Bambushegn
Fra : PØLLE

Dato : 04-11-05 06:37

Hej alle

Er der nogen her, som kan fortælle mig, hvor lang tid kan man forvente et
bambushegn holder.

PØLLE

Fra : jubija@yahoo.dk

Dato : 04-11-05 09:34

On Fri, 4 Nov 2005 06:36:35 +0100, "PØLLE" <peterPRIKjessie@gmail.com>
wrote:

>Hej alle
>
>Er der nogen her, som kan fortælle mig, hvor lang tid kan man forvente et
>bambushegn holder.

Mange danske forhandlere skriver "utrolig lang levetid", men fortæller
ikke hvad det er. Sikkert fordi de reelt ikke ved det. Nogle anbefaler
træbeskyttelse, andre fraråder. der hersker åbenbart lidt usikkerhed,
sikkert fordi det er så nyt.

Et enkelt sted (*) har jeg dog set, at man kun kan forvente en levetid
på 5-10 år alt afhængig af vejr og vind:
http://www.jagro.dk/Pages/Planteskole/Bambus_Hegn.html

På div. udenlandske sites kan man støde på forventede levetider på
5-15 år, igen også afhængig af vejret.

f.eks. her:
http://www.safarithatch.com/pages/products/p19a.htm

Fra : Max

Dato : 04-11-05 09:43

Hej

> Et enkelt sted (*) har jeg dog set, at man kun kan forvente en levetid
> på 5-10 år alt afhængig af vejr og vind:

Jeg fjernede et 30 år gammelt område med bambus for et par år siden,
men er det forøvrigt ikke sådan at visse bambustyper dør når de har
blomstret ?

Mvh Max

Fra : Peter Schrøder

Dato : 04-11-05 10:06

PØLLE skrev:
> Er der nogen her, som kan fortælle mig, hvor lang tid kan man
> forvente et bambushegn holder.

Indtil det blomstrer. Bambus blomstrer en gang
hver 100 år og går derefter ud.
Så svaret må være: Fra 0 til 100 år.

Peter Schrøder

Fra : Peter Kirk

Dato : 04-11-05 10:46

"Peter Schrøder" <petersch@vip.cybercity.invalid> skrev i en meddelelse

> Indtil det blomstrer. Bambus blomstrer en gang
> hver 100 år og går derefter ud.
> Så svaret må være: Fra 0 til 100 år.

Fedt! Vi har nogle bambus vi gerne vil af med...

Fra : Peter Schrøder

Dato : 04-11-05 11:56

Peter Kirk skrev:
> Fedt! Vi har nogle bambus vi gerne vil af med...

Ja, så er det bare at vente...
Men de forsvinder i øvrigt ikke, de visner bare.

Peter Schrøder

Fra : Max

Dato : 04-11-05 12:08

Hej Peter

> Ja, så er det bare at vente...
> Men de forsvinder i øvrigt ikke, de visner bare.

Det er da kun et spørgsmål om tidshorizont.

Mvh Max

Fra : PØLLE

Dato : 04-11-05 11:23

| Er der nogen her, som kan fortælle mig, hvor lang tid kan man forvente et
| bambushegn holder.

Jeg bliver nød til at tilføje følgende: Det er et hegn som erstatter en hæk
og der er ikke rødder.

PØLLE

Fra : Peter Schrøder

Dato : 04-11-05 11:59

PØLLE skrev:
> Jeg bliver nød til at tilføje følgende: Det er et hegn som erstatter
> en hæk og der er ikke rødder.

He he. Ja, den havde jeg misforstået. Sådan
et hegn, afhængig af kvaliteten, holder vel
noget længere end et tilsvarende af flettet pil.
Mon ikke ca 5 år et godt bud?

Peter Schrøder

Fra : Max

Dato : 04-11-05 12:10

Hej

> noget længere end et tilsvarende af flettet pil.

Jeg havde et stykke pilehegn stående, det stod 2 år
og så røg det ud på grund af ælde.

> Mon ikke ca 5 år et godt bud?

Jeg tror godt det kan blive noget ældre.

Mvh Max