vedligholdelse af radiator
Fra : Martin

Dato : 17-10-05 18:59

hvordan gøres dette ?

jeg tænker specielt på "udluftning" jeg har en radiator i stuen der "banker"
har skruet skruen i enden løs og der kom vand med det samme,kan der stadig
være luft i den og hvordan fjerner man den luft korrekt,er det ikke bare at
løsne skruen ?

og så har jeg 2 radiatorer der ikke fungere,der kommer kun varme op til
termostaten,der er noget med at man kan banke lidt på den spids inde bag ved
termostaten eller motionere den ? jeg har skruet op og lukket for
termostaten 10-20 gange,dette hjalp ikke,hvordan skilles en sådan termostat
af ? skal man bare løsne skruen der holder den inde ved bunden af
termostaten og er der nogle faldgruber ?

Martin

Fra : mcloud

Dato : 17-10-05 20:39

Hej Martin
Som ikke proff. er der kun en måde at få luft ud af en radiator og det er
gennem luftskruen,normalt er der ikke mere luft i radiatoren ,når der
kommer
vand.

Du løsner den skrue der sidder og holder termostathovedet fast til
ventilen,den kan være lidt svær at få på igen for en ikke øvet ,men inde
inde i spændebåndet som man kalder det, er der er par knopper der skal
passe
på de udfræsninger der er på ventilen.

Bank forsigtigt eller motioner den lille pal forsigtigt frem og tilbage
eller udskift med nye som du kan købe i byggemarkedet.

Du kan helt sikkert mærke når ventilen virker igen så kommer varmen
nemlig.

Sæt så hovedet på igen, tryk eller vrik den på plads, så spidsen af
trekanten forenden af hovedet peger lige op i luften og spænd så skruen og
vupti du har varme igen.

Det optimale er at udskifte hele pakdåsen som den hedder .Dette kan gøres
ude at tage vandet af anlægget,der kommer kun et par dråber.

mvh mcloud blikkenslager

Fra : Martin

Dato : 17-10-05 20:59

> [...]
>
> Det optimale er at udskifte hele pakdåsen som den hedder .Dette kan gøres
> ude at tage vandet af anlægget,der kommer kun et par dråber.

ok,men den bankelyd der er,er det ikke pga luft i systemet eller kan det
komme af andre ting ?

Martin

Fra : Jens G

Dato : 17-10-05 21:27

On Mon, 17 Oct 2005 21:58:48 +0200, "Martin" <ole@ole.ole> wrote:

>ok,men den bankelyd der er,er det ikke pga luft i systemet eller kan det
>komme af andre ting ?

Det kan være radiator og rør der arbejder lidt ved
temperaturændringer, og giver sig i beslag osv.

Ved gulvgennemføringen rører rørerne måske ved træet, og når det så
giver sig lidt, kan der komme lyde.

--
Jens G
IP telefoni med www.musimi.dk - slet ikke så svært.

Fra : mcloud

Dato : 17-10-05 21:46

Hej Martin
Det kan være en af dine termostater der står og banker ,prøv lige at ordne
termostaterne og se om det ikke forsvinder.

Det kan også være expansionsstøj som Jens G beskriver ,ikke
nødvendigtvis
i gennemføringerne men i selve anlægget ,hvis der er stor afkøling ig der
pludselig kommer varme igen kan du høre selve jernrørene udvide og trække
sig sammen.

mvh mcloud

Fra : mcloud

Dato : 17-10-05 21:48

Hej igen igen

Glemte lige at lyden også kan stamme fra din pumpe
mvh mcloud

Fra : Martin

Dato : 17-10-05 22:13

"mcloud" <kim@lechef.dk> skrev i en meddelelse
> Hej igen igen
>
> Glemte lige at lyden også kan stamme fra din pumpe
> mvh mcloud

ok,men det kommer kun fra 1 radiator og der er ca. 11 i huset

Fra : mcloud

Dato : 18-10-05 07:26

Hej Martin
Så er det expansionsstøj eller ventilen ,luft foresager ikke bankelyde i
den
forstand ,men rislen eller susen.
mvh mcloud

Fra : Jørn Ibsen

Dato : 18-10-05 21:13

Martin <ole@ole.ole> skrev:

>ok,men det kommer kun fra 1 radiator og der er ca. 11 i huset

Er det en radiator af en ordentlig kvalitet? Jeg havde på et
tidspunkt en billig østeuropæisk byggemarkedradiator i mit
soveværelse, og den knagede og bragede ustandseligt, når den
ændrede temperatur. Til sidst købte jeg en ny god radiator og
monterede i stedet for, og så var den larm forbi.

Vh. JIB

Fra : .\(5750\)giller

Dato : 18-10-05 16:28

> [...]
> ventilen,den kan være lidt svær at få på igen for en ikke øvet ,men inde
> inde i spændebåndet som man kalder det, er der er par knopper der skal

hvis man åbner helt for termostathovedet inden man skruer det af så er det
ikke så svært at få på igen, da man på den måde har strammet fjederen
tilbage i termostathovedet.

hilsen Gilbert