Fin tynd hr linie
Fra : Martin Ploug

Dato : 24-09-05 14:18

Hej

Jeg vil gerne lave en fin tynd sort skillelinie.
Kan man det med css?

Jeg har indtil videre lavet den sådan:

<hr style="border:solid 1px #000000;">

Men jeg synes den er en anelse for kraftig.
Men hvis jeg fjerner 1px, bliver linien grå, og det samme sker, hvis jeg
gør tallet mindre.

Kan jeg skrive noget andet end solid eller gøre noget andet?

På forhånd tak.

Med venlig hilsen
Martin

Fra : Thomas Damgaard Niel~

Dato : 24-09-05 16:08

Martin Ploug wrote:
> Jeg vil gerne lave en fin tynd sort skillelinie.
> Kan man det med css?

Ja.
Læs om hr og css på http://www.sovavsiti.cz/css/hr.html.

> Jeg har indtil videre lavet den sådan:
>
> <hr style="border:solid 1px #000000;">
>
> Men jeg synes den er en anelse for kraftig.

Det bliver svært at repræsentere noget som er under 1px tyk. Din
angivelse af border er forresten forkert. Det angives således:
border: 1px solid #000;
Altså har du byttet om på rækkefølgen.
Den fejl ville en css-validator have fundet for dig. Gør det til en vane
at validere dine sider med:
http://jigsaw.w3.org/css-validator/
og
http://validator.w3.org/

--
Thomas Damgaard Nielsen
http://thomasdamgaard.dk/

Fra : Martin Ploug

Dato : 24-09-05 17:08

> [...]
> Altså har du byttet om på rækkefølgen.
> Den fejl ville en css-validator have fundet for dig. Gør det til en vane

Ok, mange tak.

Jeg har kigget på det, og tror så jeg holder mig til:

<hr style="border:1px solid #000000;">

Med venlig hilsen
Martin

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 25-09-05 08:45

Martin Ploug skrev:

> <hr style="border:1px solid #000000;">

Hvis du vil have ensartet visning i forskellige browsere - 1px tyk
sort streg - skal du prøve denne i stedet:

<hr style="border: none; color: black; background-color: black;">
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Martin Ploug

Dato : 25-09-05 14:49

> Hvis du vil have ensartet visning i forskellige browsere - 1px tyk
> sort streg - skal du prøve denne i stedet:
>
> <hr style="border: none; color: black; background-color: black;">

Ok, mange tak for det.

- Martin

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 25-09-05 18:15

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Hvis du vil have ensartet visning i forskellige browsere - 1px tyk
> sort streg - skal du prøve denne i stedet:
>
> <hr style="border: none; color: black; background-color: black;">

Efter den seneste opdatering af validatoren giver det en advarsel, fordi
for og bagrund er samme farve.

Jeg er lige stødt på problemet igen i da,g hvor jeg revaliderede en
side, jeg lave for 3 måneder siden uden nogen fejl og advarsler og
pludselig var der advarsler og jeg havde ikke rettet en linie i CSS. Kun
i HTML delen.

Set fra mit hjørne er det en forbedring, tilgængeligheden er blevet
opgradret i CSS validatoren, men den melding vil få en del til at rive
håret ud af hovedet. Jeg udløste den ved at bruge samme farve på border
på en tabel som på baggrunden. Tabellen er et forgrunds element i
forhold til body og det er nok til at udløse advarslen.

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg
--
Internettet er for alle!
http://80.62.61.212/webuseability/index.asp

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 26-09-05 11:57

Johnny Winther Ronnenberg skrev:

> [...]

Hov - jeg glemte at specificere størrelsen:

<hr style="border: none; color: black; background-color:black;
height: 1px">

- eller som ren css-deklaration:

hr{
   color: black;
   background-color: black;
   height: 1px;
   border: none;
}

> Efter den seneste opdatering af validatoren giver det en
> advarsel, fordi for og bagrund er samme farve.

Ja. Den vil jeg tillade mig at springe op og falde ned på.
Advarsler er netop bare advarsler - ikke fejl. Får man en advarsel
skal man overveje om den har eller kan have betydning i praksis.

Forskel mellem for- og baggrundsfarve er vigtigt at have for langt
de fleste elementer - fordi man skal kunne skelne forgrunden
(teksten) fra baggrunden. I et hr-element kan der ikke være tekst -
det er kun en grafisk skillelinje.

Der er ingen grund til at lave forskel mellem for- og
baggrundsfarve i en hr. I praksis laver browsere en hr efter én af
følgende modeller:

A) Forgrund + evt. kant (IE)
B) Baggrund + evt. kant (Firefox)
C) Kant + evt. baggrund (Opera)

For- og baggrundsfarven bruges i intet tilfælde sammen. Hvis man
sætter kanten til 0 (border: none;) og definerer en størrelse
(height: X) opfører Opera og Firefox sig ens.

Hvis man bare vil farve en hr, uden at ændre på standardstørrelsen,
kan man bruge følgende:

hr{ color: red; background-color: red; border-color: red; }

IE bruger den første angivelse, Firefox den næste og Opera den
sidste.

> Set fra mit hjørne er det en forbedring, tilgængeligheden er
> blevet opgradret i CSS validatoren, men den melding vil få en
> del til at rive håret ud af hovedet.

Det vil det givetvis - men forhåbentlig vil de fleste stoppe før de
bliver skaldede. Hvis man tager de advarsler der dukker op, som en
hjælp til at sikre tilgængeligheden, og ikke som en reprimande, er
det nok lettere at "leve" med dem.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Ukendt

Dato : 27-09-05 14:30

On Mon, 26 Sep 2005 12:57:14 +0200, Jens Gyldenkærne Clausen
<jens@gyros.invalid> wrote:

> [...]
>Advarsler er netop bare advarsler - ikke fejl. Får man en advarsel
>skal man overveje om den har eller kan have betydning i praksis.

Hvis man ændrer background-color fra BLACK til INHERIT validerer den,
men hvad er det den 'arver' og hvorfra?

--
Venlig hilsen / Best regards
Thore Sorensen - DK2700 Brønshøj / DK2620 Albertslund

(Erstat evt. AT med @ i mailadressen hvis du mailer direkte)
Min hobbyside: www.RacePhoto.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 27-09-05 15:15

Thore skrev:

> Hvis man ændrer background-color fra BLACK til INHERIT
> validerer den, men hvad er det den 'arver' og hvorfra?

Den arver baggrundsfarven fra det nærmeste omgivende element
(moderelementet). Da denne baggrundsfarve også er den som hr-
elementet skal ses på, er inherit et dårligt valg her - det vil
simpelthen få stregen til at forsvinde i Firefox og Opera.
--
Jens Gyldenkærne Clausen