Algefjerner
Fra : Henning

Dato : 11-10-05 10:54

Hej, jeg har rigtig mange m2 fliser som ser grimme ud div. alger og
skimmelsvampe.
Er der nogen som har en opskrift på en god algefjerner, da den
færdigekøbte
jo er ret kostbar!!

Mvh.
Henning S

Fra : jubija@yahoo.dk

Dato : 11-10-05 12:15

On Tue, 11 Oct 2005 11:54:27 +0200, "Henning" <lokeFJERN@mail.ru>
wrote:

> [...]
>skimmelsvampe.
>Er der nogen som har en opskrift på en god algefjerner, da den

Det aktive middel i de fleste algefjernere er såmænd bare klor - så
giv det en gang vand og klorin.

Fra : ab©

Dato : 11-10-05 12:15

"Henning" <lokeFJERN@mail.ru> skrev i en meddelelse

> Hej, jeg har rigtig mange m2 fliser som ser grimme ud div. alger og
> skimmelsvampe.
> Er der nogen som har en opskrift på en god algefjerner, da den
> færdigekøbte jo er ret kostbar!!

Jeg bruger klorin fortyndet med vand - det virker rigtigt godt, men sidst
jeg foreslog det på nettet var jeg ved at blive hylet ud fordi det skulle
være meget "unaturligt" - efterfølgende har en kemiker fortalt mig, at der
ikke er noget farligt i for naturen, så jeg ved ikke, hvad man skal tro.

ab (-c:)

Fra : Max

Dato : 11-10-05 12:50

Hej

> jeg foreslog det på nettet var jeg ved at blive hylet ud fordi det skulle

Man skal jo ikke se ret meget på sikkerhedsdatabladet på klorin før
man får mistanke om at det måske var en god ide at bruge noget
alternativt, det er jo ikke for sjov skyld der er tale om at forbyde
brugen af det. Mekanisk rensning med en højtryksrenser kan jo
være et alternativ.

> være meget "unaturligt" - efterfølgende har en kemiker fortalt mig, at der
> ikke er noget farligt i for naturen, så jeg ved ikke, hvad man skal tro.

Så bed kemikeren vaske sig i det næste gang du møder ham.

Mvh Max

Fra : Nygaard

Dato : 11-10-05 13:59

> Så bed kemikeren vaske sig i det næste gang du møder ham.
>
> Mvh Max

Ja, han kunne jo evt. rende en tur i svømmehallen...

/Nygaard

Fra : MJ

Dato : 11-10-05 14:36

"Nygaard" <nejtaktil@spam.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, han kunne jo evt. rende en tur i svømmehallen...
>
> /Nygaard

Er der ikke også lande hvor man tilsætter klor til drikkevandet for at rense
det?

-MJ

Fra : jubija@yahoo.dk

Dato : 11-10-05 14:53

On Tue, 11 Oct 2005 15:36:15 +0200, "MJ" <rys_sletdether_@it.dk>
wrote:

>Er der ikke også lande hvor man tilsætter klor til drikkevandet for at rense
>det?

jo - bl.a. i Danmark

Fra : Max

Dato : 11-10-05 15:27

Hej

> Er der ikke også lande hvor man tilsætter klor til drikkevandet for at
rense

Jo, desværre er man nødt til det flere steder fordi nogle tankeløse
mennesker har hældt alt mulig skrammel ud i naturen uden omtanke.
Man bruger forøvrigt også saltsyre i svømmehaller, men det er der
vel heller ingen der vil vaske sig i.

Mvh Max

Fra : Lars K.

Dato : 11-10-05 18:24

> brugen af det. Mekanisk rensning med en højtryksrenser kan jo
> være et alternativ.
>
> Mvh Max

Brug ALDRIG !! en højtryksrenser på fliser, det ødelægger dem.
Højtryksrenseren ødelægger overfladen på fliserne, så de tager mere imod
alger, og fliserne holder ikke så længe da man har smadret det bindende lag
så de begynder at smuldre lige så langsomt.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 11-10-05 23:14

On Tue, 11 Oct 2005 19:23:56 +0200, Lars K. wrote:

> [...]
> alger, og fliserne holder ikke så længe da man har smadret det bindende lag
> så de begynder at smuldre lige så langsomt.

Kan man egentlig få et pænt resultat ud af at vende fliser når nu
oversiden er begyndt at se lidt trist og plettet ud?

--
MVH
osv...

Fra : Nygaard

Dato : 12-10-05 07:56

> Kan man egentlig få et pænt resultat ud af at vende fliser når nu
> oversiden er begyndt at se lidt trist og plettet ud?
>
> --
Hvis undersiden er pænere end oversiden, så ja... Ellers Nej...

/Nygaard

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 12-10-05 12:28

On Wed, 12 Oct 2005 08:55:53 +0200, Nygaard wrote:

> Hvis undersiden er pænere end oversiden, så ja... Ellers Nej...

Nåja, jeg kan bare løfte en enkelt flise og kigge efter.
--
MVH
osv...

Fra : Max

Dato : 12-10-05 12:50

Hej Frank

> Nåja, jeg kan bare løfte en enkelt flise og kigge efter.

De fleste havefliser har jo fas, så der behøver man jo
ikke at kikke på bagsiden, det gælder jo også mange
typer af belægningssten.

Mvh Max

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 12-10-05 13:16

On Wed, 12 Oct 2005 13:49:46 +0200, Max wrote:

> De fleste havefliser har jo fas, så der behøver man jo
> ikke at kikke på bagsiden, det gælder jo også mange
> typer af belægningssten.

Det fattede jeg ikke en dyt af. Kan du lokkes til at uddybe?
--
MVH
osv...

Fra : Max

Dato : 13-10-05 07:15

Hej

> Det fattede jeg ikke en dyt af. Kan du lokkes til at uddybe?

Man behøver ikke kikke, de kan jo ikke vendes.

Mvh Max

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 13-10-05 10:56

On Thu, 13 Oct 2005 08:14:33 +0200, Max wrote:

> Man behøver ikke kikke, de kan jo ikke vendes.

Ok, der er altså forskel på over- og underside. Jeg må hellere se efter
om det også er sådan på mine. Det er for øvrigt sådan nogen 6-kantede
nogen.

Tak for svaret forresten.

--
MVH
osv...

Fra : MV

Dato : 12-10-05 20:42

wrote:

> [...]
>skimmelsvampe.
>Er der nogen som har en opskrift på en god algefjerner, da den

Prøv med en 10% Rodalon opløsning som bare vandes
ud over de angrebne områder. Vent så et par dage og
se hvordan det virker.
Det har jeg brugt flere gange og algerne plejer at forsvinde
sporløst i løbet af en dag eller to.

mvh M.