/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Moms på internettet
Fra : nikolajl@gmail.com


Dato : 17-09-05 12:46

Hejsa,


Hvis jeg nu køber en bog fra f.eks. amazon i usa, så skal jeg betale
danks moms når den kommer til danmark. Hvad hvis jeg køber en
mp3-fil?

... og hvis jeg skal betale moms - hvordan gør man så?


Hilsen Nikolaj


 
 
Martin Jørgensen (17-09-2005)
Kommentar
Fra : Martin Jørgensen


Dato : 17-09-05 13:58

nikolajl@gmail.com wrote:
> Hejsa,
>
>
> Hvis jeg nu køber en bog fra f.eks. amazon i usa, så skal jeg betale
> danks moms når den kommer til danmark. Hvad hvis jeg køber en
> mp3-fil?
>
> .. og hvis jeg skal betale moms - hvordan gør man så?

Med varer, er der sådan en toldkontrol. De åbner nogengange dine varer
for checke at indholdet passer med beskrivelsen, især i disse
terror-tider - de har også narkohunde m.m. der leder efter narko.
Derefter forsegler de pakken og lægger moms + afgifter til. SVJH så skal
du så betale moms+afgifter når du henter pakken på posthuset.

Med mp3-filer, som ikke er fysiske varer mener jeg at firmaet bag har
pligt til at moms-registrere sig hvis det omsætter for over x antal
tusinde kroner (til DK) og det gør amazon, så med amazon får du ingen
problemer fordi de er registreret her og de afklarer selv afgift med
myndighederne.

Mig bekendt får du iøvrigt aldrig problemer, det er firmaet bag der kan
risikere at få problemer hvis de snyder med afgift/moms. Så du har ikke
noget at være nervøs for, men du skal inkalkulere en ekstra pris for
afgift for import udenfor EU, før du kan modtage dine varer... Andre
gange går dine varer lige igennem og du slipper for moms/afgift.


Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

--
---------------------------------------------------------------------------
Home of Martin Jørgensen - http://www.martinjoergensen.dk

HKN (19-09-2005)
Kommentar
Fra : HKN


Dato : 19-09-05 17:08


>
> Med mp3-filer, som ikke er fysiske varer mener jeg at firmaet bag har
> pligt til at moms-registrere sig hvis det omsætter for over x antal
> tusinde kroner (til DK) og det gør amazon, så med amazon får du ingen
> problemer fordi de er registreret her og de afklarer selv afgift med
> myndighederne.

Korrekt - inden for EU gælder at såfremt en internetshop sælger varer for
mere end kr. 280.000,- så skal de afregne moms med T&S.

Dette gælder ikke virksomheder uden for EU.........og altså ikke hvis man
handler på amazon.com - der skal du selv oplyse dit køb til T&S.

-Henrik


--
I am using the free version of SPAMfighter for private users.
It has removed 8 spam emails to date.
Paying users do not have this message in their emails.
Try www.SPAMfighter.com for free now!



nikolajl@gmail.com (17-09-2005)
Kommentar
Fra : nikolajl@gmail.com


Dato : 17-09-05 14:39

Hej igen,

>Med mp3-filer, som ikke er fysiske varer mener jeg at firmaet bag har
>pligt til at moms-registrere sig hvis det omsætter for over x antal
>tusinde kroner (til DK) [..]

Forstår jeg det rigtigt, at det er din formodning, at det ikke er mit
ansvar at betale moms af en mp3-fil, da det
1. ikke er en fysisk vare
2. er sælgers ansvar at opkræve det momspligtige beløb


Hilsen Nikolaj

p.s. en reference til en lov eller bestemmelse af en art vil
selvfølgelig altid blive værdsat


Martin Jørgensen (18-09-2005)
Kommentar
Fra : Martin Jørgensen


Dato : 18-09-05 16:34

nikolajl@gmail.com wrote:
> Hej igen,
>
>
>>Med mp3-filer, som ikke er fysiske varer mener jeg at firmaet bag har
>>pligt til at moms-registrere sig hvis det omsætter for over x antal
>>tusinde kroner (til DK) [..]
>
>
> Forstår jeg det rigtigt, at det er din formodning, at det ikke er mit
> ansvar at betale moms af en mp3-fil, da det
> 1. ikke er en fysisk vare
> 2. er sælgers ansvar at opkræve det momspligtige beløb

Ja, endvidere hørte jeg det også i nyhederne forleden dag. Mener det var
forbrugerombudsmanden der udtalte sig på baggrund af kunder der købte
mp3-filer ind fra et russisk firma der vistnok kaldte sig noget i stil
med "all of mp3" eller lignende og ikke betaler afgift til danske
musikere. En talsmand fra APG hævdede at forbrugerne overtrådte loven,
mens forbrugerombudsmanden fortalte at forbrugeren på ingen måde havde
mulighed for at checke at mp3-filerne var lovlige. Et argument kunne
være at når mp3'erne så *SÅ* billige, så skulle man være mistænksom...

