Krise
Fra : jørgen

Dato : 19-10-05 15:15

Nu er jeg på vej ind i en krisetid igen. Sidst var 5 år siden. Jeg bliver
nødt til at flytte fordi jeg bliver chikaneret af naboen i en grad jeg ikke
kan klare længere. Jeg vil ikke gå i detaljer for der er sikker alligevel
ingen som forstår min situation og det er heller ikke emnet for dette
indlæg.

Krisen for mig er at alt går i opløsning, at alt bliver så uoverskueligt for
mig at jeg oplever total kaos med den angst der følger med. Men jeg tænker
efterhånden på at det er Guds vilje at tillade og måske endda selv står bag
disse kriser. At jeg netop SKAL opleve total kaos og magtesløshed fordi Han
har noget for i disse perioder.

For os mennesker, for mig, er den korteste vej mellem to punkter en ret
linie. Og det er den sikkert også for Gud, der er bare den forskel at for
Gud går en ret linie måske igennem lidelse, problemer, håbløshed og
magtesløshed fordi Hans "geometri" er ander ledes end vores geometri. Den
korteste vej for Gud er måske ikke den korteste vej for os. Vi mennesker
ønsker os et, men Gud ønsker noget andet.

Nu er min fremtid igen så usikker som den kan være. Men jeg prøver at tro på
at Gud er med i det og at Hans kontrol og vilje ikke bliver mindre af min
stigende oplevelse af kaos og håbløshed, men at Hans magt og vilje derimod
trives i menneskelig afmagt.

mvh jørgen.

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 19-10-05 15:24

"jørgen" skrev

> [...]
> stigende oplevelse af kaos og håbløshed, men at Hans magt og vilje derimod

Det gør mig ondt at høre, Jørgen ... må Gud bevare dig gennem alt.

Med venlig hilsen,
Mogens Kall, The servant of Michael
--
SETI: Win (vind) 5000 Danish Kr. (around 800 US $), jump ...
4193 news:3gpee.1412$Fe7.30938@news000.worldonline.dk

Fra : Sren Kjeldsen

Dato : 19-10-05 17:19

> [...]
> på at Gud er med i det og at Hans kontrol og vilje ikke bliver mindre af
> min stigende oplevelse af kaos og håbløshed, men at Hans magt og vilje

Det gør mig ondt at høre. Måske skulle du prøve at søge hjælp fra andet end
din religion. Snak med familie, venner eller søg professionel støtte/hjælp,
hvis det er virkelig slemt.

Fra : Ulrich Valera

Dato : 19-10-05 19:06

"jørgen" <brothers_bisp@hotmail.com> wrote in message
> Nu er jeg på vej ind i en krisetid igen. Sidst var 5 år siden. Jeg
> bliver nødt til at flytte fordi jeg bliver chikaneret af naboen i en
> grad jeg ikke kan klare længere.

OH, skræk!

Jørgen er et af disse mennesker, der uheldigvis i en ung alder er blevet
påkvaklet en gang religion.
Religion handler altid om, at man selv er værdiløs og magtesløs og må
vente på udfrielse udefra.

Hvis du gerne vil bo, hvor du bor, er tiden kommet til at banke hårdt på
hos den der idiot, du har til nabo.
Fortæl ham, at du Kraft-edeme ikke længere vil finde dig i hans
chikanerier, og hvis du hører eller ser noget til ham igen, vil han
bitterligt fortryde, at han blev født.

Der er masser af venner, der vil hjælpe dig til at få fred.

Start lige med at vælge en ordentlig dosis selvtillid og skriv en liste
over de 20 ting, du er rigtig god til.
- Og læs den 3 gange daglig.

Slut med at finde dig i noget! - og med at vende den anden kind til og
alt det andet vrøvl, der kan læses i tåbelige gamle bøger. Smid dem ud
samtidig!

Mange hilsner

Ulrich Valera
Body-Guard
Harlem, New York

Fra : Britt Malka

Dato : 19-10-05 23:25

On Wed, 19 Oct 2005 20:06:03 +0200, "Ulrich Valera" <ulrich@valera.cc>
wrote:

>"jørgen" <brothers_bisp@hotmail.com> wrote in message
>
>OH, skræk!
>
>Jørgen er et af disse mennesker, der uheldigvis i en ung alder er blevet
>påkvaklet en gang religion.

Hvorfor tror du ikke, at han selv har valgt sin religion?

>Religion handler altid om, at man selv er værdiløs og magtesløs og må
>vente på udfrielse udefra.

Nej. Faktisk ikke.

Nogle trosretninger gør måske, men du ikke generalisere sådan.

>Hvis du gerne vil bo, hvor du bor, er tiden kommet til at banke hårdt på
>hos den der idiot, du har til nabo.

Hvordan ved du, at naboen er idiot?

I øvrigt ... selv hvis han opførte sig som en idiot, er det ikke
sikkert, at han er idiot.

>Fortæl ham, at du Kraft-edeme ikke længere vil finde dig i hans
>chikanerier, og hvis du hører eller ser noget til ham igen, vil han
>bitterligt fortryde, at han blev født.

Aha! Vold er løsningen

"Vend lige den anden kind til, så skal jeg gogge dig på den også!"

>Start lige med at vælge en ordentlig dosis selvtillid og skriv en liste
>over de 20 ting, du er rigtig god til.

Hvad nu, hvis man ikke er god til 20 ting, har man så ikke krav på
selvtillid?

Din idé er god, men ... bare ikke god nok. For selvtillid handler
sjovt nok ikke om, hvad man er god til. Jeg kender folk, der er
dygtige, smukke, unge, succesfulde, men ingen selvtillid har. Det er
ikke dér, man skal hente det. Det er andetsteds.

--
Britt Malka
Tilmeld dig Tips&Tricks og få en gratis e-bog: Kan alle se din hjemmeside?

Fra : Sren Kjeldsen

Dato : 19-10-05 23:50

> [...]
> dygtige, smukke, unge, succesfulde, men ingen selvtillid har. Det er
> ikke dér, man skal hente det. Det er andetsteds.

Løgn og humbug... Vi behøver ikke en Gud for at finde styrke. Vi kan finde
styrke omkring os og i os selv. Hvis du absolut har brug for noget
"overnaturligt" at tilbede, så tilbed dog naturen!
Tilbed vores instinkter, der altid ved hvad der er bedst, uden at tage
hensyn til latterlige koncepter som godt eller ondt.

Fra : Cyril Malka

Dato : 20-10-05 00:41

Sren Kjeldsen wrote:

> [...]
> Tilbed vores instinkter, der altid ved hvad der er bedst, uden at tage
> hensyn til latterlige koncepter som godt eller ondt.

Jeg kunne tage fejl, men hvor har du set at Britt siger, at der er behov
for "noget overnaturligt at tilbede"?

Du forekommer ganske dogmatisk.

Du skriver: "Man behøver ikke en Gud for at finde styrke".

Bevis det. Medmindre du er fortaler for en ... religiøs dogme.

--
Venligst,

Cyril

Det Nye Testamente - Fortæller man alt? http://www.nytestamente.org
.... Elvis is dead and I'm not feeling too good myself.

Fra : Sren Kjeldsen

Dato : 20-10-05 09:10

> Bevis det. Medmindre du er fortaler for en ... religiøs dogme.

Bevis at man har brug for en Gud?

Fra : Cyril Malka

Dato : 20-10-05 09:41

Sren Kjeldsen wrote:

> Bevis at man har brug for en Gud?

Nu til forskel for dig, har jeg aldrig sagt eller skrevet at *man* havde
brug for en Gud.

Dog vil jeg tilslutte mig den holdning, at *nogle mennesker* har brug
for en Gud, det end så være i en kortere eller længere periode af deres liv.

Du kommer med et ret så dogmatisk udsagn. Du skriver at MAN har ikke
brug for en Gud.

Deraf mit svar: Bevis det... Medmindre du mener, at man blot skal sluge
råt det du skriver - også selv om du er ud af stand til at understøtte
dit argument?

--
Venligst,

Cyril

Det Nye Testamente - Fortæller man alt? http://www.nytestamente.org
.... Confession is good for the soul, but bad for the career.

Fra : Sren Kjeldsen

Dato : 20-10-05 09:51

> Deraf mit svar: Bevis det... Medmindre du mener, at man blot skal sluge
> råt det du skriver - også selv om du er ud af stand til at understøtte dit
> argument?

OK. Det vil jeg prøve at gøre så.
Udfra mit synspunkt opstår "behovet" for en religion i et tidligt stadie, på
samme måde, som når man får sig en "usynlig ven".
Man tillægger den "hellige" person regler, dogmer, kræfter, ønsker som man
så mere eller mindre skal indrette sig efter.
I gamle dage var religion på sin vis nødvendig, da man skulle have folk til
at leve ordenligt med hinanden. Så derfor var der brug for koncepter som
SYND eller SKÆRSILDEN.
Dette er der ikke idag, fordi vi har fået diverse, rimeligt velfungerende
retssystemer rundt omkring i verdenen, derfor er der også blevet slækket
lidt på de religiøse "krav".
Faktisk er det tydeligt at se i "kaotiske" områder, at der er blevet slækket
begrænset på religionen, da folket i landet stadig lever i utryghed og
muligvis krig.

Men som enkelt person kan man selvfølgelig vælge at bevare illusionen om en
overmenneskelig Fader, der kan støtte eller straffe, som han nu finder lyst
til det.
Det alle mennesker så kan gøre, i stedet for at skiftevis brokke sig eller
være taknemmelig for denne Fader, er at søge hjælp hos bl.a. familien eller
vennerne (som forhåbenligt er der for én i forhold til en vis anden
upålidelig "Herre"). Derudover kan man søge hjælp hos bl.a. en psykiater,
der kan fungere som støtte for én.

Men jeg vil give dig ret i, at det var vovet, at komme med min udtalelse, da
jeg som sagt ikke kan sige, at ALLE mennesker ligeså godt kan bruge en
psykiater istedet for deres usynlige ven Jehova.
Dog vil jeg så sige, at hvis disse religiøse mennesker ikke KAN forholde sig
til social hjælp fra deres "menneskelig" omverden, så er de så langt ude i
deres religion, at det er sygeligt.

Fra : Cyril Malka

Dato : 20-10-05 10:20

Sren Kjeldsen wrote:

> OK. Det vil jeg prøve at gøre så.

Skulle det lykkes for dig, så husk at lægge billet ind på Nobelprisen,
for du vil have gjort det umulige.

> Udfra mit synspunkt opstår "behovet" for en religion i et tidligt stadie, på
> samme måde, som når man får sig en "usynlig ven".

Her tager du ét behov, for én slags personer. Det er en meget almindelig
fejl at sammenkoble ens egen tanker med "hele verden". Og så blander du
lige Gud, som vi talte om med "religion". Det er lige som to forskellige
begreber.

Behov for religion opstår ikke i et tidligt stadie. Da en religion
udgøres af forskellige begreber, regler, systemer m.m. så skal det,
tværtimod, udarbejdes i en noget senere stadium.

Hvis man ser det på menenskeplanen, er det først når barnet er i den De
formelle tankeoperationers periode, som strækker sig (stort set) i
perioden fra 11/12 år til ca. 15 år.

