Det kristne kærlighedsfællesskab
Fra : Jesus-loves-you

Dato : 11-10-05 20:59

Den 2. oktober 2005 hold en prædikant en fremragende gudsinspireret tale i
den lokale Frikirke, som her gengives:

=== citat start ===

Nytænkning

"Jeg vil forandre jer indefra ved at give jer et helt nyt hjerte, der længes
efter at gøre det rigtige, og en ny ånd i jeres indre, så I lærer en helt ny
måde at tænke på." ( Bogen Ez.36:26-27)

At blive født på ny, er at få "et nyt hjerte, der længes efter at gøre det
rigtige". Når Helligånden overbeviser os om synd, så drages vi til Kristus
fordi, han er den eneste, der kan frelse os, og der begynder den nye fødsel.
Man vender om fra den gamle måde at leve på, fordi der er født en ny længsel
efter at gøre det rigtige.

Ezekiel ser frem til vores tid, og han ser mennesker, der får "en ny ånd i
deres indre, det påvirker dem, så de får en helt ny måde at tænke på".
Fortiden viskes ud, og Gud giver dem en hel ny start. Den nye Ånd i deres
indre lærer dem at tænke nyt.

"Altså: Er nogen i Kristus, er han en ny skabning. Det gamle er forbi, se,
noget nyt er blevet til !" (2.Kor.5:17)

Man skal lære at gå

Jamen ! Hvis det er sandt, hvorfor bliver jeg så ved med at falde? Hvorfor
faldt du i lang tid efter din fysiske fødsel? Fordi du er nødsaget til at
lære, hvordan man bruger benene. Og da du prøvede at gå, faldt du, mere end
du gik. Da du snublede som lille, sagde du så: "Hovsa, nu faldt jeg igen -
Jeg er måske slet ikke blevet født ?" Kan du se pointen?
Fejltagelser hører med til at blive voksen. "Han som begyndte sin gode
gerning i jer vil også fuldføre den."

"Derfor giver jeg jer et nyt bud: Elsk hinanden lige så højt, som jeg har
elsket jer. Den kærlighed I har til hinanden, vil vise verden, at I er mine
disciple!"." (Joh. 13,34) Også her gælder det, fejltagelser hører med til at
blive voksen. Falder vi, må vi rejse os igen.

Jesus vil aldrig forlange noget af os, som han ikke vil hjælpe os med at
holde. Den kærlighed, som gør fællesskabet muligt mellem kristne, består af
4 udfordrende ting.

1. Fuld accept

"Grundlaget for et sandt og ægte fællesskab er at godtage hinanden, også når
det gælder forskelligheder og fejl".

Vi er utrolig gode til at sætte hinanden i bås.

Det billede, jeg har af andre, stykkes sammen af mange små indtryk. Det han
siger. Den måde han er på. Det han står for. Den måde hun opfører sig
på - eller den dominerende måde han er på. De bestemte karaktertræk, o.s.v.
Inde i vore tanker sætter vi hinanden i bås. Han er sådan, og hun er
sådan... Udadtil lader vi som om ... for det skal man jo - men i hjertet
skabes der holdninger, som fastlåser mine tanker. Her har jeg brug for
Helligånden hjælp til at tænke på en ny måde om mine brødre og søstre!

Vi er Guds originaler

I et fællesskab som vores, lever vi bestandigt i fare for at komme til at
kritisere andres egenart. Husk! at Guds menighed er fyldt med originaler.
Det er netop forskelligheden, der gør det kristne fællesskab så levende og
spændende.

Vi må lære at tage imod hinanden, som vi nu engang er, uden at prøve på at
lave om på eller at kritisere; men tro på at Gud netop vil gøre fællesskabet
rigt gennem den enkeltes originalitet. I den accept af hinanden skal vi
skabe den atmosfære, der skal til, for at man tør udfolde sig med den
spontanitet, som ofte er Helligåndens måde at virke på.

2. Tal sandhed

"... aflæg løgn og tal sandhed med hinanden..." Efs.4:25

Der kan let snige sig en falsk hensynstagen ind i et fællesskab. Af en
eller anden grund føler vi ikke, at vi kan sige tingene som de er. Den
forstillelse skaber usikkerhed og fører os ind i et forhold, hvor vi ikke
ved, hvor vi har hinanden. Vi har brug for at få at vide, når vor vandel
ikke stemmer overens med, hvad skriften lærer os.

Men det er mindst lige så tragisk, når brødre og søstre, i fællesskabet,
ikke længere lytter til hinanden. Jo ældre man bliver, jo mere står man i
fare for at blive så fastlåst i sine egne meninger, at man ikke længere
lytter.
Når nogen så alligevel "vover pelsen" og i den rigtige ånd siger
sandheden til os, burde jeg være glad og taknemlig i stedet for at reagere
fornærmet.

Sandheden har altid en hjælpende funktion, når den siges i kærlighed - og
kærlighed kan kun helbrede, hvis den kan modtages som sandhed."
Bøn: "Du "Sandhedsånd" lær mig at være kærlig og sand!"

Kropssproget er vigtigere end det du siger

Vi benytter os både af passiv og aktiv kommunikation, når vi taler med
hinanden. Den aktive - er alle de bevidste ord og handlinger. Den passive
er de ubevidste signaler, vi sender, mens vi taler, og de opfanges lige så
tydeligt som vore ord. Passer mit kropssprog med det du siger? Mærkes det,
at du elsker og acceptere det medmenneske du taler med eller slår dit
kropssprog ordene ihjel?
Husk! at verden er fuld af kuede og undertrykte mennesker, som er fanget
i et nådeløst konkurrence ræs. Når de kommer ind til os, har de brug for at
blive elsket og accepteret, som de er,

Kinesisk ordsprog: "Dit liv råber så højt, at jeg ikke kan hører hvad jeg
siger".

Den passive kommunikation er ofte den afgørende. Ud over ordene kan det
mærkes, om du brænder for sagen. Vil du nå andre, må du selv være grebet,
og de der har noget på hjerte når længst. At tale med sit hjertet er at
møde medmennesker med sandhed og overbevisning, og det gør altid indtryk.

3. Tilgiv hinanden

"I skal tilgive hinanden, lige som Gud tilgav jer i Kristus Jesus. (Es.4:32)
For fællesskabets skyld, tilgiv! Bed om hjælp til det.

Jeg tænker på: Meningsudvekslinger - Når fronteme trækkes op - Når meninger
tørner sammen - Når ordvekslingeme bliver personlige. Hvad gør vi så? Hvad
sker der i fællesskabet, når nogen føler sig uretfærdigt behandlet - sidder
fast i modvilje eller modstand, fordi de er sårede? Der er kun en løsning.
Tal det igennem og tilgiv! Det kræver ydmyghed at bede om tilgivelse, og
det kræver ydmyghed at modtage den.
Krænkede og sårede mennesker spreder en negativ atmosfære omkring sig.
Den, der ikke til enhver tid, og under alle forhold er rede til at tilgive,
ødelægger fællesskabet.

Vi behøver ikke at gå længere med dette emne end til Jesu egen lære.

Bøn: Helligånd lær mig at tænke nyt så jeg ikke kommer til at sidde fast i
utilgivelighed!

4. Tjen hinanden

Enhed om visioner og fællesprojekter. Nytænkning er med til at styrke
fællesskabet.
Bøn: "Helligånd giv os en helt ny måde at tænke på når det gælder at
vinde mennesker ..."

Forældre har børn sammen, derfor bindes de sammen.
Bøn: "Herre giv os åndelige børn."

=== citat slut ====

(text-copy to file 4630)

Med venlig hilsen,
Mogens Kall, The servant of Michael
--
SETI: Win (vind) 5000 Danish Kr. (around 800 US $), jump ...
4193 news:3gpee.1412$Fe7.30938@news000.worldonline.dk