Fiskens tegn?
Fra : Nette

Dato : 19-10-05 12:34

Hej gruppe.

Jeg sidder med en dansk analyse og er gået hel kold.

Jeg skal analysere et JEG. I novellen indgår der en fisk, der er ved at
blive kvalt.
Jeg kommer sådan til at tænke på Jesus´ord "Jeg vil gøre jer til
mennenskefiskere".

Jeg kan sagtens finde noget om det flere steder på nettet, men jeg mangler
den direkte formulering mellem menneskets jeg og fisken.
Kan man formulere det sådan, at den kvalte fisk symbolisere det kvalte Jeg,
og hvorfor er fisk=Jeg?

Jeg har desværre ikke en bibel ved hånden. Kan nogen hjælpe?

PFH

Nette

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 19-10-05 13:02

Nette skrev:
> [...]
> og hvorfor er fisk=Jeg?
>
> Jeg har desværre ikke en bibel ved hånden. Kan nogen hjælpe?

Jeg ved ikke, hvorfor du tænker, at fisk=jeg...

Traditionelt ville fisken i kristendommen snarere blive karakteriseret som:
Stavet på græsk står fiskens bogstaver for: IKTYS
Jesus Kristus Guds Søn Frelser (på græsk: Iesous Kristos, Theos Yios,
Soter).

--
Mvh. Jacob Tranholm
http://jtranholm.dk/

Fra : Nette

Dato : 19-10-05 13:42

"Jacob Tranholm" skrev

> Jeg ved ikke, hvorfor du tænker, at fisk=jeg...

Fordi jeg skal have fisken og det indre jeg kodet sammen, for at kunne
argumentere for mine påstande i dette tilfælde.

> [...]
> Stavet på græsk står fiskens bogstaver for: IKTYS
> Jesus Kristus Guds Søn Frelser (på græsk: Iesous Kristos, Theos Yios,

Ja,det ved jeg godt det er.

Men måske skal jeg ikke gå så meget op i tolkningen af "menneskefiskerne".
Jeg tænker noget i retning af, at fisken er et kristent symbol. Kristendom
betyder for mig tro og håb. Når en fisk bliver kvalt tolker jeg det til at
tro og håb bliver kvalt.
Hvis det er min indre tro og mit indre håb, der bliver kvalt, vil jeg kunne
sætte fisken op som JEG,- som mit indre, min tro og mit håb.

Lyder det helt ude i tovene? Vil den kunne skydes i sænk med det samme af
nogle, der har mere forstand på kristendom end jeg?

Måske forklarede jeg mig dårligt. sorry.

Nette

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 19-10-05 14:15

Nette skrev:

> [...]
> nogle, der har mere forstand på kristendom end jeg?
>
> Måske forklarede jeg mig dårligt. sorry.

Dette bliver en meget søgt tanke, men at en fisk bliver kvalt, kan vel
godt fortolkes som Kristus' og Guds kvælning. Og da en del af den
evangelisk-lutherske tradition er det personlige gudsforhold, kan
Kristus' og Guds kvælning sammenlignes med, at en del af din
personlighed bliver kvalt. Dette er en meget søgt tænkning, men det kan
muligvis fungere...

--
Mvh. Jacob Tranholm
http://jtranholm.dk/

Fra : Nette

Dato : 19-10-05 19:48

"Jacob Tranholm" skrev

> [...]
> Kristus' og Guds kvælning sammenlignes med, at en del af din
> personlighed bliver kvalt. Dette er en meget søgt tænkning, men det kan

Takker.
Jeg tror, jeg havde brug for at vende det med nogle, at få lov til at skyde
nogle ting ud i den blå luft.
Jeg har tænkt over det rigtig meget i dag, og jeg kan godt få det kodet
sammen, så jeg synes det holder vand.
Jeg mener nemlig temaet i novellen er det indre jeg.

Nette

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 20-10-05 01:17

Nette skrev:

> [...]
> sammen, så jeg synes det holder vand.
> Jeg mener nemlig temaet i novellen er det indre jeg.

Du har ikke overvejet, at det hele muligvis skal fortolkes ud fra fx.
Jungs psykoanalyse. Jeg kan ikke erindre hvorvidt der var en fisk i
Jungs arketyper. Der gælder vel for orme, krebs, fisk... at selvom de
langt fra har en bevidsthed, kan vi dog se, at de har en meget simpel
form for psyke.

Og Jung har garanteret noget om fisk...

