Billeder og tekst på afveje
Fra : Anne Holtegaard

Dato : 18-09-05 09:26

Hej.

Jeg er i gang med min første rigtige hjemmeside:

http://marselisborgapotek.frac.dk/

Men jeg er løbet ind i nogle problemer.

1. Det blå logo nederst til venstre vil ikke blive i bunden af
siden.
2. Det samme gælder "sidst opdateret..." nederst til højre.
3. Som det ses, har jeg også en pil på afveje, den skulle gerne
være yderst til højre lige efter teksten, på det menupunkt man er
ved i øjeblikket. (har endnu kun indsat den på index-siden)

Jeg ved godt, at det kun er de to øverste punkter i menuen, der
er tilgængelige.
Jeg ved ikke rigtigt hvordan jeg skal gøre mit .css tilgængeligt.

Håber nogen kan hjælpe.
På forhånd tak.
M.v.h. Anne.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Christoffer

Dato : 18-09-05 17:25

"Anne Holtegaard" <AnneHoltegaard@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> være yderst til højre lige efter teksten, på det menupunkt man er
> ved i øjeblikket. (har endnu kun indsat den på index-siden)
Hmm.. Umiddelbart ville jeg mene det var nemmere at starte forfra på siden
og bygge den op med css istedet for de utallige tabeller du bruger i
øjeblikket.
http://www.html.dk/artikler/00006/
et eks du evt kunne bruge
http://www.webdesign101.dk/xhtml/css/csslayout/glish5.php

> Jeg ved godt, at det kun er de to øverste punkter i menuen, der
> er tilgængelige.
> Jeg ved ikke rigtigt hvordan jeg skal gøre mit .css tilgængeligt.
Du linker ganske enkelt til filen .. adressen.dk/sti/??.css

--
Christoffer

Fra : Anne Holtegaard

Dato : 18-09-05 18:24

> Hmm.. Umiddelbart ville jeg mene det var nemmere at starte forfra på siden
> og bygge den op med css istedet for de utallige tabeller du bruger i
> øjeblikket.
> http://www.html.dk/artikler/00006/

Jo tak! Jeg har faktisk læst den tutorial, men jeg kan simpelthen ikke få
overblikket. Havde dog bestemt mig for, at jeg bare lige ville have denne
hjemmeside op at køre, så jeg kunne få den "afleveret" og så sidenhen arbejde
med CSS på siden. Jeg synes bare det er så uoverskueligt, og mangler en til at
give mig gode ideer.

Men ellers tak for rådet, jeg vil gøre mit bedste for at bruge CSS til næste
projekt.

Fra : Christoffer

Dato : 18-09-05 18:38

> [...]
> arbejde
> med CSS på siden. Jeg synes bare det er så uoverskueligt, og mangler en
Jeg har ikke tiden før onsdag, men på onsdag kan jeg lave en en
grundskabelon til i css som du kan udvide og kan sagtens hjælpe undervejs,
ellers er vi jo en del som dagligt tjekker html'gruppen.

> Men ellers tak for rådet, jeg vil gøre mit bedste for at bruge CSS til
> næste
> projekt.
En rigtig god ide =)
--
Christoffer

Fra : Anne Holtegaard

Dato : 18-09-05 18:48

> Jeg har ikke tiden før onsdag, men på onsdag kan jeg lave en en
> grundskabelon til i css som du kan udvide og kan sagtens hjælpe undervejs,
> ellers er vi jo en del som dagligt tjekker html'gruppen.

Tusind tak ! Det lyder jo super godt.
Jeg har lavet en lille smule CSS til denne hjemmeside, så jeg er lidt med på
hvad det handler om. Har lige downloaded TopStyle Lite - jeg så det anbefalet
i en anden "tråd". Nu skal jeg til at se hvad det kan gøre for mig. Kan det
også betale sig at bruge et program til at hjælpe med at skrive HTML, så jeg
er fri for notesblok?

Hilsen Anne

Fra : Christoffer

Dato : 18-09-05 19:06

> [...]
> det
> også betale sig at bruge et program til at hjælpe med at skrive HTML, så
Ikke hvis du vil lave sider i css, så kender jeg ikke til noget ordentligt
program.
Du kan evt. hente notepad++ som jeg bruger, det anvender
syntax.hightlightning som gør det lidt mere overskueligt at læse koden
igennem.
--
Christoffer

Fra : Christoffer

Dato : 21-09-05 21:08

"Christoffer" <christoffer@buur.info> skrev i en meddelelse
> [...]
Jeg havde lige glemt hvad jeg havde lovet så det blev lidt sent ..
http://buur.info/christoffer/tests/mars/index.html
http://buur.info/christoffer/tests/mars/style.css

Det er ikke helt perfekt, men resten må komme på et senere tidspunkt, for
lige nu er jeg ret ophængt.
Ellers er der rig mulighed for selv at arbejde videre med det, studer koden
inden du går igang (har indsat et par kommentarer så du forhåbentlig kan se
hvad jeg laver undervejs).

