Nyt lydkort - hvilket?
Fra : Rasmus Christofferse~

Dato : 10-06-01 00:15

Jeg skal anskaffe mig et nyt lydkort, men kan ikke helt finde ud af hvilket.
Jeg
overvejer Soundblaster Live! Player 1024 og Soundblaster Live! Player 5.1,
men kan ikke helt finde ud af hvad forskellen er - bortset fra prisen! Er
der
nogle der kan hjælpe mig? Der er ikke hjælp at hente på Creatives
hjemmeside (de differentierer ikke mellem Soundblaster Live! kortene).
Er der andre fabrikater jeg burde overveje? - i samme prisklasse, under 1000
kr.

Mvh

Rasmus Christoffersen
rasmus.christoffersen@unis.no

--
Posted from unisgateway.unis.no [158.39.46.190]

Fra : Booggyman

Dato : 10-06-01 00:57

> [...]
> hjemmeside (de differentierer ikke mellem Soundblaster Live! kortene).
> Er der andre fabrikater jeg burde overveje? - i samme prisklasse, under

winfast 4x med digital ind og ud til 295,- Kr ja du læste rigtigt
købes evt. hos zitech

Fra : Peter Rinder

Dato : 10-06-01 07:44

Hvis du spiller meget så Terratec DMX Xfire 1024.
Har 3D-emulering EAX og A3D!
Til under 500,-

/Peter

Fra : Morten Dall

Dato : 10-06-01 09:09

....og spar dig selv en masse ærgelser ved IKKE at købe Live!-kortet, hvis du
altså har et bundkort med et KT133 chipset. De leger ikke godt sammen.
---
Have you saved your rainforest today?
http://www.therainforestsite.com

Fra : Peter Jespersen

Dato : 10-06-01 13:04

On Sun, 10 Jun 2001 10:08:34 +0200, Morten Dall wrote:

>....og spar dig selv en masse ærgelser ved IKKE at købe Live!-kortet, hvis du
>altså har et bundkort med et KT133 chipset. De leger ikke godt sammen.

Det er ikke altid tilfældet....kommer an på harddisk
konfigurationen!

Live long and prosper...
Peter Jespersen, Team OS/2 Denmark
flywheel@worldonline.dk
http://www.worldonline.dk/~flywheel/
Out of my mind. Back in five minutes.

Fra : peet_dk

Dato : 10-06-01 11:17

køb dig et Terratec DMX Xfire 1024 det det er bedre end SB live da SB live
er liiidt forældet med understøttelserne af A3D og EAX. Hvorimod Xfire har
de nyeste versioner af disse teknologiere. Også er der også nogle der har
probs med SB live i winME.

Skriv lidt mere om hvad du skal bruge lydkortet til, hvis det kun er "så der
bare er lyd" behøver du selvfølig ikke købe et dyrt kort

--
----
peet_dk was here....

Fra : Rasmus Christofferse~

Dato : 10-06-01 13:23

"peet_dk" wrote:

> Skriv lidt mere om hvad du skal bruge lydkortet til, hvis det kun er "så
der
> bare er lyd" behøver du selvfølig ikke købe et dyrt kort

Mange tak for hjælpen så langt, alle sammen.

Først lidt inf. om mit system, der består af en Duron 800@952 på et Soltek
SL-75KAV bundkort. 512 Mb Original PC 133 RAM, 2 x 45 Gb IBM 75
Deskstar GXP hd.

Vil jeg kunne forvente problemer med VIA 133A chipsættet og IBM hd, hvis
jeg vælger et SB Live! ?

Jeg skal bruge lydkortet til afspilning af musik via stereoanlæg, det skal
understøtte surround sound, og kunne bruges til spil - om end det ikke pt er
det vigtigste. Jeg skal også kunne optage lyd - ikke i så stort omfang, men
alligevel. Jeg skifter normalt ikke lydkort så tit, så det må gerne holde
nogle
år...

Har I set nogle gode sammenlignende reviews fornyligt?

Mvh

Rasmus Christoffersen

--
Posted from unisgateway.unis.no [158.39.46.190]

Fra : peet_dk

Dato : 10-06-01 17:18

spar lidt mere op og køb et Hercules Game Theater XP det koster 1.345 kr

det ville være syndt at spare på noget når man har SS.. (min mening)

Ellers ville jeg vælge Xfire

spøg evt. også i www.3dsound.com der er nogle folk der har prøv/testet en
del kort. Og ikke lige som os (mig der kun har prøvet 2-3 kort

--
----
meddelelse news:002901c0f1a8$71401a00$cb2e279e@unis.no...

Fra : Henrik Stavnshøj

Dato : 10-06-01 18:25

Rasmus Christoffersen wrote:

> [...]
> Deskstar GXP hd.
>
> Vil jeg kunne forvente problemer med VIA 133A chipsættet og IBM hd, hvis

Nej, ikke længere. Fra VIA 4-in-1 driver 4.31 er problemet løst, den
indeholder et bugfix. Det skulle også løse problemet med at lyden
hakker.
Den kan downloades hos Soltek.

I øvrigt har jeg læst at problemet faktisk mest ligger hos Creative: Det
skyldes at SB Live kortet så at sige "overfylder" PCI-bussen med data
hele tiden, så der til sidst blev fejl ved store dataoverførsler mellem
to harddiske.
Det er også derfor fejlen ikke optrådte hos andre lydkort.

   Venlig hilsen
      Henrik

Fra : Morten Dall

Dato : 10-06-01 19:10

Jeg vil gerne lige pointere, at Via's 4-in-1 4.31 ikke nødvendigvis løser
problemet. Det gjorde den i hvert fald ikke hos mig. Jeg var (som nævnt
andetsteds) nødt til at flash'e min bios.

Morten

---

Fra : SA

Dato : 10-06-01 12:11

Du kan nok ane, at Creative ikke ligefrem er de mest populære - og jeg kan
kun give andre ret. Hold dig langt væk fra Creative! Pris/kvalitet forholdet
hos Creative er rent til grin.

SA

Fra : Peter Jespersen

Dato : 10-06-01 16:15

On Sun, 10 Jun 2001 13:11:09 +0200, SA wrote:

>Du kan nok ane, at Creative ikke ligefrem er de mest populære - og jeg kan
>kun give andre ret. Hold dig langt væk fra Creative! Pris/kvalitet forholdet
>hos Creative er rent til grin.

Desværre er SBLive understøttet på de fleste platforme...hvilket
var grunden til at jeg selv kastede mig over et Value!

Live long and prosper...
Peter Jespersen, Team OS/2 Denmark
flywheel@worldonline.dk
http://www.worldonline.dk/~flywheel/
If you break a crumb in half, you now have two crumbs. - (SNL)

Fra : Thomas G

Dato : 10-06-01 13:49

> [...]
> hjemmeside (de differentierer ikke mellem Soundblaster Live! kortene).
> Er der andre fabrikater jeg burde overveje? - i samme prisklasse, under

Forskellen er at SB live kortet kan styr 5 enheder (2 front, 2bag og en
subw) hvor SB live 5.1 kortet kan styre 6 højtalere(3 front, 2 bag, 1 subw)
hvilket i f.eks. film og enkelte spil skulle give en bedre lyd.

Du behøver dog ikke kun at kigge på Creative kort for at få noget godt.
Terratec DMX Xfire 1024 (som også nævnes i et andet indlæg) er et rigtig
godt lydkort.

mvh Thomas G