Afhængigt af hvor god vedkommendes evne til abstraktion vil være, vil
vedkommendes Guds billede være mere eller mindre konkret (straffende -
skriftret eller forbundet med naturfænomener m.m.) eller abstrakt.

Under alle omstændigheder er der ikke her tale om et "behov", men om en
evne som benyttes eller ej.

> Man tillægger den "hellige" person regler, dogmer, kræfter, ønsker som man
> så mere eller mindre skal indrette sig efter.

Det har intet med guddom at gøre. Det har at gøre med 1) en menneskelig
evne til at forbedre, forskønne eller forstørre visse ting. Enten for at
få andre til at forstå det, eller 2) også for at fastslå en personlighed
så den ikke forsvinder.

ad 1) Hvis man læser gamle skrifter, uanset om disse er hebraisk, græske
eller vediske for den sags skyld. Så er disse fra en anden tidsperiode.
Man havde ikke dengang alle de udtryk man har i dag for at gøre en point
klar. Der dukker jævnligt nye ord og begreber op og i dag kan vi
beskrive stort set hvad som helst som vi ikke kunne dengang. Psykose,
borderline, forskellige følelser m.m. kan i dag beskrives rimelig
præcist. Det kunne det altså ikke denne gang. For at få nogle til at
forstå at der var 250.000 mennesker, så blev det til "så mange som
sandkorn på stranden".

For at forsøge at få læseren til at forstå glæden ved at have fundet
friheden fra slaverit, så blev det til at haven åbnede sig...

ad 2) Hvis du bare ser lidt tilbage i tiden, se hvor mange fantastiske
sagne, fortællinger eller citater, som tilegnes Einstein eller andre?
Rent faktisk stammer mange af dem fra andre mennesker eller også er de
anonymer.

Som et eksempel kan du se på hvor meget du selv fortolker ud af de ting,
der ellers står skrevet i stedet for blot at holde dig til det skrevne?

> I gamle dage var religion på sin vis nødvendig, da man skulle have folk til
> at leve ordenligt med hinanden. Så derfor var der brug for koncepter som
> SYND eller SKÆRSILDEN.

Synd og skærsilden er nyere begreber indenfor religion. Hvis du,
naturligvis hermed mener det kristne syndebegreb og det kristne
skærsildbegreb?

> Dette er der ikke idag, fordi vi har fået diverse, rimeligt velfungerende
> retssystemer rundt omkring i verdenen, derfor er der også blevet slækket
> lidt på de religiøse "krav".

Nej. De gamle jøder havde en retssystem som byggede på betragtninger,
forståelser, logik og samfundsetik. Disse blev brugt til evt. retssager.

> Men som enkelt person kan man selvfølgelig vælge at bevare illusionen om en
> overmenneskelig Fader, der kan støtte eller straffe, som han nu finder lyst
> til det.

Det kan jeg i og for sig være enig med dig i.

Men vi taler om to forskellige ting. Du blander lystigt religion og
Gudsbegreber. De to ting er meget, meget forskellige.

> [...]
> vennerne (som forhåbenligt er der for én i forhold til en vis anden
> upålidelig "Herre"). Derudover kan man søge hjælp hos bl.a. en psykiater,

Jo. Det kan jeg i og for sig være enig med dig i.

> Men jeg vil give dig ret i, at det var vovet, at komme med min udtalelse, da
> jeg som sagt ikke kan sige, at ALLE mennesker ligeså godt kan bruge en
> psykiater istedet for deres usynlige ven Jehova.

Ja. Men problemet er, at de mennesker der ser guddommen som en vejleder
m.m. og som har det skidt med det vil ikke gå til en psykiater. Eller at
psykiateren aldrig vil få mulighed for at nærme sig lige den del af
personligheden.

Så må man spørge sig selv: Er det så ikke bedre at de læner sig op ad en
eller anden gudsform frem for vandrer om uden noget at støtte sig til?

> Dog vil jeg så sige, at hvis disse religiøse mennesker ikke KAN forholde sig
> til social hjælp fra deres "menneskelig" omverden, så er de så langt ude i
> deres religion, at det er sygeligt.

Jow. Det kan vi godt blive enige om.

Jeg vil lige tilføje at jeg har lige set dit indlæg til Britt, og at
hvis du ikke kan holde dig til debatten på et fornuftig plan uden
"malkaner" og andet f!s skal du naturligvis ikke regne med svar, endsige
at blive taget alvorlig.

Det er kun fair, er det ikke?

--
Venligst,

Cyril

Det Nye Testamente - Fortæller man alt? http://www.nytestamente.org
.... The last Christian died on the cross.

Fra : Sren Kjeldsen

Dato : 20-10-05 10:42

> [...]
> fejl at sammenkoble ens egen tanker med "hele verden". Og så blander du
> lige Gud, som vi talte om med "religion". Det er lige som to forskellige

.... Det var ligesom derfor jeg skrev: "udfra mit synspunkt".

> Behov for religion opstår ikke i et tidligt stadie. Da en religion udgøres
> af forskellige begreber, regler, systemer m.m. så skal det, tværtimod,
> udarbejdes i en noget senere stadium.

Nu relaterede jeg til dannelse af religiøsitet i det hele taget. Ikke en
bestemt religion.

> Hvis man ser det på menenskeplanen, er det først når barnet er i den De
> formelle tankeoperationers periode, som strækker sig (stort set) i
> perioden fra 11/12 år til ca. 15 år.

Det kommer jo så an på, hvem man vælger at lytte til. Der er jo så
forfærdeligt mange: Stern, Piaget, Freud, Mahler, (ham russeren som jeg ikke
kan huske navnet på) osv.
Og selv for dem der næsten ligger i samme "felt" er der afgørende
diversiteter.

> [...]
> skriftret eller forbundet med naturfænomener m.m.) eller abstrakt.
>
> Under alle omstændigheder er der ikke her tale om et "behov", men om en

Så du mener ikke, at man lidt bliver "påtvunget" en religion (man kan så
selvfølgelig vælge at "springe fra" senere) af éns sociale miljø eller
generelt bare ens omgivelser?

> [...]
> sagne, fortællinger eller citater, som tilegnes Einstein eller andre? Rent
> faktisk stammer mange af dem fra andre mennesker eller også er de

Til et vis punkt vil jeg give dig ret.
Men mener du så at diverse religioner har ændret sig i takt med vores
udvikling? Eller er det vores fortolkning som har ændret sig?

> Synd og skærsilden er nyere begreber indenfor religion. Hvis du,
> naturligvis hermed mener det kristne syndebegreb og det kristne
> skærsildbegreb?

Ja, nu tænker jeg generelt på brugen i middelalderen.

> Nej. De gamle jøder havde en retssystem som byggede på betragtninger,
> forståelser, logik og samfundsetik. Disse blev brugt til evt. retssager.

OK. Godt nok så. Der har jeg generaliseret hvis dette er rigtigt.
Der er jo også gode gamle kong Salomon, der dømte udfra STOR visdom og
autoritet, uden nogen som helst indblanding fra Gud, ikke?

> Men vi taler om to forskellige ting. Du blander lystigt religion og
> Gudsbegreber. De to ting er meget, meget forskellige.

Det skal jeg ikke kunne sige, da jeg ikke har været religiøs i meget lang
tid.

> [...]
> m.m. og som har det skidt med det vil ikke gå til en psykiater. Eller at
> psykiateren aldrig vil få mulighed for at nærme sig lige den del af

Præcis... Og det synes jeg lidt er et problem, som er med til at forstærke
grænsen mellem de meget religiøse folk og den generelle verden (staten,
samfundet osv.). Medmindre man selvfølgelig bor nogle af de steder, hvor
samfundet er meget religiøst.

> Så må man spørge sig selv: Er det så ikke bedre at de læner sig op ad en
> eller anden gudsform frem for vandrer om uden noget at støtte sig til?

Hvis man ikke kan se andre støtter/andet hjælp uden det skal være noget
guddommeligt, så har man lidt af et problem, synes jeg.

> [...]
> andet f!s skal du naturligvis ikke regne med svar, endsige at blive taget

Det vil jeg godt beklage, da jeg oprigtigt troede at malkaer var en gren af
jødedommen jeg ikke kendte til.
Stor undskyldning herfra...

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 20-10-05 11:09

Sren Kjeldsen wrote:

> Ja, nu tænker jeg generelt på brugen i middelalderen.

Det lyder spændende. Må jeg høre lidt af dine generelle tanker om brugen
af de to begreber i middelalderen?

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Sren Kjeldsen

Dato : 20-10-05 11:17

> Det lyder spændende. Må jeg høre lidt af dine generelle tanker om brugen
> af de to begreber i middelalderen?

Mit gæt på begrebernes funktion er, at de var til for at skabe en form for
upåvirkelig "orden" og "lov" i den mørke middelalder.
Frygten for noget, der ville straffe én for éns onde gerninger, var yderst
effektiv til at skabe en vis form for anstændighed.
Men så kom der selvfølgelig også koncepter som afladsbreve, der viser
korruption og latterlighed.

I rigtig gamle tider, dengang hvor vi nærmest boede i stammer, havde vi jo
ikke nogen form for social lov eller orden. Derfra tror jeg "nødvendigheden"
for religion opstod. Mennesker havde brug for nogle regler og kodeks at
følge, og konsekvenserne for ens dårlige handlinger var jo på sin vis også
skræmmende (i form af diverse Helvede osv.) + løfter om belønninger for éns
gode handlinger.

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 20-10-05 23:44

Sren Kjeldsen wrote:

> Mit gæt på begrebernes funktion er, at de var til for at skabe en form for
> upåvirkelig "orden" og "lov" i den mørke middelalder.

Mit gæt er, at dit gæt er temmelig langt fra virkeligheden.

> [...]
> effektiv til at skabe en vis form for anstændighed.
> Men så kom der selvfølgelig også koncepter som afladsbreve, der viser

Ja, sådan kan det gå.

> [...]
> skræmmende (i form af diverse Helvede osv.) + løfter om belønninger for éns

Ih dog, så meget ny viden kan vi dårligt tåle på en dag i den træge gruppe.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Karsten Krambs

Dato : 25-10-05 02:12

On Thu, 20 Oct 2005 12:16:40 +0200, "Sren Kjeldsen"
<lordseverin@tele2adsl.dk> wrote:

> [...]
>skræmmende (i form af diverse Helvede osv.) + løfter om belønninger for éns

Mener du hermed at man kan nærme sig gud ved egen kraft?

--
Karsten Ulrich Krambs
Ba.Sc.Eng (hons) & Stud.Theol

Fra : Sren Kjeldsen

Dato : 25-10-05 16:20

> Mener du hermed at man kan nærme sig gud ved egen kraft?

Nej... Jeg mener "Gud" blev skabt for at mennesker skulle frygte/tilbede
nogle regler/kodekser, som så skulle skabe en moral-mæssig balance i
samfundet.
Idag er det jo ikke nødvendigt at have nogle tro for at opføre sig
anstændigt, da vi bl.a. har gode retssystemer i det meste af verdenen.

Fra : Britt Malka

Dato : 26-10-05 17:23

On Tue, 25 Oct 2005 17:19:34 +0200, "Sren Kjeldsen"
<lordseverin@tele2adsl.dk> wrote:

>Idag er det jo ikke nødvendigt at have nogle tro for at opføre sig
>anstændigt, da vi bl.a. har gode retssystemer i det meste af verdenen.

