Hvor mon man fylder vand på oliefyret?
Fra : Nick

Dato : 11-10-05 05:55

Vandbestandmåleren viser 0. Der er en fin rød streg ved 0,5 og 2,5. Jeg går
ud fra at der skal vand på indtil lige under 2,5.

Kan nogen hjælpe med, hvordan jeg gør det?
Jeg har postet billeder i dk.binaer.

På forhånd tak for hjælpen!

/Nick

Fra : mcloud

Dato : 11-10-05 07:49

Hej Nick
Allerførst må du KUN fylde vand på op til 1,5 eller 1,5 bar.Jeg går ud fra
at du har en trykexpansionsbeholder (rød beholder ,der ligger i toppen af
kedlen eller sidder et andet sted lige i nærheden af kedlen.
Hvis du fylder mere på risikerer du utætheder på dit anlæg.

Hvis trykket falder igen ,har du en utæthed i dit anlæg eller en defekt
ekspansionsbeholder-kontakt da VVS-mand.

Allerførst SLUK PUMPEN !!!!!!!!!
Som regel nederst på kedlen i bunden, sidder der en messinghane der er
til
at lukke op med en svensknøgle ,men der kan jo også sidde en anden type.
Den hane forbinder du med en spulehane eller anden vandhane og så lukker
du
stille op og lader vandet løbe ind i anlægget.fyld et stykke op og luk
så.Gå
så rundt og luft alle dine radiatorer ud og fyld så efter op til MAX. 1,5
bar.
tænd så pumpen og start så fyret.

mvh mcloud blikkenslager

Fra : Peter Schrøder

Dato : 11-10-05 08:15

Nick skrev:

> Vandbestandmåleren viser 0. Der er en fin rød streg ved 0,5 og 2,5.
> Jeg går ud fra at der skal vand på indtil lige under 2,5.

Lige under 2,5 er antagelig en smule for meget. Det
afhænger af hvor højt dit hus er. 1 svarer til
ca. 10 meter vandtryk. Det er nok for de fleste.
Fylder du op til 2,5 vil det bare løbe ud af
overløbsrøret.

> Kan nogen hjælpe med, hvordan jeg gør det?
> Jeg har postet billeder i dk.binaer.

Kan desværre ikke se binære grupper, men du har,
antagelig på forsiden nederst på fyret, en
påfyldningsstuds med en form for hane eller ventil
på. På studsen skrues slangen fra vandhanen, du
åbner for vandet på vandhanen og derefter på fyret.
Når niveauet er nået lukker du for vandhanen først
og dernæst på fyret inden du skruer slangen af.
Hvis du gør det omvendt vil der være overtryk
i slangen. Det ser festligt ud, men er irriterende
at tørre op.
Der vil dog altid løbe lidt vand fra slangen ud på gulvet,
hvis du ikke sætter en bakke under.
Hvis dit vandniveau har været virkeligt lavt er
du muligvis nødt til af udlufte cirkulationspumpen.
Automatudlufteren på kedlen kan ikke altid få det
hele med. Der er luft i pumpen hvis den klirrer
eller ringler når den kører.

Peter Schrøder

Fra : Kurt Kristiansen

Dato : 11-10-05 10:56

Hejsa Nick!

Det ser ud til at være en påfyldningsstuds øverst på din kedel, ved KK
mærkatet. Kan du ikke sætte en slange på der, og åbne hanen lige bag???

Kurt

Fra : Mogens

Dato : 11-10-05 13:30

> [...]
> går ud fra at der skal vand på indtil lige under 2,5.
>
> Kan nogen hjælpe med, hvordan jeg gør det?

Det kunne se ud som om din sikkerhedsventil har været brugt til påfyldning.
Det ser ud som om der sidder en overgang til slange i den galvaniserede
vinkel. (se til højre på KK mærket)
Ang. påfyldningstryk lærte jeg som blikkenslager i 80érne at man normalt kun
skulle fylde til 0.7 bar hvis alt vandet i anlægget var koldt. Det svarer
til en løftehøjde på 7 meter. Når vandet bliver varmt stiger trykket til
over 1 Bar.

