/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Reklamation over dårligt batteri i iPod (F~
Fra : Anders


Dato : 26-10-05 17:16

Hejsa

Jeg købte d. 26/06-2004 en iPod mp3-afspiller hos Fona i Århus. Det var en
3. generations iPod, som siden hen er blevet kendt for at have et batteri,
der med tiden bliver utroligt dårligt. Batteriet kan IKKE skiftes, det
sidder INDE i iPod'en så iPod'en skal sendes til service hvis batteriet skal
skiftes, og det koster 900 kroner.

Når jeg har opladt mit batteri HELT op er det dødt igen indenfor 1-2 timer,
og hvis jeg skal overføre sange til iPod'en går der MAX 15 minutter
hvorefter iPod'en er død for strøm. Det er ikke helt acceptabelt for mig...

Problemet er at iPod'en jo er 1 år og 4 måneder gammel.
På bagsiden af min faktura fra Fona står der at jeg har 24 måneders
reklamationsret, og:
"I de første 12 måneder efter købet vil fejl typisk blive anset som en
mangel, som Fona hæfter for. I de RESTERENDE 12 måneder vil fejl som køber
kan DOKUMENTERE som en mangel på KØBSTIDSPUNKTET, blive dækket af Fona".

Skal Fona dække for udskiftningen af batteriet?
Da det er et kendt faktum at batterierne i min generations iPod hurtigt
bliver svage er det jo sådan set en mangel på købstidspunktet! Det er jo
ikke på grund af misbrug eller dårlig håndtering af produktet fra min side
at batteriet er dødt, det er fordi det fra starten har været et dårligt
batteri, og det kan jeg da ikke stilles til ansvar for?!?!?!

Hvordan står jeg? Skal Fona dække for batteriskift, da der stadig er 8
måneder tilbage af de 24 måneders reklamationsret?

Mvh Anders



 
 
Frank E. N. Stein (26-10-2005)
Kommentar
Fra : Frank E. N. Stein


Dato : 26-10-05 19:18

On Wed, 26 Oct 2005 18:16:26 +0200, Anders wrote:

> Hvordan står jeg? Skal Fona dække for batteriskift, da der stadig er 8
> måneder tilbage af de 24 måneders reklamationsret?

Det skal jeg ikke kunne udtale mig om, men hvis du kigger på
http://www.apple.com/support/ipod/service/battery/ koster det ca 400kr
plus evt moms at få udskiftet batteriet.

--
MVH
osv...



JL (26-10-2005)
Kommentar
Fra : JL


Dato : 26-10-05 21:07


"Frank E. N. Stein" <flatus@mail.is> wrote in message
news:pan.2005.10.26.18.18.17.514206@mail.is...
> On Wed, 26 Oct 2005 18:16:26 +0200, Anders wrote:
>
>> Hvordan står jeg? Skal Fona dække for batteriskift, da der stadig er 8
>> måneder tilbage af de 24 måneders reklamationsret?
>
> Det skal jeg ikke kunne udtale mig om, men hvis du kigger på
> http://www.apple.com/support/ipod/service/battery/ koster det ca 400kr
> plus evt moms at få udskiftet batteriet.
>

Ok? Du vil have han skal sende iPod'en til USA for at få skiftet batteri?
Apple i DK tager de der 900-1000 kr for at skifte batteriet.



Anders (26-10-2005)
Kommentar
Fra : Anders


Dato : 26-10-05 21:37

>> On Wed, 26 Oct 2005 18:16:26 +0200, Anders wrote:
>>
>>> Hvordan står jeg? Skal Fona dække for batteriskift, da der stadig er 8
>>> måneder tilbage af de 24 måneders reklamationsret?
>>
>> Det skal jeg ikke kunne udtale mig om, men hvis du kigger på
>> http://www.apple.com/support/ipod/service/battery/ koster det ca 400kr
>> plus evt moms at få udskiftet batteriet.
>>
>
> Ok? Du vil have han skal sende iPod'en til USA for at få skiftet batteri?
> Apple i DK tager de der 900-1000 kr for at skifte batteriet.

Det koster 895,-

Mvh Anders



Frank E. N. Stein (26-10-2005)
Kommentar
Fra : Frank E. N. Stein


Dato : 26-10-05 21:40

On Wed, 26 Oct 2005 22:07:25 +0200, JL wrote:

>>> Hvordan står jeg? Skal Fona dække for batteriskift, da der stadig er 8
>>> måneder tilbage af de 24 måneders reklamationsret?
>>
>> Det skal jeg ikke kunne udtale mig om, men hvis du kigger på
>> http://www.apple.com/support/ipod/service/battery/ koster det ca 400kr
>> plus evt moms at få udskiftet batteriet.
>>
>
> Ok? Du vil have han skal sende iPod'en til USA for at få skiftet batteri?

