Den helt rigtige børnebil
Fra : Kim Larsen

Dato : 09-06-01 22:41

Hej

Hvilken bil er efter gruppens mening den rigtige, når man skal have plads
til barnevogn, babystol, pusletaske, indkøbsposer og alt det andet ?

Begrund gerne

Kim

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 10-06-01 08:53

> Hvilken bil er efter gruppens mening den rigtige, når man skal have plads
> til barnevogn, babystol, pusletaske, indkøbsposer og alt det andet ?
>
> Begrund gerne

Selvfølgelig en Citroen Berlingo, den er simpelthen perfekt til en
småbørnsfamilie. Man kan tage barnevognen og sætte den direkte ind i
bagagerummet uden at klappe den sammen. Der er masse af aflægningsmuligheder
i diverse rum og hylder, og børnene sidder dejligt højt i deres børnestole.
Det er selvfølgelig også et gevaldigt plus at prisen er rigtig, som
småbørnsforældre har man såmænd nok andet at bruge penge på skulle jeg hilse
at sige.
Kort summeret er Berlingoen bare en bil man kommer til at holde af, skal man
have en anden MPV'er med tilsvarende egenskaber, kommer man nemt af med 100
000,- mere.

Andreas M. Hansen

Fra : René Dahl

Dato : 10-06-01 20:29

Det har i fuldstændig ret i, man finder ikke en billigere bil end
berlingo/partner der er så børne venlig.

Mvh. René

Fra : R. Ilsøe

Dato : 10-06-01 15:37

> Begrund gerne

Vi kigger lidt på VW Caravelle, men grunden til det er, at vi skal ha'
plads til 3 barnestole, barnevogn, klapvogn samt 2-3 hunde alt efter hvor
mange der er på besøg (passer jævnligt hund for folk, skal bla. til at passe
en Grand Danois) samt masser bagae da vi tit tar' til udlandet og der er
Caravelle den eneste der opfylder vores behov. Lige nu har vi en Sierra. Vi
har forsøgt os med div. Stc. men stadig ingen bil der var stor nok. For os
er en Berlingo desværre også for lille.

Rinnie Ilsøe

Fra : Bo Larsson

Dato : 22-06-01 07:31

On Sun, 10 Jun 2001 16:36:49 +0200, "R. Ilsøe" <gizmo@vejen-net.dk>
wrote:

>For os
>er en Berlingo desværre også for lille.

Jeg kunne godt tænke mig at vide, hvorfor en Berlingo (eller biler af
samme type) er for lille. Er det udelukkende de tre barnesæder eller
skyldes det (også) jeres øvrige transportbehov?

Vores situation er nemlig, at vi venter trillinger og derfor skal have
en ny bil. Hvis der er plads til tre barnesæder kunne vi måske nøjes
med en Berlingo. Hvis ikke, må vi jo se at finde de 100.000 kr eller
mere til en stor MPV.
--
Bo Larsson

Fra : R. Ilsøe

Dato : 22-06-01 11:31

Jeg skulle mene at der er plads til 3 barnestole i en berlingo. Problemet
med en Berlingo er for os, at vi skal ha' plads til et par store hunde også,
samtidig med børn, bagage, barnevogn og os selv.

Rinnie Ilsøe

Fra : John Sahl

Dato : 24-06-01 10:22

"R. Ilsøe" <gizmo@vejen-net.dk> wrote in message news:_BLU6.126$iS6.102671529@news.mobilixnet.dk...
> [...]
> har forsøgt os med div. Stc. men stadig ingen bil der var stor nok. For os

Hvorfor er der ingen der nævner den geniale Fiat Multipla? Jeg ved godt den er
temmelig speciel at se på, men indretningen er virkelig genial og den kører godt.

--
John Sahl, Webmaster på http://www.websetter.dk
Se vores nyeste projekt på http://www.MandeZonen.dk

Fra : Gitte Beyer

Dato : 24-06-01 20:39

>Hvorfor er der ingen der nævner den geniale Fiat Multipla? Jeg ved godt den er
>temmelig speciel at se på, men indretningen er virkelig genial og den kører godt.

Du har helt ret, den er virkelig grim, men på en utrolig charmerende
måde. Og en Berlingo vinder jo heller ikke ligefrem nogen
skønhedskonkurrence

MVH
Gitte

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 24-06-01 22:08

"John Sahl" <johnsahl@worldonline.dk> skrev:

>Hvorfor er der ingen der nævner den geniale Fiat Multipla? Jeg
>ved godt den er temmelig speciel at se på, men indretningen er
>virkelig genial og den kører godt.

