Elradiatore og effekt?
Fra : Lars Hansen

Dato : 02-11-05 21:37

Hej i gruppen

Jeg stødte engang på et dokument om elradiatore og deres effekt i modvægt
til antal kradratmeter rum.

Er der mon nogen der kender det dokument, eller alternativt "håndreglen" om
hvor mange watt pr. kvadratmeter??

Med et elopvarmet hus på 240 m2 er det nemlig noget man lærer at interessere
sig for......

--
MVH

Lars Hansen
Suzuki GS400 1980
Kia Sephia 1.5 GTX 1997
(Erstat Danmark med DK i mail-adressen)

Fra : Lars Knudsen

Dato : 02-11-05 22:01

Hej,

On Wed, 2 Nov 2005 21:36:42 +0100, "Lars Hansen"
<Lars.oeland@inet.uni2.danmark> wrote:

> [...]
>hvor mange watt pr. kvadratmeter??
>
>Med et elopvarmet hus på 240 m2 er det nemlig noget man lærer at interessere

Har du overvejet en luft/luft varmepumpe? Det kan _ret_ godt betale
sig hvis du har el-varme!

** Lars

Fra : Lars Hansen

Dato : 03-11-05 10:58

"Lars Knudsen" <larsnospam@landligtxxx.dk> skrev i en meddelelse
> Hej,

> Har du overvejet en luft/luft varmepumpe? Det kan _ret_ godt betale
> sig hvis du har el-varme!
>
> ** Lars

Hej Lars

Ja, det har jeg overvejet. Men jeg synes at jeg får forskellige meninger alt
efter hvem jeg snakker med om det.
Nogle siger der er mange penge at spare, andre siger at den æder sig selv op
i strømforbrug.
Vores årlige elregning lyder på ca. 24.000 kroner incl. forbrugsel. Ifølge
Nesa er det ikke noget vildt forbrug for 240 m2 elopvarmet hytte hvis der
samtidig bor tre personer under taget.

MVH
Lars Hansen

Fra : Lars Knudsen

Dato : 03-11-05 11:29

Hej,

On Thu, 3 Nov 2005 10:58:13 +0100, "Lars Hansen"

> [...]
>Nesa er det ikke noget vildt forbrug for 240 m2 elopvarmet hytte hvis der

Det lyder faktisk meget rimeligt. Vi har 170 kvm og brugte sidste år
cirka 19.000 kWh inkl. alt. Vi har nu til denne sæson fået varmepumper
op (en på hver etage i huset) og kan jo ikke sige noget konkret om et
helt år endnu.

MEN - jeg har aflæst én gang om ugen siden vi flyttede derop, og ved
tilsvarende temperaturforhold ude sidste år hvor vi brugte cirka 60-70
kWh i døgnet har vi i år brugt omkring 40 kWh endda med cirka 1°
højere indetemepratur.

Så noget er der så vidt jeg kan se at spare. Spørg mig næste forår -
så har jeg en "undersøgelse" på én sæson... Udover
strømbesparelsen giver de også luftcirkulation og spreder varmen meget
bedre og hurtigere end el-paneler, syntes jeg.

** Lars

Fra : Knud

Dato : 02-11-05 22:57

> Er der mon nogen der kender det dokument, eller alternativt "håndreglen"
> [...]

Så vidt jeg husker, er det 100 W pr. kvm.
Men husets varmetab/isolering har naturligvis stor betydning.
//Knud

Fra : csm

Dato : 03-11-05 11:41

En tommelfinger regel siger 100w pr. kvadratmeter.