Montage af helglas-brusedør?
Fra : Steen Suder

Dato : 11-10-05 18:23

Jeg har en brusedør i 8 mm hærdet glas på 83 x 177 cm, som skal monteres
med to hængsler på flisevæggen ifm. brusenichen.
Hængslerne er af denne type: <http://www.lanti.nl/mareva.htm#3161>.

Jeg har tænkt mig at gøre som følger, kritik udbedes:

1. Montere hængsler på glasdør.
2. Måle skruehullerne i hængslerne op.
3. Slå lodret (!) streg på væg, hvor skruerne skal sidde.
4. Afsætte mærker for skruehuller på lodret streg.
5. Forsigtigt bore huller (igennem fliser og ind i leca-væg).
6. Isætte plugs i væg.
7. "Polstre" dør med f.eks. masonite.
8. Stille dør på klodser, så hængslerne passer med hullerne.
9. Skrue dør fast.
10. Løsne øverste hængsel en smule, stramme det igen, for at få døren
til at hvile på det nederste hængsel.

Jeg får selvfølgelig en til at hjælpe med at håndtere døren da den vejer
30 kg og i sagens natur er meget skrøbelig, da der ingen lister eller
ramme er på den.

--
Steen Suder

Fra : HKN

Dato : 11-10-05 20:29

"Steen Suder" <sfs_news_spam@suder.dk> wrote in message
> [...]
>
> Jeg får selvfølgelig en til at hjælpe med at håndtere døren da den vejer
> 30 kg og i sagens natur er meget skrøbelig, da der ingen lister eller

Det var nok også noget i den retning jeg ville gøre

Hvor har du købt døren, om man må spørge?

Mvh
Henrik

It has removed 18 spam emails to date.
Try www.SPAMfighter.com for free now!

Fra : Steen Suder

Dato : 11-10-05 22:17

HKN wrote:

> "Steen Suder" <sfs_news_spam@suder.dk> wrote in message

<KLIP>

<http://www.glas-direkt.dk/>.

--
Steen Suder

Fra : nana sørensen

Dato : 11-10-05 21:10

> [...]
> Hængslerne er af denne type: <http://www.lanti.nl/mareva.htm#3161>.
>
> Jeg har tænkt mig at gøre som følger, kritik udbedes:

Klip. alt muligt jeg ikke ved noget om.

Til gengæld. Lodret streg på væg: Bind en snor i en saks, sæt den der hvor
stregen skal være og lad den hænge indtil den hænger stille. tegn efter
snoren.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 11-10-05 21:41

> Til gengæld. Lodret streg på væg: Bind en snor i en saks, sæt den der hvor
> stregen skal være og lad den hænge indtil den hænger stille. tegn efter
> snoren.

Du har ikke prøvet. Det er mangefold nemmere, hurtigere og mere sikkert med
et vaterpas. Snoretricket er fra den gang det ikke var hvermandseje med
vaterpas.

Mvh Maria

Fra : Max

Dato : 11-10-05 22:25

Hej Maria

> et vaterpas. Snoretricket er fra den gang det ikke var hvermandseje med
> vaterpas.

Til gengæld er en lodsnor mange gange mere nøjagtig end
de fleste vaterpas.

Mvh Max

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 11-10-05 22:26

On Tue, 11 Oct 2005 23:25:06 +0200, Max wrote:

> Til gengæld er en lodsnor mange gange mere nøjagtig end
> de fleste vaterpas.

Man kan vel bruge en kridtsnor (eller hvad dælen sådan en nu hedder),
så slipper man også for at tegne.
--
MVH
osv...

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 11-10-05 22:30

> Til gengæld er en lodsnor mange gange mere nøjagtig end
> de fleste vaterpas.

Måske - prøv at slå en streg efter en snor. Det er besværligt at få den bare
nogenlunde ret, og et ordentligt vaterpas kan fås for ganske få hundrede
kroner. Det er småpenge i forhold til en dyr dør, der hænger skævt.

Mvh Maria

Fra : nana sørensen

Dato : 11-10-05 22:54

"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> wrote in message

> [...]
> bare nogenlunde ret, og et ordentligt vaterpas kan fås for ganske få
> hundrede kroner. Det er småpenge i forhold til en dyr dør, der hænger

ja, men nu skulle han kun bruge snoren til at tegne skruehuller efter. det
er ikke særlig svært med en loddesnor. det er udpræget muligt med en
lodsnor. jeg har som sagt malet en hel væg ternet med sådan en som lod

Fra : Max

Dato : 11-10-05 23:09

Hej Maria

> [...]
> nogenlunde ret, og et ordentligt vaterpas kan fås for ganske få hundrede
> kroner. Det er småpenge i forhold til en dyr dør, der hænger skævt.

