Massiv bordplade - behandling
Fra : Klaus Kragelund

Dato : 08-10-05 15:45

Hej

Vi har netop fået en massig bøgebordplade til køkkenet. Vi har ikke
nået at behandle den, hvorfor den nu buer en smule.

Hvad er løsningen -

skal den behandler flere gange på hver side før montage - eller kan
man nøjes med at behandle oversiden og placere en dampspærre under
hele undersiden (aluminiumsfolie)?

mvh

Klaus

Fra : Finn Christiansen

Dato : 08-10-05 16:01

"Klaus Kragelund" <klauskvik@hotmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Jeg ved ikke hvad du vil behandle med. Men en maskinsndker fortalte mig
engang
at såfremt man bruger lak er det meget vigtigt at den får samme behandlig
på begge sider. Det er måske også tilfældet med andre produkter
mvh FC

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 08-10-05 16:25

On Sat, 8 Oct 2005 17:01:06 +0200, "Finn Christiansen"
<finn.christiansen@fjernesmail.dk> wrote:

> [...]
>
>Vi har netop fået en massig bøgebordplade til køkkenet. Vi har ikke
>nået at behandle den, hvorfor den nu buer en smule.

klip

Brun sæbe i massevis, se vejledningen.
Har du smidt den væk, så få en ny af fabrikanten
mvh Ebbe

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 08-10-05 19:17

Klaus Kragelund skrev:

> Vi har netop fået en massig bøgebordplade til køkkenet. Vi har ikke
> nået at behandle den, hvorfor den nu buer en smule.

Du har monteret bordpladen uden at behandle den først? - det er ikke
så godt, hvis det er tilfældet.

En massiv træbordplade skal behandles på begge sider inden montering,
netop for ikke at bue op. Jeg anbefaler oliebehandling, fordi det er
lettere at efterbehandle. Lak vil jeg fraråde dig, da der let opstår
brud i lakken, og når der så trækker vand ned i træet, opstår der en
skjold.

> ... nøjes med at behandle oversiden

Du får mig ikke til at sige ok til dette, hvis bordpladen aldrig har
fået en grundbehandling med et eller andet!

> og placere en dampspærre under
> hele undersiden (aluminiumsfolie)?

Uha nej, det dur ikke!

Jeg synes du skulle downloade PDF-vejledningen, som jeg linker til
her – den giver en masse gode oplysniner om massiv træ:
http://www.aalborg-massiv.dk/Dansk/montdk.htm

--
Venlig hilsen
Svend Erik