Jeg vil ikke have noget som helst. Man afleverer den hos nærmeste
autoriserede forhandler og så klarer de resten.

> Apple i DK tager de der 900-1000 kr for at skifte batteriet.

De må være dårligt opdateret der hvor der er spurgt om prisen.

Menøeh, der er vist ikke meget jura i dette og det var bare en
serviceinformation. Er der mere tvivl om priser, garanti og batterier til
en iPod, kan man jo bare klikke på den URL jeg leverede og læse videre.
Yderligere diskussion om det burde dermed være unødvendig.

--
MVH
osv...



per christoffersen (26-10-2005)
Kommentar
Fra : per christoffersen


Dato : 26-10-05 20:18


"Anders" <andersvalenFjErN@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:435fabd9$0$192$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Hvordan står jeg? Skal Fona dække for batteriskift, da der stadig er 8
> måneder tilbage af de 24 måneders reklamationsret?

Fona skal dække for batteriskiftet, hvis det må betragtes som en mangel, at
batteriet ikke holder længere end det har gjort.
De 24 måneder er med andre ord ikke en periode, hvor købte genstande skal
fungere fejlfrit, men hvor man kan reklamere over mangler, der var tilstede
ved købet.

Om batteriets (korte) levetid er en mangel skal jeg ikke kunne sige, det
kræver mere branchespecifik viden om Ipods mv., end jeg har, for at afgøre
det.

/Per



Sibzix (26-10-2005)
Kommentar
Fra : Sibzix


Dato : 26-10-05 20:30

> Fona skal dække for batteriskiftet, hvis det må betragtes som en mangel, at
> batteriet ikke holder længere end det har gjort.
> De 24 måneder er med andre ord ikke en periode, hvor købte genstande skal
> fungere fejlfrit, men hvor man kan reklamere over mangler, der var tilstede
> ved købet.
>
> Om batteriets (korte) levetid er en mangel skal jeg ikke kunne sige, det
> kræver mere branchespecifik viden om Ipods mv., end jeg har, for at afgøre
> det.

Man kan ikke betragte det som en mangel at et batteri ikke holder i 2
år, da det kommer an på hvor mange gange man har opladet det osv.
F.eks. bærbare computeres batteri har svjv. en anslået levetid på 6
måneder, derefter er en udskiftning på egen regning.

Povl H. Pedersen (26-10-2005)
Kommentar
Fra : Povl H. Pedersen


Dato : 26-10-05 21:10

In article <435fd950$0$8820$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, Sibzix wrote:
>> Fona skal dække for batteriskiftet, hvis det må betragtes som en mangel, at
>> batteriet ikke holder længere end det har gjort.
>> De 24 måneder er med andre ord ikke en periode, hvor købte genstande skal
>> fungere fejlfrit, men hvor man kan reklamere over mangler, der var tilstede
>> ved købet.
>>
>> Om batteriets (korte) levetid er en mangel skal jeg ikke kunne sige, det
>> kræver mere branchespecifik viden om Ipods mv., end jeg har, for at afgøre
>> det.
>
> Man kan ikke betragte det som en mangel at et batteri ikke holder i 2
> år, da det kommer an på hvor mange gange man har opladet det osv.
> F.eks. bærbare computeres batteri har svjv. en anslået levetid på 6
> måneder, derefter er en udskiftning på egen regning.

Men Apple har i USA tabt en group action lawsuit, netop over den
korte batterilevetid. Så en amerikansk retsal har afgjort at batteriet
har en kortere levetid end forbrugeren kan forvente.

Apple skriver at batteriet kan holde op til 20 timer, og at det efter 400
fulde opladninger/afladninger stadig har 80% kapacitet. Se her:
http://www.apple.com/batteries/ipods.html

Vedrørende forliget som Apple har indgået i USA, så se her:
http://www.appleipodsettlement.com/

forliget er på denne side:
http://www.appleipodsettlement.com/notice.html

Såfremt det er en 3 generation købt før 31 may 2004, så har Apple
i USA udvidet garantien fra 1 år til at dække batteriet i yderligere
et år. Altså 2 års garanti på batteriet.

