Taber trådløs forbindelse i linux
Fra : Kasper Laudrup

Dato : 04-11-05 02:48

Hejsa,

Jeg har et småirriterende problem. Når jeg tilslutter mig et
trådløst netværk mister jeg jævnligt forbindelsen. Ind i mellem går
der 10 minutter, ind i mellem 2 timer.

Når det sker er det eneste jeg umiddelbart kan gøre at hive mit
trådløse kort ud og ind igen så driveren reloades og derefter forbinde
mig til netværket igen.

Man kunne jo tænke at det var et driver problem, men det mystiske er, at
jeg både har et pc-card (med en atmel chip) og en usb dims (med en
realtek chip), så jeg tvivler lidt på, at det er problemet.

Det sker på flere forskellige netværk jeg tilslutter mig og det virker
ikke som om det har nogen betydning hvor kraftigt signalet på
forbindelsen er.

Nogen anelse om hvad der kan være galt eller hvor jeg kan begynde at
fejlfinde? Der står intet i loggen...

Jeg kører ubuntu og kerne 2.6.12-9.

På forhånd tak,
Kasper

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 04-11-05 07:32

On Fri, 04 Nov 2005 02:47:44 +0100, Kasper Laudrup wrote:

> Nogen anelse om hvad der kan være galt eller hvor jeg kan begynde at
> fejlfinde? Der står intet i loggen...
>
> Jeg kører ubuntu og kerne 2.6.12-9.
Jeg har haft lignende problemer som dig med et atheros chipset (madwifi)
og Ubuntu breezy - både kerne 2.6.10 og 2.6.12. Igår installerede jeg
så også Debian Sid - kerne 2.6.14, og med Debian og kerne 2.6.14
forsvandt mine problemer Om det er Debian og/eller kerne 2.6.14, der er
løsningen, ved jeg ikke. Mit næste træk er, at jeg vil prøve og finde
en back-ported kerne 2.6.14 til Ubuntu, for at set om det vil gøre
udslaget i Ubuntu også. Kunne du ikke prøve det samme, da jeg så, hvis
du får samme resultat, har nemmere ved at overbevise Ubuntu-folkene om,
at en opgradering til kerne 2.6.14 i Breezy er et must. Jeg kan lige
indskyde, at 2.6.12 og Debian gav liggende problemer som i Ubuntu -
faktisk når jeg tænker efter, har min wireless ikke virket optimalt
siden kerne 2.6.9:-\

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Kasper Laudrup

Dato : 04-11-05 08:20

On Fri, 04 Nov 2005 07:32:01 +0100, Michael Rasmussen wrote:

> [...]
> og Ubuntu breezy - både kerne 2.6.10 og 2.6.12. Igår installerede jeg
> så også Debian Sid - kerne 2.6.14, og med Debian og kerne 2.6.14

Det var sgu' et hurtigt og brugbart svar!

Jeg ser på det og melder tilbage. Mange tak.

Kasper

Fra : Mads Bondo Dydensbor~

Dato : 04-11-05 10:46

Michael Rasmussen wrote:

> Jeg har haft lignende problemer som dig med et atheros chipset (madwifi)

Også problemer her (mdk 10.2, kerne 2.6.11.5), men jeg plejer at kunne løse
det med "ifup ath0".

Jeg har problemer med at jeg mister forbindelsen hvis jeg downer meget
(f.eks. overfører fra en maskine på samme netværk), til gengæld kan jeg
uploade så hastigt jeg vil.

Vil også prøve en nyere kerne.

Mads

--
Mads Bondo Dydensborg mads@dydensborg.dk http://www.madsdydensborg.dk/

Philosopher's syndrome: mistaking a failure of imagination for an insight
into necessity.
- Daniel Dennett (could also be said of others than philosphers)

Fra : Kasper Laudrup

Dato : 04-11-05 19:55

> [...]

> indskyde, at 2.6.12 og Debian gav liggende problemer som i Ubuntu -
> faktisk når jeg tænker efter, har min wireless ikke virket optimalt

Jeg har installeret kerne 2.6.14 fra Debian unstable og (bortset fra jeg
manuelt måtte opdøbe firmware.bin filen til mit netkort) fungerer det
uden problemer, hvilket vil sige langt bedre end før.

Konklusion er ihvertfald at nu har jeg haft forbindelse uden problemer i 5
timer, så jeg er ret sikker på det også hjalp for mig.

Det ville sikkert være fint at gøre ubuntu folkene opmærksomme på
problemt. Hvis det hjælper at jeg gør det samme, så lad mig endelig vide
det. (Og eventuelt hvordan).

Mange tak for hjælpen!

Kasper

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 04-11-05 20:20

On Fri, 04 Nov 2005 19:54:32 +0100, Kasper Laudrup wrote:

> Det ville sikkert være fint at gøre ubuntu folkene opmærksomme på
> problemt. Hvis det hjælper at jeg gør det samme, så lad mig endelig
> vide det. (Og eventuelt hvordan).

Det har jeg allerede gjort

Men som det også fremgår, er der ingen svar endnu.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 04-11-05 20:23

Kasper Laudrup skrev:

> [...]
>
> Det ville sikkert være fint at gøre ubuntu folkene opmærksomme på
> problemt. Hvis det hjælper at jeg gør det samme, så lad mig endelig vide

Jeg vil bare sige, at jeres problemer med standard-kernen under Ubuntu
Breezy ikke nødvendigvis gælder for alle trådløse netkort. Jeg har 2
forskellige trådløse USB-adaptere, der begge fungerer med
standard-kernen i Ubuntu Breezy. Disse adaptere har dog andre chipsets
og anvender 'prism2_usb' og 'rt2570' modulerne...

--
Mvh. Jacob Tranholm
http://jtranholm.dk/