--
Mvh. Jacob Tranholm
http://jtranholm.dk/

Fra : Nette

Dato : 20-10-05 09:19

"Jacob Tranholm" skrev

> [...]
> Jungs arketyper. Der gælder vel for orme, krebs, fisk... at selvom de
> langt fra har en bevidsthed, kan vi dog se, at de har en meget simpel

Jeg har overvejet den, har også været ude med følehornene vader lige nu
rundt med en lille teori. Men jeg trænger til en lille pause.
Jeg er ved at blive bims af at tænke og tolke.

Men mange tak for ideen.

Nette

Fra : Cyril Malka

Dato : 20-10-05 09:21

Jacob Tranholm wrote:

> Du har ikke overvejet, at det hele muligvis skal fortolkes ud fra fx.
> Jungs psykoanalyse.

Der er intet, der hedder "Jungs psykoanalyse". Det hedder "Jungs
analytisk psykologi". Jung holdt meget på denne forskel og det gør
dagens jungianere stadig væk. Psykoanalyse er at ligestille med Freud og
hans efterfølgere - Analytisk psykologi er Jung og hans efterfølgere.

> [...]
> Jungs arketyper. Der gælder vel for orme, krebs, fisk... at selvom de
> langt fra har en bevidsthed, kan vi dog se, at de har en meget simpel

Arketyper har intet at gøre med hvorvidt pågældende dyr har en bevidsthed.

> Og Jung har garanteret noget om fisk...

Ja. Det har han.

Du finde det her:

Collected Works of C. G. Jung, Vol.9, 2nd. part, 2nd ed., Princeton
University Press, 1968, 333 p. (p. 103-117). (§ 162 - 180) & Jung, AÏON,
Albin Michel, Paris, 1983, 334 p., (p. 116-130), (§ 162-180)

Kort fortalt, i den del analyseres historien af de astrologiske tegn af
fisk og vædder og de sammenlignes med psykologiske data.

Fisken (astrologisk!) svarer til kristus dobbelthed som værende Guds
billede, idet det er ærketypen af Selvets dualitet. Enhver ubalance i
sit udtryk, som for eksemepel idéen om at tilintetgøre det Onde -
startet i det sene kristendom - medfører stærk ubehag i psyken.

Idet Gudsbilledet bliver tilintetgjort i den moderne verden,
tilintetgøres den menneskelig personlighed.

Der sammenlignes også mellem den kristne og den astrologiske fortolkning
af fisken. En fisk bliver til to (i astrologi-legenden) lige som i
forholdet mor/barn. Astrologiens fisk bliver derfor forstået som værende
kristus og jomfruen-moderen.

I den astrologiske myte er moderen er risiko for sin søn. Den negative
fortolkning forbindes med de forskellige farer som kristus møder i sin
barndom og det knyttes til forskellige kristne lignelser.

De astrologiske karakteristika af fisken menes at indeholde det
vigtigste i den kristne myte. Dog indrømmer Jung at man ikke kan bevise
at den kristne symbol af fisken kommer fra astrologi eller at fiskenes
duallisme er grundlaget af forståelsen krist/antikrist.

Personligt vil jeg mene at man hellere burde finde strukturen
Fisk/Kristus i hedningernes myter.

Udover det, omtaler Jung også fisken som ærketype som symbol en hvilken
som helst ærketypisk billede inden for det fælles ubevidst (vandet). I
de fleste tolkninger, som drømmetolkninger, mente Jung at det at "fange
fisk" betød at få fat i noget ubevidst og gøre det bevidst.

Han har også rodet med en del alkæmistisk forståelse ifølge hvilken fisk
skulle være "prima materiale" som bliver forvandlet til lapis så at
fisken bliver til symbolet på de vise sten. I så fald forstås det at
fange fisk om at arbejde med et svært problem.

--
Venligst,

Cyril

Det Nye Testamente - Fortæller man alt? http://www.nytestamente.org
.... Elvis is dead and I'm not feeling too good myself.

Fra : Nette

Dato : 20-10-05 09:27

"Cyril Malka" skrev

> [...]
> University Press, 1968, 333 p. (p. 103-117). (§ 162 - 180) & Jung, AÏON,
> Albin Michel, Paris, 1983, 334 p., (p. 116-130), (§ 162-180)

TAK Cyril. Pudsigt nok forbindes fisken så igen med Gud og kristendommen,
som jeg startede ud med....

Jeg kigger på det hele senere, mit hoved må have luft.

Nette

Fra : Cyril Malka

Dato : 20-10-05 09:43

Nette wrote:

> TAK Cyril.

Velbe.

> Pudsigt nok forbindes fisken så igen med Gud og kristendommen,
> som jeg startede ud med....

Jeps

> Jeg kigger på det hele senere, mit hoved må have luft.

.... eller vand?