Du mangler bare at læer at bruge en lodsnor, så vil du kunne se
fordelene ved at kunne anvende den også. Den dag du opdager
at du ikke kan købe et vatterpas på 6 meter og bliver nødt til
at bruge et alternativ, ja der kommer du til at ærge dig over at
du aldrig lærte at bruge den gamle (men supernøjagtige) løsning
med lodsnoren der ovenikøbet viser lodet i 3D.

Mvh Max

Fra : nana sørensen

Dato : 11-10-05 22:53

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote in message
> Hej Maria

> Til gengæld er en lodsnor mange gange mere nøjagtig end
> de fleste vaterpas.
>
> Mvh Max

nemlig. der skal ikke ret meget boble til at vælte en hel væg.

Fra : Carsten Keller

Dato : 12-10-05 07:39

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote in message
> Hej Maria

> Til gengæld er en lodsnor mange gange mere nøjagtig end
> de fleste vaterpas.

Men så skal det nok også være et lod og ikke en saks eller lignende der kan
hænge "skævt" i snoren...

Keller

Fra : nana sørensen

Dato : 12-10-05 11:59

"Carsten Keller" <ck@no-more-swen.iha.dk> wrote in message
> "Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote in message

> Men så skal det nok også være et lod og ikke en saks eller lignende der
> kan hænge "skævt" i snoren...
>
> Keller

Lav forsøget. om du så binder den skævt på med vilje vil snoren stadig hænge
lige.

Fra : Steen Suder

Dato : 12-10-05 12:43

Carsten Keller wrote:

> "Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote in message

> Men så skal det nok også være et lod og ikke en saks eller lignende
> der kan hænge "skævt" i snoren...

Jeg kan godt se, hvor du er på vej hen, men overvej lige engang om ikke
tyngdecentret vil placere sig lige under angrebspunktet, når
opstillingen har fundet sin balance.

Dette gælder ultimativt kun for opstillingen, hvis den anvendte snor er
uendeligt lidt stiv

--
Steen Suder

Fra : Steen Suder

Dato : 12-10-05 12:53

Steen Suder wrote:

> [...]
> opstillingen har fundet sin balance.
>
> Dette gælder ultimativt kun for opstillingen, hvis den anvendte snor

- Hvis det ikke er tilfældet, har du opfundet en evighedsmaskine

--
Steen Suder

Fra : Carsten Keller

Dato : 12-10-05 14:10

> Jeg kan godt se, hvor du er på vej hen, men overvej lige engang om ikke
> tyngdecentret vil placere sig lige under angrebspunktet, når
> opstillingen har fundet sin balance.

Det kan jeg da egentlig godt se, nu du siger det. Har bare altid pisket
rundt for at finde noget der ikke var lat for skævt når jeg skulle have
noget i lod, men det slipper jeg da for i fremtiden.

> Dette gælder ultimativt kun for opstillingen, hvis den anvendte snor er
> uendeligt lidt stiv

I dette tilfælde var det vist mig der var lidt for stiv

Keller

Fra : Max

Dato : 12-10-05 14:14

Hej Keller

> I dette tilfælde var det vist mig der var lidt for stiv

Hvor er det dejligt med diskutioner og meningsudvekslinger
der føre til at nogen lære noget og på den måde bliver klogere.

Mvh Max

Fra : nana sørensen

Dato : 11-10-05 22:53

> Du har ikke prøvet. Det er mangefold nemmere, hurtigere og mere sikkert
> med et vaterpas. Snoretricket er fra den gang det ikke var hvermandseje
> med vaterpas.
>
> Mvh Maria

Jow, det har jeg faktisk. Malede en hel væg med tern efter det princip.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 13-10-05 17:20

On Tue, 11 Oct 2005 19:22:52 +0200, Steen Suder <sfs_news_spam@suder.dk>
wrote:

>Jeg har en brusedør i 8 mm hærdet glas på 83 x 177 cm, som skal monteres
>med to hængsler på flisevæggen ifm. brusenichen.

Bare fordi jeg er nysgerrig - var det ikke den dør der havde fejl og som
leverandøren ikke mente fejlede noget?

Hvad endte den historie med? Fik du døren byttet u.b.?

Fra : Steen Suder

Dato : 13-10-05 18:52

Mads Lie Jensen wrote:

> Bare fordi jeg er nysgerrig - var det ikke den dør der havde fejl og
> som leverandøren ikke mente fejlede noget?
>
> Hvad endte den historie med? Fik du døren byttet u.b.?

Se dk.videnskab.jura.

(Men jo; den skulle være på vej).

--
Steen Suder