Fjern tekst ved klik i input?
Fra : Martin Ploug

Dato : 04-11-05 08:25

Hej

Måske har jeg allerede selv fundet svaret,
men jeg har et input felt, hvor i der står noget tekst.
Jeg vil gerne lave det sådan at teksten fjernes,
når man klikker i input feltet.

Kan man bare indsætte nedenstående stump kode?
Jeg har først lige fundet det, og har ikke prøvet det af.

<input name="Email" value="Email" onclick="this.value='">

Tak.

Med venlig hilsen
Martin

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 04-11-05 08:53

> Kan man bare indsætte nedenstående stump kode?
> Jeg har først lige fundet det, og har ikke prøvet det af.
>
> <input name="Email" value="Email" onclick="this.value='">

Tjo - det kan man såmænd godt. Men jeg ville nok vælge onfocus i
stedet for onclick, da der rent faktisk er nogle der ikke klikker
på input-feltet, men 'TABer' sig ned til det!

/Claus

Fra : Benny Nissen

Dato : 04-11-05 11:08

Claus Rasmussen wrote:

> Tjo - det kan man såmænd godt. Men jeg ville nok vælge onfocus i
> stedet for onclick, da der rent faktisk er nogle der ikke klikker
> på input-feltet, men 'TABer' sig ned til det!

Og når man så er hoppet videre til næste felt og opdager en stavefejl i
tidligere, hopper man tilbage for at rette: Hov, så forsvinder hele
teksten igen. Ikke nogen brugervenlig løsning.

--
Benny Nissen

Fra : Ukendt

Dato : 04-11-05 16:32

Benny Nissen wrote:
> Og når man så er hoppet videre til næste felt og opdager en stavefejl i
> tidligere, hopper man tilbage for at rette: Hov, så forsvinder hele
> teksten igen. Ikke nogen brugervenlig løsning.

En anden mulighed er:
<input type="text"
onfocus="if(this.value==this.defaultValue)this.value='';"
onblur="if(this.value=='')this.value=this.defaultValue;">

Sletter kun teksten hvis den ikke er blevet ændret. Fra
http://roenving.users.whitehat.dk/index.html?/WD3Input.html

--
http://www.skovenborg.frac.dk

Fra : Martin Ploug

Dato : 07-11-05 13:22

Ulrik Skovenborg wrote in dk.edb.internet.webdesign.clientside:

> [...]
> onblur="if(this.value=='')this.value=this.defaultValue;">
>
> Sletter kun teksten hvis den ikke er blevet ændret. Fra

Hej

Mange tak for jeres indlæg.
Jeg har nu bare valgt den nemme løsning med:

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 04-11-05 12:38

Benny Nissen skrev:

> Og når man så er hoppet videre til næste felt og opdager en
> stavefejl i tidligere, hopper man tilbage for at rette: Hov,
> så forsvinder hele teksten igen. Ikke nogen brugervenlig
> løsning.

Men den kan godt laves brugervenligt - fx som her:

<input type="text" value="tekst fra start" name="etfelt"
onfocus="this.value='';this.onfocus=null;">

Det sletter kun værdien første gang feltet får focus.

En anden variant er følgende:

<input type="text" value="tekst fra start" name="etfelt"
onfocus="this.select();" onchange="this.onfocus=null;">

- der nøjes med at vælge hele teksten (stadig kun første gang).

De to metoder er begge beskrevet i et indlæg her i gruppen af Lasse
Reichstein Nielsen. Indlægget kan ses på Google her:

<http://groups.google.dk/group/dk.edb.internet.webdesign.clientside/msg/69c0f0e2541db705?hl=da&>

(kortlink: <http://kortlink.dk/262b>)
--
Jens Gyldenkærne Clausen