Rengøring af fliser på toiletet
Fra : Erik

Dato : 07-10-05 23:36

Hejsa

Vi fik sidste år lagt nye fliser på vores toilet. Desværre ham som lavet
det. Hvade ikke gjort dem ordenligt rene efter endt arbejde. Vi har ligger
på alle fire mange gange og skrubet med alverdens rengøringsmidle uden
held

Hvad skal der til?

På forhånd tak
Erik

Fra : Ukendt

Dato : 08-10-05 08:34

"Erik" <egpnewsNO@SPAMhotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> det. Hvade ikke gjort dem ordenligt rene efter endt arbejde. Vi har ligger
> på alle fire mange gange og skrubet med alverdens rengøringsmidle uden

Hvis det er fugeslør, så plejer eddike, at kunne fjerne det.

--
Mvh. www.tjekmig.dk
Nyt:

Fra : Erik

Dato : 08-10-05 10:37

> Hvis det er fugeslør, så plejer eddike, at kunne fjerne det.

Det ser det ud til og være. Har prøvet eddike med masser af knofedt og
grønne skuresvampe. Desværre uden held

/Erik

Fra : Ivar

Dato : 08-10-05 16:31

Buffy skrev:

> Hvis det er fugeslør, så plejer eddike, at kunne fjerne det.

Normalt bruges en tynd opløsning af saltsyre til at fjerne
fugeslør.

Ivar Magnusson

Fra : Lars Hansen

Dato : 08-10-05 19:24

> [...]
> det. Hvade ikke gjort dem ordenligt rene efter endt arbejde. Vi har ligger
> på alle fire mange gange og skrubet med alverdens rengøringsmidle uden

Hej Erik

Jeg har prøvet det samme og fik følgende råd af en fagmand:
Lav en MEGET tynd opløsning af saltsyre og vand.
Vask gulvet med rigeligt af denne opløsning.
Lad det være vådt af opløsningen i ½ til 1 time og vask gulvet grundigt af i
rent vand.
Så skulle "sløret" være væk.

Det virkede hos mig.
Husk at hælde syren i vandet og IKKE vandet i syren!! (Som huskeregel til
dette gav han mig det gode ordsprog: Man kan godt hælde syre i havet, men
man kan ikke hælde havet i syren.....)

MVH
Lars Hansen

Fra : Henrik Jensen

Dato : 08-10-05 21:26

On Sat, 8 Oct 2005 20:24:11 +0200, "Lars Hansen"
<Lars.oeland@inet.uni2.danmark> wrote:

> [...]
>dette gav han mig det gode ordsprog: Man kan godt hælde syre i havet, men

Eller AVIS = Aldrig Vand I Syre

/Henrik

Fra : Simon

Dato : 10-10-05 13:23

Henrik Jensen wrote:

> Eller AVIS = Aldrig Vand I Syre

Og på vers:
"Vand i syre - kan man ikke styre
Syre i vand - det er dét man kan!"

--
Simon | __o
| _`\ \_
"If the shoe fits, buy it" - Imelda Marcos | (_)/ (_)

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 10-10-05 13:54

Simon wrote:

> Og på vers:
> "Vand i syre - kan man ikke styre
> Syre i vand - det er dét man kan!"

og en mere:
"Vand i syre, det er det dyre
Syre i vand, det går an"

--
Carsten (3600)
gunstig lejlighed... www.st-roerbaek.dk

Fra : Ukendt

Dato : 10-10-05 14:33

"Carsten Finn Rasmussen" <cfr@c.invalid> skrev i en meddelelse

> og en mere:
> "Vand i syre, det er det dyre
> Syre i vand, det går an"

Hvad sker der, hvis man putter vand i syre ?

--
Mvh. www.tjekmig.dk
Nyt:

Fra : Simon

Dato : 10-10-05 15:41

Buffy wrote:
> Hvad sker der, hvis man putter vand i syre ?

Når man fortynder syre (eller base, for den sags skyld), udvikles der
varme. Hvis syren/basen er stærk/koncentreret, kan varmeudviklingen være
stor nok til at væsken opvarmes til kogepunktet, og man risikerer sprøjt
af kogende syre/base... - Ubehageligt!
(Risikoen er helt reel i et reagensglas (smalt), hvor vandet vil kunne
lægge sig ovenpå syren/basen. Så koger det straks i overgangen mellem de
to væsker, og indholdet slynges ud = stødkogning.)

Den sikre måde er derfor at starte med vandet og tilsætte syren
langsomt. Så vil varmen (stor eller lille) udvikles langsomt og kan
optages i vandmængden.

--
Simon | __o

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 10-10-05 16:23

On Mon, 10 Oct 2005 15:33:08 +0200, "Buffy"
<Tjekmig(snabel-a)pc.dk> wrote:

>"Carsten Finn Rasmussen" <cfr@c.invalid> skrev i en meddelelse

>Hvad sker der, hvis man putter vand i syre ?

Min bror fik det hele op i øjnene (batterisyre)
mvh Ebbe

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 10-10-05 17:10

Buffy wrote:

> Hvad sker der, hvis man putter vand i syre ?

Forklaringen ligger i blandingsforholdet. Nogle syrer/baser reagerer
voldsomt ved blanding med vand.
Ved at tilsætte syre til vand, er du sikker på at starte med en svag
opløsning.