--
Venligst,

Cyril

Det Nye Testamente - Fortæller man alt? http://www.nytestamente.org
.... The early bird gets the worm but the second mouse gets the cheese.

Fra : Jens Bruun

Dato : 24-10-05 22:11

"Cyril Malka" <news@nytestamente.org> skrev i en meddelelse

> Der er intet, der hedder "Jungs psykoanalyse". Det hedder "Jungs
> analytisk psykologi".

Der er intet, der hedder "Jungs analytisk psykologi". Det hedder "Jungs
analytiske psykologi".

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 9/25/05)

Fra : Nette

Dato : 09-11-05 00:12

"Nette" skrev

> [...]
> sammen, så jeg synes det holder vand.
> Jeg mener nemlig temaet i novellen er det indre jeg.

Vil lige give en opsummering til Jer, der kan huske det.

Jeg tog chancen, fik det flettet godt ind og jeg SCOREDE på det.

Tak for ideerne og holdningerne. Også dem jeg fik tilsendt privat.

Nette

Fra : gb

Dato : 29-10-05 01:47

"Nette" <nettesnetpostfjerndette@hotmail.com> wrote in

> [...]
> "menneskefiskerne". Jeg tænker noget i retning af, at fisken er et
> kristent symbol. Kristendom betyder for mig tro og håb. Når en fisk

Morsomt nok stod jævndøgnspunktet (som bevæger sig baglæns gennem
dyrekredsen) i babylonisk tid i tyrens tegn, i den romerske tidsalder i
vædderens, og omkring år 0 e.v.t. i fiskenes tegn.

Jeg tror ikke selv på astrologi (tror jeg nok), men det er da lidt
pudsigt.

GB

Fra : gb

Dato : 29-10-05 03:52

gb <nospam@nospam.invalid> wrote in news:Xns96FE1C1EDE54CYouremail@
62.243.74.162:

> Morsomt nok stod jævndøgnspunktet (som bevæger sig baglæns gennem
> dyrekredsen) i babylonisk tid i tyrens tegn, i den romerske tidsalder i
> vædderens, og omkring år 0 e.v.t. i fiskenes tegn.

PS: Den bagvedliggende symbolik:
Tyren: De første agrikulturelle samfund;
Vædderen: De første militærmagter;
Fisken: - anyone's guess, men altså et ur-kristent symbol...

- og nu, Vandbæreren: De første kommunikationssamfund...?

GB

Fra : Rune

Dato : 19-10-05 12:58

Online søgbar bibel: http://www.bibelselskabet.dk/danbib/web/bibelen.htm

Fra : Nette

Dato : 19-10-05 13:02

"Rune" skrev

> Online søgbar bibel: http://www.bibelselskabet.dk/danbib/web/bibelen.htm

Jeg troede slet ikke den fandtes online. Dejligt, så bliver jeg fri for at
lede i de 10 flytteklasser vi har stående med bøger...

Mage tak

Nette

Fra : Vidal

Dato : 19-10-05 14:16

Nette wrote:
> Hej gruppe.
>
> Jeg sidder med en dansk analyse og er gået hel kold.

Hvad er det for en novelle?

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Nette

Dato : 19-10-05 19:39

"Vidal" skrev

>Hvad er det for en novelle?

Det er en novelle der hedder Fasaner af Helle Helle.

Nette

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 19-10-05 18:03

Nette wrote:
> Hej gruppe.
>
> Jeg sidder med en dansk analyse og er gået hel kold.
>
> Jeg skal analysere et JEG.

Øh, jeg er ikke helt med på, hvordan dèt skal forstås?

Er der tale om en "jeg"-fortæller i en novelle eller om "jeg'et" i den
freudianske psykoanalytiske model?

> I novellen indgår der en fisk, der er ved at
> blive kvalt.
> Jeg kommer sådan til at tænke på Jesus´ord "Jeg vil gøre jer til
> mennenskefiskere".

Hvorfor denne association?

Jesus mente jo trods alt noget positivt med dette (nemlig at disciplene
skulle omvende andre til Kristendommen og dermed Det Evige Liv), mens du
beskriver en ret trist situation med en fisk, der lider og er ved at dø?

Kan du prøve at beskrive situationen, hvor fisken indgår? Og hvad
forfatteren ellers fortæller om den?

> [...]
> den direkte formulering mellem menneskets jeg og fisken.
> Kan man formulere det sådan, at den kvalte fisk symbolisere det kvalte Jeg,

Når man iagttager en døende fisk, så er det vel blot almindeligt at føle
en form for medlidenhed eller ligefrem endda identifice sig med fisken:
Således kan en døende fisk f.eks. symbolisere et menneske der befinder
sig i en tilstand af håbløshed. (Som jeg altså ikke lige kan forbinde
med Evangeliet - "Det Glade Budskab"?)

