2 zsh spørgsmål
Fra : Henrik Farre

Dato : 06-11-05 01:43

Hej

Jeg har 2 problemer med zsh som jeg ikke har kunne google en løsning
til.

Første problem:
Hvis jeg prøver at ls en fil, med sudo, i en mappe som jeg ikke har
rettigheder til at læse får jeg:

sudo ls /en/eller/anden/sti/filnavn-*
ls: /en/eller/anden/sti/filnavn-*: No such file or directory

Jeg har en ide om at det hænger sammen at det prøver at globbe filnavnet
før den køre sudo. Men hvis jeg prøver med

noglob sudo ls /en/eller/anden/sti/filnavn-*
ls: /en/eller/anden/sti/filnavn-*: No such file or directory

Og ja filen findes faktisk, og jeg kan f.eks. sudo zsh og så ls filen.

Andet problem:
Jeg vil gerne have correction til at ignorer filer der starter med ".",
hvis jeg f.eks. køre en kommando med et programnavn hvor jeg har en
"~/.programnavn" siger zsh:

zsh: correct programnavn to .programnavn ? ([Y]es/[N]o/[E]dit/[A]bort)

Jeg ved godt at chancen for at det står som i FAQ'en eller svaret er #1
hit fra google er ret høj, men jeg kan åbenbart ikke rammen den rigtig
kombination af søge ord :(

--
Mvh. / Kind regards
Henrik Farre - http://www.rockhopper.dk

Fra : Kasper Dupont

Dato : 07-11-05 11:08

Henrik Farre wrote:

> [...]
> rettigheder til at læse får jeg:
>
> sudo ls /en/eller/anden/sti/filnavn-*
> ls: /en/eller/anden/sti/filnavn-*: No such file or directory

Det ser ud til at shellen er sat op til at sende pattern uændret
videre til ls, når den ikke kan matche det med noget.

> Jeg har en ide om at det hænger sammen at det prøver at globbe filnavnet
> før den køre sudo.

Korrekt.

> Men hvis jeg prøver med
>
> noglob sudo ls /en/eller/anden/sti/filnavn-*
> ls: /en/eller/anden/sti/filnavn-*: No such file or directory

Nu siger du så explicit, at den skal lade være med at globbe
(går jeg ud fra, jeg kender ikke den eksakte betydning af noglob),
hvilket betyder, at den gør nøjagtigt det samme som før.

> Og ja filen findes faktisk, og jeg kan f.eks. sudo zsh og så ls filen.

Du har nok ikke nogen fil, der faktisk hedder filnavn-*.

Globbing er noget som shellen kan gøre for dig. ls laver ingen
globbing. Og det ser ud til, at du slet ikke kører nogen shell
med rettigheder som den bruger, der kan udføre globbing. Det er
så et punkt, hvor jeg tror su og sudo opfører sig forskelligt.
Så vidt jeg erindrer vil su altid udføre en evt. kommando
gennem sh. Men dete kan man jo også bare bede sudo om at gøre.
Hvad sker der, hvis du skriver:

sudo sh -c 'ls /en/eller/anden/sti/filnavn-*'

--
Kasper Dupont
Note to self: Don't try to allocate

Fra : Henrik Farre

Dato : 07-11-05 16:00

man, 07 11 2005 kl. 11:08 +0100, skrev Kasper Dupont:

> [...]
> gennem sh. Men dete kan man jo også bare bede sudo om at gøre.
> Hvad sker der, hvis du skriver:
>
> sudo sh -c 'ls /en/eller/anden/sti/filnavn-*'

Så får jeg filen listed, også hvis jeg bruger sudo zsh :)

Så nu fik jeg det afklaret. Ang. mit anden spørgsmål lader det til at
det heller ikke er muligt at få correction til at ignore filer der
starter med "." så må jeg leve med at der slet ikke er nogen correction
på nogle kommandoer, vha: nocorrect kommando.

Fra : Claus Alboege

Dato : 07-11-05 19:38

Hej,

Henrik Farre <look@my.signature.dk> writes:
> Jeg har 2 problemer med zsh som jeg ikke har kunne google en løsning
> til.

Har du overvejet at spoerge paa zsh-user listen?

zsh-users@sunsite.dk

/Claus A

Fra : Henrik Farre

Dato : 08-11-05 12:59

man, 07 11 2005 kl. 19:37 +0100, skrev Claus Alboege:
> Hej,

> Har du overvejet at spoerge paa zsh-user listen?
>
> zsh-users@sunsite.dk

Ja bestemt, ville bare sikre mig først at jeg ikke overså noget basalt.