Fjerne mos i græsplæne
Fra : Robert

Dato : 11-10-05 07:07

Hej gruppe

Jeg har nu langt om længe fået tid til at kigge på græsplænen, men er det nu
for sent at fjerne mos med en mosfjerner, eller er det bedre at vente til
foråret hvor græset måske hurtigere vil "lukke" plænen igen??

(der er virkelig meget mos)

Fra : Hornbech - Nuuk

Dato : 11-10-05 07:22

Tillad mig et modspørgsmål:

Hvorfor fjerner man mos i græsplænen - det skal ikke slås, og man ligger
rigtig godt på det.

Fra : ab©

Dato : 11-10-05 12:20

"Hornbech - Nuuk" <Hornbech1@greennet.gl> skrev i en meddelelse

> Hvorfor fjerner man mos i græsplænen - det skal ikke slås, og man ligger
> rigtig godt på det.

Mos er ikke særligt slidstærkt, hvis du f.eks. har en flok unger til at løbe
rundt.

Hvis du tror på, at frosten ikke lige er om hjørnet, vil jeg da mene, at det
bedste var en gang jern-vitriol nu med efterfølgende oprivning når mosset er
gået ud - kan du så nå at få græsfrø til at spire op inden frosten kommer,
må det jo være det optimale for en fin plæne til foråret.

ab (-c:)

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 11-10-05 18:01

> [...]
> mosset er gået ud - kan du så nå at få græsfrø til at spire op inden
> frosten kommer, må det jo være det optimale for en fin plæne til foråret.

Det nemmeste er at gøde fra tidligt forår. Mos kan nemlig ikke gro i
velgødet jord uanset hvor vådt og skyggefuldt, den ligger.

Mvh Maria

Fra : Holst

Dato : 11-10-05 20:14

Maria Frederiksen wrote:

> Det nemmeste er at gøde fra tidligt forår. Mos kan nemlig ikke gro i
> velgødet jord uanset hvor vådt og skyggefuldt, den ligger.

Så har du ikke set min plæne ...

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 11-10-05 21:43

> Så har du ikke set min plæne ...

Næ, kun mine egne 400 kvm, som ligger i dyb skygge under nogle træer og en
hæk/læbælte mod syd. Der, hvor jeg gødede lidt for rigeligt vokser græsset
helt vildt, men resten fik jeg styret fornuftigt. Vi snakker gødning med 2-3
kg pr 100 kvm hver 14 dag 6 gange. De sidste 2 skal gøres med overvejelse

Mvh Maria

Fra : Holst

Dato : 11-10-05 22:09

Maria Frederiksen wrote:

> [...]
> kg pr 100 kvm hver 14 dag 6 gange. De sidste 2 skal gøres med overvejelse

Ja, helt så meget fik min plæne nok ikke. Til gengæld gav jeg den
jernvitriol inden den første omgang gødning.

Fra : .\(5750\)giller

Dato : 13-10-05 15:35

> [...]
> for sent at fjerne mos med en mosfjerner, eller er det bedre at vente til
> foråret hvor græset måske hurtigere vil "lukke" plænen igen??

ud og låne en lille havetraktor med kost " alt efter størrelse af plænen "
eller en stiv kost og en rive når der har været et par dage med frost så kan
du feje / rive det meste af og så som andre siger, gødning og græsfrø til
foråret
--
Hilsen Gilbert