Lidt om trægulve og gulvvarme
Fra : jones_net

Dato : 07-10-05 10:36

Hejsa

På min 1. sal skal jeg have lavet noget nyt gulv, og jeg har tænkt følgende
konstruktion:
Mellem de oprindelige bjælker lægger jeg et 45*145mm spær, som flugter i
højden med de gamle, så afstanden mellem centrum på bjælkerne bliver ca. 50
cm.
Ovenpå disse lægger jeg så 22x100mm høvlet forskalling med 22mm mellemrum,
hvor varmefordelingsplader lægges ned i mellemrummene.
Ovenpå forskallingen og varmefordelingen (på tværs af disse) vil jeg så
lægge foam og et svømmende trægulv.

Og nu til mine spm:
skal trægulvet være 22mm for at være stabilt, eller kan jeg nøjes med 14 mm,
nu hvor c-c afstanden på bjælkerne er 50 cm?
skal trægulvet være 22mm for at kunne tåle gulvvarmen?

/J

Fra : jones_net

Dato : 07-10-05 10:38

"jones_net" <jones_netng@yahoo.dk> wrote in message
> [...]
> mm, nu hvor c-c afstanden på bjælkerne er 50 cm?
> skal trægulvet være 22mm for at kunne tåle gulvvarmen?

Og lige et mere:

Skal jeg bruge lamelgulv, eller kan et massivt holde til varmen uden at give
sig - og kan man egentlig få et massivt til svømmende montering?

/J

Fra : Jesper Hansen

Dato : 07-10-05 11:23

> Skal jeg bruge lamelgulv, eller kan et massivt holde til varmen uden at give
> sig - og kan man egentlig få et massivt til svømmende montering?

Et massivt plankegulv arbejer *ret* meget, især hvis du vil bruge
gulvvarme da det vil tørre kraftigt ud om vinteren og optage en del
fugt, og dermed udvide sig om sommeren. Derfor vil en svømmende
konstruktion måske være løsningen - hvis du har plads i siderne af
gulvet hvor det skal have plads til at arbejde.
Alt i alt: Jeg ville vælge en løsning hvor producenten sagde god for
gulvvarme. Typisk laminat (er det ikke det de hedder dem med finer på
undersiden?!)

Mvh

Jesper.