Som i øvrigt bygger på hvad?

Fra : Sren Kjeldsen

Dato : 26-10-05 19:07

> Som i øvrigt bygger på hvad?

Som bl.a. bygger på f.eks. kristendommen.
Men min egen holdning er, at man sagtens kan have lavet moralske regler osv.
hvis man gik ud fra et humanistisk synspunkt. Men nu er det opstået via.
kristendommen og så er det det... Dog har vi ikke brug for kristendommen
mere, da vi har andre ting at bekymre os om og at bedømme end en usynlig
Herre, som kan belønne eller straffe os, når vi dør...

Fra : Britt Malka

Dato : 26-10-05 19:37

On Wed, 26 Oct 2005 20:07:27 +0200, "Sren Kjeldsen"

>Som bl.a. bygger på f.eks. kristendommen.

Overhovedet ikke.

Kristendommen har ikke opfundet noget nyt.

>Dog har vi ikke brug for kristendommen

Helt enig.

Fra : Cyril Malka

Dato : 20-10-05 23:23

Sren Kjeldsen wrote:

> .... Det var ligesom derfor jeg skrev: "udfra mit synspunkt".

Jow. Men der er altså rimelig præcise definitioner på forskellige ord så
man kan undgå at snakke om forskellige ting. Begrebet Gud og begrebet
Religion er to forskellige ting.

Vi kan så blive enige om, at inden for begrebet Gud kan du, jeg eller
andre have forskellige synspunkter. Men rammen er fast.

Jeg blev lige forvirret fordi du begyndte med at tale om Gud for
derefter at glide hen over i religion...

Religion, uanset hvilken, er svære begreber at håndtere fordi der er
både ganske faste udtryk og forståelser og definition på nogle ting og
ganske fri andre udtryk og forståelser på andre ting. Hvis man ser for
stort på nogle ting med en "jeg mener nok" holdning på ting, der er
faste definitioner, så vil du se løjer, nogle vil falde på nakken af dig

Omvendt er der mange som ser med faste definitioner på ting som
egentligt er mere frie (totalitarisme/sekterisme) (og så får man også
problemer, men det er noget andet )

> Nu relaterede jeg til dannelse af religiøsitet i det hele taget. Ikke en
> bestemt religion.

Ja, det er også det, jeg taler om.

Rent psykologisk, stort set uanset hvad for en psykologisk forståelse
man tager, så er religiøsitet noget der udvikler sig i de senere år, da
barnet -- eller rettere sagt ungen -- skal have en vis forståelse og
veludviklet begrebsverden, samtidigt med en abstrakt forståelse.

Religiøsitet som udvikles af nogle uden en veludviklet
abstraktforståelse findes også, men udvikler for det meste religiøs
ekstremisme og fundamentalisme.

> Det kommer jo så an på, hvem man vælger at lytte til. Der er jo så
> forfærdeligt mange: Stern, Piaget, Freud, Mahler, (ham russeren som jeg ikke

Ja og nej. De er alle enige om, at barnet skal have en ret så udviklet
forståelse. Om de så ser det som psykoseksuel udvikling eller kognitiv
forståelse er et spørgsmål om skoling og forståelse.

Dem jeg har læst har placeret den religiøse udvikling som noget af det
seneste, hvis ikke det seneste. Man skal jo kunne forstå en vis del
abstraktion, så det siger næsten sig selv.

> Så du mener ikke, at man lidt bliver "påtvunget" en religion (man kan så
> selvfølgelig vælge at "springe fra" senere) af éns sociale miljø eller
> generelt bare ens omgivelser?

Hehe.

Nej, jeg mener ikke man bliver påtvunget en religion, men man bliver
påtvunget en sekterisk adfærd.

Forstås: Bliver barnet opvokset i en Jehovas Vidnes familie, som går
rigssal tre gange om ugen, forkynder, studerer m.m. så ja, officielt har
barnet "valget" (man er ikke JV før man bliver døbt og JV'er bruger ikke
barnedåb) så i teori er ungen fri for at sige fra... I teori! Fordi i
praksis betyder det, at hvis man ikke bliver døbt JV og lever som JV så
bliver man på grusom vis slagtet ved Harmagedon (dommedagen)...

Så det er peu som peu med den frie valg

Nu er alle religioner dog ikke så sekteriske i adfærd.

Omend, hvis man tager fx kristendommens forståelse, så hvis man er døbt
og går fra troen, er man værre end alt og kommer til at brænde i
helvedet... Deraf snakken om voksen dåb vs. barnedåb.

Dog den ene ting er hvad der læres og hvad der står i de græske skrifter
(det som jævnligt kaldes for Ny Testamente) og det andet er den måde det
takles på.

Man kan sagten opdrage et barn i en kristen hjem uden at påtvinge barnet
den kristne tro. Omvendt kender jeg en del, rigtig mange, børn der
bliver opvokset i ateistisk hjem som ryger inde i en eller anden sekt på
et tidspunkt, nemlig af den grund, at de synes, der mangler en dimension
til deres liv...

Jeg synes at det åndelige niveau skal respekteres og accepteres. At man
så kalder den Gud, moder natur, Big Bang eller andet så er det fakta at
mennesket søger for noget, der er over sig selv.

> Til et vis punkt vil jeg give dig ret.
> Men mener du så at diverse religioner har ændret sig i takt med vores
> udvikling? Eller er det vores fortolkning som har ændret sig?

Uha!

Godt spørgsmål.

Jeg tror, at det kommer an.

Set med jødiske briller så har religionen (loven) ikke ændret sig en
tøddel de sidste 2000 år. Dog har fortolkningerne ændret sig meget,
bevæget sig og vil gøre det igen da det centrale er "at tvivle - at
udspørge - at undersøge".

Andre religioner er det selve religionen, der har ændret sig:
katolicismen fx har udviklet sig en hel del og er faktisk noget af det
mest frit inden for kristendommen. Derinde vil du finde ekstremister,
mørke katolikker samt nogle New Age-præget og ganske progressive
personer...

Det, at de tolker religionen anderledes ændrer selve religionen.

> Ja, nu tænker jeg generelt på brugen i middelalderen.

Okay.

Nu gik der småt 1300 år og mere til mellem kristendommens start og
middelalderen, så det kan ikke ligefrem siges at være urkristendom

> OK. Godt nok så. Der har jeg generaliseret hvis dette er rigtigt.
> Der er jo også gode gamle kong Salomon, der dømte udfra STOR visdom og
> autoritet, uden nogen som helst indblanding fra Gud, ikke?

Korrekt.

Ifølge jødisk forståelse så har Gud givet jøderne torahen (loven) og så
er det vores sag at fortolke den. Selv om vi tager fejl, så har Gud
sådan set ikke noget at skulle have sagt om det mere. Nu har Han jo
givet os det, såhe Der er endda vitser om det, som jeg ikke vil
fortæller her for det vil være noget off-topic

> Det skal jeg ikke kunne sige, da jeg ikke har været religiøs i meget lang
> tid.

Hehe. Det er ikke en god undskyldning. Når vi taler om disse begreber,
uanset om man er religiøs eller ej, så er det vigtigt at man lige som
bruger de samme ord og begreber, så vi kan vide, hvad vi taler om. Kun
på den måde kan dialog opstå.

> [...]
> grænsen mellem de meget religiøse folk og den generelle verden (staten,
> samfundet osv.). Medmindre man selvfølgelig bor nogle af de steder, hvor

Jeg er helt enig.

Nu bor jeg i Frankrig. Og her i landet, må religionen ikke blande sig i
statens anliggender på nogen måde og især ikke modvirke staten. Stat og
kirke *er* adskilt. Det må være en privat foretagende og det må ikke gå
ud over folks velvære, mentale sundhed m.m.

Men der er jævnligt problemer med at finde hvor grænser går...

Det er ikke så nemt endda.

> Hvis man ikke kan se andre støtter/andet hjælp uden det skal være noget
> guddommeligt, så har man lidt af et problem, synes jeg.

Tjah... Det ved jeg ikke. Måske, ja... Det kommer an på hvad
alternativet er vel?

> Det vil jeg godt beklage, da jeg oprigtigt troede at malkaer var en gren af
> jødedommen jeg ikke kendte til.

Warf

Den var god

Du vil sikkert høre nogle her, som vil fortælle dig at Britt og jeg er
en "jødisk sekt", "malkaerne" m.m.

Det har indtil nu været den kristne reaktion på nogle af de
tvivlspørgsmål vi har rejst om de kristne skrifter og Jesus m.m.

.... og så fordi vi ikke accepterer den syn af jøder, som den gives i de
kristne skrifter: ond, morderiske, så dum så de ikke forstår deres egen
skrifter og ikke inser at Jesus var Guds søn, messias m.m.

Da vi har indtil nu argumenteret for det meste med de skrifter de
kristne påstår at støtte sig til og skrifter fra denne tid, så har det
ikke ligefrem vakt lykke og glæde og vi blev så omtalte som Malkaer,
malkanesere, malkakøer og andet spændende.

Du kan tjekke vores øvrige hjemmesider

om sekter:

http://www.sekter.org
http://www.etsectera.com/nyheder

om de kristne skrifter:

http://www.nytestamente.org

om psykologien:

http://www.malka.dk og
http://www.psyken.org samt
http://www.psyken.com

> Stor undskyldning herfra...

Okay. Jeg vender ikke den anden kind til (det er ikke stilen her i
huset), men vi lader dig leve. Vi grinede faktisk godt af det derhjemme.
Tænk, at være blevet til en trosretning...

.... jødisk også...

.... der er garanteret penge i det...

(jeg får lige trykt girokort så er jeg straks tilbage.)

--
Venligst,

Cyril

Det Nye Testamente - Fortæller man alt? http://www.nytestamente.org
.... That was a pointing device? My cat thought it was dinner.

Fra : Sren Kjeldsen

Dato : 20-10-05 23:50

Fra : Eva

Dato : 21-10-05 09:27

"Cyril Malka" <news@nytestamente.org> wrote in message

> [...]
> vedkommendes Guds billede være mere eller mindre konkret (straffende -
> skriftret eller forbundet med naturfænomener m.m.) eller abstrakt.

Man siger vel normalt, at et barn er i stand til at tænke abstrakt fra
omkring 10-års alderen, ihvertfald hvis man arbejder ud fra Eriksons
teorier.
Børn under 10 år kan ikke tænke abstrakt, men dette udelukker jo ikke, at de
tror på en Gud, og derfor har et bestemt gudsbillede.
Men at det er et gudsbillede, og ikke en decideret religion er naturligvis
vigtigt at pointere.

> Under alle omstændigheder er der ikke her tale om et "behov", men om en
> evne som benyttes eller ej.

Jeg ved nu ikke, om jeg vil kalde tro for en evne... Ifølge en håndfuld
filosoffer, herunder fx Jung og Rizzuto er troen på en Gud en ubevidst
faktor for alle mennesker, og en bevist faktor for de troende. Det betyder,
at alle mennesker har et gudsbillede, hvad enten de er troende eller ej.

