Pudset loft med revner
Fra : Søren H. Nielsen

Dato : 26-10-05 07:09

Hej gruppe.

Jeg har i kælderen opdaget revner i det pudsede loft (fra 1954).
Vi skal til at bruge kælderen efter at have ryddet ud i alt det gamle
skrammel.

Nu kommer spørgsmålet så: hvad skal jeg gøre ved revnerne?
Mine egne svar:
1) lad dem være, de kommer alligevel igen
2) krat ud og spartle
3) krat ud og fuge med elastisk fuge
4) spartle og filt på
5) slå loftet ned og sæt gips op

Jeg vil helst undgå nr 5, det sviner ad H. til og der er i forvejen ikke for
højt til loftet, så gips vil tage tæt på for meget af lofthøjden.

Hvad sige I?

mvh
Søren Hvidberg Nielsen

Fra : Max

Dato : 26-10-05 07:28

Hej Søren

Jeg ville vælge denne løsning

> 4) spartle og filt på

dog ville jeg også sørge for at vaske loftet meget grundigt
ned så evt. kalkrester er helt væk så filten hænger ordentlig
fast når den bliver sat op.

Mvh Max

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 26-10-05 11:24

Søren H. Nielsen wrote:
> [...]
>
> Jeg vil helst undgå nr 5, det sviner ad H. til og der er i forvejen ikke for
> højt til loftet, så gips vil tage tæt på for meget af lofthøjden.

Vi havde det samme problem i vores soveværelse, det blev mulighed 6

Vi satte ludmalede panelloftsbrædder op.

mvh

Christian

Fra : Søren H. Nielsen

Dato : 26-10-05 12:25

> Vi havde det samme problem i vores soveværelse, det blev mulighed 6
>
> Vi satte ludmalede panelloftsbrædder op.

Direkte under pudsen eller huggede i det ned først?

/Søren

Fra : Max

Dato : 26-10-05 13:03

Hej

Min mening er at panellofter kræver lofthøjde på mindst 2,60 m.
ellers er det som at være i en trækasse.

Mvh Max

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 26-10-05 12:36

Søren H. Nielsen wrote:

> Direkte under pudsen eller huggede i det ned først?

Direkte under pudset
3 forskallingsbrædder op, et i hver side og et på midten.
Sømmede loftsbrædderne på disse. Det tog ikke ret lang tid, og er
blevet meget flot.

mvh

Christian

Fra : Ukendt

Dato : 26-10-05 12:41

Christian B. Andresen wrote:

> Direkte under pudset
> 3 forskallingsbrædder op, et i hver side og et på midten.
> Sømmede loftsbrædderne på disse. Det tog ikke ret lang tid, og er
> blevet meget flot.

Har du overvejet hvor meget et pudset loft er værd? Det koster en formue at
lave.

Stig Bang-Mortensen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 26-10-05 12:46

"Søren H. Nielsen" <shn@REMOVEphaseone.dk> skrev

> Jeg vil helst undgå nr 5, det sviner ad H. til og der er i forvejen ikke
for
> højt til loftet, så gips vil tage tæt på for meget af lofthøjden.
> Hvad sige I?

Sæt gips op i det gamle loft. Brug de tyde gipsplader, dem kan du sagtens
sætte op i de eksisterende brædder. 10 mm kan vel ikke betyder det store i
forhold til lofthøjden......

Claus

Fra : Martin

Dato : 27-10-05 09:05

> Sæt gips op i det gamle loft. Brug de tyde gipsplader, dem kan du sagtens
> sætte op i de eksisterende brædder. 10 mm kan vel ikke betyder det store i
> forhold til lofthøjden......

læs lige det oprindelige spørgsmål før du svarer,der er ikke brædder i
loftet,det er et pudset loft

Fra : Torben

Dato : 27-10-05 09:13

"Martin" <ole@ole.ole> skrev i en meddelelse

> læs lige det oprindelige spørgsmål før du svarer,der er ikke brædder i
> loftet,det er et pudset loft

Mon ikke pudset sidder på en bræddebeklædning, det er meget normalt...

-Torben

Fra : Martin

Dato : 27-10-05 10:23

> Mon ikke pudset sidder på en bræddebeklædning, det er meget normalt...

vil du finde dem for ham så ? for han skriver jo også at han ikke vil rive
loftet ned ... og noget ryger der jo ned hvis de brædder skal findes....