Så vidt jeg husker har den netop fået bundkarakter i en
sikkerhedstest - der var vist store problemer med sikkerheden ved
påkørsler fra siden.

--
Jens Gyldenkærne Clausen
MF (Medlem af Fiduso - www.fiduso.dk)

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 24-06-01 22:35

jgc.nospam@get2net.dk (Jens Gyldenkærne Clausen) skrev:

>Så vidt jeg husker har den netop fået bundkarakter i en
>sikkerhedstest

I får lige et par adresser - det tyder på at der senere i år
frigives en forbedret model. I øvrigt fik Opel Zafira også lave
karakterer.

Artikel fra Politiken, 8. juni 2001:

EURO-NCAP - testcentret der har udført de omtalte tests:

Direkte link til Fiat Multipla-testen:

Direkte link til Opel Zafira-testen:

Fra : sunsite.auc.dk

Dato : 15-07-01 01:25

Jens Gyldenkærne Clausen <jgc.nospam@get2net.dk> wrote in message
> [...]

Det der med sikkerhed... er det kun den yngre generation, der spekulerer på
det? Jeg har et problem med at forklare min ellers så vidunderlige mor, at
jeg ikke er helt tryg, når hun tager mine dejlige poder på længere ture i
hendes 10 år gamle Citroën BX (det sikreste i dén bil er ABS bremser).

Hun reagerer som om det er en personlig fornærmelse - som om hun ikke tror
på, at nogen biler er mere sikre end andre!

Hvordan får man sagt det på en måde, så man ikke sårer? Jeg har endda
tilbudt, at hun må låne vores bil, som er købt udelukkende på grundlag af,
at det var den sikreste bil overhovedet.

Er andre stødt på det problem?

/Stine

Fra : Flemming Aage Hansen

Dato : 24-10-01 13:43

"sunsite.auc.dk" wrote:

<SNIP>

> Hvordan får man sagt det på en måde, så man ikke sårer? Jeg har endda
> tilbudt, at hun må låne vores bil, som er købt udelukkende på grundlag af,
> at det var den sikreste bil overhovedet.

Hvilken bil er det?

<SNIP>

/Flemming

Fra : Steen Vibskov Kriste~

Dato : 30-07-01 23:15

"Jens Gyldenkærne Clausen" <jgc.nospam@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
<snip>
Måske fordi den reelt ikke har mere plads end en Berlingo?! Vi valgte den
fra fordi vi har brug for plads til et spædbarn, to drenge på 10 & 12,
barne/klapvogn og sommetider tager vi også hunden med!

I en Multipla ville vi være nødt til at tage mindst et bagsæde ud for at få
plads til barnevognen, et sæde mere for at få plads til hunden, og så
mangler vi lissom et sæde, ikk´?

Vi købte en Citroen Xantia Weekend - der er 3-punktseler på alle pladser,
masser af plads i bagagerummet, masser af plads til barnestol i midten
bagi - og så holder den drengene adskilt

Ellers kiggede vi lidt på VW Caravelle 10 pers. - en frikørt taxa kan fås
fra omkring 250 tkr - men husk at sæderne ikke må fjernes for at give plads
til bagage - den er registreret som bus!

Steen

Fra : Gitte Beyer

Dato : 25-06-01 19:51

Hejsa

>Så vidt jeg husker har den netop fået bundkarakter i en
>sikkerhedstest - der var vist store problemer med sikkerheden ved
>påkørsler fra siden.

Jeg har så af mere privat vej hørt om flere der har haft en ret
uheldig oplevelse med Berlingoen, nemlig at de efter et (forholdsvis
lille) stenslag mod forruden har sat med en splintret forrude i
skødet/resten af forsædet.

MVH
Gitte

Fra : R. Ilsøe

Dato : 26-06-01 09:14

> [...]
> uheldig oplevelse med Berlingoen, nemlig at de efter et (forholdsvis
> lille) stenslag mod forruden har sat med en splintret forrude i

Dens økonomi er vist heller ikke noget at råbe hurra for, men en af vores
venner har en til kennel-bil og er, ud over diesel økonomien meget glad for
den... Nu har hun så også kun 1 hjemmeboende barn tilbage.

Rinnie

Fra : Goofy

Dato : 13-07-01 11:35

Dette er nu ikke helt rigtig...

At få et forholdsvis lille stenslag i forruden er ikke værre en andre biler.
Berlingo'ens forrude er stor og derfor er den også lidt tykkere en andre
ruder.
Jeg har selv en Berlingo og har også fået et stenslag i ruden. Den sidder
der endnu.

