Klappe ud menu virker ikke som på demo
Fra : Jan Fjorbak

Dato : 19-09-05 09:03

Hej

Jeg syntes Allan vebel klappe ud menu er kanon, og da jeg ikke
har megen forstand på netop hvad der sker i den kan jeg ikke
gennemskue hvad der er galt den er helt udklappet, og kan ikke
foldes sammen.

Jeg håber på et positivt svar på hvad der kan være gået galt

Jan

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jan Fjorbak

Dato : 19-09-05 10:25

Jan Fjorbak wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
> foldes sammen.
>
> Jeg håber på et positivt svar på hvad der kan være gået galt

Jeg glemte og lægge et link til siden www.fjorbak.dk en der gider
at se,

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 19-09-05 11:40

Jan Fjorbak skrev:

> [...]

Den der den menu der kan ses her: <http://www.html-faq.dk/2013.asp>
- ikke?

Den simple menu Allan Vebel har lavet, bygger på statiske html-
sider - det vil sige at der er én html-side til hver tilstand af
menuen.

Hvis du kigger på Vebels eksempelside, kan du fx sammenligne
siderne her:

A: <http://www.html-faq.dk/testsider/klap.htm>
B: <http://www.html-faq.dk/testsider/klap1.htm>
C: <http://www.html-faq.dk/testsider/klap12.htm>

A er indgangssiden til menuen, hvor alle hovedmenuer er klappet
sammen. B er menuen som den ser ud når der er klikket på "Side 1".
C er siden man får når man har klikket på "Underside 1.2".

Opbygningen er meget simpel - det sikrer dels at man kan lave
menuen uden at have kendskab til emner som javascript og css, og
dels at den kan bruges uanset om der er javascriptunderstøttelse
eller lignende i browseren.

Men ulempen ved metoden er at man skal skrive koden til menuen ind
på mange sider - det er dels besværligt og dels giver det flere
muligheder for fejl hvis man glemmer at opdatere en enkelt side.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 19-09-05 23:15

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Men ulempen ved metoden er at ....
> - det er dels besværligt og dels giver det flere
> muligheder for fejl hvis man glemmer at opdatere en enkelt side.

Det problem skulle ikke opstå, hvis indholdsdelen som på http://html-faq.dk
ligger i en særskilt fil, der så inkluderes på samtlige versioner af
menupositionerne.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Allan Vebel

Dato : 20-09-05 23:27

Jens Gyldenkærne Clausen skrev:

> Men ulempen ved metoden er at man skal skrive koden
> til menuen ind på mange sider - det er dels besværligt
> og dels giver det flere muligheder for fejl

Ja, den er simpel og lidt besværlig. Den er lavet helt
tilbage i 1996, dengang frames var på mode - og her
fungerede det jo fint.

Mange påstod dengang at sådan en menu ikke kunne
laves uden javascript, og det var hovedårsagen til at den
blev til. Dengang var den i tabelceller, og jeg støder ind i
en af dem med mellemrum.

Den har altså fået lov at overleve, da der fortsat er folk
der gerne vil have sådan noget. Keep it simple, stupid!

Ideer til en bedre forklaring på siden er da velkomne.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 20-09-05 09:17

Erik Ginnerskov skrev:

> Det problem skulle ikke opstå, hvis indholdsdelen som på
> http://html-faq.dk ligger i en særskilt fil, der så inkluderes
> på samtlige versioner af menupositionerne.

Den metode løser problemet i forhold til indholdet, men ikke i
forhold til selve menuen.

Hvis man skal tilføje et nyt hovedmenupunkt, skal man rette menuen
i et hav af sider.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 20-09-05 21:35

> [...]

> forhold til selve menuen.
>
> Hvis man skal tilføje et nyt hovedmenupunkt, skal man rette menuen

Det kan du have ret i.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Jan Fjorbak

Dato : 19-09-05 12:01

Jan Fjorbak wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

Hejsa
Ja det kan jeg godt se, nu du siger det, men at den skulle lægges
ind på hver side er noget skidt og det var ikke det jeg ville.

Jeg har imellemtiden fundet ud af at jeg snuppede koden mens den
var lukket op og det viver også problemer.

Tak for dit indlæg