varmepumpe til swimmingpool
Fra : duck

Dato : 30-10-05 16:42

Hejsa

Vi har en pool og vil gerne varme den op til næste år,og havde tænkt på
noget solvarme,men har snakket med andre som siger at man også kan bruge en
varmepumpe.
Så er spørgsmålet hvad er billigst både i brug og i indkøb,og en varmepumpe
er jo sikkert rimelig let at monterer kontra solvarme.
Jeg håber på gode løsninger samt links til sider evt. andre kontakter.

Hilsen Jens

Fra : Lars Knudsen

Dato : 30-10-05 18:29

Hej Jens,

On Sun, 30 Oct 2005 07:41:47 -0800, "duck" <jens_dk@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>er jo sikkert rimelig let at monterer kontra solvarme.
>Jeg håber på gode løsninger samt links til sider evt. andre kontakter.

Mht. varmepumper kan jeg anbefale siden http://www.varmepumpsforum.com
- den er godt nok på svensk, men der er meget nyttig information. Det
du skal bruge er nok en L/V (luft/vand) varmepumpe.

Hvordan det er økonomisk ift solvarme ved jeg ikke, men fordelen er i
det mindste at solen ikke behøver skinne for at den kan trække varme
ud af luften.

Man kan købe dem som én maskine hvor det bare er at koble den til
strøm og vandrør.

** Lars

Fra : Bendt Rasmussen

Dato : 30-10-05 19:48

"duck" <jens_dk@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> varmepumpe er jo sikkert rimelig let at monterer kontra solvarme.
> Jeg håber på gode løsninger samt links til sider evt. andre kontakter.

Hej

Har set noget fra www.aidt.dk hvor man pumper poolvand op gennem slanger der
ligger på et fladt tag.

mvh
Bendt

Fra : Ivar

Dato : 30-10-05 20:51

Bendt Rasmussen skrev:

> Har set noget fra www.aidt.dk hvor man pumper poolvand op gennem slanger der
> ligger på et fladt tag.

Giver det meget mere en flad pool. Med andre ord, hvorfor ikke forbedre
varmeoptagelsen, der hvor pool nu en gang ligger?

Jeg synes, at en solfanger ser jammerlig ud. Folk giver den hele armen
med flot hus og pool, og så får de det hele til at se jammerligt ud
med en stor sort kasse på deres ellers flotte hus.

Ivar Magnusson

--
Prøv den gratis MesNews, hvis du egentlig er tilfreds med
Outlook Express, men gerne vil have flere funktioner.