikke blive så slemt

Kim

Fra : Henrik

Dato : 10-11-05 17:29

Hej

Tak for svaret..

Vil det sige at når jeg nu her til årsskifte, Bare kan gå ud på TS,
afleverer helårsregnskabet og afmelde firmaet og det er så det?
Jeg har aldrig købt noget til firmaet. så de eneste aktiver jeg har, er mit
lille varelager. som jeg vel bare selv skal købe som enhver anden kunde. Til
en pris der gør at mit totalresultat går i nul.?

Jeg håber jeg har forstået dig rigtig.

Henrik

Fra : Nico de Jong

Dato : 10-11-05 18:13

> Jeg har aldrig købt noget til firmaet. så de eneste aktiver jeg har, er
mit
> lille varelager. som jeg vel bare selv skal købe som enhver anden kunde.

Det hænger ikke sammen. Når firmaet aldrig har købt noget, kan det ikke
stå
nogen steder, f.eks. som lager. Ergo kan du heller ikke sælge det.

Nico

Fra : Henrik

Dato : 10-11-05 18:44

ehh ok!!

Jeg har købt varer til videresalg, men jeg har aldrig købt noget til
firmaet.. inventar, edb-udstyr,bil mm.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 10-11-05 18:41

On Thu, 10 Nov 2005 18:13:21 +0100, "Nico de Jong"
<first_name@FARUMDATA.DK> wrote:

>Det hænger ikke sammen. Når firmaet aldrig har købt noget, kan det ikke
>stå
>nogen steder, f.eks. som lager. Ergo kan du heller ikke sælge det.

Man kan nu godt producere ting uden at indkøbe noget.
Det skulle da være mig en smal sag at lave 10.000 stiklinger af de to
blåskæg jeg har stående i indkørslen - vel at mærke 10.000 salgsklare
planter i løbet af et års tid. Dem kan jeg fint sælge uden at have
indkøbt noget at ligge på lager.

Eller misforstår jeg noget?

-snart med hund: http://vedskovens.dk/d/hv/2005_olivia/051030/051030_d2.htm

Fra : Nico de Jong

Dato : 10-11-05 20:24

sen" <mads@gartneriet.dk> skrev i en meddelelse
news17n1lj7vob1l01e060im8mmctumuu57d@4ax.com...

> Man kan nu godt producere ting uden at indkøbe noget.
> Det skulle da være mig en smal sag at lave 10.000 stiklinger af de to
> blåskæg jeg har stående i indkørslen

Jeg kan se hvad du mener, men intet kommer ud af den blå luft. I dit
tilfælde skulle du f.eks. have købt 10.000 potter, pottemuld, osv.
Nico

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 10-11-05 21:44

On Thu, 10 Nov 2005 20:24:19 +0100, "Nico de Jong"

>Jeg kan se hvad du mener, men intet kommer ud af den blå luft. I dit
>tilfælde skulle du f.eks. have købt 10.000 potter, pottemuld, osv.

Lige til blåskæg har du nok ret. Dårligt eksempel. Hvis nu vi siger
Forsythia i stedet - der laver man stiklingerne ude i et stykke fræset
jord, her kunne jeg altså have lavet 10.000 planter uden at have købt
noget. Måske bortset fra en spade til at grave jorden med og et stykke
plastik til at dække med indtil planterne fik rod. Ingen af delene
indgår i det færdige produkt og ligger som sådan vel heller ikke på
lager.

Men når nu Henrik ikke fortæller hvad hans firma har solgt, så kan vi
heller ikke skråsikkert sige at det ikke kan passe at han ikke har købt
noget til firmaet.

-snart med hund: http://vedskovens.dk/d/hv/2005_olivia/051030/051030_d2.htm

Fra : Petersen_Michael

Dato : 10-11-05 21:59

In news:81c7n1hk0ustmsfhm133qsk6bla263a3vi@4ax.com,
Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk> Typed:
> Men når nu Henrik ikke fortæller hvad hans firma har solgt, så kan vi
> heller ikke skråsikkert sige at det ikke kan passe at han ikke har
> købt noget til firmaet.

Han kunne fx. sælge rådgivning.

Hvor mange timer mon han har på lager?

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg

Fra : Holst

Dato : 10-11-05 19:30

Henrik wrote:

> [...]
> lille varelager. som jeg vel bare selv skal købe som enhver anden kunde. Til
> en pris der gør at mit totalresultat går i nul.?

Du skal reelt sælge dit lager til den værdi, som dit lager har. Har
lageret for eksempel en værdi af 10.000 kr., så kan du ikke sælge det
til dig selv for 2.000 kr., så du ender med et fint rundt nul på
årsregnskabet, hvis du i stedet kunne have solgt det for 10.000 kr. til
din nabo og opnået et overskud på årsregnskabet på 8.000 kr.

Generelt skulle det aldrig være godt at sælge det til sig selv,
medmindre man har dokumentation for, at man selv har købt varen til
varens egentlige værdi.

Og så gør dig selv den tjeneste, at du afmelder firmaet inden nytår.
Afmelder du det først efter nytår, skal du om et års tid til at
udarbejde årsregnskab og lignende for året 2006. Og ligeledes vil der
være et momsregnskab for første kvartal/halvår af 2006. Alt dette kan du
undgå, hvis du afmelder inden nytår.