Med hensyn til økonomien så er den íkke slem. 1.4 benzin udgaven ruller ca.
14-15 km. literen (jeg har enda været oppe på 16 ved "rolator-kørsel").
Servicen på bilen er i den normale klasse, ca. 1900,- pr. gang plus evt.
udskiftninger.

Bilen er en drøm, charmerende at køre i og der er aldrig noget galt med den!
Bedstemor And har ikke levet forgævet - udseende er faktisk en klasse for
sig.

..... jo bilen er også meget sikker. Dels i konstruktionen og den passive
sikkerhed (airbags, side kollisions stolper og rammeforstærkninger mm.
Glem heller ikke når der skal børn med i bilen så er der på bagsædet er
indbygger tre sæt easy-fix beslag til barnestole, som der den nye standard.
Dette gør at sædet sidder FAST i alle retninger. Dette er ikke mange nye
biler har endnu.

- Peter

Fra : JSM

Dato : 10-06-01 21:42

"Kim Larsen" <webpoint@gmx.net> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvilken bil er efter gruppens mening den rigtige, når man skal have plads
> til barnevogn, babystol, pusletaske, indkøbsposer og alt det andet ?

Det kommer da an på mange ting : Hvordan skal bilen anvendes, mange korte
ture, mange lange ture eller hvad ? Hvor mange personer skal transporteres i
bilen ? Hvor mange penge vil du ofre på bilen etc.
Som udgangspunkt skal en børnefamilie nok gå efter en stationcar eller MPV
men hvilken der den "rigtige" er meget individuelt.

mvh
JSM

Fra : Brian Kristiansen

Dato : 10-06-01 23:28

> [...]
>
> Hvilken bil er efter gruppens mening den rigtige, når man skal have plads
> til barnevogn, babystol, pusletaske, indkøbsposer og alt det andet ?

Hej

tag sikkerhed med i overvejelserne

<http://www.berlingske.dk/artikel:aid=93258>

Mvh
brian

Fra : Søren Mors

Dato : 15-06-01 20:08

"Kim Larsen" <webpoint@gmx.net> writes:

> [...]
>
> Hvilken bil er efter gruppens mening den rigtige, når man skal have
> plads til barnevogn, babystol, pusletaske, indkøbsposer og alt det

V har en Suzuki Wagon. Det er en på mange måder herlig
bil. Barnevognen kan være der, hvis stellet kommer bag på. Det ville
selvfølgelig være rart med en større, f.eks en berlingo som vist er
blevet nævnt her itråden, men til prisen tror jeg ikke du får noget
bedre.

På trods af at det er en bil der lugter langt væk af familiebil fåes
den faktisk i en "sportsmodel", med kåbe spoiler osv. Den ser ganske
forfærdeligt dum ud.

Søren Mors

Fra : tot

Dato : 28-06-01 00:30

> [...]
>
> Hvilken bil er efter gruppens mening den rigtige, når man skal have plads
> til barnevogn, babystol, pusletaske, indkøbsposer og alt det andet ?

Børn og biler er en dårlig kombination. Drop bilen og køb en
Christianiacykel el. lign i stedet. God til korte ture, god plads til udstyr
og indkøb. Motion og frisk luft. Ingen forurening (energispild) udover
produktion af cyklen. Barnet vil foretrække den udendørs luft fremfor at
være spændt fast til et barnesæde i en indelukket bil. Til længere ture:
Brug de kollektive.

Fra : John Sahl

Dato : 28-06-01 09:47

"tot" <thelin@os.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> produktion af cyklen. Barnet vil foretrække den udendørs luft fremfor at
> være spændt fast til et barnesæde i en indelukket bil. Til længere ture:

Lad mig gætte på groveste vis: Du har aldrig opholdt dig uden for den kolde
stenbro her i København vel?

Der findes mennesker som ønsker en bil fordi de har et behov for den.

Der ud over vil jeg da godt lige se crashtests på de der cykler

Fra : tot

Dato : 28-06-01 15:07

"John Sahl" <webmaster@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> udstyr
>
> Lad mig gætte på groveste vis: Du har aldrig opholdt dig uden for den

Temmeligt forkert gættet. Jeg har været meget omkring og boet flere steder,
også uden for DK.

> Der findes mennesker som ønsker en bil fordi de har et behov for den.

Hvad er det for et behov der ikke kan erstattes af cykler, gåben og
offentlig transport? Biler er ikke et "must", heller ikke for 3-børns
familier på landet.

> Der ud over vil jeg da godt lige se crashtests på de der cykler

Jeg går ikke udfra at de kan holde til at blive påkørt af en bil i fuld
fart.

