Liste over aliaser i Postfix
Fra : René Frej Nielsen

Dato : 06-11-05 14:06

Hejsa,

Jeg har en Mac OS X Server kørende, hvor der kører den del domæner
under virtual hosting. Jeg har lavet listen over brugere i
/etc/postfix/virtual og det virker fint.

Den seneste 10.4.3 opdatering nukede desværre den fil, men heldigvis
har Postfix stadig listen internt, for alle aliser virker endnu.

Er det muligt at få Postfix til at spytte en liste over de nuværende
aliaser ud? Jeg har googlet lidt rundt, men det er ikke lykkedes mig
at finde den rette kommando, men det må da være muligt? Jeg kan ikke
lige huske dem alle, så jeg er lidt på den, hvis det ikke kan lade sig
gøre.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 06-11-05 14:15

René Frej Nielsen wrote:
> [...]
> at finde den rette kommando, men det må da være muligt? Jeg kan ikke
> lige huske dem alle, så jeg er lidt på den, hvis det ikke kan lade sig

Har du stadig din binære udgave af virtual - du husker man skal køre en
postmap virtual for at "oversætte" den ASCII udgave til en binær. Det er
måske derfor at din postfix stadig virker - nemlig at din binære udgave
er intakt. Jeg ved så ikke hvordan du kommer "tilbage" fra en binær fil
til en tekst fil - men filformatet er jo kendt.

PS - hvis du har den binære skulle du overveje en backup inden du går
videre ...

Jørn

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 06-11-05 15:10

Jørn Hundebøll <spamnews2@dblue.dk> wrote:

> [...]
> er intakt. Jeg ved så ikke hvordan du kommer "tilbage" fra en binær fil
> til en tekst fil - men filformatet er jo kendt.

Tak for dit lynhurtige indlæg. Jeg har dog lige hittet en backup, som
jeg heldigvis havde på min arbejdsstation. Den er vist komplet.

> PS - hvis du har den binære skulle du overveje en backup inden du går
> videre ...

God ide...

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 06-11-05 15:12

On Sun, 06 Nov 2005 14:14:43 +0100, Jørn Hundebøll wrote:

> er intakt. Jeg ved så ikke hvordan du kommer "tilbage" fra en binær fil
> til en tekst fil - men filformatet er jo kendt.
Det kan man ikke, da den binære fil er et hashmap. Hashing er en en-vejs
algoritme.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 06-11-05 15:34

Michael Rasmussen wrote:

> Det kan man ikke, da den binære fil er et hashmap. Hashing er en en-vejs
> algoritme.

Ved du hvorfor har man lavet et krypteret format til at gemme disse
oplysninger i ?

Jørn

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 06-11-05 15:37

On Sun, 06 Nov 2005 15:34:03 +0100, Jørn Hundebøll wrote:

> Ved du hvorfor har man lavet et krypteret format til at gemme disse
> oplysninger i ?
Formentlig pga. performance - hashing er en af de få søgealgoritmer, der
tilbyder O(1) - 1-1 relation mellem nøgle og data.
--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 06-11-05 15:58

Michael Rasmussen skrev:

> Formentlig pga. performance - hashing er en af de få søgealgoritmer,
> der tilbyder O(1) - 1-1 relation mellem nøgle og data.

For mig lyder det altså som om I blander to ting sammen. De hash-
databaser min postfix bruger er - selv om de er "hash" og "binære" -
ikke det mindste krypterede:

#v+

$ strings -a /etc/postfix/access_helo.db | head
REJECT Relay access denied
vantbanken.se
REJECT Relay access denied
azda.se
REJECT Relay access denied
reinhammar.org
REJECT Relay access denied
szn.dk.eu.org
REJECT Relay access denied
seistrup.dk.eu.org
$ file /etc/postfix/access_helo.db
/etc/postfix/access_helo.db: Berkeley DB (Hash, version 8, native byte-order)
$

#v-

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
PNX · http://pnx.dk/

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 06-11-05 16:17

> For mig lyder det altså som om I blander to ting sammen. De hash-
> databaser min postfix bruger er - selv om de er "hash" og "binære" -
> ikke det mindste krypterede:

Jeg havde faktisk ikke kikket i virtual.db filen (ud over at en
almindelig cat ikke gav noget brugbart), men kan da godt se at alle mail
adresserne faktisk fint kan læses vha. strings.

Så alt håb var ikke ude for Rene, selvom en backup ikke kunne
fremskaffes. Mon ikke han har fremover sørger for en backup.

Jørn

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 06-11-05 17:18

> [...]
>
> Så alt håb var ikke ude for Rene, selvom en backup ikke kunne
> fremskaffes. Mon ikke han har fremover sørger for en backup.

Jeg fandt heldigvis en backup på min arbejdsstation hvor jeg lavede
filen oprindeligt. Det havde jeg bare glemt i skyndingen...

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 06-11-05 15:41

Michael Rasmussen skrev:

> Det kan man ikke, da den binære fil er et hashmap. Hashing er
> en en-vejs algoritme.

Det er ukorrekt - om ikke i alle, så i hvert fald i nogle tilfælde.
Med de fleste databaseformater kan man rekonstruere det oprindelige
textformat udfra den binære fil. Hvorledes man gør det, afhænger
af hvilken dbm man har valgt.

Med lidt held kan databasen dumpes v.hj.af "postmap -s" (se manual-
siden til postmap(1) for detaljer).

Hvis databasen er en sleepycat-db, kan den sikkert dumpes v.hj.af
fx db_dump.

Hvis ingen af de to nævnte metoder virker, kan textfilen med lidt
held rekonstrueres v.hj.af et simpelt python-script (eller perl-ditto),
hvis der ellers findes et passende db-modul til fortolkeren.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
Copenhagen, Denmark

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 06-11-05 15:57

On Sun, 06 Nov 2005 14:40:35 +0000, Klaus Alexander Seistrup wrote:

> Med lidt held kan databasen dumpes v.hj.af "postmap -s" (se manual- siden
> til postmap(1) for detaljer).

Hvilken version af postfix benytter du? Option -s findes ikke i min
version.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 06-11-05 16:04

Michael Rasmussen skrev:

> Hvilken version af postfix benytter du? Option -s findes ikke i min
> version.

Postfix v2.2.4.

Switchen -s har kom tilsyneladende til i v2.2 (fra postmap(1)):

#v+

-s Retrieve all database elements, and write one line of key value
output for each element. The elements are printed in database
order, which is not necessarily the same as the original input
order. This feature is available in Postfix version 2.2 and
later, and is not available for all database types.

#v-

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup