MS Windows
briani 27239
Compaq Presario og XP
Fra : Torben Hjorth

Dato : 05-11-05 11:39

Hej gruppe!

Jeg har i et anfald af storhedsvanvid sagt ja til at hjælpe min bror med
at
installere XP på hans bedagede Compaq Presario 5861.

Installationsproblemerne har været massive, for det viste sig efterhånden,
at installationen gik i stå på bestemt tidspunkt hver eneste gang - nemlig
når netværksoplysningerne var blevet indtastede. Herefter tyggede
computeren
lidt på det hele og meddelte så, at "Nogle filer på Windows XP
Professional
cd-rom skal bruges. Indsæt Windows XP Professional cd-rom i det drev, der
er
markeret nedenfor og klik derefter på OK. E:\i386". Det forstod jeg jo
ikke
noget af, når nu installations-CD'en sad fint på plads i E-drevet!?

Det endte med, at jeg startede computeren med en gammel Windows 98
startdiskette kombineret med Volkov Commander (for også at kunne kopiere
underbiblioteker), således at jeg kopierede i386-kataloget fra
installations-CD'en over på en HD-partition i computeren, som den så blev
henvist til, når det punkt blev nået, hvor computeren nægtede at gå
videre.
På den måde installerede maskinen delvist XP fra sin egen harddisk.

Så på den måde har jeg altså faktisk fået lagt XP ind på computeren - men
nu
viser det sig, at Stifinder (og Diskhåndtering og Enhedshåndtering) ikke
kender til cd-rom eller dvd-drev overhovedet!! Så forstår man jo bedre, at
den gik i stå i installationen - men spørgsmålet er, hvad jeg gør nu, for
vi
kan jo ikke undvære drevene??

Jeg går ud fra, det må være et driverproblem (men jeg kan ikke rigtigt
google mig frem til noget nyttigt..), og det må vel også være et problem,
som andre er stødt på i tidens løb? Så hvis nogen kan hjælpe, vil I gøre
både brormand og mig glade!

Mange hilsener
Torben

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 05-11-05 13:23

On Sat, 5 Nov 2005 11:39:02 +0100, "Torben Hjorth"
<torbenhjorth@stofanet.dk> wrote:

> [...]
>ikke
>noget af, når nu installations-CD'en sad fint på plads i E-drevet!?
Defekt CDrom ?
Maskinen skulle ifg. HP/Compaq kunne trille med XP.
Så det burde gå "lige ud af landevejen".

Prøv evt. at kigge lidt her
http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/softwareList?dlc=en&lc=en&product=93638&lang=en&cc=us&os=228
Der er links til yderlig hjælp.

> [...]
>installations-CD'en over på en HD-partition i computeren, som den så blev
>henvist til, når det punkt blev nået, hvor computeren nægtede at gå
Med I386 kataloget på plads kunne du jo havde foretaget
XPinstallationen direkte fra HD. Er det prøvet ?
Er HD iorden ?

/Hans

Fra : jama

Dato : 05-11-05 13:52

"Torben Hjorth" <torbenhjorth@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Mange hilsener
> Torben

> Den har indtil videre sparet mig for at få 5036 spam-mails.

Det forstår jeg ikke,at du skal indtaste netværk indstillinger,under XPpro
install.
Dem finder den da selv, det sker helt automatiski,det gjorde det for mig.
Gør den ikke det,så ville jeg anulere det under XP pro install.og gøre det
når XP er færdig install.Jeg har tit oplevet det kan give problemmer,at
install.
de diverse drivere til "grafik-lyd etc" under install.af XP (det er sket
for mig)
Jeg har somregel install.dem bagefter og så har det kørt uden
problemmer.Men
husk,at genstarte efter hver enkelt hardware install.det kan skabe
problemmer,
hvis du install.flere (i et hug) uden genstart!!
Jeg er bange for du må til install.XPpro endnu en gang,selvfølgelig kan du
prøve,
om en rep.kan klare det,men husk så ,at det ikke er den første rep.
du skal bruge,men nr.2 der hvor der er et stort R (nr.1 er dem der har lavet
systemgendan.)

Mvh. Jama

Fra : *** Calle ***

Dato : 05-11-05 14:18

Torben Hjorth wrote:
> [...]
> problem, som andre er stødt på i tidens løb? Så hvis nogen kan
> hjælpe, vil I gøre både brormand og mig glade!

Presario kører med XP uden problemer her. Skal godt nok lige sige at jeg har
fjernet Compaq's meget begrænsede BIOS, og smidt den i der er original til
bundkortet.

--
*** Calle ***

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 06-11-05 17:08

Torben Hjorth wrote:
> Jeg har i et anfald af storhedsvanvid sagt ja til at hjælpe
> min bror med at
> installere XP på hans bedagede Compaq Presario 5861.

Som andre har nævnt, så prøv med et andet CD-drev og evt. et
andet kabel.
For en sikkerheds skyld, så test lige harddisken med producentens
diagnosticeringsværktøj og test rammene med www.memtest.org
(personligt bruger jeg samlingen fra www.ultimatebootcd.com).

Jeg har tidligere oplevet, at XP ikke kunne installeres på en
Compaq før der blev lavet en lowlevel-formatering... Det har nok
noget at gøre med de skjulte partitioner de gerne bruger til
genoprettelse.

God arbejdslyst.

--
Mvh.