--
Christoffer

Fra : Allan Vebel

Dato : 21-09-05 23:35

Christoffer skrev:

> studer koden inden du går i gang...

Det er synd at lukke <a> inde i hver sin <p>, og så
definere et udseende på <p> generelt - det går jo
ud over resten af <p>'erne på siden.

Det er rigeligt at menuen er lukket inde i en <div>
med en bestemt bredde, så kan man altid finpudse
<a> i css-filen.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Christoffer

Dato : 22-09-05 16:06

"Allan Vebel" <spam@do.not> skrev i en meddelelse

> Det er synd at lukke <a> inde i hver sin <p>, og så
> definere et udseende på <p> generelt - det går jo
> ud over resten af <p>'erne på siden.
det var meningen at p' kun skulle have været defineret i venstre-div'en.. en
fejl som jeg vil rette så snart jeg får tiden til det.

> Det er rigeligt at menuen er lukket inde i en <div>
> med en bestemt bredde, så kan man altid finpudse
> <a> i css-filen.
som så også vil påvirke resten af linksene på siden.

--
Christoffer

Fra : Allan Vebel

Dato : 22-09-05 16:30

Christoffer skrev:

> som så også vil påvirke resten af linksene på siden.

Nej, du har jo lavet en .menulink{ til menuen, så vil resten
se normale ud

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Christoffer

Dato : 22-09-05 17:17

> Nej, du har jo lavet en .menulink{ til menuen, så vil resten
> se normale ud
misforstod hvad du mente så, troede du ville have jeg skulle have tilpasset
a generalt
a { ... }
Trækker indlægget tilbage =)

--
Christoffer

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 19-09-05 20:19

Anne Holtegaard wrote:

> [...]
> kan gøre for mig. Kan det også betale sig at bruge et program til at
> hjælpe med at skrive HTML, så jeg er fri for notesblok?

Der er ikke noget galt med notepad, udover dem der bruger det

Hvis du vil lære HTML og CSS så er det i ren tekst det foregår.

Men jeg kan godt lide, at du nævner tilgængelighed, så føler jeg mig
ikke helt alene

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg
--
Internettet er for alle!
http://80.62.61.212/webuseability/index.asp

Fra : Anne Holtegaard

Dato : 21-09-05 07:16

> Jeg har ikke tiden før onsdag, men på onsdag kan jeg lave en en
> grundskabelon til i css som du kan udvide og kan sagtens hjælpe undervejs,
> ellers er vi jo en del som dagligt tjekker html'gruppen.

Hej Christoffer

Jeg tænkte på om du først vil se på det css jeg HAR lavet, før du starter
forfra for mig? Jeg laver lige et link til det inde fra den føromtalte side
marselisborgapotek.frac.dk (både til den smule css jeg bruger til den side du
kan se, samt et link til den nye side + css som jeg endnu ikke er kommet ret
langt med - men som udelukkende skal være opbygget med css)
Jeg har ikke været i stand til at finde din mail og skrive det her til dig pr.
mail.

Hilsen Anne

Fra : Anne Holtegaard

Dato : 21-09-05 07:25

> [...]
> langt med - men som udelukkende skal være opbygget med css)
> Jeg har ikke været i stand til at finde din mail og skrive det her til dig pr.

Jeg kan ikke få linksene til css-erne til at virke... !
Har ikke mere tid nu.

Hilsen Anne

Fra : Georg OLE Peter HART~

Dato : 18-09-05 18:05

Anne Holtegaard wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

Skrev b.a.:

> [...]
> være yderst til højre lige efter teksten, på det menupunkt man er
> ved i øjeblikket. (har endnu kun indsat den på index-siden)

dt ser ud som om :"
height="100%" width="100%" valign="bottom">

Gør 'tricket'
du har også nogle 'ugyldige' - åbenbart også overfødige parameter -
men nu kan jeg ikke 'se' - da jeg har 'fjerent' dem!

> http://marselisborgapotek.frac.dk/

med venlig hilsen
'skipper'
info@anett-h.invalid_dk_no_spam

Fra : Anne Holtegaard

Dato : 18-09-05 18:38

> det ser ud som om :"
> height="100%" width="100%" valign="bottom">
>
> Gør 'tricket'

Tak for hjælpen, men nu sidder "senest opdateret..." helt nede i bunden
af siden. Det jeg mente var at den skulle sidde i bunden af det hvide
felt... Måske jeg bare skal opgive, og bøje mig for CSS.

Er der en tålmodig sjæl, der vil lære mig CSS, så jeg kan få den
f****** side til at se ordentlig ud. Og ja, jeg er godt klar over, at
det kræver en del(eller det hele) omskrivning. (SUK)