Anders (26-10-2005)
Kommentar
Fra : Anders


Dato : 26-10-05 21:42

>>> Fona skal dække for batteriskiftet, hvis det må betragtes som en mangel,
>>> at
>>> batteriet ikke holder længere end det har gjort.
>>> De 24 måneder er med andre ord ikke en periode, hvor købte genstande
>>> skal
>>> fungere fejlfrit, men hvor man kan reklamere over mangler, der var
>>> tilstede
>>> ved købet.
>>>
>>> Om batteriets (korte) levetid er en mangel skal jeg ikke kunne sige, det
>>> kræver mere branchespecifik viden om Ipods mv., end jeg har, for at
>>> afgøre
>>> det.
>>
>> Man kan ikke betragte det som en mangel at et batteri ikke holder i 2
>> år, da det kommer an på hvor mange gange man har opladet det osv.
>> F.eks. bærbare computeres batteri har svjv. en anslået levetid på 6
>> måneder, derefter er en udskiftning på egen regning.
>
> Men Apple har i USA tabt en group action lawsuit, netop over den
> korte batterilevetid. Så en amerikansk retsal har afgjort at batteriet
> har en kortere levetid end forbrugeren kan forvente.
>
> Apple skriver at batteriet kan holde op til 20 timer, og at det efter 400
> fulde opladninger/afladninger stadig har 80% kapacitet. Se her:
> http://www.apple.com/batteries/ipods.html
>
> Vedrørende forliget som Apple har indgået i USA, så se her:
> http://www.appleipodsettlement.com/
>
> forliget er på denne side:
> http://www.appleipodsettlement.com/notice.html
>
> Såfremt det er en 3 generation købt før 31 may 2004, så har Apple
> i USA udvidet garantien fra 1 år til at dække batteriet i yderligere
> et år. Altså 2 års garanti på batteriet.

Nej desværre er den købt 27 dage efter den nævnte dato...

Men når købeloven snakker om at køber skal "dokumentere" manglen, så er det
der settlement-forlig jo en indrømmelse fra Apples side om at de batterier i
3. generationen og nedefter er for ringe. Så det er vel en fejl ved
købstidspunktet at batteriet lige fra starten var ringe.

Jeg går i hvert fald ned og laver en scene i Fona

Synes ikke det er fair i hvert fald...

Mvh Anders



Carsten Riis (26-10-2005)
Kommentar
Fra : Carsten Riis


Dato : 26-10-05 21:53

Anders skrev den 26-10-2005 22:42:
>>>>Fona skal dække for batteriskiftet, hvis det må betragtes som en mangel,
>>>>at
>>>>batteriet ikke holder længere end det har gjort.
>>>>De 24 måneder er med andre ord ikke en periode, hvor købte genstande
>>>>skal
>>>>fungere fejlfrit, men hvor man kan reklamere over mangler, der var
>>>>tilstede
>>>>ved købet.
>>>>
>>>>Om batteriets (korte) levetid er en mangel skal jeg ikke kunne sige, det
>>>>kræver mere branchespecifik viden om Ipods mv., end jeg har, for at
>>>>afgøre
>>>>det.
>>>
>>>Man kan ikke betragte det som en mangel at et batteri ikke holder i 2
>>>år, da det kommer an på hvor mange gange man har opladet det osv.
>>>F.eks. bærbare computeres batteri har svjv. en anslået levetid på 6
>>>måneder, derefter er en udskiftning på egen regning.
>>
>>Men Apple har i USA tabt en group action lawsuit, netop over den
>>korte batterilevetid. Så en amerikansk retsal har afgjort at batteriet
>>har en kortere levetid end forbrugeren kan forvente.
>>
>>Apple skriver at batteriet kan holde op til 20 timer, og at det efter 400
>>fulde opladninger/afladninger stadig har 80% kapacitet. Se her:
>>http://www.apple.com/batteries/ipods.html
>>
>>Vedrørende forliget som Apple har indgået i USA, så se her:
>>http://www.appleipodsettlement.com/
>>
>>forliget er på denne side:
>>http://www.appleipodsettlement.com/notice.html
>>
>>Såfremt det er en 3 generation købt før 31 may 2004, så har Apple
>>i USA udvidet garantien fra 1 år til at dække batteriet i yderligere
>>et år. Altså 2 års garanti på batteriet.
>
>
> Nej desværre er den købt 27 dage efter den nævnte dato...
>
> Men når købeloven snakker om at køber skal "dokumentere" manglen, så er det
> der settlement-forlig jo en indrømmelse fra Apples side om at de batterier i
> 3. generationen og nedefter er for ringe. Så det er vel en fejl ved
> købstidspunktet at batteriet lige fra starten var ringe.
>
> Jeg går i hvert fald ned og laver en scene i Fona
>

God fornøjelse.

Og lad endelig høre fra dig.

Når du kommer så langt, at indgive en klage til forbrugerklagenævnet, så
husk lige at gør fona opmærksom på det sagsnummer du får.
Det plejer, at gøre dem mere smidige har jeg erfaret.


