Gulvvarme: Hvor mange kattepoter
Fra : Bjarne K.

Dato : 29-10-05 15:24

Der kommer en vvsmand på mandag og skal ligge gulvvarme slanger. Inden da
skal jeg have hævet rionettet med nogle kattepoter, men hvor mange skal der
normalt bruges pr. m2.

Jeg regner med at de bliver nødt til at gå oven på rionettet, og hvis vægten
ikke er fordelt ordentlig med nok poter, vil disse vel gå igennem styrolit
isoleringen.

Med venlig hilsen

Bjarne K.

Fra : Ukendt

Dato : 29-10-05 15:53

"Bjarne K." <ej@neit.nej> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg regner med at de bliver nødt til at gå oven på rionettet, og hvis
> vægten ikke er fordelt ordentlig med nok poter, vil disse vel gå igennem

Hvorfor er det du vil hæve nettet? Rionettet er der udelukkende for at have
noget at binde slangerne til, og når de ligger dybere har varmen nemmere ved
at fordele sig

Carsten Sørensen

Nørholm Forsamlingshus - http://forshus.dk

Fra : Leonard

Dato : 29-10-05 16:45

"CS" <askmeforanaddress> wrote:

>Hvorfor er det du vil hæve nettet? Rionettet er der udelukkende for at have
>noget at binde slangerne til, og når de ligger dybere har varmen nemmere ved
>at fordele sig

Rionettet er der vel også for at gøre gulvet stærkere, og så skal det
lidt op i betonen, så nettet er inde i betonen.

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Er du skiftet til Firefox? www.mozilla.org

Fra : Bjarne K.

Dato : 29-10-05 17:02

> Rionettet er der vel også for at gøre gulvet stærkere, og så skal det
> lidt op i betonen, så nettet er inde i betonen.

> [...]

Ja, jeg regner også med at det er derfor. Har bare fået at vide af VVS
manden at nettet skulle på kattepoter inden de lagde slanger.

Bjarne K.
(der efterhånden er villig til at adoptere en voksen, hvis bare vdkommende
er tømrer, murer eller vvs uddannet.)

Fra : Ukendt

Dato : 29-10-05 18:10

> Rionettet er der vel også for at gøre gulvet stærkere, og så skal det
> lidt op i betonen, så nettet er inde i betonen.

Gulvet skulle da gerne være stærkt nok i sig selv. I gamle dage før man
lavede gulvarme brugte man ikke rionet og det holder udemærket

Fra : Leonard

Dato : 29-10-05 18:44

"CS" <askmeforanaddress> wrote:

>Gulvet skulle da gerne være stærkt nok i sig selv. I gamle dage før man
>lavede gulvarme brugte man ikke rionet og det holder udemærket

Det kommer jo anpå hvad gulvet skal bære. Men når nu nettet er der kan
det ligeså godt være med til at øge gulvets styrke.

Fra : *** Calle ***

Dato : 29-10-05 20:16

CS wrote:
> Hvorfor er det du vil hæve nettet? Rionettet er der udelukkende for
> at have noget at binde slangerne til, og når de ligger dybere har
> varmen nemmere ved at fordele sig
RIO-nettet skal hæves, det er der mage der glemmer/ikke ved
--
*** Calle ***

Fra : Bjarne K.

Dato : 30-10-05 09:48

> [...]
>
> Jeg regner med at de bliver nødt til at gå oven på rionettet, og hvis
> vægten ikke er fordelt ordentlig med nok poter, vil disse vel gå igennem

Jeg vil lige melde tilbage. Afstanden kom helt af sig selv da vi gik igang
med at sætte poterne. Hvis de placeres for tæt er det et problem, men hvis
de står med ca. 1 meters mellemrum, kan man bare træde i midten af den
firkant 4 poter danner, så rionettet går ned og hviler på isoleringen.

Med venlig hilsen

Bjarne K.

Fra : Ole Hansen

Dato : 30-10-05 14:20

Jeg har en bekendt som er støbemand...

Han fortæller at man ofte lægger 2 lag rionet, når der skal være
gulvvarme.

Lige oven på isoleringen ligges et lag af det helt billige, tynde,
rionet. (Noget af det, som man får smidt i hovedet i Jem&Fix.) Til
dette rionet bindes gulvvarmen. Det gælder nemlig om at få
varmeslangerne så langt ned i betonen som muligt. Ellers kan man
mærke forskel på temperaturen i gulvet, alt efter hvor man mærker.

Oven på varmeslangerne lægger man så det "kraftige" rionet. Det er
dette net som sikrer styrken i gulvet. Nettet holdes i den rigtige
position via specielle "afstandsstykker".

Denne løsning er ganske vidst en lille smule dyrere, end løsninger
med kun 1 lag rionet. Til gengæld er man sikker på, at varmeslangerne
ikke "svømmer ovenpå", som man ellers kan komme ud for nogen gange.

Mange hilsner fra Ole

Fra : duck

Dato : 30-10-05 16:38

Hejsa

Jeg har lige fået lavet en tilbygning med gulvvarme,og det er lavet af prof.
hele vejen.
Det er helt i top det hele.
Jeg så så for første gang at man lagde gulvvarmeslanger direkte ovenpå
sundoliten (220 mm)
og derefter forstærkede med net.
Slangerne blev sat fast med clips i sundoliten ( flamingoen) men jeg har
altid set at man opklodser nettet,men det kommer an på tykkelsen af beton,og
her er ca. 8-9 cm,men over 10 cm skal vist hæve nettet.
Hilsen Jens

Fra : Peter Kirk

Dato : 01-11-05 08:41

> [...]
>
> Jeg regner med at de bliver nødt til at gå oven på rionettet, og hvis
> vægten ikke er fordelt ordentlig med nok poter, vil disse vel gå igennem

Da vi lavede betongulv i vores badeværesle brugte vi små sten for at hæve
nettet over flamingoen. Varmeslangen blev så bundet fast i nettet.

Stenene var bare for at holde nettet lidt oppe fra flamingoen - og det var
slet ikke et problem at gå på, idet nettet bøjede bare ned til flamingoen
hvor man trådte.

Peter

Fra : Bjarne K.

Dato : 02-11-05 13:23

"Peter Kirk" <xdzgor@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> slet ikke et problem at gå på, idet nettet bøjede bare ned til flamingoen

Det viste sig at mureren var ligeglad om der var poter eller ej. På steder
steder jeg p.g.a. færsel med trillebør ikke have kattepoteret endnu, løftede
han bare lidt op i rionettet så der kom noget beton under. Jeg tror ikke jeg
køber flere poter når jeg skal igang med resten af hustet til foråret.

Med venlig hilsen

Bjarne K.