Tænk på miljøet. Vær med til at redde naturen bl. a. ved at begrænse
co2-udslip osv. Det er nu vi skal begynde at rydde op efter de sidste 100
års industri-svineri. Det er nu vi skal begynde at tænke i andre baner, også
hvad angår transport. At få et barn kan være med til at øge ens
miljø-svineri gennem øget forbrug, bl.a. elendigt legetøj, dårlige
slik-vaner, ekstra transport m.m. Skal vores børn til at rydde op efter os
også? Lad os droppe bilerne, for vi behøver dem ikke, og lad os flå noget
asfalt op, så jorden igen kan ånde frit.
Hvem er iøvrigt de største syndere i alle de trafikuheld, der finder sted?
De bløde eller de hårde trafikanter? To cyklister der støder ind i hinanden
koster måske et par skrammer og en brækket arm, en bilist der påkører en
cykel kan koste dødsfald. At cyklisten måske i nogle tilfælde har den
lovmæssige skyld, er for så vidt ligemeget, når det to-årige barn eller
forældrene ligger døende på hospitalet.

Fra : John Sahl

Dato : 28-06-01 20:57

> Temmeligt forkert gættet. Jeg har været meget omkring og boet flere
steder,
> også uden for DK.

Som sagt var det groft gættet, ikk?

> Hvad er det for et behov der ikke kan erstattes af cykler, gåben og
> offentlig transport? Biler er ikke et "must", heller ikke for 3-børns
> familier på landet.

Uden for København findes der faktisk steder med lidt længere afstande end
den normale danske gider at cykle, eller _har tid_ til at cykle.

> Jeg går ikke udfra at de kan holde til at blive påkørt af en bil i fuld
> fart.

Nope og det er dine børn du propper indeni, ikk?

> [...]
> asfalt op, så jorden igen kan ånde frit.
> Hvem er iøvrigt de største syndere i alle de trafikuheld, der finder sted?

Den der ikke overholder færdselsloven, simpelt nok.

> [...]
> cykel kan koste dødsfald. At cyklisten måske i nogle tilfælde har den
> lovmæssige skyld, er for så vidt ligemeget, når det to-årige barn eller

Hvem anbragte så barnet på cyklen? Det her bavl kan man diskutere her fra
og til verdens ende, vi bliver _aldrig_ enige så dette indlæg bliver det
sidste
om cykel kontra bil fra min side

Jeg tror der ud over at du i dit sidste indlæg glemte at sætte lilla
baggrund på
dit indlæg og slutte af med at skrive "peace"

Fra : Bendt Rasmussen

Dato : 28-06-01 21:57

>To cyklister der støder ind i
> hinanden

I Birkerød var der for kort tid siden en dame der blev påkørt af en cyklist,
da hun steg ud af en HT-bus. Det døde hun af !

mvh
Bendt

Fra : tot

Dato : 30-06-01 01:19

> [...]
> baggrund på
> dit indlæg og slutte af med at skrive "peace"

LOL
Du skal få fred...
men det blir uden baggrund eller peace-tegn, da jeg ikke kan sende html
eller binært til den her gruppe.

Fra : R. Ilsøe

Dato : 01-07-01 09:45

Når vi skal til Amsterdam med 2 hunde og 3 børn vil jeg gerne at du finder
en måde der er:

-Billigere
-Hurtigere
-Mere praktisk

og frem for alt passer til vores tidsplan.

Toget? Nej, for det kører på bestamte tidspunkter og så skal vi slæbe
bagage, børn og hunde rundt på Hambourg banegård og senere på Central
Station i Amsterdam, for at slæbe dem alle over i bus 33 der altid er
proppet. Derefter kommer vi til Vaaterland plijn, hvor vi igen skal slæbe
hele moletjavsen over i den lille bus, der kører ud til vores Tuin Huis i
Schrillingvoude.

Fly?? Nej, mine hunde skal være ved mig når vi rejser. Desuden vil jeg
ikke, hvis jeg kan undgå det, rende rundt i Schripool med 3 unger og alt
muligt for at finde umulige busforbindelser til Schrillinvoude!!

....Eller hvad med svigernes sommerhus syd for køge... Tog til Kbh. H, S-tog
til Køge (9 zoner -ret dyrt hvis vi skal ind til Kbh. indimellem) og bus fra
køge til sommerhuset... en bus der kun kører få gange om dagen... Så tar' en
tur i sommerhus pludselig 1 dag -en tur der i bil kun ville ta' 2½ time.