Anders Peter Johnsen

Fra : Nette

Dato : 19-10-05 19:57

"Anders Peter Johnsen" skrev

> Er der tale om en "jeg"-fortæller i en novelle eller om "jeg'et" i den
> freudianske psykoanalytiske model?

Jeget, vores indre. Vores inderste følelser. Psykologisk set.

> Hvorfor denne association?

Det var nok heller ikke så meget det, jeg ville hentyde til. Det var lidt
dumt formuleret, men når jeg tænker på fisk og kristendom, er Mat. 4,19 (
mener jeg det er), det første der altid lige falder mig ind.

> Kan du prøve at beskrive situationen, hvor fisken indgår? Og hvad
> forfatteren ellers fortæller om den?

Der er to personer. Kvinden er indelukket. Manden kender ikke kvinden og
kender ikke noget til kvindens indelukkethed. Manden prøver at nærme sig
kvinden, men Kvinden afviser. Hun giver manden et billede af en fisk, der er
ved at blive kvalt. Hvad symbolisere billedet?

Det er faktisk lidt svært at forklare, for der er flere hint i novellen, som
man er nød til at have med, for at få den fulde betydning. Jeg tror novellen
bygger på, at kvinden er den indelukkethed som vi alle føler ind imellem.

Nette

Fra : Vidal

Dato : 19-10-05 22:43

Nette wrote:

> [...]
> kvinden, men Kvinden afviser. Hun giver manden et billede af en fisk, der er
> ved at blive kvalt. Hvad symbolisere billedet?

Det lyder ikke for mig som en religiøs vinkel.

Jeg kommer til at tænke på 70'ernes: "En kvinde uden
en mand er som en fisk uden cykel", et feministisk
slagord.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Nette

Dato : 19-10-05 23:19

"Vidal" skrev

> Det lyder ikke for mig som en religiøs vinkel.

Nej, jeg ved godt, det umiddelbart ikke virker spor religiøst, men hvis man
først har symbolerne inde på livet, så tror jeg alligevel den holder.

> Jeg kommer til at tænke på 70'ernes: "En kvinde uden
> en mand er som en fisk uden cykel", et feministisk
> slagord.

He he, den kendte jeg ikke....

Nette

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 19-10-05 23:37

Nette wrote:
> "Anders Peter Johnsen" skrev

> Jeget, vores indre. Vores inderste følelser. Psykologisk set.

Men det er altså helt konkret /personerne i en novelle og deres
følelser/, du skal analysere?

(Jeg må virkelig råde dig til at passe godt på med dine formuleringer:
Det giver nemlig ikke nogen forståelig mening at sige at man "analyserer
et jeg", hvilket derfor ville være ret uheldigt at skrive i en opgave
eller sige til en eksamen.)

> Det var nok heller ikke så meget det, jeg ville hentyde til. Det var lidt
> dumt formuleret, men når jeg tænker på fisk og kristendom, er Mat. 4,19 (
> mener jeg det er), det første der altid lige falder mig ind.

Hvorfor tænker du på Kristendom i forbindelse med denne novelle?

Jo, fisken er da godt nok et gammel kristent symbol, men jeg tror bare
ikke at novellen har noget at gøre med hverken Kristendommen eller Matt.
4,19.

Det virker derimod for mig at se snarere som om du muligvis selv kommer
til at læse noget ind i teksten, der slet ikke har været forfatterens
mening.

Nævnes der DIREKTE noget om Kristendom i novellen?

Altså: Kan du _argumentere_ for en tolkning af fisken som "kristent
symbol"?

> [...]
> kvinden, men Kvinden afviser. Hun giver manden et billede af en fisk, der er
> ved at blive kvalt. Hvad symbolisere billedet?

"Håbløshed", vil jeg umiddelbart sige. At hun føler sig i en forkert
situation (som fisken der er hevet op af sit naturlige element, vandet).
At hun måske åndeligt/kærlighedsmæssigt ikke "kan få luft".

> [...]
> bygger på, at kvinden er den indelukkethed som vi alle føler ind imellem.

Måske. Men jeg må anbefale dig at forsøge at snakke med folk i
dk.kultur.litteratur, da jeg ikke tror at det er så relevant for denne
gruppe.

Held og lykke med analysen!

Anders Peter Johnsen

Fra : Vidal

Dato : 19-10-05 22:47

Nette wrote:

> Kan nogen hjælpe?

Måske på dk.kultur.litteratur - hvor de erklærede
litterater findes.

--
Venlig hilsen,

Villy dalsgaard