Mener ikke det er lovligt at reducere overløbsrøret. Som jeg husker det skal
det være min. 3/4"

Mogens

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 11-10-05 14:01

mcloud wrote:
> [...]
> kedlen eller sidder et andet sted lige i nærheden af kedlen.
> Hvis du fylder mere på risikerer du utætheder på dit anlæg.

Hvis nu man har åben ekspansionsbeholder, så skal der fyldes på
indtil vandet løber oven ud ikke ?

mvh

Christian

Fra : Marianne

Dato : 11-10-05 20:00

Hvis nu man har åben ekspansionsbeholder, så skal der fyldes på
indtil vandet løber oven ud ikke ?

Jo

mvh
marianne

Fra : Per

Dato : 11-10-05 18:57

> Kan nogen hjælpe med, hvordan jeg gør det?

Hej Nick

Jeg var for nogle år siden, en nybagt og helt grøn husejer.
Købte et hus fra 1955, med to etager og kælder.
Fyret står i kælderen
Det skal siges at jeg ikke kendte ikke ret meget til oliefyr.

Min oliefyr-mand fra Q8 var en flink fyr og skrev dette ned til hjælp for
mig.

- Oliefyrs Huskeseddel -

Temperatur;

a.. Temperaturen kan godt stilles ned på 60 grader, men så heller ikke
lavere. (Der står 65 grader på fyret, men det kan åbenbart godt lige gå at
sænke den 5 grader mere)
b.. Indstil evt. blandings shunten, således at varmt retur vand blandes
med det vand der netop skal til at opvarmes af fyret.

Hvilke pligter har skorstensfejeren;

a.. Skorstensfejernes basisopgaver er det lovpligtige arbejde. Kommunen
skal sørge for at lovpligtigt skorstensfejerarbejde tilbydes kommunens
borgere. Hjelmen til dette findes i Bygge- og boligstyrelsens bekendtgørelse
nr. 239 af 27.april 1993 Bekendtgørelse om brandværnsforanstaltninger for
skorstene og ildsteder.
b.. Skorstene tilsluttet mindre oliefyrede anlæg ( typisk villaer ) skal
fejes mindst 1 gang årligt.
c.. Røgrør og røgkanaler fra ildsteder skal renses sammen med skorstenen
og lige så ofte.
· Skorstensfejeren skal fjerne den sod der ved fejningen samler sig i
ildstedet, eller andre steder.

a.. Se også
http://www.skorstensfejer.dk/lovgrundlaget_for_skorstensfejni.htm

Trykket skal ligge mellem 1.0 og 1.4 Bar.

a.. Ved vandpåfyldning stoppes påfyldningen når trykket er 1.4 Bar
b.. Fyldes der for meget vand på stiger trykket til over 1.4 Bar og
sikkerheds trykventilen lukker overskydende vand ud, med evt. lille
vandskade til følge, så stil derfor en gulvspand ved det rør der lukker
overtrykket ud. Sidder som regel omme bag fyret, men kan sidde andre steder.
Vores sidder bagpå.
c.. Når der ikke er åbnet for radiatorventilerne o.lign., vil trykket være
mindre, f.eks. 0.8 - 1.0 Bar, fordi trykket i kedlen er lavt.

Udluftning af anlægget;

1.. Sluk for cirkulationspumpen. (Så bliver der ikke trukket luft med
rundt i anlægget når udluftningen fortages.
2.. Vent 15-20 minutter. (Så luften i anlægget kan trække opad)
3.. Fyld vand på anlægget. (TÆND IKKE FOR CIRKULATIONSPUMPEN ENDNU)
4.. Udluft anlægget, startende med den laveste beliggende radiator og
afsluttende med den højst beliggende.
5.. Efterfyld med vand.
6.. Start cirkulationspumpen
7.. Efter et døgn eller to, fortages hele proceduren (1-6) en gang mere.

Held og lykke

Per