Understryge tag - hvilken blanding?
Fra : Torben

Dato : 20-10-05 14:12

Hej Gruppe,

jeg skal til at understryge mine tagpander, og er kommet i tvivl om
hvilken blanding jeg skal benytte.

Så er der en venlig sjæl der kan hjælpe mig med hvor meget cement,
mørtel, sand og vand jeg skal benytte?

Hvad hedder desuden den ske man benytter til den slags?

mvh & på forhånd tak
Torben

Fra : CAH

Dato : 20-10-05 19:34

Hej

Du kan læse om det her, (brug endelig ikke bare den mindste smule
cement)

http://www.sns.dk/byer-byg/infoblade-bygbevar/tage/080589-10/teksten.htm

En tagflade er ikke nogen særlig stiv konstruktion, og en vis
smidighed er derfor også en vigtig materialeegenskab ved mørtlen.
Cementholdige mørtler må derfor frarådes, fordi de i denne
sammenhæng er for hårde.

En brugbar og god mørtel vil f.eks. være:
Hydraulisk kalkmørtel bestående af hydraulisk pulverkalk, vellagret
kulekalk og tilslagsmateriale af grus med korn fra den mindste
størrelse til 23 mm i blanding med jævn kornkurve, af typen KKh
50/50/575.
Se Mørtel for nærmere anvisning på blandingsforhold.

Konsistensen må ikke være lind. Der blandes kun små portioner ad
gangen, da mørtlen hurtigt begynder at binde af. Den skal derfor også
bruges inden for et par timer.

Et gammelt råd til at forbedre mørtlens trækstyrke uden at
overdosere med bindemidler er at tilsætte fæhår, som er afskrabede
hår fra kohuder. I dag findes der også syntetiske fibre, som ikke
giver helt samme virkning, og de er som regel vanskeligere at blande op
i mørtel.