Solceller & Vindgenerator
Fra : Peter Bromley

Dato : 09-06-01 11:56

Kan det svare sig endnu, at investere i strøm fra vedvarende energi endnu?

Jeg ville være meget interesseret i at høre om i kender nogen links til
danske forhandlere af solceller og vindgeneratorer.

Hvor meget kan de nuværrende solceller trække (230V)

Ved montering af 12V Solceller og/eller vindgenerator, hvad er så den beste
mulighed for lagring af energien? Alm. akkumulatorer, eller optima
batterier, eller noget helt tredie?

Er der nogen her, der har erfaringer inden for området?

Peter!

--

Endnu et offer for TeleDK

Fra : G&H

Dato : 10-06-01 09:57

Jeg har før kigget lidt på det, og min vurdering er, at det ikke kan betale
sig endnu, hvis du er "privatmand".
Jeg har kigget efter en lille vindmølle, og fandt en brugbar model på en
tysk hjemmeside. Men det løber op i omkring
50.000.-- kr., "plus det løse" for en lille vindmølle.
Jeg har også kigget lidt efter et solcelle anlæg, og der findes bl.a. noget
www.kerychip.dk . Men det løber hurtigt op i omkring 100 -> 150.000-- kr.
Men prisen falder, så det går da i den rigtige retning
Dertil kommer problemet med at opbevare energien, batterier er noget
miljøsvineri og dyre.

Jeg er selv kommet til den konklusion, omkring emnet solceller. At jeg vil
bruge det til opvarmning af brugsvand & centralvarme, og det strøm jeg
forbruger i løbet af dagen, og så undlade at benytte batterier.
Omkring emnet vindmølle. Så er problemet, at man er nød til at være på det
offentlige net, hvis man vil have muglighed for at benytte energien seriøst.
Dels på grund af udsving i energitilførslen ( vindmøllen ), dels på grund af
frekvens og faseforskydningen, ved brug at en vindmølle. Derfor vil jeg kun
kunne bruge en "hobby" vindmølle til opvarmning af vand, ved hjælp af
el-patroner. Altså igen, brugsvand & centralvarme. Til gængæld er det rart,
at når det blæser koldt om vinteren, så pumper vindmøllen masser af varne
ind i huset
Men der er jo også muligheden med at købe anparter i en stor vindmølle, så
kan man hæve af overskudet, til at betale energien til privatforbruget.

Mvh
Thomas

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 11-06-01 19:48

> Jeg har før kigget lidt på det, og min vurdering er, at det ikke kan
betale
> sig endnu, hvis du er "privatmand".

Også min vurdering. Vi har i stedet valgt solceller og pillefyr samt en stor
lagertank. Både opvaskemaskine og vaskemaskine får nu så varmt vand som det
er smart til (ikke alt tøj kan kogevaskes), så vi sparer på strømmen den
vej.

Mvh Maria

Fra : Johan Myhre Andersen

Dato : 11-06-01 22:07

Maria Frederiksen wrote:

> [...]
> er smart til (ikke alt tøj kan kogevaskes), så vi sparer på strømmen den

Hvor stor er sådan en lagertank? Er det med brugsvand, eller opvarmes
brugsvandet ved at løbe gennem en spiral i lagertanken?

Mener du iøvrigt ikke solfangere/solvarme?
(solceller producerer strøm)

--Johan

Fra : Johan Myhre Andersen

Dato : 11-06-01 22:04

G&H wrote:

> på www.kerychip.dk . Men det løber hurtigt op i omkring 100 -> 150.000-- kr.
> Men prisen falder, så det går da i den rigtige retning

Og så stiger elpriserne, hvilket også gør solceller mere rentable.
(Om det så er den rigtige eller forkerte retning skal jeg lade
udbesvaret... :)

> Jeg er selv kommet til den konklusion, omkring emnet solceller. At jeg vil
> bruge det til opvarmning af brugsvand & centralvarme, og det strøm jeg
> forbruger i løbet af dagen, og så undlade at benytte batterier.

Bliver det ikke halvdyrt?
Solceller er jo meget dyrere end solfangere. Så jeg vil mene at det
samme gælder for solceller som for vindmøller: At de helst skal
tilsluttes fastnettet, så udsving i el-produktionen kan udlignes den
vej.

Jeg selv overvejer at kombinere solfangere med et lille pillefyr eller
brændeovn. (og fortsat købe støm "ude i byen")

--Johan

Fra : G&H

Dato : 10-06-01 21:43

Hej igen

> Jeg ville være meget interesseret i at høre om i kender nogen links til
> danske forhandlere af solceller og vindgeneratorer.

Jeg har ikke nogen danske links eller kontakter, men jeg fandt et "gammelt"
link på en mølle der kan have min interesse.
www.bornay.com/incline.html www.landmark-halle.de
Hvis du finder nogen danske link, eller andet info, så er jeg meget
interesseret. Jeg er specielt interesseret i vindroser, herunder tegninger
eller anden dokumentation, så jeg evt. kan bygge en selv.

Mvh
Thomas

Fra : Morten Guldager

Dato : 11-06-01 08:20

On Sat, 9 Jun 2001 12:55:51 +0200, Peter Bromley wrote:

>Er der nogen her, der har erfaringer inden for området?

Ikke mig, men her har de vist: http://www.homepower.com/

/Morten

Fra : Jens Jensen

Dato : 11-06-01 17:21