Så vil jeg gerne se dig finde et transportmiddel der kan bringe Martin på
arbejde i Esbjerg havn kl. 7 og bringe ham hjme så det passe med når han har
fri kl 19 -ALLE ugens 7 dage. Der skal ikke være for meget ventetid, da han
så slet ikke når at se familien.

Så har vi mit job. Eneste busser der passer er så jeg kan være der 14:30 og
skal køre hjem 18:00 ellers har jeg min. 3 timers ventetid på busser og det
tror jeg ikke min boss er tilfreds med!

Det kan godt være du lever fint uden bil og kan klare dig uden, men vi er
folk, der har brug for en (eller 2!!)

God fornøjelse

Rinnie Ilsøe

Køb en bil og brug den med omhu.

Fra : tot

Dato : 01-07-01 11:47

"R. Ilsøe" <gizmo@vejen-net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> tror jeg ikke min boss er tilfreds med!
>
> Det kan godt være du lever fint uden bil og kan klare dig uden, men vi er

Puh, jeg orker næsten ikke at kommentere dit indlæg. Som John Sahl svarede
mig: vi blir alligevel aldrig enige. Det blir superkort:

Ang. at rejse:
For mig har målet aldrig været endestationen, men rejsen i sig selv. Man
oplever ganske enkelt mere, når man rejser med tog, bus osv.

Ang. transport til arbejde:
Tænk globalt, arbejd lokalt.

Biler billigere end offentlig transport og cykler?
Næppe. Hvad koster en bil i indkøb, vedligeholdes, afgifter, benzin m.m?
Hurtigere? Ja, men hvad skal I nå? Tid til at arbejde og tjene så mange
penge som muligt, så I har råd til at betale jeres bil(er), og hvad I nu
ellers omgiver jer med. Arbejd mindre. Forbrug mindre. Få mere tid til
familie og venner.
Mere praktisk? Hvordan? Så I bliver fri for at gå/cykle så langt og fri for
at vente på de offentlige. Gå/cykle er sundt. Vente giver tid til
reflektion. Lev langsomt.
tot

Fra : R. Ilsøe

Dato : 01-07-01 13:01

> Puh, jeg orker næsten ikke at kommentere dit indlæg. Som John Sahl svarede
> mig: vi blir alligevel aldrig enige. Det blir superkort:

Ganske rigtigt (John's indlæg er forsvundet fra min newsreader...)

> Ang. at rejse:
> For mig har målet aldrig været endestationen, men rejsen i sig selv. Man
> oplever ganske enkelt mere, når man rejser med tog, bus osv.

Når man har 4 dages ferie, så er endestationen "rejsen" da _man_ jo gerne
vil besøge familien.

> Ang. transport til arbejde:
> Tænk globalt, arbejd lokalt.

Arbejder han lokalt tjener han 29.000 kr (udbetalt) mindre i måneden.

> Biler billigere end offentlig transport og cykler?
> Næppe. Hvad koster en bil i indkøb, vedligeholdes, afgifter, benzin m.m?

Kan kun tale om vores... Den var gratis i anskaffelse, koster 2400 i
vægtafgift i året, 4000 i forsikring og så koster det ca. 7,5 l benzin /100
km. x 8 kr. = 60 kr. Det er for os billigere end tog og bus.

> Hurtigere? Ja, men hvad skal I nå? Tid til at arbejde og tjene så mange
> penge som muligt, så I har råd til at betale jeres bil(er), og hvad I nu
> ellers omgiver jer med.

Handle, familiebesøg, vennebesøg og meget andet så vi har mere tid uden for
transportmidler med ungerne.

> Arbejd mindre. Forbrug mindre. Få mere tid til
> familie og venner.

Det gør man jo så i andre perioder... Når Martin eksempelvis er på
rejseopgaver, så er han 100% hjemme ½-delen af tiden eller mere og det giver
mere tid til familien sammenlagt end et almindeligt 7-16 job.

> Mere praktisk? Hvordan? Så I bliver fri for at gå/cykle så langt og fri
for
> at vente på de offentlige. Gå/cykle er sundt. Vente giver tid til
> reflektion. Lev langsomt.

Ja, det er sundt at gå og cykle, men igen, så er det ikke noget der kan
lade sig gøre når vi skal på job eller besøge familien der, som du nok har
forstået bor i hhv. Kbh. og Amsterdam. Der er ikke noget mere røv-kedeligt
for de 3 poder end at køre i tog... De hader det, selvom jeg hver gang vi
har gjort det har medbragt div. underholdning og har siddet og sunget med
dem (læs= undeholdt en hel togkupe en fredag eftermiddag!

