Imap erfaring
Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 09-11-05 14:30

Jeg anvender courier-imap server til mails. Courier imap anvender
Maildirs til at gemme mails og løsningen fungerer egenlig udmærket.

Nogle gange kunne det dog være ønskeligt at det kørte en smule
hurtigere. Mit problem er at jeg har enkelte indbakker med +1000 mails
som er rimelig sløvt at åbne fra webmail. Harddisk aktiviteten er
samtidig ernorm når disse åbnes. Forståeligt når +1000 filer skal åbnes
og læses.

Mit spørgsmål, findes der andre/hurtigere løsninger som stadigvæk har et
imap4 interface? Evt. en form for proxy ?

Min ide var fx at gemme mails i en sql database eller tilsvarende? Er
der andre som har erfaringer med optimering af IMAP servere?

Hilsen Mikkel

From: Mikkel Bundgaard
Replace "invalid" with "dk" in address
homepage: http://www.notfound.dk/main/index.html?page=usenet

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 09-11-05 14:53

Mikkel Bundgaard skrev:

> Min ide var fx at gemme mails i en sql database eller tilsvarende?

http://dbmail.org/

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
Copenhagen, Denmark

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 09-11-05 22:21

Mikkel Bundgaard skrev:

> [...]
>
> Min ide var fx at gemme mails i en sql database eller tilsvarende? Er
> der andre som har erfaringer med optimering af IMAP servere?

Indtil for et halvt år siden anvendte jeg også altid Courier IMAP med
maildirs, men jeg oplevede ofte ventetid i forbindelse med læsning af
IMAP foldere. Jeg overvejede også anvendelse af databaser i stedet, men
i stedet afprøvede jeg Dovecot (http://dovecot.org/), hvor der i min
sammenhæng også anvendes maildirs (placeret på en reiserfs partition,
hvor læsningen af mange små filer er hurtigere). Og systemet er markant
hurtigere end Courier IMAP...

Overgangen er utrolig simpel, da Dovecot nemt overtager størstedelen af
opsætningen direkte fra fra Courier IMAP.

--
Mvh. Jacob Tranholm
http://jtranholm.dk/

Fra : Stig H. Jacobsen

Dato : 17-11-05 17:43

On Wed, 09 Nov 2005 14:30:26 +0100, Mikkel Bundgaard wrote:

> Min ide var fx at gemme mails i en sql database eller tilsvarende? Er
> der andre som har erfaringer med optimering af IMAP servere?

"Oryx Mailstore is a mail archive server that stores normalized
mail in a PostgreSQL database, and serves it using IMAP."

http://www.oryx.com/mailstore/overview.html

Jeg ved dog ikke, hvor hurtig den er.

--
Stig