Afhøvlning af gulv
Fra : B. Svensen

Dato : 02-11-05 19:04

Jeg skal have afhøvlet et gulv på ca. 25 m2. Det har jeg
ikke prøvet før, så gode raad efterlyses.

Tager man gulvets kantlister/paneler af inden høvlning?
eller er det ligegyldigt.

Er det ligegyldigt om man bruger 2 eller 1 komponent
maling og om det er vand eller terpentin baseret?

Er der stor forskel på de maskiner man lejer?

Hvor lang tid tager det at afhøvle ca. 25 m2?

Hvad skal jeg ellers være opmæksom på?
--
Hilsen Bent S.

Fra : Aksel

Dato : 03-11-05 10:59

"B. Svensen" <news@bsvensen_news.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> maling og om det er vand eller terpentin baseret?
>
> Er der stor forskel på de maskiner man lejer?
>
> Hvor lang tid tager det at afhøvle ca. 25 m2?

Du skal være opmærksom på at det er meget vanskeligt slibe et gulv af,
uøvede får næsten altid slibemærker hvor de starter og stopper en bane.
Professionelle tager normalt under 100 kr pr. m2, det vil være billigere
for dig hvis du forbereder, fjerner paneler og undersænker eventuelle søm.
Leje af maskiner og køb af slibepapir koster ca. 1000 kr.
Er det 2000 kr værd at ødelægge gulvet og ærgre sig over det i mange år?

Tag paneler af , det er meget svært at komme helt ud til kanten med
slibemaskinen.
Spray gulvet med lampeolie før du sliber, så brænder lakken ikke så let fast
i slibepapiret.
Lad være med at bruge det groveste slibepapir hvis gulvet ikke er ujævnt,
finere korn begrænser de slibefejl du ikke kan undgå at lave.
Du får dybe slibemærker hvis sliberen står stille når du starter og stopper
den, så begynd at køre før du starter og sluk før du standser, det giver til
gengæld områder ved begge ender som skal slibes med kantsliberen.
Tokomponent lak er stærkere end 1 kompoment men en god spritbaseret gulvlak
som Blitza er meget stærk, se grundigt på prisen, jeg har set priser fra 600
til 1200 kr for samme mængde.

Hilsen Aksel

Hilsen Aksel

Fra : B. Svensen

Dato : 14-11-05 06:41

Tak for indlæget, jeg har på det grundlag opgivet at gøre det selv og
ringet til et gulvfirma.
kr. 2500 for 30m2 for
1 grovslibning
1 finslibning
2 x lak
1 mellemslibning.
Må erkende at til den pris gider jeg heller ikke selv.

--
Hilsen Bent S.

Fra : Gainsbourg

Dato : 14-11-05 21:01

Vi står selv for at skulle have udført noget tilsvarende og synes at det
lyder som en god pris. Kan du evt. linke til firmaet?

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : B. Svensen

Dato : 14-11-05 22:06