Så der er noget med god/ond tro. Jeg tror dog næppe at APG vil kunne
løfte bevisbyrden og påstå at alle der køber mp3 fra "all-of-mp3" eller
hvad den hedder, var klar over at det russiske firma bag ikke betaler
afgift og at du derfor kan købe en cd for ca. 10 kr der (som du downloader).

Søg i nyhedsarkivet på tv2/evt. dr igennem denne uge - mener det var for
et par dage siden jeg læste det...


Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

--
---------------------------------------------------------------------------
Home of Martin Jørgensen - http://www.martinjoergensen.dk

Peter Lykkegaard (18-09-2005)
Kommentar
Fra : Peter Lykkegaard


Dato : 18-09-05 17:35

"Martin Jørgensen" wrote
>
> Ja, endvidere hørte jeg det også i nyhederne forleden dag. Mener det var
> forbrugerombudsmanden der udtalte sig på baggrund af kunder der købte
> mp3-filer ind fra et russisk firma der vistnok kaldte sig noget i stil med
> "all of mp3" eller lignende og ikke betaler afgift til danske musikere. En
> talsmand fra APG hævdede at forbrugerne overtrådte loven, mens
> forbrugerombudsmanden fortalte at forbrugeren på ingen måde havde mulighed
> for at checke at mp3-filerne var lovlige.

Du blander alm moms sammen med lov om ophavsret
Det øger forvirringen ganske betragteligt vedr betaling af moms når man
handler nettet

- Peter



Henrik Stidsen (18-09-2005)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 18-09-05 17:51

Peter Lykkegaard expressed precisely :
>> Ja, endvidere hørte jeg det også i nyhederne forleden dag. Mener det var
>> forbrugerombudsmanden der udtalte sig på baggrund af kunder der købte
>> mp3-filer ind fra et russisk firma der vistnok kaldte sig noget i stil med
>> "all of mp3" eller lignende og ikke betaler afgift til danske musikere. En
>> talsmand fra APG hævdede at forbrugerne overtrådte loven, mens
>> forbrugerombudsmanden fortalte at forbrugeren på ingen måde havde mulighed
>> for at checke at mp3-filerne var lovlige.

> Du blander alm moms sammen med lov om ophavsret
> Det øger forvirringen ganske betragteligt vedr betaling af moms når man
> handler nettet

Og iøvrigt betaler AllOfMp3 afgift til den russiske udgave af KODA
hvorfor der *er* betalt afgift på musikken og den er dermed fuldstændig
lovlig. APG er klart nok ikke enige idet de ikke får del i pengene.

--
Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/



Peter Lykkegaard (18-09-2005)
Kommentar
Fra : Peter Lykkegaard


Dato : 18-09-05 18:15

"Henrik Stidsen" wrote

> Og iøvrigt betaler AllOfMp3 afgift til den russiske udgave af KODA hvorfor
> der *er* betalt afgift på musikken og den er dermed fuldstændig lovlig.
> APG er klart nok ikke enige idet de ikke får del i pengene.
>
LOL
Betaler den danske udgave af KODA til AGP?

Man må håbe for AGP at de ikke får slagtet gåsen der giver dem deres guldæg

- Peter



Henrik Stidsen (18-09-2005)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 18-09-05 20:18

After serious thinking Peter Lykkegaard wrote :
>> Og iøvrigt betaler AllOfMp3 afgift til den russiske udgave af KODA hvorfor
>> der *er* betalt afgift på musikken og den er dermed fuldstændig lovlig. APG
>> er klart nok ikke enige idet de ikke får del i pengene.

> LOL
> Betaler den danske udgave af KODA til AGP?

Næ, ikke direkte - men KODA og venner får efter sigende heller ingen
penge fra russerne.

> Man må håbe for AGP at de ikke får slagtet gåsen der giver dem deres guldæg

De kunne jo ryge med når de sagsøger alt og alle alligevel...

--
Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/



Martin Jørgensen (18-09-2005)
Kommentar
Fra : Martin Jørgensen


Dato : 18-09-05 18:39

Peter Lykkegaard wrote:
> "Martin Jørgensen" wrote
-snip-

> Du blander alm moms sammen med lov om ophavsret

Ja, jeg havde ikke læst ordentligt hvad han spurgte om. Troede det var
noget andet han spurgte om.

> Det øger forvirringen ganske betragteligt vedr betaling af moms når man
> handler nettet

Ja, som sagt svarede jeg vist på noget andet end han spurgte om. Var for
hurtig.


Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

--
---------------------------------------------------------------------------
Home of Martin Jørgensen - http://www.martinjoergensen.dk

Peter Lykkegaard (18-09-2005)
Kommentar
Fra : Peter Lykkegaard


Dato : 18-09-05 19:26

"Martin Jørgensen" wrote

> Ja, jeg havde ikke læst ordentligt hvad han spurgte om. Troede det var
> noget andet han spurgte om.
>
Nåja det regnede jeg også med selvom subject siger "Moms på internettet"

- Peter



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408938
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste