"LAN DNS"
Fra : Morten

Dato : 09-11-05 15:45

Hej. Jeg har en CentOS 4.2 Linux maskine.domæne.dk der fungerer som
mailserver. På internettet resolver den til en ekstern IP adresse som
forventet.

Hvis man sidder på LAN'et, skal man gerne kunne tilgå den via den
interne IP adresse (192.168.0.101) frem for den eksterne
(80.164.bla.bla) da det ellers tager ekstremt lang tid at hente
attachments). Hvordan gør jeg det lettest? Skal jeg installere en DNS
eller noget lokalt? Jeg har faktisk et par maskiner som jeg gerne vil
gøre så hvis man sidder på LAN'et, så får man den interne IP frem for
den eksterne.

Mvh.

Morten

Fra : Kent Friis

Dato : 09-11-05 16:37

Den Wed, 09 Nov 2005 15:44:52 +0100 skrev Morten:

> [...]
> eller noget lokalt? Jeg har faktisk et par maskiner som jeg gerne vil
> gøre så hvis man sidder på LAN'et, så får man den interne IP frem for

Put maskinen i /etc/hosts på klienterne på LAN.

Mvh
Kent

Fra : Morten

Dato : 09-11-05 17:37

Kent Friis wrote:

> Put maskinen i /etc/hosts på klienterne på LAN.

Pointen er, at hvis de sidder "ude i verden" så skal de gå via
internettet mod mail-serveren uden at skulle rette hosts fil eller
lignende. Der må findes en bedre løsning.

Mvh.

Morten

Fra : Allan Joergensen

Dato : 09-11-05 17:39

Morten <useless@useless.useless> wrote:

[...]
> Pointen er, at hvis de sidder "ude i verden" så skal de gå via
> internettet mod mail-serveren uden at skulle rette hosts fil eller
> lignende. Der må findes en bedre løsning.

tag et kig på dnsmasq.

--
Allan Joergensen

"I'm a professional snoop." -- Calvin

Fra : Kent Friis

Dato : 09-11-05 17:50

Den Wed, 09 Nov 2005 17:36:34 +0100 skrev Morten:

> Pointen er, at hvis de sidder "ude i verden" så skal de gå via
> internettet mod mail-serveren uden at skulle rette hosts fil eller
> lignende. Der må findes en bedre løsning.

Ah, nogen af os slæber ikke rundt på PC'en så tit, og jeg synes ikke
det fremgår af dit indlæg.

(Og når man endelig gør, skal man alligevel til at ændre indstillingerne,
fjerne DHCP fra WAN-siden, og slå det til på LAN-siden i stedet for, osv).

Mvh
Kent

Fra : Leif Neland

Dato : 09-11-05 23:02

Kent Friis wrote:

> [...]
>
> (Og når man endelig gør, skal man alligevel til at ændre
> indstillingerne, fjerne DHCP fra WAN-siden, og slå det til på

Sæt en DHCP-server op på mailservern, der giver lan-maskinerne deres ip,
gateway og dns på mailserveren.
Kør så en nameserver på mailserveren, der resolver de interne maskiner til
deres lan-adresser. Sæt det til kun at lytte på lan-adressen, ikke
wan-adressen.

Når laptoppen sættes til ude i byen, får den fra DHCP den officielle
nameserver, der giver den externe ip på mailserveren.

Du har vel smtp auth, så klienterne kan bruge mailserveren uden den er et
åbent relay?

Leif

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 09-11-05 21:19

Morten <useless@useless.useless> writes:

> Pointen er, at hvis de sidder "ude i verden" så skal de gå via
> internettet mod mail-serveren uden at skulle rette hosts fil eller
> lignende. Der må findes en bedre løsning.

Sæt en lokal DNS op der har MX for dit eget domæne som du gerne vil
have det.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk - Unix, Java, Web, Netværk, Århus

Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 09-11-05 23:56

Thorbjoern Ravn Andersen wrote:

> Sæt en lokal DNS op der har MX for dit eget domæne som du gerne vil
> have det.

Her kommer mine 3 forskellige løsningsforslag:

1. løsning:
Opsæt samba på mailserveren og giv den et windows navn på netværket.
Installer herefter winbind på klienterne, og ændre din nsswitch.conf på
klienterne til også at bruge wins som opslag.

Herefter kan du fra klienterne pinge, telnette whatever på det navn du
gav serveren i samba.

Btw. det er en fordel at opsætte samba serveren som wins server og
angive wins server på på din dhcp server.

2. Løsning:
Opsæt en hurtig fælles router(firewall) som understøtter internal
loopback og sæt den til at forwarde den eksterne ip til den interne IP.

3. Løsning:
Opsæt din egen dnsserver med bind eller tinydns eller hvad du nu vælger
og lad dine klienter lave opslag på din interne DNS server. Opsæt din
DHCP server til at oplyse om den interne dns server. Det kan dog være
besværligt at oprette de zoner. Ihvertfald med bind som ikke altid er
den nemmeste dns server jeg kender, og den eneste jeg har erfaring med.

Hilsen Mikkel

From: Mikkel Bundgaard
Replace "invalid" with "dk" in address
homepage: http://www.notfound.dk/main/index.html?page=usenet