> Synd og skærsilden er nyere begreber indenfor religion. Hvis du,
> naturligvis hermed mener det kristne syndebegreb og det kristne
> skærsildbegreb?

Her er det jo muligt, at I bare definere "Gamle dage" forskelligt. Set udfra
et nutidigt synspunkt, kan man vel godt tale om middelalderens begreber om
skærsild og synd som "gamle dage", man taler man ind i hele det bibelske
univers kontekst, er det måske alligevel ikke så længe siden.

> Det kan jeg i og for sig være enig med dig i.

Så er vi jo tilbage ved gudsbilledet...

> [...]

> m.m. og som har det skidt med det vil ikke gå til en psykiater. Eller at
> psykiateren aldrig vil få mulighed for at nærme sig lige den del af

Ja det er jo en af de klassiske problemstillinger: Forholdet mellem teologi
og psykologi; det får vi nok ikke løst her...

> Så må man spørge sig selv: Er det så ikke bedre at de læner sig op ad en
> eller anden gudsform frem for vandrer om uden noget at støtte sig til?

Hvis man ikke vil søge hjælp hos en psykiater / psykolog mv. kan man jo gå
til sin præst...

Fra : Britt Malka

Dato : 20-10-05 00:41

On Thu, 20 Oct 2005 00:50:20 +0200, "Sren Kjeldsen"

>Løgn og humbug... Vi behøver ikke en Gud for at finde styrke.

Aha, interessant, sagde dr. Freudine.

Hvor har jeg skrevet, at vi behøver en Gud (en gud må det i øvrigt
være) for at finde styrke?

Nåååå?

>Vi kan finde
>styrke omkring os og i os selv. Hvis du absolut har brug for noget
>"overnaturligt" at tilbede, så tilbed dog naturen!

Wow, for en fantasi. Lidt vild og utæmmet, ganske vist, men flot!

Tænk, jeg behøver slet ikke at skrive noget, og så digter du det hele
selv. Om et sekund er jeg vel også kristen, ikke?

Fra : Sren Kjeldsen

Dato : 20-10-05 09:09

> Aha, interessant, sagde dr. Freudine.
>
> Hvor har jeg skrevet, at vi behøver en Gud (en gud må det i øvrigt
> være) for at finde styrke?
>
> Nåååå?

Det var et generelt budskab og ikke nødvendigvis henrettet til dig.

> Wow, for en fantasi. Lidt vild og utæmmet, ganske vist, men flot!

Det samme kan jeg sige om din tro.

> Tænk, jeg behøver slet ikke at skrive noget, og så digter du det hele
> selv. Om et sekund er jeg vel også kristen, ikke?

Næh, du er malkaner...
Men det eneste, der interesser mig vedr. religøse er hvor meget de lader
deres liv styre af deres tro.

Fra : Britt Malka

Dato : 20-10-05 09:55

On Thu, 20 Oct 2005 10:09:27 +0200, "Sren Kjeldsen"

>Det var et generelt budskab og ikke nødvendigvis henrettet til dig.

Nå, ja, naturligvis: "Løgn og humbug" skrevet i et svar til mig, det
var naturligvis ikke "henrettet (har, har, har)" til mig. MEEEGET
logisk og sammenhængende.

>Det samme kan jeg sige om din tro.

Ja, for naturligvis med dine synske evner kender du AAALT til min tro.

>Næh, du er malkaner...

Nå, ja, det er rigtigt. Om end jeg troede, at jeg var malkaneser, men
okay ... Kært barn har mange navne, og når man mangler argumenter og
ikke rigtigt kan finde ud af noget smart, så er det altid godt at slå
folk oven i hovedet med noget barnligt.

>Men det eneste, der interesser mig vedr. religøse er hvor meget de lader
>deres liv styre af deres tro.

Ja, og igen med dine synske evner, så VED du jo bare den slags.

Det er faktisk sjovt, som vi talte om i morges, hvor meget kristne
fanatikere og mange ateister her i gruppen ligner hinanden.

De er lige fanatiske, bedrevidende, fantaserende helt ude på
overdrevet, arrogante og umodne.

Fra : Sren Kjeldsen

Dato : 20-10-05 10:43

> Nå, ja, naturligvis: "Løgn og humbug" skrevet i et svar til mig, det
> var naturligvis ikke "henrettet (har, har, har)" til mig. MEEEGET
> logisk og sammenhængende.

Det er nu hændt før.

> Ja, for naturligvis med dine synske evner kender du AAALT til min tro.

Og du kender alt til min?

> [...]
> okay ... Kært barn har mange navne, og når man mangler argumenter og
> ikke rigtigt kan finde ud af noget smart, så er det altid godt at slå

Dette vil jeg godt undskylde da jeg ikke forstod betydningen af "malkaner".

> Ja, og igen med dine synske evner, så VED du jo bare den slags.

Den kan jeg jo så bare vende om igen :P

Fra : Britt Malka

Dato : 20-10-05 10:58

On Thu, 20 Oct 2005 11:43:04 +0200, "Sren Kjeldsen"

>Og du kender alt til min?

Overhovedet intet, hvorfor jeg ikke udtaler mig om den.

>Dette vil jeg godt undskylde da jeg ikke forstod betydningen af "malkaner".

Undskyldning godtaget. Jeg kan se, at de visse kristne har ledt dig på
afveje Men det er da smigrende at få en ukendt gren af jødedommen
opkaldt efter sig Lidt som "the Anti-Semitic sect of Judaism".

Fra : Cyril Malka

Dato : 20-10-05 23:24

Britt Malka wrote:

> Jeg kan se, at de visse kristne har ledt dig på
> afveje

.... er det nu ikke det, de er bedst til?

--
Venligst,

Cyril

Det Nye Testamente - Fortæller man alt? http://www.nytestamente.org
.... The sum of the intelligence on the planet is constant, population
increases.

Fra : Nielsen

Dato : 26-10-05 06:30

"Sren Kjeldsen" <lordseverin@tele2adsl.dk> wrote in message

[SNIP] Vi behøver ikke en Gud for at finde styrke.

Korrekt, men når han nu er der, så kan vi jo lige så godt bruge ham - ikke?
Det ville da være helt åndssvagt at få en kostbar gave og så ikke gide lukke
den op og bruge den.

LM

Fra : Sren Kjeldsen

Dato : 26-10-05 17:20

> [...]
>
> Korrekt, men når han nu er der, så kan vi jo lige så godt bruge ham -
> ikke? Det ville da være helt åndssvagt at få en kostbar gave og så ikke

Desværre er Han der så ikke... Og hvis Han var ville jeg ikke betragte Ham
som en gave...
Fordi jeg bryder mig ikke om Hans politik, så jeg ville nok befinde mig på
oppositionens side, hvis jeg endelig skulle vælge...

Fra : Nielsen

Dato : 27-10-05 06:17

> Desværre er Han der så ikke...

Jo .

> Og hvis Han var ville jeg ikke betragte Ham som en gave...

Næ... men han giver gaver

> Fordi jeg bryder mig ikke om Hans politik, så jeg ville nok befinde mig på
> oppositionens side, hvis jeg endelig skulle vælge...

Tja det er dit valg

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 20-10-05 00:23

Britt Malka skrev:

> [...]
> dygtige, smukke, unge, succesfulde, men ingen selvtillid har. Det er
> ikke dér, man skal hente det. Det er andetsteds.

Til Britt vil jeg såmænd bare sige, at det ovenstående er gennemtænkt og
intelligent... Den kristne og/eller jødiske tænkning har pludselig også
inspireret dig.

Og til Jørgen, der startede denne tråd. Jeg kender ikke dine
familieforhold, men hvis der findes en person i din familie eller i din
omgangskreds, som du selv stoler på, Så skal du sætte dig med ham/hende
og forsøge at tale om problemerne, og få noget struktur på
problemerne. Igennem disse samtaler bliver I garanteret i stand til at
vurdere, hvorvidt du har behov for yderligere hjælp fra de sociale
myndigheder, psykologere eller psykiatere.

Hvis der ikke findes en sådan person i din omgangskreds, skal du du
muligvis søge andre steder. Her vil muligheder være meget afhængige af
din bopæls placering i landet, men du skal under alle omstændigheder
finde en person, som du stoler på og kan snakke med.

--
Mvh. Jacob Tranholm
http://jtranholm.dk/

Fra : Ulrich Valera

Dato : 20-10-05 00:41

"Britt Malka" <news@foxladi.com> wrote in message

> Hvorfor tror du ikke, at han selv har valgt sin religion?

-------------
Det er næppe sandsynligt, at han selv har valgt at blive tyranniseret -,
mennesker er født frie og ønsker at forblive frie.
Mennesker er ikke frie i nogen former for organiseret religion!

> Nej. Faktisk ikke.
>
> Nogle trosretninger gør måske, men du ikke generalisere sådan.

Jo!, - her kan der roligt generaliseres hele vejen!. Alle religioner
handler om at tyrannisere og knække frie mennesker!

> Hvordan ved du, at naboen er idiot?

En person, der chikanerer andre kan passende klassificeres som idiot.

> I øvrigt ... selv hvis han opførte sig som en idiot, er det ikke
> sikkert, at han er idiot.

Det er vist et fedt!

> Aha! Vold er løsningen

Ikke nødvendigvis -. Ligesom i organiseret religion kan man sagtens
knække en idiot ved målbevidst verbal manipulation. Hvad med at true ham
med Skærsilden? Det virkede jo i hele Middelalderen!

> Hvad nu, hvis man ikke er god til 20 ting, har man så ikke krav på
> selvtillid?

Alle er gode til 20 ting!

Selvtillid er ikke noget man "har krav på". - Krav hører hjemme i
Fogedretten - .
Selvtillid skaffer man sig - helt selv alene - ved at gøre de ting, man
gerne vil.
Prøv selv!

> Din idé er god, men ... bare ikke god nok. For selvtillid handler
> sjovt nok ikke om, hvad man er god til. Jeg kender folk, der er
> dygtige, smukke, unge, succesfulde, men ingen selvtillid har.

Selvtillid har intet med penge eller status at gøre.
En fattig fyr kan have total selvtillid og en rig fyr være et skvat, som
selv pigerne undgår.
Selvtillid er selvvalgt for de, som er opmærksom på det!

> Det er ikke dér, man skal hente det. Det er andetsteds.

Der var den igen!!! - "Troende" skal altid hente løsningerne udefra -,
altså hos kirken, præsten, afladskræmmerne, nonnerne eller paven, der så
bekvemt kan tilrane sig magten - også over dette menneske.

Desværre: Vi køber ikke mere al dette kirkesvindel!

Drop det og styr dit liv selv!!! - Det er på tide!

Ulrich Valera
Fuld af selvtillid, - uden betaling til afladskræmmere!

Fra : Cyril Malka

Dato : 20-10-05 00:50

Ulrich Valera wrote:

> -------------
> Det er næppe sandsynligt, at han selv har valgt at blive tyranniseret -,

Og? har du aldrig set mennesker gøre noget som andre mener er "næppe
sandsynligt"?

> mennesker er født frie og ønsker at forblive frie.

Bevis det.

> [...]

Bevis det.

> En person, der chikanerer andre kan passende klassificeres som idiot.

