Detection af lukning af vindue
Fra : Puk

Dato : 09-06-01 08:50

Hej alle sammen

Findes der via javascript (eller måske anden clientside) en måde
hvorpå man kan registrere om brugeren lukker et browservindue ved
at klikke på det lille kryds i øverste højre hjørne?

Jeg sidder pt og er ved at kode et større distribueret system,
hvor klient siden primært består af JSP og lidt javascript. JSP
siderne gør brug af Java Beans, der igen gør brug af Java
Enterprise Beans. Flere steder i systemet skal klient siden
opføre sig delvist modalt. Brugeren arbejder altså mange steder
i et popup vindue, der ligger ovenpå grundvinduet, og det er
nogle steder vitalt for systemet at der bliver kaldt endSession()
på de Java Bønner som understøtter popupvinuet i fald brugeren
lukker det. Dette er nemt nok, hvis brugeren benytter sig af de
"close" og "cancel" knapper som er lavet til det samme. Men hvis
brugeren benytter sig af browserens lille kryds til at lukke
popupvinduet sker dette ikke.

Da der er tale om JSP sider som submitter til sig selv nytter det
ikke noget at benytte sig af "onunload" idet siderne jo netop
unloader som en del af en reload (submit) men ikke nødvendigvis
skal lukkes her og bønnerne derfor stadig skal være kørende.
Alle ideer er meget velkomne.

Tusinde hilsner
Puk

Fra : Nils Lastein

Dato : 09-06-01 09:27

"Puk" <powder@worldonline.dk> wrote in message
> [...]
> hvorpå man kan registrere om brugeren lukker et browservindue ved
> at klikke på det lille kryds i øverste højre hjørne?

onclose()

Nils

--
-- usenet etikette
http://www.usenet.dk/netikette/essentiel.html

Fra : Jakob Andersen

Dato : 09-06-01 11:10

"Nils Lastein" <nila@dsr.kvl.dk> wrote in message
> onclose()

Niks... onunload

--
Jakob Andersen
FAQ for webdesign gruppen på

Fra : Puk

Dato : 09-06-01 14:35

"Jakob Andersen" <jakob@andersen.as> skrev i en meddelelse
> "Nils Lastein" <nila@dsr.kvl.dk> wrote in message
>
> Niks... onunload

Nu var jeg jo egentlig slet ikke klar over, at der fandtes en
"onclose", hvilket jeg stadig ikke er helt overbevist om. Men en
ting er helt sikker: "onunload" virker helt bestemt ikke, da
vinduet som allerede beskrevet jo netop unloader som en del af en
reload, der sagtens kan ske i forbindelse med en jsp forward, og
det derfor er meget uhensigtsmæssigt at få kaldt endSession på
usebeans der eventuelt (læs ofte) skal bruges i det følgende
vindue (som eksempelvis i en wizard). I så tilfælde vil man ofte
komme til at stå med NullPointerExceptions idet en ny instans af
usebeanen vil blive kaldt af det følgende vindue men ikke være i
den korrekte state og mangle oplysninger som netop blev indsamlet
på siden før (så fremt man ikke benytter sig af sessionsobjektet,
der jo netop ikke bør fyldes med den slags oplysninger).

Min stærke side er serverside mens jeg ikke ved ret meget om
Javascript, men jeg har endnu ikke læst om en "onclose" og ville
da gerne høre om der reelt findes en sådan.

Tusinde hilsner
Puk

Fra : Jakob Andersen

Dato : 09-06-01 17:07

> Nu var jeg jo egentlig slet ikke klar over, at der fandtes en
> "onclose", hvilket jeg stadig ikke er helt overbevist om.

Jeg læste egentlig ikke dit første indlæg.. Jeg proteserede bare imod at der
ikke findes nogen eventhandler der hedder onclose i javasript jvf.
<http://developer.netscape.com/docs/manuals/js/client/jsref/handlers.htm> og
<http://msdn.microsoft.com/workshop/author/dhtml/reference/events.asp>

Fra : Nils Lastein

Dato : 10-06-01 11:53

"Jakob Andersen" <jakob@andersen.as> wrote in message
> "Nils Lastein" <nila@dsr.kvl.dk> wrote in message
>
> Niks... onunload

hm... Men den burde være et alias til samme

Nils

Fra : Puk

Dato : 10-06-01 12:27

"Nils Lastein" <nila@dsr.kvl.dk> skrev i en meddelelse

> hm... Men den burde være et alias til samme

Nej det burde den jo netop ikke, da man sagtens kan unloade som
en del af en reload og dermed ikke være igang med en close.

Tusinde hilsner
Puk

Fra : Jakob Andersen

Dato : 09-06-01 17:00

> [...]
> hvorpå man kan registrere om brugeren lukker et browservindue ved
> at klikke på det lille kryds i øverste højre hjørne?

Udfra hvad du skriver kan du lave noget ala dette:

<script type="text/javascript">
submitted = false
function EndBeans(){
if(submitted = true){
//gør ingenting
}else{
//endSession() somehow
}
}

function DoForm(){
submitted = true;
}
</script>

også i formen:

<form.......... onsubmit="DoForm();">

Noget i den stil, håber du fanger pointen.

Fra : Puk

Dato : 10-06-01 00:41

> Noget i den stil, håber du fanger pointen.

Jeps Jakob jeg er med, og det bliver prøvet first thing in the
morning. Takker mange gange for hjælpen.

Tusinde hilsner
Puk