Mere praktisk... Læs nu min mail een gang til... Er det mere praktisk at
være 2 Voksne, 3 små børn (hhv. 0, 2 og 3 år) og 2 hunde og bagage i tog og
bus og sulle skifte 700 gange for at komme det rigtige sted hen end det er,
at smide hele moletjavsen i kareten og så nå endestationen meget
hurtigere... Den endestation ungerne glæder sig til at komme til... Poderne
er ikke vilde med selve rejsen... Det er målet de glæder sig til.

Igen, ganske rigtigt som John siger, så bliver vi aldrig enige... Var alle
enige ville der jo ikke være brug for Usenet, der netop er til debatter
mm. -Men hvor kunne det være underholdende hvis vi kunne bytte hverdag i 1
uge... Du skulle så klare dig med 1 mand (hmmm er du ikke selv det 3
børn, 2 hunde og ingen bil... Gerne klare en tur til familien i Amsterdam
også uden bil... og slå så lige et smut forbi familien på sjælland og
sommerhuset på sjælland. Begge ture må max. vare 4 dage.

Det har nemmelig noget med livsstil at gøre, noget med de enkelte familiers
behov. Jo, det kunne være fedt med en verden uden biler, men det er en
illusion som vi ikke kommer til at opleve i virkeligheden desværre. Vi kører
med omhu... Kun når vi er på den 14-dagelige store indkøbstur så tar' vi
bilen. Ellers er det bus eller ben, så du må endelig ikke tro jeg bare kør'
for at køre!

Rinnie Ilsøe

Fra : John Sahl

Dato : 01-07-01 13:04

"tot" <thelin@os.dk> wrote in message news:9hmvjj$of6$1@news.inet.tele.dk...
> Puh, jeg orker næsten ikke at kommentere dit indlæg. Som John Sahl svarede
> mig: vi blir alligevel aldrig enige. Det blir superkort:

Ja, jeg kan godt se at din tid er sparsom når du er så glad for cykler og offentlige
transportmidler

> Ang. at rejse:
> For mig har målet aldrig været endestationen, men rejsen i sig selv. Man
> oplever ganske enkelt mere, når man rejser med tog, bus osv.

Forklar lige det til et par små utålmodige rollinger der IKKE gider sidde stille
længere end højst nødvendigt

> Ang. transport til arbejde:
> Tænk globalt, arbejd lokalt.

Ok, flyt lige min arbejdsplads til Fredericia, jeg undgår gerne at rejse helt til
København med DSB for at arbejde. Nej, bedre endnu, find mig lige en lejlighed
til mig og min lille familie, minimum 3 værelses og gerne lidt uden for byen, men
ikke mere end omkring 1 time ind til centrum. På forhånd tak og det SKAL
være leje!

Har du tid til det her? Skal du ikke ud at frelse verden?

Fra : tot

Dato : 01-07-01 22:32

"John Sahl" <johnsahl@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> "tot" <thelin@os.dk> wrote in message
>
> Ja, jeg kan godt se at din tid er sparsom når du er så glad for cykler og
offentlige
> transportmidler

Nogen gange tager jeg en cykeltur eller en tur med bussen bare for
fornøjelsens skyld.

> Forklar lige det til et par små utålmodige rollinger der IKKE gider sidde
stille
> længere end højst nødvendigt

Det er et spørgsmål om tilvænning. Har selv en datter på 3 et halvt, der
ikke har spor imod busser og toge. Jeg tror faktisk hun synes det er sjovt.
Har rejst rundt i Spanien med barn, kæreste, bagage osv. med busser og toge.
Ingen problemer.

> Ok, flyt lige min arbejdsplads til Fredericia, jeg undgår gerne at rejse
helt til
> København med DSB for at arbejde.

Skift arbejde

Nej, bedre endnu, find mig lige en lejlighed til mig og min lille familie,
minimum 3 værelses og gerne lidt uden for byen, men ikke mere end omkring 1
time ind til centrum. På forhånd tak og det SKAL være leje!

Hvis du ikke har noget imod 1 times (tog?)transport til centrum, er det nok
ikke svært at finde en billig leje-lejlighed udenfor byen.

> Har du tid til det her? Skal du ikke ud at frelse verden?

Jeg er i gang. Internettet er vel et fint medie til at sprede budskabet.