Martin

Fra : Torben

Dato : 27-10-05 10:27

> vil du finde dem for ham så ? for han skriver jo også at han ikke vil rive
> loftet ned ... og noget ryger der jo ned hvis de brædder skal findes....
>
> Martin

Nej det vil jeg ikke, men jeg vil foreslå at banke pudsen ned, det er ikke
det samme som at rive loftet ned.

-Torben

Fra : Martin

Dato : 27-10-05 10:40

> Nej det vil jeg ikke, men jeg vil foreslå at banke pudsen ned, det er ikke
> det samme som at rive loftet ned.

men jeg tror også det er det han mente,men uanset hvad ville jeg nok
foretrække glasvæv eller filt i stedet

Martin

Fra : Torben

Dato : 27-10-05 11:54

> men jeg tror også det er det han mente,men uanset hvad ville jeg nok
> foretrække glasvæv eller filt i stedet
>
> Martin

Ja, det ville jeg også, men jeg tror der skal gips på først.

-Torben

Fra : Claus Tersgov

Dato : 27-10-05 12:53

"Martin" <ole@ole.ole> skrev

> men jeg tror også det er det han mente,men uanset hvad ville jeg nok
> foretrække glasvæv eller filt i stedet

Ulempen er bare, at filt afslører meget mere end det dækker. Så hvis ikke
loftet er pænt i forvejen, så hjælper filt ikke til at gøre det pænere.

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 27-10-05 12:51

"Martin" <ole@ole.ole> skrev

> læs lige det oprindelige spørgsmål før du svarer,der er ikke brædder i
> loftet,det er et pudset loft

Og hvad mon pudset hænger i???

Claus

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 26-10-05 13:16

Stig Bang-Mortensen wrote:

> Har du overvejet hvor meget et pudset loft er værd? Det koster en formue at
> lave.

Nu kan jeg jo ikke pille loftet ned og sælge. Desuden så var det ikke
ret pænt og tiden var ikke til at reparere det.
Og vi er tilfredse med denne løsning.

mvh

Christian

Fra : Ukendt

Dato : 26-10-05 16:07

Christian B. Andresen wrote:

> Nu kan jeg jo ikke pille loftet ned og sælge. Desuden så var det ikke
> ret pænt og tiden var ikke til at reparere det.
> Og vi er tilfredse med denne løsning.

Det er da rigtigt og hvis det er grimt og ødelagt, så ned med det. Til
gengæld er det med til at gøre huset noget værd især fordi loftstypen bliver
sjældnere og sjældnere.

Det er lige som med vinduer. Et hus er mere værd hvis der sidder ordentlig
vinduer i og ikke tilfældige skodrammer fra et byggemarked.

Stig Bang-Mortensen

Fra : Søren H. Nielsen

Dato : 27-10-05 12:35

Tak for svarene.
Jeg kan godt selv finde brædderne som pudsen sidder på.

Jeg laver lige et forsøg med at kradse revnerne ud og spartle, så ser jeg
lige hvor meget der skal til for at revnerne kommer igen.
Ellers bliver det nok løsningen med enkelt lag gips og filt. Loftet er ikke
specielt pænt som det er og dermed ikke bevaringsværdigt ud fra andre
betragtninger end det svineri det astedkommer at fjerne det.

mvh
Søren

Fra : Max

Dato : 27-10-05 13:00

Hej Søren

> specielt pænt som det er og dermed ikke bevaringsværdigt ud fra andre
> betragtninger end det svineri det astedkommer at fjerne det.

Det kan faktisk pynte meget på gamle kalklofter at vaske dem meget
grundig ned, spartle og male dem igen. Ligeledes er deres udseende
ofte meget afhængig af lyssætningen i rummet.

Mvh Max

Fra : Claus Tersgov

Dato : 27-10-05 12:55

"Søren H. Nielsen" <shn@REMOVEphaseone.dk> skrev i

> [...]
> specielt pænt som det er og dermed ikke bevaringsværdigt ud fra andre
> betragtninger end det svineri det astedkommer at fjerne det.

Ellers kan du sætte glasvæv op - ikke filt. Bagefter fuldspartler du vævet
med en sandspartel. Problemet med filt er, at det er meget tyndt og afslører
alle ujævnheder. Væv er godt, men strukturen er jo ikke pæn i et loft....

Claus