Næh. DU kvalificerer en person (som helhed) som idiot fordi han gør én
ting, du synes er idiotisk.

Det siger en del om dig, men ikke om ham.

> Det er vist et fedt!

Nope.

Mennesket er mere en en handling.

> Ikke nødvendigvis -. Ligesom i organiseret religion kan man sagtens
> knække en idiot ved målbevidst verbal manipulation. Hvad med at true ham
> med Skærsilden? Det virkede jo i hele Middelalderen!

Nej, det gjorde det faktisk ikke eftersom der kom trods alt nogle ret
revolutionerende værker i denne periode.

Men hvis du (lige som med idioten) dømmer en hele periode ud af enkelte
handlinger, så går du glip af helheden... See?

> Alle er gode til 20 ting!

Kender du alle i verden, siden du udtaler dig sådan?

Forbavsende nok, så nej. Ikke alle er god til 20 ting, 10 ting eller 2
ting. Ens værdi er ikke afhængig af det, man kan.

For en person der er så hæftig mod religion,opfører du dig ganske
sekterisk, fordømmende og snæversynet selv.

> Selvtillid er ikke noget man "har krav på". - Krav hører hjemme i
> Fogedretten - .

Jeg mindes ikke at se, at Britt omtalte noget om at man havde "krav" på
selvtillid. Måske var det en idé at holde dig til det skrevne?

> Selvtillid har intet med penge eller status at gøre.
> En fattig fyr kan have total selvtillid og en rig fyr være et skvat, som
> selv pigerne undgår.

Det er korrekt.

> Selvtillid er selvvalgt for de, som er opmærksom på det!

Det er noget vrøvl.

> Der var den igen!!! - "Troende" skal altid hente løsningerne udefra -,
> altså hos kirken, præsten, afladskræmmerne, nonnerne eller paven, der så
> bekvemt kan tilrane sig magten - også over dette menneske.

Når du udleder så meget med nonner, paverm.m. ud af en sætning, så er
det vist dig, der henter "løsninger udefra"... Det er ikek det, der
står, så vidt jeg ser.

> Desværre: Vi køber ikke mere al dette kirkesvindel!
> Drop det og styr dit liv selv!!! - Det er på tide!
> Ulrich Valera
> Fuld af selvtillid, - uden betaling til afladskræmmere!

Hvis du er så fuld af selvtillid, hvorfor har du så travlt med at
fordømme og med at fortælle, at du har selvtillid?

Det behøves ikke for dem, der har selvtillid.

See?

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 20-10-05 09:06

Cyril Malka wrote:
> Bevis det.

Det kan han ikke.

Alle samfund hvor religion var forbudt synes at have elementer af
"stats-tyranni" over sig i stedet. Og folk støtter disse samfund.
Historien viste det både under nazismen og kommunismen - flertallet var
tavse masochister... :'-(

Hvis ALLE ønskede at "forblive frie" var alle liberalt indstillede, og
det er de ikke. Nogle mener endda at f.eks. liberale i Danmark er
begyndt at være tilhængere af et vist element af statsstyring. I direkte
modsætning til f.eks. den østrigske skole i økonomien (som interesserede
kan læse mere om på mises.org).

Alt for mange er flokdyr - såvel personligt som politisk OG, desværre,
også religiøst betragtet... :'-(

> Bevis det.

Alle generaliseringer indeholder fejlagtige elementer. Ulrich er ingen
undtagelse.

> Næh. DU kvalificerer en person (som helhed) som idiot fordi han gør én
> ting, du synes er idiotisk.
> Det siger en del om dig, men ikke om ham.

Enig.

> [...]
> Men hvis du (lige som med idioten) dømmer en hele periode ud af enkelte
> handlinger, så går du glip af helheden... See?

Indlægget skal vist udkomme i pixibogs-format for at Ulrich kan forstå
pointen... At true med "Skærsilden" er i forvejen helt forfejlet. Naboer
der ikke opfører sig pænt kan løses verbalt dernæst ved klager til
relevant forening, og så er den potte ude.

Men det kræver selvfølgelig man selv gør en indsats for at skabe en
løsning frem for blot at kaste rundt med ederne, ikke sandt?

> Når du udleder så meget med nonner, paverm.m. ud af en sætning, så er
> det vist dig, der henter "løsninger udefra"... Det er ikek det, der
> står, så vidt jeg ser.

BW in disguise?

> Hvis du er så fuld af selvtillid, hvorfor har du så travlt med at
> fordømme og med at fortælle, at du har selvtillid?
> Det behøves ikke for dem, der har selvtillid.
> See?

Henrik Vestergaard
Hvorfor hedder det en nummerplade, når der er bogstaver på den?
Hvorfor er ordet "forkortelse" så langt?

Fra : Britt Malka

Dato : 20-10-05 00:56

On Thu, 20 Oct 2005 01:41:11 +0200, "Ulrich Valera" <ulrich@valera.cc>
wrote:

>-------------
>Det er næppe sandsynligt, at han selv har valgt at blive tyranniseret -,

Hvorfor er det "næppe sandsynligt"?

Masser af mennesker vælger faktisk selv. Du kan ikke generalisere ud
fra dig selv.

Jeg har hørt om mennesker, der er vokset op i totalt ureligiøse hjem,
og de vælger alligevel at lade sig indrullere i diverse sekter som "De
sidste dages hellige" eller "Jehovas Vidner" eller andet.

Faktisk er det sådan, at hvis folk vokser op i religiøse hjem, får de
ofte et ganske harmonisk forhold til religion, medmindre der er tale
om specielle religiøse miljøer som indre mission, sekter eller
sektlignende religioner.

>mennesker er født frie og ønsker at forblive frie.

Mennesket kan sagtens være frit og religiøst samtidig.

>Mennesker er ikke frie i nogen former for organiseret religion!

Ork, jo.

Fordi du ikke kan forestille dig det, betyder det ikke, at du har ret.

>Jo!, - her kan der roligt generaliseres hele vejen!.

Jamen, det kan du da.

Du kan generalisere så meget, du vil, men det betyder ikke, at vi vil
tage det alvorligt.

>Alle religioner
>handler om at tyrannisere og knække frie mennesker!

Uhm, ja ...

Og månen er lavet af grøn ost.

>En person, der chikanerer andre kan passende klassificeres som idiot.

Jeps, og månen er stadig lavet af grøn ost.

Punkt nummer 1: Du ved ikke, om naboen chikanerer Jørgen, eller om det
er noget, der foregår i hans plagede fantasi.

2: Selv om naboen (og Gud) chikanerer Jørgen, så gør det ham ikke til
en idiot. Det kunne dels være fuldt forståeligt, dels -- selv hvis det
ikke var -- kunne det kun betyde, at naboen OPFØRTE sig som en idiot,
men ikke at han VAR en idiot.

De mest intelligente forstår forskellen, så jeg er spændt på, om du
gør.

>Det er vist et fedt!

Nej.

Man ER ikke sine egenskaber.

>Ikke nødvendigvis -. Ligesom i organiseret religion kan man sagtens
>knække en idiot ved målbevidst verbal manipulation. Hvad med at true ham
>med Skærsilden? Det virkede jo i hele Middelalderen!

Jo, og det virker stadig over for visse typer, men det ville undre
mig, om det virkede over for naboen. Bare et hunch.

>Alle er gode til 20 ting!

Og hvad så?

>Selvtillid er ikke noget man "har krav på". - Krav hører hjemme i
>Fogedretten - .

Rigtigt.

>Selvtillid skaffer man sig - helt selv alene - ved at gøre de ting, man
>gerne vil.

Nej, selvtillid har intet med at gøre ting at gøre.

>Prøv selv!

Har prøvet. Prøv DU selv!

Hvad hvis en dag, du bliver mindre god til de 20 ting. Så er du ikke
længere noget værd?

>Selvtillid har intet med penge eller status at gøre.

Jeg talte ikke om hverken penge eller status.

>Selvtillid er selvvalgt for de, som er opmærksom på det!

Jeg tror, at nogen er født med større selvtillid end andre, men at
alle kan få det i større eller mindre grad, men at det INTET har at
gøre med, om man er god til 20, 40, 60 eller 10 ting.

>Der var den igen!!! - "Troende" skal altid hente løsningerne udefra -,

Aha, Dr. Spooky! Der var den igen! Jeg er imponeret over det antal
mennesker, der kan læse andre folks tanker og følelser. Hvor lærer I
det? Er det et online-kursus? Hvad koster det?

>altså hos kirken, præsten, afladskræmmerne, nonnerne eller paven, der så
>bekvemt kan tilrane sig magten - også over dette menneske.

Hvorherrebevares!

>Desværre: Vi køber ikke mere al dette kirkesvindel!

Du opdigter, hvad du tror jeg mener, du skriver videre derudaf, og så
køber du ikke din opdigtede virkelighed?

>Drop det og styr dit liv selv!!! - Det er på tide!

Jeg styrer skam mit liv, og jeg har vist lidt mere styr på mit
temperament og min fantasi, end du har

>Fuld af selvtillid, - uden betaling til afladskræmmere!

Tjah ...

Hvem behøver afladskræmmere?

Faktisk har jeg kun mødt folk med lav selvtillid, der ikke tør bekende
sig til en religion.

Fra : Lyrik

Dato : 19-10-05 19:19

"jørgen" <brothers_bisp@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> ikke kan klare længere. Jeg vil ikke gå i detaljer for der er sikker
> alligevel ingen som forstår min situation og det er heller ikke emnet for
++++++++++++++++++++++++++++
Fin idé Jørgen. Sørg for at internetforbindelsen er iorden det nye sted.
Tillykke med 5 nye gode år.

Hilsen
Jens

Fra : jørgen

Dato : 20-10-05 14:17

"Lyrik" <lyrikfjern@heaven.dk> skrev i en meddelelse

> ++++++++++++++++++++++++++++
> Fin idé Jørgen. Sørg for at internetforbindelsen er iorden det nye sted.
> Tillykke med 5 nye gode år.

Ja tak.
Forhåbentlig kommer 5 nye gode år, eller bedre, endnu flere. Men hvis ikke -
så gælder det om at holde fast i Gud.

Jeg har beslutte at oprette en dagbog så de som har lyst at følge mig og
lære mig bedre at kende kan gå ind på
http://jorgen64.jubiiblog.dk/

mvh jørgen.

Fra : Britt Malka

Dato : 20-10-05 17:27

On Thu, 20 Oct 2005 15:16:55 +0200, "jørgen"
<brothers_bisp@hotmail.com> wrote:

>Jeg har beslutte at oprette en dagbog så de som har lyst at følge mig og
>lære mig bedre at kende kan gå ind på
>http://jorgen64.jubiiblog.dk/

Undskyld min nysgerrighed, og du kan jo bare lade være at svare, men
de 64, står det for dit fødselsår eller din alder eller noget helt
tredje?

Fra : Harald Mossige

Dato : 21-10-05 02:43

> [...]
> så gælder det om at holde fast i Gud.
>
> Jeg har beslutte at oprette en dagbog så de som har lyst at følge mig og

Det var interessant å lese dagboken.

Jeg tror at ideen med å flytte er dårlig; du kan ikke flykte fra problemene
dine. Jeg er sikker på at du er bedre tent med å tilegne deg noen andre, nye
og gode vaner. Jeg tror du trenger masse ommgang med andre mennesker i
situasjoner som ikke genererer angst.

Nå er den mørke årstide begynt. Jeg vet at Køde kors er godt utbygget i
Danmarmark. De holder kurs i førstehjelp flere ganger årlig. Meld deg på et
av de kursene og følg et av de kursene. En ting er at du lærer førstehjelp,
men meget viktigere er at du møter spesielle mennesker der, mennesker som
har en meget posetiv innstilling til medmenneskene sine. Du skal også lære
deg å møte mennesker utenfor de strenge kristne miljøene. Vurder å ta et
nytt valgspråk: "Gud hjelper den som forsøker å hjelpe seg selv".

HM

Fra : Britt Malka

Dato : 21-10-05 12:19

On 21 Oct 2005 03:42:47 +0200, "Harald Mossige"
<haraldmnospam@hkabel.no> wrote:

> [...]
>deg å møte mennesker utenfor de strenge kristne miljøene. Vurder å ta et
>nytt valgspråk: "Gud hjelper den som forsøker å hjelpe seg selv".

Det var dog et rigtig godt råd, du kommer med dér, Harald.

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 25-10-05 14:12

"jørgen" skrev

Svar 2:

> [...]
> stigende oplevelse af kaos og håbløshed, men at Hans magt og vilje derimod

samt ...

> [...]
> ikke - så gælder det om at holde fast i Gud.
>
> Jeg har beslutte at oprette en dagbog så de som har lyst at følge mig og

På denne Internetside stod der den 20. oktober 2005, CET 15:35 følgende:

=== citat start ===

Her vil jeg beskrive mit projekt med at flytte, for de som ønsker at følge
med i det i dagbogsform. Jeg er en mand på 41 år som lever med en psykisk
sygdom. Jeg bor nu på landet men er nødt til at flytte til andet hus, hvis
muligt. Det som er sværest i det projekt er at få min økonomi til at række.
Jeg får højeste førtidspension.

Sidst jeg blev nødt til at flytte var for 5 år siden. Jeg boede da i et
rækkehus i Rødovre som var en pensionist bolig jeg havde fået anvist gennem
kommunen. Men jeg kunne ikke holde ud at være der pga. støj fra naboen. Jeg
boede der dog i 2,5 år da jeg valgte at klare situationen ved at bruge
ørepropper hele tiden, samtidig med at jeg overdøvede naboen dagen lang ved
at have min radio og tv skruet op konstant på næsten max volumen - noget som
jeg har måttet bitterligt fortryde senere da jeg udviklede Tinnitus
(susen/hyletone i øret).

Da jeg skulle flytte sidst blev jeg meget syg af angst som var der hele
tiden. Og jeg kunne ikke være nogen steder. Jeg blev indlagt i nogen omgange
på Nordvang, men det hjalp kun lidt især da jeg skulle bo på flersengsstue.
Jeg oplevede en konstant meget kraftig angst som jeg aldrig før har oplevet.
Jeg var kort sagt et totalt nervevrag og brød sammen i gråd da jeg havde
samtale med lægen under stuegang.

Jeg er selvfølgelig bange for at skulle blive så syg igen nu jeg er i en
umulig situation hvor jeg ikke kan blive boende men heller ikke magter at
flytte. Men jeg håber på at Gud vil gøre en forskel denne gang og hjælpe mig
til at holde sammen på mig og klare denne langvarige stress situation.

I dag har jeg været hos ejendomsmægleren og forelagt dem mit ønske. Der er
flere huse(ikke mange, desværre) her på Lolland-Falster som jeg måske kunne
købe, meget afhænger også af hvor meget mit hus er værd. Jeg har boet her 5
år og har ikke optjent så meget i friværdi endnu, og jeg har ikke haft råd
til at vedligeholde hverken inde eller ude. Og der er mildt sagt både rodet
og snavset mange steder. Min sygdom gør at jeg har meget lidt energi og
overskud til at foretage mig noget som helst.

Planen er at få mit hus vurderet først, dernæst gå i banken og se om det i
det hele taget er økonomisk muligt at købe hus. Hvis det er det er næste
trin at se på huse. Hvis det ikke er det, så er der kun den mulighed tilbage
at få en lejlighed gennem kommunen, men jeg har meget svært ved at klare den
støj og uro som ofte er i lejligheder.

Jeg forsøgte i dag at tage kontakt til psykiatrien i Vordingborg men uden
held. Jeg ringede til den overlæges nummer som jeg har fået medicin igennem,
men da han var på ferie blev jeg omdirigeret til andre telefoner og endte
til sidst hos en læge som var meget forbavset da han ikke alene havde
hemmeligt nummer men tillige sad i en samtale med en patient. Lidt komisk,
men også lidt irriterende. Jeg var på et tidspunkt med i
distriktspsykiatrien men røg ud af den igen fordi kontakten jeg havde ikke
fungerede. Men jeg kan sandsynligvis få oprettet kontakt igen gennem min
alm. praktiserende læge og forhåbentlig få en kontaktperson der kan hjælpe
mig til at få overblik og styrke til at klare flytningen.

=== citat slut ====

Ikke for at gøre dig ked at det, Jørgen, men umiddelbart når jeg læser dit
udsagn, forekommer det mig ret sandsynligt, at du IKKE kan løbe fra din
"forfølger" blot ved at flytte endnu engang! Problemet vil givetvis opstå
igen et nyt sted.

Du har tidligere oplyst os, at du er diagnosticeret skitzofren. Mange
sindslidende med denne diagnose chikaneres utrolig meget af støj (sådan som
du også beretter om), muligvis fordi hjernens evne til at "filtrere" er
nedsat (svækket).

Dette kan i sig selv skabe angst i sindet, fordi man jo så ikke længere ved,
hvor man havner.

Men - åndelig set - kom jeg til at tænke på et skriftsted i relation til ...

" ... vore brødres anklager, som anklagede ... dag og nat."
(Åb. 12,10)

Ordet lyder således:

"I mine fjenders påsyn dækker Du
bord for mig ... "
(Salme 23,5)

Det er et *løfte* fra Gud, også til dig Jørgen ...

Vi er mange kristne mennesker, som har erfaret at blive plaget dag og nat.
Og skønt vi bad os fritaget, ophørte plageriet ikke. Selv Paulus har oplevet
dette (2.Kor.12,7-9).

Mange mennesker (faktisk alle) vil for enhver pris undgå magtesløshed.
Psykiatrisk set er det den værste tilstand et menneske kan opleve.

Men Guds veje er ikke altid som mennesker ønsker det.

Den bedste "medicin" jeg ved af pr. erfaring, er, at spise den "mad" Herren
serverer og så ignorere anklageren og hans anklager.

Et eksempel på denne "mad" finder vi i ...

"Jeg har slået mig til ro og fundet hvile;

.... heri vel også affundet mig med min magtesløshed, hvor ubehagelig og
angstfremkaldende den end er.

"Jeg har slået mig til ro og fundet hvile;
som barnet, der sover trygt i moderens arm,
sådan har jeg fundet hvile i mig selv (hos Herren)."

(Salme 131,2 på hverdagsdansk)

Gud Helligånd (som bor i os) beskytter os (Es. 51,16a; 52,12b på
hverdagsdansk) ...

Heaven-Break:
(2005-10-25, CET 13:46)
- "Amen."

Tak Herre ...

Vi er skjult i Kristus (Kol.3,3).

Må Gud Herren velsigne dig og bevare dig ...

Heaven-Break:
13:50
- "Amen."

Ihukom ordene:

" ... thi i magtesløshed udholder Guds kraft° sig helt ... "
(2.Kor.12,9b)

Krise og udvikling hører sammen, Jørgen. Åndelig set ønsker måske Gud at
vise dig NYE skjulte (overnaturlige) veje gennem magtesløsheden, for Guds
plan er meget ofte tilsyneladende idiotisk, menneskelig set, fordi det jo
ikke kan lade sig gøre.

Vi har utallige eksempler herpå. Den mest velkendte er Guds forjættelse
gennem Abrahams søn Isak, som dog skal ofres (1.Mos.22,1-19)! Menneskelig
set er det jo regulær *vanvid*.

Derfor er det muligvis vigtigt for Gud, at vi kommer ind i et så tæt
afhængighedsforhold til Ham (apropos magtesløshed), at vi IKKE betvivler
Hans guddommelige konkrete ledelse, selvom den forekommer os vanvittig.

Forestil dig eksempelvis, Jørgen, at Jesus siger til dig:

"Giv dem noget at spise."

Hertil svarer de fleste af os jo omtrent:

"Jamen Jesus. Jeg har jo ikke noget mad at give dem."

Guds idé er muligvis at træne os op til at ... You know: *Intet* er umuligt
for Gud ...

Så fat mod, Jørgen. Den tilsyneladende modgang tillades af Gud, fordi der i
Hans øjne i virkeligheden er tale om en åndelig modningsprocesse, som har et
klart formål. Muligvis skal "Jeriko" og andre byer indtages (på overnaturlig
vis).

Heaven-Break:
15:06
- "Amen."

Nå ... det var da i grunden en interessant oplysning ...

Tag for dig af retterne, Jørgen, så dit bæger flyder over (og der bliver mad
til fx. 4000) ...

"I mine fjenders påsyn dækker Du
bord for mig ... "
(Salme 23,5)

Mit øje fangede igen "tilfældigvis" et skriftsted:

"De ydmyge skal spise og mættes ...
deres hjerte leve for evigt!"
(Salme 22, 27)

Heaven-Break:
15:10
- "Amen."

(use perhaps http://www.google.dk/grphp ). File-number: 4670

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 25-10-05 14:45

"Jesus-loves-you" skrev
4670 news:jbq7f.71726$Fe7.245473@news000.worldonline.dk

[ ... ]
> Guds idé er muligvis at træne os op til at ... You know: *Intet* er
> umuligt for Gud ...

Tillad mig at minde dig om, at du har profetisk nådegave:

0095 news:gBEt9.170650$Qk5.5961981@news010.worldonline.dk

> Back No frame Sort by date
> 1 Live4Him 02 Dec 2001
> -2 Andreas Falck 02 Dec 2001
> \-3 Willy Brochs 04 Dec 2001
> \-4 Andreas Falck 04 Dec 2001
> -5 Lyrik 02 Dec 2001
>
> OUTPUT NEWS:

Herren talte (den dag) gennem din underbevidsthed, Jørgen (uden at du vidste
af det). En død mand blev opvakt nogle timer senere til tiden 2*666, altså -
talmæssig set - i nær tilknytning til netop lige dit indlæg.

Såfremt du (gennem træning) bliver bevidstgjort om, *når* impulserne i
underbevidstheden stammer fra Guds Ånd (Rom.8,16), da kan "Jeriko-byerne"
indtages (1.Kor.12,7).

Stol på Herren, Jørgen, og frygt ej; thi i vor magtesløshed udfolder Hans
kraft sig helt ...

(use perhaps http://www.google.dk/grphp ). File-number: 4671

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 26-10-05 17:05

"Jesus-loves-you" skrev

Jørgen skrev:

> [...]
> gråd da jeg havde samtale med lægen under stuegang.
>
> Jeg er selvfølgelig bange for at skulle blive så syg igen ...

