/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Tilladt kun at levere dele af en ordre (e-~
Fra : Bettina Hansen


Dato : 21-10-05 11:56

Hej gruppe

Jeg handler en del på nettet og har efterhånden et par gange været ude
for at man ikke har kunnet levere alt det jeg har bestilt og så blot
sender resten.

Må de bare levere resten uden først at gøre opmærksom på at de ikke kan
levere det hele så man har en chance for at fortryde ordren?

Det er ret irriterende når det sker for man skal jo så bestille den/de
manglende varer på et senere tidspunkt eller et andet sted, hvilket
betyder at man kommer til at betale fragt og ekspeditionsgebyr to gange.
Hvis man fik chancen for at fortryde ordren kunne man måske vente med at
bestille til senere eller lægge hele ordren et andet sted.

Det kunne også nemt tænkes at man ikke var interesseret i de andre
(eller nogle af de andre) varer når den ene ikke kan leveres - hvis man
f.eks. bestiller en rundsav og et par ekstra klinger (og nogle andre
ting) og de ikke kan levere rundsaven - så står man med nogle klinger
som man ikke kan bruge til noget (før man får købt en anden rundsav et
andet sted som så måske ikke engang passer med de klinger man lige har
købt).

Men helt generelt - er det tilladt for butikken bare at undlade at sende
de ting de ikke kan levere og blot sende resten uden først at
informere kunden om den manglende levering?

Mvh Bettina

--
http://chin.dk
http://sponsorbarn.info

 
 
Kim Ludvigsen (21-10-2005)
Kommentar
Fra : Kim Ludvigsen


Dato : 21-10-05 12:43

Den 21-10-05 12.55 skrev Bettina Hansen følgende:

> Men helt generelt - er det tilladt for butikken bare at undlade at sende
> de ting de ikke kan levere og blot sende resten uden først at informere
> kunden om den manglende levering?

Jeg tør ikke sige noget om lovligheden generelt, men med hensyn til de
steder du har oplevet problemet: Har du tjekket, at der ikke står noget
i sitets handelsbetingelser?

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Fejlsikret tilstand, din ven i nøden.
http://kimludvigsen.dk

Jonas Kofod (21-10-2005)
Kommentar
Fra : Jonas Kofod


Dato : 21-10-05 12:55

"Bettina Hansen" <bettina@chin.dk> skrev i en meddelelse
news:4358c944$0$67264$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Hej gruppe
>
> Jeg handler en del på nettet og har efterhånden et par gange været ude
> for at man ikke har kunnet levere alt det jeg har bestilt og så blot
> sender resten.
>
> Må de bare levere resten uden først at gøre opmærksom på at de ikke kan
> levere det hele så man har en chance for at fortryde ordren?
>
> Det er ret irriterende når det sker for man skal jo så bestille den/de
> manglende varer på et senere tidspunkt eller et andet sted, hvilket
> betyder at man kommer til at betale fragt og ekspeditionsgebyr to gange.
> Hvis man fik chancen for at fortryde ordren kunne man måske vente med at
> bestille til senere eller lægge hele ordren et andet sted.
>
> Det kunne også nemt tænkes at man ikke var interesseret i de andre
> (eller nogle af de andre) varer når den ene ikke kan leveres - hvis man
> f.eks. bestiller en rundsav og et par ekstra klinger (og nogle andre
> ting) og de ikke kan levere rundsaven - så står man med nogle klinger
> som man ikke kan bruge til noget (før man får købt en anden rundsav et
> andet sted som så måske ikke engang passer med de klinger man lige har
> købt).
>
> Men helt generelt - er det tilladt for butikken bare at undlade at sende
> de ting de ikke kan levere og blot sende resten uden først at
> informere kunden om den manglende levering?

En bindende aftale kræver et tilbud (f.eks. om at købe) og en accept der
stemmer overens med tilbudet. Såfremt accepten ikke stemmer overens med
tilbudet anses accept som et nyt tilbud (som altså osse skal accepteres (af
dig som køber i givne situation) før der er tale om en aftale).
I har en aftale (evt. kun et tilbud fra dig alt efter situationen) der
foreligger omkring det du har bestilt - såfremt butikken ønsker at ændre
vilkårerne for aftalen kræver det en ny accept fra dig - så det kan de ikke.



Peter Lykkegaard (21-10-2005)
Kommentar
Fra : Peter Lykkegaard


Dato : 21-10-05 14:49


Bettina Hansen wrote:

> Men helt generelt - er det tilladt for butikken bare at undlade at sende
> de ting de ikke kan levere og blot sende resten uden først at
> informere kunden om den manglende levering?

De fleste steder (jeg har handlet) vælger butikken at sende restordren
fragt-/portofrit for køber
Det kan være noget senere og "forsent" i nogen tilfælde

Den der med at vi har ikke varen på lager du må genbestille attitude
får også mig til at tænde lidt af - så kan butikken beholde deres
ting - sgu

Du har altid mulighed for at fortryde dit køb og sende varen retur
Du vil dog stå med ekstraudgifterne til portoen

Du kan nægte modtagelse (du kan se på pakken om det er klinger eller
klinger + rundsav) eller du kan fortryde indenfor 14 dage efter
modtagelsen ved onlinekøb

Mange (seriøse) butikker får man info vedr restordre og forventet
levering mv før man godkender bestillingen
Så kan man hurtigt fortryde og evt vælge et alternativ

Med mindre det er meget specielt du skal bruge så er der firmaer nok
på nettet

- Peter


Jesper Brock (23-10-2005)
Kommentar
Fra : Jesper Brock


Dato : 23-10-05 16:27


"Peter Lykkegaard" <peter.aghl@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:1129902549.500198.28230@z14g2000cwz.googlegroups.com...

> Du har altid mulighed for at fortryde dit køb og sende varen retur
> Du vil dog stå med ekstraudgifterne til portoen

En lille tilføjelse:

Det er ikke sikkert, at det er nødvendigt at stå med portoregningen i
dette
tilfælde. Som Jonas Kofoed nemlig ganske korrekt er inde på, kræver
Aftaleloven, at en accept skal være i overensstemmelse med det oprindelige
tilbud for at kunne gøres gældende. Det er Aftalelovens §6, der rummer
bestemmelsen.

Spørgsmålet er så, om det af butikkens handelsbetingelser generelt
fremgår,
at man vil levere delordrer på denne måde... i så fald er der jo indgået
en
aftale om dellevering (det er nok sansynligt). Hvis ikke, kan spørgeren
bare
meddele butikken, at de må afhente deres varer.


--
Venlig hilsen

Jesper Brock
80'er-DJ og jura-studerende på S.D.U.
www.flashlight-gruppen.dk





Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408938
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste