Gori og Pinotex
Fra : Henning Fuglsang Sør~

Dato : 07-10-05 21:38

Hejsa

Hvordan er det nu - sidste år malede jeg noget udendørs træværk med Gori.
Kan jeg male ovenpå med Pinotex næste gang, eller går der råd i træværket
når der skiftes mellem maling-typerne?

Mvh

Henning

Fra : Ukendt

Dato : 07-10-05 21:51

"Henning Fuglsang Sørensen" <soe@vejle.dk> skrev i en meddelelse
> Hvordan er det nu - sidste år malede jeg noget udendørs træværk med Gori.
> Kan jeg male ovenpå med Pinotex næste gang, eller går der råd i træværket
> når der skiftes mellem maling-typerne?

Hmm....hvad siger træværket selv?

Sorry - kunne ikke nære mig....

--
Michael
Brugt pigetøj sælges på www.sitecenter.dk/pigetoej

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 07-10-05 22:27

Henning Fuglsang Sørensen wrote:

> Hvordan er det nu - sidste år malede jeg noget udendørs træværk med
> Gori. Kan jeg male ovenpå med Pinotex næste gang,

Det er ikke et spørgsmål om, hvilken fabrik der har lavet din
træbeskyttelse, men om det type du bruger.

Har du brugt oliebaseret træbeskyttelse, er det bedst at fortsætte med det.
Har du brugt vandbaseret sidst, fortsætter du med det. Om der står Gori
eller Pinotex på bøtten, er altså ligegyldigt - borset måske fra den
indvirkning det kan have på pengepungen.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : L.Støvring

Dato : 07-10-05 23:05

> [...]
> Kan jeg male ovenpå med Pinotex næste gang, eller går der råd i træværket

Jeg vil gerne supplere med flg.:

Alt vores træværk - og der er meget - skulle i år have en ordentlig omgang.
Vi købte huset i 1997 og byggede lidt til, heraf en del i træ som vi gav
oliebaseret Gori. Det oprindelige træværk, som er malet med vandbaseret
Demidekk, har vi aldrig givet behandling!

Som sagt har vi meget træværk, og markedet skulle derfor afsøges grundigt
inden vi kastede vores tusindekronesedler efter maling. Vi har samlet disse
informationer/erfaringer:

Oliebaseret træbeskyttelse på oliebaseret er OK
Oliebaseret på vandbaseret går slet ikke!
Vandbaseret på oliebaseret kan fint gå.
Vandbaseret på vandbaseret er OK.

Overnstående gælder uagtet hvilken fabrikater der vælges.

Den Gori, som vi malede med sidste gang i 2002, ser mildest talt noget
"træt" ud. Den er blegnet og flere steder skaller den af. Vi har derfor
besluttet i år at male alt træværk med Demidekk, baseret på at det træ som
var behandlet med Demidekk da vi overtog huset, stort set står som nymalet
nu mindst 7-8 år efter. Det er dog blegnet en anelse på de mest "udsatte
steder", og skulle derfor faktisk kun lige friskes op.

I processen med at samle informationer fik vi i et byggemarked oplyst at
grunden til at Gori ofte sælges flere hundrede kroner billigere hos
byggemarkederne end hos maleren, angiveligt skulle være den at, der er
forskel på den kvalitet der sælges. Dette kan man så tro på eller lade
være - og jeg har desværre ikke kunnet få det hverken be-eller afkræftet af
producenten.

Jeg har malet med Pinotex hos min søster, og det virker som en ok maling.
Den fremstår dog ikke så glat og mættet i overfladen, som det vi har malet
med Demidekk. Og nu kan kun tiden vise hvilken som holder bedst.

Mvh. Lisbeth

Fra : Ukendt

Dato : 08-10-05 07:24

L.Støvring wrote:
> [...]
> maling. Den fremstår dog ikke så glat og mættet i overfladen, som det
> vi har malet med Demidekk. Og nu kan kun tiden vise hvilken som

Med Demidekk skal du være helt sikker på at der ikke kan trænge vand ind i
enderne. Hvis træet kan suge vand rådner det fordi Demidekk er meget, meget
tæt. Det er derfor den ser glat og mættet ud. Det er ikke det samme som at
den faktisk er det!

Tænk på at alle de midler du nævner indeholder et opløsningsmiddel, enten
vand eller terpentin. Hvor bliver det af når "træbeskyttelsen" er tør?
Fordampet ud i den blå luft. Gori og Pinotex indeholder indtil 70%
opløsningsmidler. Det vil sige at hvis du køber 2 liter for 200 kr er der
for 6 deciliter tørstof i som bliver i træet bagefter. Hvis du køber
linoliemaling 2 liter for 400 kr er der 24 deciliter tørstof når du er
færdig. Linolie tørrer ikke, men hærder og udvider sig ca 20%.

Skåret ud i pap koster 1 deciliter således gori tørstof 33 kr og en
deciliter linolietørstof 16 kr.

Stig Bang-Mortensen

Fra : TGJ

Dato : 08-10-05 21:33

"Stig Bang-Mortensen" <sbmatmortensen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> Skåret ud i pap koster 1 deciliter således gori tørstof 33 kr og en
> deciliter linolietørstof 16 kr.

Kan jeg så skifte fra Gori 100 til Lindolie?

Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 08-10-05 22:35

"TGJ" <tgsj@FJERN-DETTEmail.dk> skrev i en meddelelse

> Kan jeg så skifte fra Gori 100 til Lindolie?

Hvis Gori 100 er oliebaseret er det OK.

Stig Bang-Mortensen