/ Forside / Karriere / Uddannelse / Højere uddannelser / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Højere uddannelser
#NavnPoint
Nordsted1 1588
erling_l 1224
ans 1150
dova 895
gert_h 800
molokyle 661
berpox 610
creamygirl 610
3773 570
10  jomfruane 570
Basisskiftematrice på engelsk?
Fra : Paminu


Dato : 25-10-05 21:16

Hvad hedder Basisskiftematrice på engelsk?



 
 
Jens Axel Søgaard (25-10-2005)
Kommentar
Fra : Jens Axel Søgaard


Dato : 25-10-05 21:30

Paminu wrote:
> Hvad hedder Basisskiftematrice på engelsk?

Change of basis matrix.

--
Jens Axel Søgaard


Paminu (25-10-2005)
Kommentar
Fra : Paminu


Dato : 25-10-05 21:47


"Jens Axel Søgaard" <usenet@soegaard.net> skrev i en meddelelse
news:435e95c9$0$38694$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Paminu wrote:
>> Hvad hedder Basisskiftematrice på engelsk?
>
> Change of basis matrix.

takker

Er basisskiftematrix = koordinattransformationsmatrix?



Jens Axel Søgaard (25-10-2005)
Kommentar
Fra : Jens Axel Søgaard


Dato : 25-10-05 22:53

Paminu wrote:

> Er basisskiftematrix = koordinattransformationsmatrix?

Ja.

--
Jens Axel Søgaard


Max (25-10-2005)
Kommentar
Fra : Max


Dato : 25-10-05 23:02

Hej

> > Er basisskiftematrix = koordinattransformationsmatrix?

Kunne være sjovt at vide hvad I snakker om :)

Mvh Max



Jens Axel Søgaard (25-10-2005)
Kommentar
Fra : Jens Axel Søgaard


Dato : 25-10-05 23:09

Max wrote:

>>>Er basisskiftematrix = koordinattransformationsmatrix?
>
> Kunne være sjovt at vide hvad I snakker om :)

Hej Max,

Forestil dig, at vi har et punkt (1,2) i et almindeligt
xy-koordinatsystem. Hvis man tegner et andet koordinatsystem
ved siden af, hvor den vandrette akse hedder y og den lodrette x.
For at placere punktet det samme sted i det nye koordinatsystem
skal man nu bruge koordinaterne (2,1).

Når man går fra et koordinatsystem til et andet taler man om
et koordinatskift. En koordinatskiftsmatrix er en tabel af
tal, der beskriver, hvordan man omregner punkter i gamle
koordinater til nye koordinater - ikke alle koordinatskift er
så nemme at gennemskue som i byt-akser-eksemplet.

--
Jens Axel Søgaard

Max (25-10-2005)
Kommentar
Fra : Max


Dato : 25-10-05 23:23

Hej Jens

> Når man går fra et koordinatsystem til et andet taler man om
> et koordinatskift. En koordinatskiftsmatrix er en tabel af

Ok, nu fatter jeg hvad det er I taler om, jeg tegner da lidt Autocad
og sådant, så jeg kan godt se hvad det er.

> koordinater til nye koordinater - ikke alle koordinatskift er
> så nemme at gennemskue som i byt-akser-eksemplet.

Nej, det kan jeg sagtens forestille mig, tænker lidt på sådanne
6 aksede CNC maskiner og sådan noget.

Mvh Max



Jens Axel Søgaard (25-10-2005)
Kommentar
Fra : Jens Axel Søgaard


Dato : 25-10-05 23:37

Max wrote:
> Nej, det kan jeg sagtens forestille mig, tænker lidt på sådanne
> 6 aksede CNC maskiner og sådan noget.

Nu er det min tur til at være nysgerrig. Seks akser - Hvad er
det for nogen?

--
Jens Axel Søgaard

Martin Sørensen (26-10-2005)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 26-10-05 00:56

>> Nej, det kan jeg sagtens forestille mig, tænker lidt på sådanne
>> 6 aksede CNC maskiner og sådan noget.
> Nu er det min tur til at være nysgerrig. Seks akser - Hvad er
> det for nogen?

3 til position, 3 til retning?

--
signing off.. Martin Sørensen



Max (26-10-2005)
Kommentar
Fra : Max


Dato : 26-10-05 07:23

Hej Jens

> > 6 aksede CNC maskiner og sådan noget.
>
> Nu er det min tur til at være nysgerrig. Seks akser - Hvad er
> det for nogen?

En fræsemaskine har jo normalt 3 akser X-Y-Z, men de mere
moderne computerstyrrede fræsere har flere, man kan bl.a.
også have akser på emnet og ikke kun på værktøjet. De bliver
frygtelige komplicerede at tænke på, men kan lave næsten alle
de former man kan tænke.

Mvh Max



Petersen_Michael (26-10-2005)
Kommentar
Fra : Petersen_Michael


Dato : 26-10-05 20:05

In news:435eb370$0$38631$edfadb0f@dread12.news.tele.dk,
Jens Axel Søgaard <usenet@soegaard.net> Typed:
> Max wrote:
> > Nej, det kan jeg sagtens forestille mig, tænker lidt på sådanne
> > 6 aksede CNC maskiner og sådan noget.
>
> Nu er det min tur til at være nysgerrig. Seks akser - Hvad er
> det for nogen?

Det kunne være en drejebænk, med "ekstraudstyr"..
Basis X (på tværs) og Z ( på langs)
Så monterer man en spindel i den modsatte ende af maskinen (sub spindel), og
kalder dens vandring for B.
Så monterer man indeksering på hovedspindlen, denne indeksering får
bogstavet C.
For yderligere at fremme produktionen monterer man en lodret akse til
hovedspindlen og kalder den Y.
Skal der også indekseres på sub spindlen (B - aksen) bliver det til V.
Det var 6 akser.
For at få glæde af C, Y, V akserne skal der naturligvis monterende roterende
værktøjer - således at man kan fræse dels med Y aksen, dels polyform med C
og V akserne (i forbindelse med X og eller Z)

Rigtigt avanceret bliver det når man ikke vil nøjes med en værktøjsrevolver,
men hægter en eller to ekstra revolvere på.

Det er herligt legetøj / værktøj
--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg
fjern dyret i min @dresse ved privat post


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408927
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste