At lave en beep-lyd??
Fra : Tine Gade

Dato : 03-11-05 10:40

Hej

Hvordan får jeg PC'en til at sige "beep" når den åbner et bestemt
pop-up vindue??

Det er kun et krav at det fungerer i IE.

Alt hjælp er velkommen, jeg er helt på bar bund!

Tine

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Benny Nissen

Dato : 03-11-05 12:24

Tine Gade wrote:
> [...]
> pop-up vindue??
>
> Det er kun et krav at det fungerer i IE.
>
> Alt hjælp er velkommen, jeg er helt på bar bund!

Laver en lille wave-fil med lyden, og sætter den ind i koden til
popupvilduet som baggrundslyd.

<bgsound src="beep.wav">

.... men det er en meget dårlig idé at afspille lyde, som brugeren ikke
har bedt om.

--
Benny Nissen

Fra : Tine Gade

Dato : 03-11-05 12:49

> Laver en lille wave-fil med lyden, og sætter den ind i koden til
> popupvilduet som baggrundslyd.

Er det ikke muligt blot at få PC'en til at sige beep? -som hvis man prøver
at gøre noget man ikke kan i Windows...

> .... men det er en meget dårlig idé at afspille lyde, som brugeren ikke
> har bedt om.

Det er jeg principielt enig i, men her er der tale om en advarsel inden
brugeren sletter alle opsætninger på en enhed, så jeg synes det er på sin
plads med et "advarsels-beep"!

Fra : Benny Nissen

Dato : 03-11-05 13:08

Tine Gade wrote:

> Er det ikke muligt blot at få PC'en til at sige beep? -som hvis man prøver
> at gøre noget man ikke kan i Windows...

Nej, det er en del af styresystemet, som du (heldigvis) ikke har adgang
til fra en hjemmeside.

Du aner faktisk ikke, om brugeren sidder ved en windows-maskine, eller
om der er installeret lyde på den.

> Det er jeg principielt enig i, men her er der tale om en advarsel inden
> brugeren sletter alle opsætninger på en enhed, så jeg synes det er på sin
> plads med et "advarsels-beep"!

Ja, men store, røde bogstaver på siden og en javascript confirm-box
burde vel også kunne gøre det ?

--
Benny Nissen

Fra : Tine Gade

Dato : 03-11-05 13:23

> Nej, det er en del af styresystemet, som du (heldigvis) ikke har adgang
> til fra en hjemmeside.

Jeg synes ellers jeg har læst at man kan få PC-speakeren til at bippe??? Jeg
har fundet noget der ligner noget, men jeg har ikke helt styr på det med
applets.

http://www.rgagnon.com/jsdetails/js-0024.html

http://www.jguru.com/faq/view.jsp?EID=347449

> Du aner faktisk ikke, om brugeren sidder ved en windows-maskine, eller
> om der er installeret lyde på den.

Jeg ved at mine brugere sidder ved en windowsmaskine med IE, det er det eneste
vi supporterer til vores system. (Det bruges af en gruppe distributører, og er
ikke tilgængeligt på "det store net" men på en lanbox.)

> Ja, men store, røde bogstaver på siden og en javascript confirm-box
> burde vel også kunne gøre det ?

Ja, det kan jeg jo blive nødt til at nøjes med!

Fra : Marten Ølgaard

Dato : 03-11-05 12:55

Du kan lave en flash film og bruge den som afspiller. Du kan via javascript
kommunikere med flashfilen. En anden mulighed er at benytte en java apllet
som du kan kommunikere med via javascript.

Helt generelt vil jeg dog anbefale at lave det hele i flash da det vil gøre
håndteringen af lyd meget lettetere.
/Marten

Fra : Allan Vebel

Dato : 04-11-05 03:26

Tine Gade skrev:

> Hvordan får jeg PC'en til at sige "beep" når den
> åbner et bestemt pop-up vindue?

Brugeren kan have en popup-blocker installeret, så
fungerer det slet ikke, har du tænkt på det?

Hvis jeg er udsat for sådan en lyd, fik jeg hurtigt set
mig om efter en anden side. Kommer lyden kun ved
popup-vinduer, er jeg mere rolig - dem kan jeg ikke
se

Se også http://html-faq.dk/2017.asp

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Tine Gade

Dato : 04-11-05 08:18

> Brugeren kan have en popup-blocker installeret, så
> fungerer det slet ikke, har du tænkt på det?

Nu har jeg heldigvis godt styr på mine brugere, da siderne ligger
lokalt på en lankort, og brugerne er en gruppe service teknikere
mv. Deres PC'ere er sat op efter vejledning fra os, og de har
IKKE pop-up blokere!
Fra vinduet der skal bippe kan de slette alle indstillinger på
den enhed der er tilsluttet, så det er kritisk hvis de gør det
uden at det var meningen, derfor ønsker jeg et advarsels-bip!

Men kan det lade sig gøre?!?

Fra : Allan Vebel

Dato : 04-11-05 12:05

Tine Gade skrev: