Cirkulationspumpe på det varme brugsvand ?
Fra : edob

Dato : 18-10-05 19:58

Hej NG.

Det er ret irriterende, at det tager lang tid at få det varme brugsvand frem
til de fjerneste tappesteder, så jeg vil godt montere en lille
cirkulationspumpe.

Kedlen er en "Tasso kedelunit 20MS" og cirkulationsrøret (kobberrør 12 mm)
ligger der fra gammel tid, men er p.t. afblændet. Mit spørgsmål er, hvilken
vej skal pumpen cirkulere vandet - skal den sende vandet ind i kedlen eller
skal den sende vandet i retning ud ad det 12 mm kobberrør ?? (jeg tænker på
om det har nogen betydning når der tappes vand fra hanerne, hvor vandet vel
så kommer hovedsagelig gennem den "tykke del" af rørinstallationen).

Jeg har hørt, at en for kraftig cirkulation i kobberrørerne kan slide hul
indefra - er det et reelt problem - skal jeg evt. drosle ned på
cirkulationen, ved at etablere et regulerbart omløb på pumpen ??

Venlig hilsen, Frank

Fra : Andersen \(3650\)

Dato : 18-10-05 20:39

"edob" <frankhanTAKE-THIS-AWAY@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Det er ret irriterende, at det tager lang tid at få det varme brugsvand
> frem
> til de fjerneste tappesteder, så jeg vil godt montere en lille
> cirkulationspumpe.

Den følger jeg lige med i.
Har gjort mig samme tanker. Dog vil jeg også vide om
det kan svare sig. Her tænker jeg forbrugt energi på
opvarmning af det varmetab der vil kommer ved at lade
vandet cirkulere, samt energien til pumpen. Dette skal så
vejes op mod prisen for at lade X antal liter vand køre
direkte ud i afløbet.
Installationsprisen vil jeg derimod sige at det er prisen for
at få komforten og som sådan ikke skal med i prisen

Fra : Ulrich

Dato : 19-10-05 07:40

"Andersen (3650)" <virkerikke@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Installationsprisen vil jeg derimod sige at det er prisen for
> at få komforten og som sådan ikke skal med i prisen

Jeg tror faktisk ikke det er lovligt,
så hut jeg visker.

--
Hygge Ulrich

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 19-10-05 17:55

> Jeg tror faktisk ikke det er lovligt,
> så hut jeg visker.

Det er det. Vi har det og det fungerer rigtigt godt. Jeg har så sat en timer
ind over, så den kun kører om morgenen på hverdage og formiddagen i
week-enden, da det er der, vi bader og problemer dermed er størst.

Mvh Maria

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 19-10-05 07:44

> [...]
> indefra - er det et reelt problem - skal jeg evt. drosle ned på
> cirkulationen, ved at etablere et regulerbart omløb på pumpen ??

Mine forældre har cirkulation på det varme vand, deres pumpe suger vandet
rundt. De har dog haft 3-4 rørskader pga. kraftig cirkulation og
"konstruktionsfejl" på rørsystemet, dengang i '78 da huset blev bygget
brugte man 90 graders bøjninger. Det har med tiden slidt hul på røret og
givet utætheder. De har derfor sat timer på cirkulationspumpen, samt droslet
den ned. Hvordan økonomien er i instalationen aner jeg ikke

Thomas Nørgaard
www.countryfan.dk
This Email was scanned by Norton Antivirus 2005

Fra : Martin

Dato : 19-10-05 10:07

"Thomas Nørgaard" <nimbus39@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> "edob" <frankhanTAKE-THIS-AWAY@mail.dk> skrev i en meddelelse

jeg ved ikke hvor meget det drejer sig om,men vi har samme problem i
køkkenet (kun der) vi fjerner bare et hjørneskab,laver alm. skab i stedet og
sætter en 30 liter varmvandsbeholder ind i hjørnet

Martin

Fra : Martin

Dato : 19-10-05 10:11

"Thomas Nørgaard" <nimbus39@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> "edob" <frankhanTAKE-THIS-AWAY@mail.dk> skrev i en meddelelse

måske kunne du sætte sådan en op og så fører den videre til flere steder
(altså en forgrener på og evt større beholder ? 50liter) hvis der er flere
steder du skal bruge varmt vand også... måske var det en mulighed ?

Martin

Fra : Finn Erichsen

Dato : 20-10-05 00:50

Hej Frank

> [...]
>det 12 mm kobberrør ?? (jeg tænker på
>om det har nogen betydning når der
>tappes vand fra hanerne, hvor vandet vel

Frank køb en Grundfos Comfort UP 20-14 BXUT
http://www.grundfos.com/web/homeDK.nsf

Den bruger jeg den har indbygget stopventil, kontraventil, termostat
og ur
(det er dog ikke et uge ur) Pumpen skal monteres på returledningen
lige før
returtilslutningen på VVB. Det er en meget lille pumpe og på grund af

termostaten vil den kun løbe for meget kort tid og så stopper den igen

indtil pumpehuset er nedkølet så meget at den starter igen. På mit
anlæg
kører den på den koldeste tid på året 3,5 gange per timer a 1,5
minutter.
Hos os køre den fra kl. 05:30 til 08:00 og igen fra 16:30 til 22:00
pumpen
har en effekt på 23 - 25W/h jeg kan ikke lige huske det. Vores pumpe
bruger
ca. AU$ 2,00 pa. Jeg bor i Canberra Australien hvor vi betaler
AU$0,098 kW.
På grund af den lille cirkulationsmængde vil der intet, eller kun
opstå et
minimal cirkulations slid på rørene. Kommer til en vis grad and på om
rørene
er afgratet indvendigt. Det er oftest over disse grater der skabes en

turbulens slidtage.

>Jeg har hørt, at en for kraftig
>cirkulation i kobberrørerne kan slide hul
> [...]

Se oven for, det er ikke nødvendigt. Det er derimod nødvendigt at dine
rør
er godt og omhyggeligt isolerede.

Cheers Finn
Tidligere Aut. Gas og Vandmester i Københavns området, indtil 1980
hvor jeg
lagde kurs mod varmere himmelstrøg.

Fra : edob

Dato : 20-10-05 09:52

> Cheers Finn
> Tidligere Aut. Gas og Vandmester i Københavns området, indtil 1980
> hvor jeg
> lagde kurs mod varmere himmelstrøg.

Hej Finn. Tak for dit venlige svar - det er morsomt at det kommer fra "down
under", den modsatte side af jorden!

Ja Finn, jeg står med valget mellem 3 forskellige pumper.

- Grundfos UP15-14
- Smedegården ECOWATT
- Wilo star Z15

(har tænkt mig at anvende et eksternt ugeur til at styre driften)

Alle tre har et el-forbrug omkring de 25 watts og dermed antagelig samme
pumpekapacitet. For mig er det også et spørgsmål om plads i kedeluniteten da
jeg har tilsluttet solvarme (20 m2 anlæg) og der dermed ikke er megen plads
tilbage for en cirkulationspumpe.

Jeg byggede som selvbygger huset i 1972 - også alt VVSarbejdet - (under en
mesters opsyn) - så jeg kender rørinstallationen hvor alle rør (hårdttrukket
kobberrør) ligger skjult under gulvene - derfor er jeg naturligvis ret
"pivet" med ikke at få slidt huller i rørerne. Jeg så engang billeder af
hårdttrukne kobberrørsinstallation hvor der var adskillige huller i
kobberrørerne p.g.a. for høj hastighed på vandet - mest omkring 90 gr.
vinkler. Er idéen med et omløb for pumpen så ikke en god investering - dér
vil jeg vel kunne drosle hastigheden på vandet ned til et minimum ?? (for
mig at se som elektroniktekniker er 25 watts pumpe at skyde over målet, når
der er tale om et etplans hus - hvor jeg forestiller mig at der blot skal
"røres" lidt rundt i det varme brugsvand).

Jeg er klar over hvor pumpen skal anbringes - som du skriver mellem VVB og
returledningen, men i hvilken RETNING skal vandet pumpes ?? (i retning ind
i VVBén eller ud ad returledningen) ?? - måske giver det sig selv sådan
som pumpen rent fysisk er udformet.

Tak igen for svaret.

Venlig hilsen, Frank.

Fra : Andersen \(3650\)

Dato : 20-10-05 16:13

> [...]
> ind
> i VVBén eller ud ad returledningen) ?? - måske giver det sig selv sådan

Øhhh, mon ikke den skal pumpe vandet ind i VVB'en.
Du sender vel ikke vandet ud via returledningen.
Det er bare den umiddelbare logiske løsning der fald mig ind
(det vil jo så også passe med at den stopper når den er varm=
det varme vand fra VVB er kommet tilbage efter at have været
ude og runde i huset)

Fra : Finn Erichsen

Dato : 20-10-05 20:38

> [...]
>anbringes - som du skriver mellem VVB og
>returledningen, men i hvilken
>RETNING skal vandet pumpes ?? (i retning ind

Frank returvandet pumpes ind i VVB. Jeg vil dog anbefale at du bruger
Comfort UP 20-14 BXUT og hvis du vil have dit eget
uge ur brug Comfort UP 20-14 BXT (det er enten U eller T der skal ud
altså uret) den har ikke noget ur indbygget men den
har alt det andet der er vigtigt for dig Termostat der stopper pumpen
når retur vandet er varm, kontraventil (meget
vigtigt ellers tapper du vand både fra retur og fremløb når du åbner
for hanen) og indbygget stopventil (du kan dermed
skifte pumpe toppen hvis motoren brænder af). Hvis du køber den af dig
foreslåede pumpe har du ingen kontraventil og skal
dermed montere en manuel kontraventil. Disse comfort pumper kan ikke
justeres i hastighed men de er så små i kapacitet så
de ikke frembyder noget problem og som sagt stopper pumpen når vandet
er varmt. Som sagt køre den hos os 1,5 minutter 3,5
gange i timen i 7 timer i døgnet. Hvis du selv har lavet dit VVS
arbejde har du da sikkert været så fornuftig at fjerne
graterne fra rør skæren efter du skar dine rør over, eller? Hvis ikke
så er du da også en klump. Det var/er rent faktisk
et krav men blev/bliver meget sjældent overholdt af gør det selv folk,
de ved det oftest ikke.

God fornæjelse med arbejdet

Cheers Finn Canberra Australien