Grafisk FTP-server til Linux Mandrake
Fra : Morten Ovi

Dato : 09-06-01 15:55

Jeg har pt. proFTPd installeret og det virker fint (fordi en kammerat
installerede det for mig). Nu er problemet bare at jeg ikke er den
største haj til Linux og derfor gerne ville have et serverprogram a la
G6 til Windows. Findes der sådan nogle? Jeg har kigget på tucows men
fandt ikke noget :(

Morten Ovi
Webdesign når det ikke bliver bedre: http://www.i386.dk

Fra : Axel Eystein Jensen

Dato : 09-06-01 16:13

Morten Ovi wrote:
> G6 til Windows. Findes der sådan nogle? Jeg har kigget på tucows men
> fandt ikke noget :(
Jeg mener, at der er noget grafisk til wu-ftp.
MVH.
Axel

Fra : Claus Alboege

Dato : 09-06-01 17:14

Morten Ovi <j2elsej2fs001@sneakemail.com> writes:

> [...]
> største haj til Linux og derfor gerne ville have et serverprogram a la
> G6 til Windows. Findes der sådan nogle? Jeg har kigget på tucows men

FreshMeat.net er din ven, naar du soeger software til linux. Proev fx.
http://freshmeat.net/search/?q=proftpd

Dog forstaar jeg ikke din trang til et grafisk "serverprogram",
ProFTPD har eksempelvis et meget nem og enkel konfigurationsfil
format, og god dokumentation.
Du sidder ved en linux-box nu, saa du kan da ligesaa godt udnytte at
du ikke behoever en grafisk peg-og-klik for at rette i din opsaetning.
Fyr op under din favorit editor og aaben /etc/proftpd.conf - Det er
Leth :)

--
Mvh Claus Albøge

"Don't summarize. Don't abbreviate. Don't interpret."
      -- D. J. Bernstein

Fra : Lars Hansen

Dato : 09-06-01 23:49

Sådan Morten.

Der har du svaret. Det er jo det jeg har sagt hele tiden:)

/Lars

Fra : Morten Ovi

Dato : 10-06-01 08:10

Lars Hansen wrote in news:dk.edb.system.unix:

> Sådan Morten.
>
> Der har du svaret. Det er jo det jeg har sagt hele tiden:)

Øh....æh.... det var ikke for at gå bag din ryg, Lars

Noget tyder på at jeg er "nødt" til at sætte mig ind i ProFTPD.

(hehe - fandt lige denne kommentar inde på freshmeat: "this program
despertly cries for easier configuration or a gui config editor. If
anyone is good at it, email me. I'll give you money").

Nå, men nu har jeg links til ProFTPD og diverse andre Linux-sider. Så
er der jo kun en vej - frem!

Fra : Frans Jensen

Dato : 10-06-01 21:39

On Sun, 10 Jun 2001 07:10:22 GMT, j2elsej2fs001@sneakemail.com
(Morten Ovi) wrote:

>Øh....æh.... det var ikke for at gå bag din ryg, Lars
>
>Noget tyder på at jeg er "nødt" til at sætte mig ind i ProFTPD.

der kan læses/læres om Profptd her:

http://www.gnuskole.dk/bog/proftpd.html

--
Folk der ikke synes om at bruge Linux kan bare lade være
-

Fra : Morten Ovi

Dato : 10-06-01 22:41

Frans Jensen skrev i news:dk.edb.system.unix:

> der kan læses/læres om Profptd her:
>
> http://www.gnuskole.dk/bog/proftpd.html

Tak. Det jeg har brug for er en forklaring om:
- hvordan opretter jeg flere brugere
- hvordan tildeler jeg forskellige dir til forskellige personer
- hvordan kan jeg nemmest se hvad folk har down/uploaded fra min ftp
(ved godt at der er xfer.log (eller noget i den stil) filen, men det
er ikke så fyldesgørende synes jeg)
- Osv.

På ovennævnte side er mere installation end opsætning. Men det kan
være at der ikke er mere i det end der står på siden?

--
Morten Ovi

Fra : Michael G. Vendelbo

Dato : 12-06-01 12:49

Sun, 10 Jun 2001 21:40:52 GMT, Skrev Morten Ovi:

>Tak. Det jeg har brug for er en forklaring om:
>- hvordan opretter jeg flere brugere

Opret en alm bruger på computeren

>- hvordan tildeler jeg forskellige dir til forskellige personer

Brugeren får jo automatisk et home dir feks. /home/brugernavn

I config filen retter/tilfjer du følgende:

DefaultRoot ~

Så bliver brugerens hjemmebibliotek til /

>- hvordan kan jeg nemmest se hvad folk har down/uploaded fra min ftp
>(ved godt at der er xfer.log (eller noget i den stil) filen, men det
>er ikke så fyldesgørende synes jeg)

Hvad mangler du?
Der er da både info om hvem, hvad og hvornår.

>På ovennævnte side er mere installation end opsætning. Men det kan
>være at der ikke er mere i det end der står på siden?

Her kan du finde mange flere opsætningsmuligheder.
http://www.proftpd.net

Michael G. Vendelbo

Fra : Mikkel Gjøl

Dato : 09-06-01 18:46

Morten Ovi wrote:
> [...]
> største haj til Linux og derfor gerne ville have et serverprogram a la
> G6 til Windows. Findes der sådan nogle? Jeg har kigget på tucows men

Jeg tror løsningen kunne være at bruge et webinterface til at
konfigurere maskinen. Her et klib fra, hvad 'webmin' understøtter af
programmer:

webmin-ssl - Web-based administration toolkit
webmin - Web-based administration toolkit
webmin-apache - apache control module for webmin
webmin-bind8 - bind8 control module for webmin
webmin-core - core modules for webmin
webmin-cpan - CPAN module for webmin
webmin-dhcpd - dhcpd control module for webmin
webmin-exports - NFS exports control module for webmin
webmin-fetchmail - fetchmail mail retrieval module for webmin
webmin-grub - grub control module for webmin
webmin-inetd - inetd control module for webmin
webmin-lpadmin - printer control module for webmin
webmin-mysql - mysql-server control module for webmin
webmin-nis - NIS clients/servers control module for webmin
webmin-postfix - postfix control module for webmin
webmin-postgresql - postgresql control module for webmin
webmin-ppp - PPP configuration module for webmin
webmin-quota - disk quota control module for webmin
webmin-raid - raid control module for webmin
webmin-samba - samba control module for webmin
webmin-sendmail - sendmail control module for webmin
webmin-software - software control module for webmin
webmin-squid - squid control module for webmin
webmin-status - server and system status control module for webmin
webmin-wuftpd - wu-ftpd control module for webmin
webmin-xinetd - xinetd control module for webmin

Med venlig hlisen
\\Mikkel Gjoel

Dato : 09-06-01 21:26

> [...]
> største haj til Linux og derfor gerne ville have et serverprogram a la
> G6 til Windows. Findes der sådan nogle? Jeg har kigget på tucows men

KproFTPD er en mulighed, men udviklingen af programmet er gået istå, og den
vil ikke compile ordentligt på nogen af mine 3 linux maskiner, så jeg gav
op.

Mvh Lasse