Og så må I undskylde hvis det her er blevet lidt off topic, det var ikke
min mening at starte en bil/cykel debat her i børnegruppen.
Til gengæld ville en børn og miljø/forurening/forbrug debat måske være mere
på sin plads i dette forum. For børn og forældre forbruger da helt vildt af
legetøj, slik, tøj, udstyr og meget andet. Hvor mange sutte smider en
gennemsnitsbørnefamile ud om året? Hvor mange bleer? Hvor meget vaskepulver,
hvor meget madpapir, hvor meget emballage? Osv osv. En pæn bunke affald. Og
så selvfølgelig produktionen og _transporten_ af alt de shit vi køber (til
vores børn). Hvor bevidste er forældre i deres køb til børnene. Er det de
nemme, hurtige løsninger? Det dårlige plasticlegetøj, der går i stykker
efter en måned og kan kyles ud. Eller er det det bæredygtigt producerede og
holdbare legetøj? Er det det hurtige supermarkedsslik, eller er det et godt
stykke økologisk schoklade? Smider vi børnetøjet ud, når det blir for småt,
eller går det i arv til søskende, venner og familie? Osv osv.
Jeg skal passe på ikke at lyde for hellig, for jeg er ikke selv for god. Og
ja, jeg kører også i bil, dog ikke selv. Og jeg nyder hurtigheden og
nemheden ved det. Men til hverdagsbrug er det cyklen. Og vores barn elsker
at sidde i ladet på vores christiania-cykel.
Hvorfor vil ungerne helst have overstået transporten så hurtigt som muligt?
Måske fordi det er dødsygt at køre i bil? Man er låst fast. En
klaustrofobisk fornemmelse. Umuligt at bevæge sig ret meget. Men sådan kan
det selvfølgelig også være i en bus eller et tog. Indrømmet, det kan være et
mareridt i en myldretidsbus i en storby. Især på rejse i et andet land, hvor
man skal finde ud af køreplaner og alt muligt. Så er det man siger: Skal vi
ikke tage en taxi? Meen.. det kan også være en oplevelse (også for børn).

Fra : R. Ilsøe

Dato : 01-07-01 23:12

> [...]
sjovt.
> Har rejst rundt i Spanien med barn, kæreste, bagage osv. med busser og

Og ta' så lige samme tur med 3 børn, en på 3½ år, en på 2 år og en på 2
mdr. samt 2 hund og bagage til alle! God fornæjelse!!

> [...]
> nemme, hurtige løsninger? Det dårlige plasticlegetøj, der går i stykker
> efter en måned og kan kyles ud. Eller er det det bæredygtigt producerede

For at kunne købe alt i en ordentlig kvalitet er man nødt til at tjene lidt
mere end ingenting og det er jo ikke alle der kan finde et ordentligt lønnet
job inden for "offentlig transport længde"

> Er det det hurtige supermarkedsslik, eller er det et godt
> stykke økologisk schoklade?

Supermarked og kiosker:D (Det meste af vores mad er dog økologisk...)

> Smider vi børnetøjet ud, når det blir for småt,
> eller går det i arv til søskende, venner og familie? Osv osv.

Vores er gået i arv... Noget er blevet brugt til 4 børn nu og er stadig
flot netop fordi jeg lufttørrer tøjet, bruger lidt mindre end den anbefalede
dosos af vaskepulver og vasker så vidt muligt på 30-40c og kun meget beskidt
på 60c ...Tror det er 1½ år siden jeg har været oppe på en 90c vask.

> [...]
> nemheden ved det. Men til hverdagsbrug er det cyklen. Og vores barn elsker
> at sidde i ladet på vores christiania-cykel.

Men kan den "indeholde" 2 eller 3 børn??

> Hvorfor vil ungerne helst have overstået transporten så hurtigt som
muligt?
> Måske fordi det er dødsygt at køre i bil? Man er låst fast. En
> klaustrofobisk fornemmelse.

Mine unger bliver trætte af en togtur inden for 30 minutter, men bilen
bliver de ikke trætte af på samme måde og bliver de endelig trætte af den så
sker det først efter nogen timer... Men utålmodigheden for at nå frem til de
steder de elsker er der stadig.

> [...]
vi
> ikke tage en taxi? Meen.. det kan også være en oplevelse (også for børn).

....og igen... For at købe kvalitets-legetøj, økologisk og taxi så skal man
tjene lidt mere end ingenting... Skulle det iø. være bedre at ta' en taxi
end at ta' sin egen bil??? En Taxi er også en bil der forurener.

Rinnie Ilsøe

Fra : Brian Kristiansen

Dato : 02-07-01 11:27

> [...]
vi
> ikke tage en taxi? Meen.. det kan også være en oplevelse (også for børn).

