Spørgsmål om alpeviol.
Fra : Jim

Dato : 14-10-05 09:37

Jeg kunne ikke finde andre ng´er, som umiddelbart passede til mit emne.

Jeg forsøger alligevel.
Jeg har fået en alpeviol, som var pæn, da jeg fik den.
Bladene var grønne og blomsten stod flot.
Blomsten er stadig lige op i vejret, men blane bliver gule, hvorfor?
Den får både lys og vand.
Og den står i vindueskarmen, vestvendt.

Med venlig hilsen

J.

Fra : Inger Pedersen

Dato : 14-10-05 09:53

"Jim" <Jim@donteventhinkaboutitpalp.com> skrev i en meddelelse

> Blomsten er stadig lige op i vejret, men blane bliver gule, hvorfor?

Fordi en alpeviol efter/mod slutningen af blomstring går i hviletilstand.
Dvs. at bladene visner og næringen trækkes ned i knolden.

Hvis du vander sparsomt og lader den stå køligt, vil den efter en tid komme
med nye blade og efter endnu en tid blomstrer den igen.
Knolden vil blive større og større, og blomstringen flottere og flottere.

Hilsen Inger

Fra : Jim

Dato : 14-10-05 10:17

"Inger Pedersen" <inger_mpFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> komme med nye blade og efter endnu en tid blomstrer den igen.
> Knolden vil blive større og større, og blomstringen flottere og flottere.

Hej Inger

Tusind tak for en flot forklaring.
Jeg mener desuden at have hørt et sted, at alpeviolen skal vandes i
skålen/potten nedefra og ikke oppefra, da knolden så kan rådne.
Er der noget om det, eller er det en skrøne?

Nu vander jeg ikke så meget, så vil jeg se frem til resultatet.
Jeg kan sætte den på mit badeværelse, hvor der er køligt men mindre lys.

Vil det være en god ide at ompotte på et eller andet tidspunkt, og i så
fald, hvornår?

Mvh. J.

Fra : Inger Pedersen

Dato : 14-10-05 10:33

> [...]

> skålen/potten nedefra og ikke oppefra, da knolden så kan rådne.
> Er der noget om det, eller er det en skrøne?

Jeg vil ikke afvise, at der er noget om det, men mine alpevioler har nu
overlevet i årevis med vand oven i potten.
Til gengæld har jeg aflivet et par stykker, da de var blevet så store, at
jeg forsøgte mig med at dele knoldene; det rådnede de af
Og en enkelt døde af at blive glemt i bilen en frostnat, så det gør jeg
heller ikke mere.

> Vil det være en god ide at ompotte på et eller andet tidspunkt, og i så
> fald, hvornår?

Når de begynder at sætte blade igen - hvis du skønner, at mængden af jord er
for lille - eller hvis bladene ser for pistne ud; de skal se ud til at være
i god trivsel: frodige og mørkegrønne.

Hilsen Inger

Fra : Jim

Dato : 14-10-05 11:01

> [...]
> jeg forsøgte mig med at dele knoldene; det rådnede de af
> Og en enkelt døde af at blive glemt i bilen en frostnat, så det gør jeg

Ups! :)
Alpevioler er altså ikke så hårdfør igen?

Det lyder godt.
Tak igen for de gode inputs og råd.

Mvh. J.

Fra : Aksel Petersen

Dato : 14-10-05 12:44

"Jim" <Jim@donteventhinkaboutitpalp.com> skrev i en meddelelse
> "Inger Pedersen" <inger_mpFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Ups! :)
> Alpevioler er altså ikke så hårdfør igen?

Jeg ved, at der er flere slags alpevioler med forskellig resistens.
Mine står i et bed haven og stammer fra een stor knold, der blev delt i 5
stykker
og gravet ned i et bed. Først troede jeg, at de var afgået, men nu står de
med fine blomster og blade og
skal stå ude i vinter.
Aksel

Fra : Jim

Dato : 14-10-05 12:53

"Aksel Petersen" <akselp@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> stykker
> og gravet ned i et bed. Først troede jeg, at de var afgået, men nu står de

Imponerende, må jeg nok sige. :0)
Nu vil jeg se, hvordan min arter sig, og så må jeg tage den derfra.

Mvh. J.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 14-10-05 21:30

On Fri, 14 Oct 2005 12:00:41 +0200, "Jim"
<Jim@donteventhinkaboutitpalp.com> wrote:

>Ups! :)
>Alpevioler er altså ikke så hårdfør igen?

Dem som bruges som potteplanter er ikke glade for frost, men der findes
alpevioler som kan gro i haven, se evt.
<http://www.gartneriet.dk/artikler/artikel/3/>

Fra : Jim

Dato : 15-10-05 09:44

> Dem som bruges som potteplanter er ikke glade for frost, men der findes
> alpevioler som kan gro i haven, se evt.
> <http://www.gartneriet.dk/artikler/artikel/3/>

Ok..
Men det synes jeg ellers er sjældent, at man ser.
Den jeg har nu, er en ganske alm. potteplantestørrelse og er købt i et
supermarked.
Men det burde jo ikke gøre nogen forskel.

Mvh. J.