nye skatteregler
Fra : Peter H

Dato : 07-11-05 15:50

Sydinvest informerer i et nyt notat om de nye regler for beskatning af
aktier - regler,
der har gjort investering i aktier gennem investeringsforeninger mere
fordelagtigt.

Regeringen (Venstre og Det Konservative Folkeparti), Dansk Folkeparti og Det
Radikale
Venstre har i dag indgået en aftale om forenkling af reglerne for
beskatning af aktier
med virkning fra 1. januar 2006.

Det væsentligste i den nye model for private personer er:

- at 3-års reglen ophæves og erstattes af en generel regel, som siger, at
aktieavancer
beskattes som aktieindkomst uanset ejertiden

- at den såkaldte 100.000 kroners regel fjernes

- at avancer fremover beskattes som aktieindkomst:
o aktieindkomst i 2006 fra 0 - 44.300 kr. beskattes med 28 pct.
o aktieindkomst i 2006 over 44.300 kr. beskattes med 43 pct.

- mulighederne for fradrag for tab udvides

- at der indføres visse overgangsregler for aktier erhvervet før aftalens
ikrafttræden,
som sikrer:
o aktier under 100.000 kroners grænsen kan sælges skattefrit efter tre år
o aktier som sælges efter en ejertid mindre end tre år ikke vil blive
beskattet hårdere
som følge af den indgåede aftale

Interesserede investorer kan læse nærmere om de nye regler på
Skatteministeriets
hjemmeside.

Den nye lovgivning indeholder endvidere godt nyt for de aktiebaserede
investeringsforeninger, da det fremover bliver endnu mere attraktivt at
investere i
aktier gennem investeringsforeningerne frem for at foretage investeringerne
direkte.

Fordelen består i, at skattebetalingen af gevinster opnået på aktier ejet i
tre år eller
mere bliver styret af salgstidspunktet for beviserne, og ikke af hvornår de
er
hjemtaget i den aktiebaserede investeringsforening.

Dette notat er udarbejdet den 7. november 2005 af Sydinvest ved
afdelingsdirektør Niels
Skovvart.

Fra : smaz

Dato : 07-11-05 23:45

"Peter H" <dsl171956@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
[snip]
> [...]
> som sikrer:
> o aktier under 100.000 kroners grænsen kan sælges skattefrit efter tre år

I notatet fra Skatteministeriet står der flere steder
"ikrafttrædelsestidspunktet" og "virkningstidspunktet". Hvornår er det?
Mandag den 7/11-05 eller 1/1-06?

Det jeg er mest interesseret i, er overgangsreglerne for beholdninger under
100.000 kr's grænsen og ejertid over 3 år.

Herunder to citater fra notatet:

"Overgangsreglen beskrevet i pkt. 5 sikrer, at denne skærpelse (af
beskatningen, min bem.) ikke får virkning for børsnoterede aktier, som på
ikrafttrædelsestidspunktet indgår i små beholdninger."

"Overgangsreglen sikrer, at skattefriheden fastholdes for børsnoterede
aktier, som på virkningstidspunktet for den nye regler indgår i beholdninger
under 100.000 kr.'s grænsen."

Det kunne være interessant at få at vide om man inden 1/1-06 kan købe indtil
136.600 kr børsnoterede aktier, og så være garanteret skattefrihed af
aktieavancen efter 3 år og frem af denne pulje.

mvh/smaz

Fra : JS

Dato : 08-11-05 10:06

"smaz" <smaz-snabel@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> 136.600 kr børsnoterede aktier, og så være garanteret skattefrihed af
> aktieavancen efter 3 år og frem af denne pulje.

Præcis. Det kan jeg heller ikke blive klog på.

Fra : Joakim Von And

Dato : 08-11-05 10:12

"JS" <js_539@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "smaz" <smaz-snabel@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Præcis. Det kan jeg heller ikke blive klog på.

Svaret er ja, forudsat at beløbsgrænsen ikke overskrides i de efterfølgende
tre år.

Fra : Poul Christensen

Dato : 08-11-05 21:06

"Joakim Von And" <ncm_ab@hotmail.com> wrote in

> "JS" <js_539@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Svaret er ja, forudsat at beløbsgrænsen ikke overskrides i de
> efterfølgende tre år.

Det udsagn er der vist ikke grundlag for i metarialet på
Skatteministeriets hjemmeside, tværtimod står der øverst p 2:

"En overgangsregel, som sikrer, aktier købt før ændringernes
virkningstidspunkt vil kunne sælges skattefrit, hvis de indgår i
beholdninger, som på lovens virkningstidspunkt ligger under 100.000 kr.’s
grænsen, og sælges efter en ejertid på mindst 3 år."

Der står at det er tilstrækkeligt at beholdningen er under grænsen, når
de nye regler træder i kraft. Hvad der sker derefter er uden betydning
for skattefriheden.

mvh
Poul Christensen

Fra : Joakim Von And

Dato : 09-11-05 08:50

"Poul Christensen" <poulchr03xdelx@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Der står at det er tilstrækkeligt at beholdningen er under grænsen, når
> de nye regler træder i kraft. Hvad der sker derefter er uden betydning

Det må så udelukkende være børsnoterede aktier, der refereres til.

Men du har helt ret. Opfylder man den øvre grænse for 100.000 kr. reglen på
lovens virkningstidspunkt, (136.600 kr 31/12-05), opnås en evt
skattefritagelse ved en ejertid på tre år eller mere.

Jeg takker for rettelsen.

Fra : jr

Dato : 10-11-05 07:03

> [...]

> Der står at det er tilstrækkeligt at beholdningen er under grænsen, når
> de nye regler træder i kraft. Hvad der sker derefter er uden betydning

Mon ikke det vil blive rettet senere. Det er jo nok ikke denne tolkning
der
ment.

Fra : Poul Christensen

Dato : 10-11-05 22:32

"jr" <jraahauge@NOSPAMyahoo.com> wrote in news:4372e29b$0$38654
$edfadb0f@dread12.news.tele.dk:

> "Poul Christensen" <poulchr03xdelx@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Mon ikke det vil blive rettet senere. Det er jo nok ikke denne tolkning
> der ment.

I det nye lovforslag der ligger på skatteministeriets HP (www.skm.dk)er
det i hvert fald ikke rettet- så mon ikke det tanken .

mvh
Poul Christensen

Fra : Peter H

Dato : 08-11-05 10:22

"JS">> Det kunne være interessant at få at vide om man inden 1/1-06 kan købe

> Præcis. Det kan jeg heller ikke blive klog på.

Jeg synes ligeledes det fremgår ret klart at 100.000 kr grænsen bevares og
derved at man kan indkøbe aktier senere i år og opnå skattefrihed efter 3 år
hvis 100.000 grænsen ikke er overskredet, om ikke andet kan man sælge
forskellen mellem grænsen og det opnåede afkast, så man er under grænsen ved
afregning efter 3 år.

Fra : Peter H

Dato : 10-11-05 13:45

Flere nye regler fra BØRSEN 10 nov side 26

1. Man kan ikke længere trække tab på børsnoterede aktier fra i gevinster på
unoterede aktier, når aktierne er ejet i mindre end 3 år.
2. Man kan fradrage tab i unoterede investeringsforeninger med det samme i
slutskatten. Tabet kan modregnes andre betalte skatter.

Peter H