Mht. angst-anfaldene

Den svenske psykiater Johan Cullberg skriver i hans bog 'Dynamisk psykiatri'
(3. udgave 1992) vedrørende genetiske årsager om slægtninge til skitzofrene,
at ...

(side 290)

=== citat start ===

.... Desuden er der ingen der siger, at man arver sygdommen skizofreni. Der
er meget, der tyder på, at man arver en forøget psykisk følsomhed og får
"tynde vægge". Dette ville kunne medføre en større sårbarhed i den tidlige
separations-individuationsperiode, som resulterer i en øget følsomhed over
for såvel miljøpåvirkninger af traumatisk art som langvarige
familiekonflikter. Omvendt kan man også forestille sig, at et barn med en
sådan arv kan udvikle en følelsesmæssig begavelse og stærk sensitivitet,
hvis det omgives af et godt og støttende miljø i den tidlige barndom. Det
kan med andre ord være en arv på både godt og ondt.

=== citat slut ====

Der er derfor god grund til at antage, at skaden for skitzofrene (og andre
med angstanfald) er sket under den psykosociale opvækst.

Hjernen har - om jeg så må sige - *indlært* nogle "uheldige"
reaktionsmønstre.

Lad os prøve at sammenligne dette med noget velkendt:

Et spædbarn i vuggen behersker endnu ikke at styre sin motorik. Det forsøger
eksempelvis at række armen ud imod ranglen, men forsøget kikser. Spædbarnet
for dog en feed-back meddelse fra det sensoriske nervesystem, primært
synscentret. Det lille spædbarn gør instinktivt et nyt forsøg, men - hvilket
er meget vigtigt her at pointere - i det nye forsøg er motorikken
*korrigeret* en lille smule, hvorved armen kom lidt tættere på ranglen. Til
sidst mestre spædbarnet at styre sin motorik ...

Anderledes forholder det sig, når vi har at gøre med mere komplicerede
"styresystemer", herunder vores følelsesliv.

Men alle kategorierne er - fysiologisk set - blot impulser fra nerveceller,
der åbner og lukker for "vandhaner" (biokemiske stoffer), som så igen styrer
muskelceller eller noget andet.

Problemet er altså, at vi mht. angst (og andre psykiske følelser) har at
gøre med nogle *defuse* begreber, som vi ikke umiddelbart kan høre, se og
føle på. Feed-back meddelserne er "abstrakte". De kan ikke sådan uden videre
måles og vejes.

Da alle børn oplevet virkeligheden gennem deres følelser (inden de får
udviklet selvkontrol), er det berettiget at definere en art emotionel-Jeg
foruden et forstandsmæssigt-Jeg (2 sider (i symbiose) af vor personlighed).

(Det er i hvert fald bevist, at de to hjernehalvdele *selvstændigt* (hver
for sig) er i stand til at gøre sig konklusioner).

Det er her Jesus, vor *alles* store læge (Luk.5,31-32), kommer ind i
billedet ...

Sent: Wednesday, September 21, 2005 CET 4:09 PM
Subject: Re: Resign Pope Benedikt XVI

> ... Jeg har kun selv oplevet at Gud sagde
> konkrete ord til mig 2 eller 3 gange i mit liv. Det var som sagt med en
> indre stille fredfyldt stemme og det Han sagde var bare nogle få ord som
> var til mig alene og berørte den situation jeg befandt mig i dengang.
> Altså ikke en ydre hørlig stemme*, men meget stille og fredfyldt. ...

Antageligvis har du her erfaret Guds nærhed på det *emotionelle* plan.

Når Gud Helligånd berører os mennesker, så er det doktor Jesus, der er på
banen.

Han ved nemlig *hvori* vi mennesker i vort menneskesind eventuelt har
forvildet os ind i en blindgyde, og FØREND vi kan komme tilbage til
"hovedvejen", må vi først lære noget nyt i vores emotionelle personlighed.

Det er disse personlige *erfaringer* (sammen med Jesus), der tilsammen gør,
at vi kan give slip på fortidens dårlige emotionelle indlæringer (herunder
utryghed og dertil hørende angstanfald m.m.).

Billedlig talt kan man måske sammenligne det med et træ, som hidentil har
vokset deformt. Fra roden af skyder der nu et skud op (de nye erfaringer med
Jesus), og dersom vi tillader dette skud at vokse, vil det en dag blive til
hovedstammen. De deforme vækster visner bort og ingen vil savne dem ...

Se - siger Herren (havde jeg nær sagt) - Jeg gør *alting* nyt ...

-

Min ven og kære broder i Herren.

Gud elsker dig, og vil bevare dig gennem alle trængsler ...

Heaven-Break:
(2005-10-26, CET 17:48)
- "Amen."

Når Gud har vugget dig som et lille spædbarn i Hans vugge ...

> "Jeg har slået mig til ro og fundet hvile;
> som barnet, der sover trygt i moderens arm,
> sådan har jeg fundet hvile i mig selv (hos Herren)."
>
> (Salme 131,2 på hverdagsdansk)

.... så har Han givet dig nogle nye emotionelle erfaringer til *lægedom* i
dit sind.

*Personlig* har jeg erfaret denne lægedom i mine teenager-år. I henved 1 år
tittede jeg Ham i øjnene (akkurat som et lille spædbarn gør under amningen)
skønt jeg ej kunne se Ham med mine fysiske øjne.

Så fat mod. Gud er med dig ...

Hvil kun trygt i Hans favn og drik Hans sunde, rene og uforfalskede
modermælk.

> "I mine fjenders påsyn dækker Du
> bord for mig ... "
> (Salme 23,5)
[ ... ]
> "De ydmyge skal spise og mættes ...
> deres hjerte leve for evigt!"
> (Salme 22, 27)

Med en kærlig broderhilsen,
(use perhaps http://www.google.dk/grphp ). File-number: 4681

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 26-10-05 18:04

"Jesus-loves-you" skrev
4670 news:jbq7f.71726$Fe7.245473@news000.worldonline.dk

[ ... ]

> På denne Internetside stod der den 20. oktober 2005, CET 15:35 følgende:

På denne Internetside stod der den 26. oktober 2005, CET 18:11 endvidere
følgende:

=== citat start ===

Humør: Neutral
Gemt: 2005-10-21 22:36

I dag har jeg ikke foretaget mig meget. Jeg ville slå græsset, men det var
vådt og er ikke så højt alligevel, så det kan vel klare sig vinteren over.

Jeg har igen i dag været plaget af urolige tanker om min situation som
beskrives godt med det engelske udtryk : "Between a rock and a hard place".
Ja, jeg er virkelig mellem en sten og et hårdt sted. Jeg har brug for hjælp
til at finde ud af hvad jeg skal gøre, om jeg skal forsøge at blive boende
og håbe problemet med naboen løser sig, eller om jeg skal kaste mig ud i det
følelsemæssige maratonløb en flytning er for mig. Jeg ved det ikke, det ene
øjeblik synes jeg det ene det andet øjeblik mener jeg noget andet.

Hvis bare Gud ville åbenbare for mig en slags fred. En vished om at Han var
med i alt hvad der sker mig og at Han havde en vej igennem det hele. At der
var et bestemt mål Han ville nå med mig. Det er jo egentlig ikke så meget
selve problemerne som er vanskelige, det er al den ufred, angst, uro,
bekymring og tvivl som følger med.

Hvis jeg havde mange penge kunne jeg slippe for mange af mine bekymringer og
megen angst, tænker jeg tit. Men hvis jeg havde Guds fred dybt i mig, så var
jeg nok endnu rigere. Penge kan give en vis form for sikkerhed og tryghed,
men det er kun er Gud som kan give denne tryghed fuldt ud.

At have Gud som et fast urokkeligt anker i livet's storme. Det er hvad jeg
længes og tørster efter.

=== citat slut ====

Således skrev du:
.... om jeg skal forsøge at blive boende og håbe problemet med naboen løser
sig, ...

Bliv boende er mit råd. Problemerne (du har) kan du ikke længere flygte fra.
De vil følge med dig, uanset hvor du flytter hen.

Når Gud *tillader* sådanne ting ske, da må Han have en grund hertil. Tiden
er muligvis nu kommet (i dit liv), hvor du er stærk nok til at takle
problemerne (sjælesåret), akkurat som når et fysisk sår åbnes for at blive
renset.

Selv din nabo må bøje knæ for Jesus (Fil.2,10) ...

Heaven-Break:
(2005-10-26, CET 18:25)
- "Amen."

Du har - ligesom os andre - behov for at høre til i en gruppe, et socialt
fællesskab.

Vi er nogle stykker her på nyhedsgruppen, som gerne vil være dine venner.
Andreas kan du i hvert fald regne med ...

Personlig ser jeg det som et *sundhedstegn*, at du har kunnet udholde så
megen destruktiv kritik her i dette offentlige forum med mudderkastning osv.

Og - om Gud vil - vil Han (gennem denne din krise) gøre dig endnu stærkere
(som diamant).

Du skrev dernæst:
.... At have Gud som et fast urokkeligt anker i livet's storme. Det er hvad
jeg længes og tørster efter.

Øh ... jeg kom til at tænke dagens andagtstekst fra www.ucb.dk :

=== citat start ===

ONSDAG 26. OKTOBER - MODTAG FRA ANDRE

"Den, der tager imod, hvem jeg end sender tager imod mig."
Johannes 13:20

Alt for mange af os beder ikke om hjælp, fordi vi har et ry, vi plejer. Det
er farligt! Ikke alene må vi være åbne overfor Herren, men også overfor de,
Han sender til os.

Hør: "Og i fyrre dage var han i ørkenen og blev fristet af Satan; han
levede blandt de vilde dyr, og englene sørgede for ham." (Mark 1,13) Selv
Jesus havde brug for andres styrke. Efter 40 dage i ørkenen var han sulten,
og Satan tilbød på den mest ubehagelige måde at tilfredsstille hans sult.
"Og fristeren kom og sagde til ham: 'Hvis du er Guds søn, så sig, at stenene
her skal blive til brød.'" (Matt 4,3) Noget af det sværeste at sige nej til,
er et legitimt behov, som kan tilfredsstilles på en illegitim måde.

Selvom Han skabte englene, lod Han dem tjene Ham. Den største var villig
til at modtage hjælp fra de mindre. Sikke en lektie! Når din smertetærskel
bliver høj nok, er du ligeglad med hvem, Gud bruger. Hvis du er dødssyg, er
du ligeglad med hvem, lægen er, ikke sandt? Lægens tro eller baggrund er
ligegyldig, for du har et akut og vigtigt behov.

Måske har du brug for nogen, men mistror alle. Stol på Gud. Hvem har
fået dig hertil? Hør: "For bjergene kan rokkes og højene vakle, men min
troskab mod dig rokkes ikke, og min fredspagt vakler ikke, siger Herren, der
viser dig barmhjertighed." (Es 54,10) Når Gud rækker sin kærlighed ud til
dig, så vær ikke for stolt til at tænke over indpakningen. For på den måde
accepterer du Ham!

=== citat slut ====

Det hjælper som oftest at sætte ord på sine problemer. Muligvis fordi man
herigennem kommer i kontakt med sine følelser.

Eksempelvis undrer jeg mig over, hvad det *præcist* ér, som er problemet
mht. din nabo.

Prøv - om muligt - at give et livstegn fra dig. Vi er dine brødre (og
søstre) i troen ...

Med en kærlig broderhilsen,
(use perhaps http://www.google.dk/grphp ). File-number: 4682

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 27-10-05 12:43

"Jesus-loves-you" skrev
4682 news:5HO7f.71906$Fe7.245587@news000.worldonline.dk

[ ... ]

> ... Når Gud rækker sin kærlighed ud til
> dig, så vær ikke for stolt til at tænke over indpakningen. ...

"Indpakningspapiret":
I am just a fool-of-Christ ...

Når blot ét enkelt lem lider, lider alle lemmerne (1.Kor.12,26).

Vores følelsesliv kan skrige i angst, men for hver gang vi gennemlever disse
kaotiske tilstande (og Herren alligevelfører os igennem), da *erfarer* vi
følelsesmæssigt noget nyt: Herren ér vor Gud til evig tid ...

Heaven-Break
(2005-10-27, CET 11:52)
- "Amen."

.... og vil bevare os. Vi er jo Hans ejendom. Købt og betalt ...

[ ... ]
> Prøv - om muligt - at give et livstegn fra dig. Vi er dine brødre (og
> søstre) i troen ...

Guds fred ønskes du fortsat ...

Med en kærlig broderhilsen,
Info: 4687 news:5_R7f.71954$Fe7.245369@news000.worldonline.dk
(use perhaps http://www.google.dk/grphp ). File-number: 4696

Fra : Benny Bomstærk

Dato : 27-10-05 17:53

Jesus-loves-you wrote:

> Når blot ét enkelt lem lider, lider alle lemmerne (1.Kor.12,26).

lyder mere som noget fra en bøsseklub!!

BB
-----------

Boykot Colgate!
Giftig tandpasta
!

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 27-10-05 20:04

"Benny Bomstærk" skrev

> lyder mere som noget fra en bøsseklub!!

Hej Benny,

Jeg kan huske, at jeg som lille læste tegneserien Benny Bomstærk. Og han var
BOMSTÆRK og de slemme fik *smæk* ...

Lad os nu se, *om* "han" også er intelligent:

7 dage *før* Tsunami-katastrofen, indtraf der en højst besynderlig hændelse:

Newsgroups: dk.politik
Date: Sunday, December 19, 2004 11:53 PM (DK-sommertime 2005)
Subject: Warning to Muslim World no 1 - Cosmic catastrophes (Jakarta,
Indonesia)
3481 news:wMmxd.76414$Vf.3620617@news000.worldonline.dk

=== citat start ===

TV2 TTV s121 Søn 19 Dec (2004, CET) 21.34.36

Eksplosion menes ar være meteorit

En mægtig eksplosion hørtes over den
indonesiske hovedstad Jakarta søndag,
efter, hvad der menes at have været en
meteorit, var blevet set trækkende en
stribe efter sig hen over himlen.

Der blev slået alarm efter eksplosio-
nen, der kommer netop som landet er i
nært forestående terrorangreb, skriver
Ritzau.

Men astronomer siger, at braget sand-
synligvis skyldes en stor meteorit, som
eksploderede nær jorden

19. dec 08:20 (CET, red.)

=== citat slut ====

En tilfældighed ?

eller ...

Kunne der være tale om et varsel, som vi blot ikke forstod at tyde
(dengang) ?

-

Indenfor videnskab siger man (vist nok), at den mest simple og enkle
forklaring som oftest er den rigtige.

Sandsynligheden for at der var tale om en tilfældighed, er yderst ringe.
Hændelsen var ret usædvanlig. Under kold-krigen kunne dette jo have udløst
en atomkrig!

Vi kan også så godt som udelukke, at Homo sapiens var involveret, fordi man
jo i sagens natur endnu ikke (her på jorden) er i stand til at forudse disse
jordskælv. Og havde man kunnet det, mon ikke man så ville have advaret
menneskene i området.

Tilbage står den teoretiske mulighed, at aliens (Liv-2) "placerede"
meteoret.

På den foranledning besluttede jeg mig for at gøre et eksperiment:

Lørdag aften den 2. april 2005 annoncerer jeg på
news:dk.livssyn.kristendom - med kort varsel - at en yderst interessant
film, Independence Day, nu vises på Dansk TV, se evt. ...
3772 news:EGB3e.109198$Vf.4159064@news000.worldonline.dk
(benyt http://www.google.dk/grphp idet indlægget nu er forældet på serveren)

Denne film er tidligere blevet brugt symbolsk, se evt. i arkivet:
Searchstring: 99-02-25.IRA
Letter to Iran feb. 1999
1617 news:DgP0c.102635$jf4.6168631@news000.worldonline.dk

> Code "Independence day, tape-time:
> 1:37:16-1:38:37":

Klokken 22:06 samme aften - præcis da filmen on-line går fra den 3/7 til den
4/7 (vi taler om blot ét minuts præcision) - "overflyves" det østlige
Danmark af et meteor. Se evt. dokumentation ...
3810 news:omx4e.109919$Vf.4166079@news000.worldonline.dk

Mit spørgsmål til dig lyder:

Kunne der - teoretisk set - være *intelligens*
bag disse meteor-hændelser ?

(use perhaps http://www.google.dk/grphp ). File-number: 4707

Fra : Sren Kjeldsen

Dato : 27-10-05 20:15

> Mit spørgsmål til dig lyder:
>
> Kunne der - teoretisk set - være *intelligens*
> bag disse meteor-hændelser ?

Hvis der er så er Gud den lort som jeg længe har forestillet mig Han var og
så burde vi gøre alt for at udrydde Ham!

Fra : Benny Bomstærk

Dato : 27-10-05 20:32

Sren Kjeldsen wrote:

> Hvis der er så er Gud den lort som jeg længe har forestillet mig Han var og
> så burde vi gøre alt for at udrydde Ham!

ja - han er sku en slem skiderik - og banke sådan en gang klamphuggeri
sammen og så bare skride fra det hele. Det halve af det virker jo ikke!!

Sårn en knold!! Dooooooohhhhh

--

BB
-----------

Boykot Colgate!
Giftig tandpasta
!

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 27-10-05 21:28

"Sren Kjeldsen" skrev

[ ... file 4707 ... ]

> Hvis der er så er Gud den lort som jeg længe har forestillet mig Han var
> og så burde vi gøre alt for at udrydde Ham!

Jeg er en *praktisk* mand, Sren. Jeg vil således IKKE tillægge en eventuel
Gud værdier, *dersom* en mere NATURLIG forklaring kan fremskaffes ...

Input memory:

(use perhaps http://www.google.dk/grphp ). File-number: 4712

Fra : Benny Bomstærk

Dato : 27-10-05 20:29

Jesus-loves-you wrote:

[klip klap en mængde nonsens om meteorer der drøner rundt på himlen og
varsler dit og dat]

(ikke dit eller dat, men OG dat. Villi(g)dreng. Red.]

Hallo - man har fundet ud af hvor disse meteorer har ramt, nemlig oven i
skallen på dig!

LOL mand - hvad er det dog for noget stads du ryger?

BB
-----------

Boykot Colgate!
Giftig tandpasta
!

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 27-10-05 21:28

[ ... file 4707 ... ]

Benney skrev:
> [...]
> skallen på dig!
>

> LOL mand - hvad er det dog for noget stads du ryger?

Hmm ... det anede mig nok (*Nobody* at home today, monkeyworld) ...

(use perhaps http://www.google.dk/grphp ). File-number: 4713

Fra : Benny Bomstærk

Dato : 27-10-05 21:54

Jesus-loves-you wrote:

> Hmm ... det anede mig nok (*Nobody* at home today, monkeyworld) ...

monkeyworld? er det så liv-3 ?

BB
-----------

Boykot Colgate!
Giftig tandpasta
!

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 28-10-05 07:56

"Benny Bomstærk" skrev

[ ... file 4713 ... ]

> monkeyworld? er det så liv-3 ?

Okay ... *måske* ér du alligevel intelligent ...

Liv-2 ord-symbolet skal forstås på følgende måde:

Definition:

En *kendsgerning* (facts):
Liv-1 (det biologiske liv sådan som vi kender det her på jordkloden)

En hypotetisk mulighed:
Liv-2 (*udenjordisk* fysiske livsformer, populært kaldet aliens eller ET)

Mht. Liv-3 skal følgende oplyses:

Sent: Wednesday, September 21, 2005 CET 5:16 PM
Subject: Re: Brudens længsel
4442 news:yPeYe.68495$Fe7.231011@news000.worldonline.dk
=== citat start ===

[ ... ]

> Øh ... forfølger vi nu denne tanke, og fastholder det med, at de er
> interesseret i en art "ægteskab", skulle dette i sin yderste konsekvens
> betyde, at der - hypotetisk set - i hvert fald findes en Liv-3 i
> "nabolaget" ...
>
> Un-identifyed voice came, perhaps ET:
> (2005-09-21, CET 16:09)
> - "Korrekt."

Un-identifyed voice came, perhaps ET:
(2005-09-21, CET 17:01:35-8, delay -00:00:54)
- "Vi har informationer om det."

=== citat slut ====

Tja ... hvem ved:

Måske bliver det *dig*, Benny, som vinder de 5000 dask ...

(use perhaps http://www.google.dk/grphp ). File-number: 4716

Fra : Benny Bomstærk

Dato : 28-10-05 08:26

Jesus-loves-you wrote:

> Okay ... *måske* ér du alligevel intelligent ...

Se, der sagde du endelig noget klogt! Omend du godt nok sagde "måske".......

> Måske bliver det *dig*, Benny, som vinder de 5000 dask ...

ja - så bliver der da lige til kirkeskatten!

--

BB
-----------

Boykot Colgate!
Giftig tandpasta
!

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 28-10-05 09:14

"Benny Bomstærk" skrev

[ ... file 4716 ... ]

[ ... ]
> Se, der sagde du endelig noget klogt! Omend du godt nok sagde
> "måske".......

Aha ... så du kan li' at blive æret (hvem kan i grunden ikke det) ...

Jeg valgte at benytte ordet 'måske', fordi du jo IKKE (indtil videre) har
kunnet give et fornuftigt svar på mit oprindelige spørgsmål, som lød:

4707 news:6x98f.72399$Fe7.245293@news000.worldonline.dk

> Kunne der - teoretisk set - være *intelligens*
> bag disse meteor-hændelser ?

Dit *seriøse* svar herpå efterlyses således fortsat ...

[ ... ]
> ja - så bliver der da lige til kirkeskatten!

Jeg mener det ærligt. Knæk koden og bliv hædret herfor ...

Hvis jeg var en rig mand, da ville dusøren blive hævet til fx. 50.000 dask,
men jeg har desværre IKKE pengene. I'm sorry ...

Såfrem du har problemer med at finde filen (idet den er forældet), ...

Fra : Benny Bomstærk

Dato : 28-10-05 09:26

Jesus-loves-you wrote:

>Måske bliver det *dig*, Benny, som vinder de 5000 dask ...

Næ tak - dask, det er ikke lige mig - blide bindelege måske, men ikke dask!!

--

BB

Boykot Colgate!
Giftig tandpasta