Du behøver skam ikke undskylde efter min mening er emnet på ingen måder off
topic, snarere RIGHT ON TOPIC !
Som du selv skriver så efterlader vi os en verden med så meget forurening og
vi smider hver eneste dag mindst 50 - 60 kemiske stoffer ned i vores børn
(vi sortere kraftigt og jeg vil tro at vi er nede på 20 - 30 (som desværre
er umulige at undgå (DDT, DDE og andre kemiske stoffer som er i brystmælk,
vand, alm købemælk, etc))).
Jeg skammer mig over hvad vi efterlader os vores børn, vores forældre
overlod os et gældsbetynget og SYNLIGT forurenet samfund.....
Vi derimod er meget værre, vores forurening er usynlig (atom affald, kemiske
stoffer som ligger i jorden godt på vej til vores grundvand)

Men en ting er dog ret sikkert vi får "sjove" børnebørn

Og allergi, hudsygdomme, etc, har aldrig haft bedre premisser hos børn end
lige nu !

Men jeg er da frisk på at starte en debat op omkring dette emne, hvis du vil
være med så lav endelig en tråd hertil

Mvh
Brian K
Far til 2 rollinger som heldigvis er sunde og raske

Fra : tot

Dato : 02-07-01 14:11

> [...]
>
> Mvh
> Brian K
> Far til 2 rollinger som heldigvis er sunde og raske

Jeg vender tilbage senere med et lidt længere svar, har ikke tid lige nu.
Chekkede lige hurtigt nogle af dine tidligere indlæg i gruppen, bl.a. det om
"Kemiske børn". Trist du ikke fik nogen respons på det indlæg. Måske har du
ret i, at folk er ligeglade. Eller de gider ikke. Men sandt er det at vi
propper vores børn og os selv med en masse giftstoffer, ofte uden at tænke
nærmere over det. Og så er det endda ikke særligt slemt herhjemme i DK, hvor
vi har pænt stramme regler for, hvilke tilsætningsstoffer, der må puttes i
fødevarer. Tag f.eks. til Sydeuropa eller Østeuropa og prøv at finde en
liter øko-mælk eller noget pålæg uden farve- og smagsforstærkere.
Nå, jeg følger op på dit indlæg senere i aften.
tot

Fra : Brian Kristiansen

Dato : 02-07-01 20:55

> [...]
> liter øko-mælk eller noget pålæg uden farve- og smagsforstærkere.
> Nå, jeg følger op på dit indlæg senere i aften.

Hej

Husk at se DR2 d.8/7-2001 Kl 19,00 , programmet hedder
"Mirakelgiften - historien om DDT"

Jeg har set det og det er skræmmende !

Mirakelgiften - historien om DDT

Begejstringen var enorm, da DDT kom frem for ca. 60 år siden. Det var
mirakelgiften, der kunne sikre mennesker mod insektangreb, sygdomme og sult.
Men kemikalier, vi slipper løs i naturen, kan skade os mange år senere,
hvilket forskere for længst har fastslået.
Alligevel skulle der gå årtier, før netop dette giftstof åbnede verdens øjne
for, at fremskridtet har en pris. Stoffet bruges stadig i Den Tredje Verden!
Det har gjort uoprettelig skade på klodens dyreliv, og det mistænkes for at
forårsage kræft og spolere vores forplantningsevne - også for næste
generation. Tilrettelæggelse: Jakob Gottschau. Sendt første gang 28.
december 2000.
----

Fra : Brian Kristiansen

Dato : 06-09-01 00:40

> [...]

> liter øko-mælk eller noget pålæg uden farve- og smagsforstærkere.
> Nå, jeg følger op på dit indlæg senere i aften.

Hej Tot

Jeg venter stadig

mvh
brian

Fra : Goofy

Dato : 13-07-01 11:41

....fint tankegang. Dem kunne vi godt bruge flere af.

I morgen skal du et længere smut og overnatte,- måske 200 km. Godt.... To
småbørn (klapvogn, barnevogn), bleer tøj, dyner bla. bla. Husk også pauserne
ind imellem,- ellers kommer det een tilgode senere på dagen - sure og trætte
børn.

- Berlingoen - Peter

Fra : Hald & Nielsen

Dato : 02-07-01 17:27

Hej Kim!!

Jeg har ikke kørekort, men vi snakker om at anskaffe det og egen bil
efterfølgende.Vi har kig på mange af de nye modeller i stil med Belingoen,
men idag fandt vi alligevel den bil der har mest plads både til tre børn og
hund og masser af bagage, samtidig med at der var plads til mine dårlige
ben.
Her er så svaret en Fiat Doblò den var ikke engang specielt dyr, lige
omkring 160 000 kr.
Venlig hilsen Nina Hald