--
mvh Carsten Riis
Red liv! 4 gange om året
http://www.bloddonor.dk
Du ved ikke om du får brug for det

Anders (26-10-2005)
Kommentar
Fra : Anders


Dato : 26-10-05 23:05



>>>>>Fona skal dække for batteriskiftet, hvis det må betragtes som en
>>>>>mangel, at
>>>>>batteriet ikke holder længere end det har gjort.
>>>>>De 24 måneder er med andre ord ikke en periode, hvor købte genstande
>>>>>skal
>>>>>fungere fejlfrit, men hvor man kan reklamere over mangler, der var
>>>>>tilstede
>>>>>ved købet.
>>>>>
>>>>>Om batteriets (korte) levetid er en mangel skal jeg ikke kunne sige,
>>>>>det
>>>>>kræver mere branchespecifik viden om Ipods mv., end jeg har, for at
>>>>>afgøre
>>>>>det.
>>>>
>>>>Man kan ikke betragte det som en mangel at et batteri ikke holder i 2
>>>>år, da det kommer an på hvor mange gange man har opladet det osv.
>>>>F.eks. bærbare computeres batteri har svjv. en anslået levetid på 6
>>>>måneder, derefter er en udskiftning på egen regning.
>>>
>>>Men Apple har i USA tabt en group action lawsuit, netop over den
>>>korte batterilevetid. Så en amerikansk retsal har afgjort at batteriet
>>>har en kortere levetid end forbrugeren kan forvente.
>>>
>>>Apple skriver at batteriet kan holde op til 20 timer, og at det efter 400
>>>fulde opladninger/afladninger stadig har 80% kapacitet. Se her:
>>>http://www.apple.com/batteries/ipods.html
>>>
>>>Vedrørende forliget som Apple har indgået i USA, så se her:
>>>http://www.appleipodsettlement.com/
>>>
>>>forliget er på denne side:
>>>http://www.appleipodsettlement.com/notice.html
>>>
>>>Såfremt det er en 3 generation købt før 31 may 2004, så har Apple
>>>i USA udvidet garantien fra 1 år til at dække batteriet i yderligere
>>>et år. Altså 2 års garanti på batteriet.
>>
>>
>> Nej desværre er den købt 27 dage efter den nævnte dato...
>>
>> Men når købeloven snakker om at køber skal "dokumentere" manglen, så er
>> det der settlement-forlig jo en indrømmelse fra Apples side om at de
>> batterier i 3. generationen og nedefter er for ringe. Så det er vel en
>> fejl ved købstidspunktet at batteriet lige fra starten var ringe.
>>
>> Jeg går i hvert fald ned og laver en scene i Fona
>>
>
> God fornøjelse.
>
> Og lad endelig høre fra dig.
>
> Når du kommer så langt, at indgive en klage til forbrugerklagenævnet, så
> husk lige at gør fona opmærksom på det sagsnummer du får.
> Det plejer, at gøre dem mere smidige har jeg erfaret.



Lyder som om jeg skal ad "omveje" for at få Fona til at makke ret, men man
kan jo altid håbe på at blive positivt overrasket...

/ANDERS



Winther (27-10-2005)
Kommentar
Fra : Winther


Dato : 27-10-05 08:10


"Anders" <andersvalenFjErN@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:435fabd9$0$192$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Hejsa
>
> Jeg købte d. 26/06-2004 en iPod mp3-afspiller hos Fona i Århus. Det var en
> 3. generations iPod, som siden hen er blevet kendt for at have et batteri,
> der med tiden bliver utroligt dårligt. Batteriet kan IKKE skiftes, det
> sidder INDE i iPod'en så iPod'en skal sendes til service hvis batteriet
skal
> skiftes, og det koster 900 kroner.

Ipoden var med i et forbrugerprogram, kontant? hvor der blev oplyst et sted
hvor man kunne få batteriet skiftet billigt herhjemmme.



Henning Sørensen (02-11-2005)
Kommentar
Fra : Henning Sørensen


Dato : 02-11-05 18:25

"Anders" <andersvalenFjErN@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:435fabd9$0$192$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Hejsa
>
> Jeg købte d. 26/06-2004 en iPod mp3-afspiller hos Fona i Århus. Det var en
[snip]
>
> Mvh Anders

Sønnens Ipod har lige været en tur i Irland (Apple) pga dårlig harddisk.
Den var 14-15 mdr gammel.
Jeg oprettede en reklamation på Apples hjemmeside, hvorefter den blev
afhentet af UPS.
Cirka 3 uger senere blev den leveret igen af UPS - dvs han fik en ny,
inklusiv indgravering.

Det skal nævnes, at den var købt hjem over internettet, men den eneste
information
Apple skal have i reklamationen er serienummeret.

/Henning.



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408938
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste