Restaurering af malerei
Fra : Smiley

Dato : 05-10-05 10:15

Jeg har et gammelt maleri, som jeg egentlig er glad for, men det har fra
gammel tid et tykt fernislag, som skæmmer det meget.
Det rigtigste er selvfølgelig at bede en konservator om at restaurere det,
men jeg er klar over, at det vil blive meget mere dyrt, end jeg vil ofre
på det.
Kan man selv forsøge sig med opgaven?
Jeg har tidligere lånt bøger om restaurering - skrevet af konservatorer -
som nok oplyser hovedtrækkene, men som ikke er særligt ivrige med
at videregive "fiduserne", og det er nok forståeligt.
P.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 05-10-05 15:16

Smiley wrote:

> Det rigtigste er selvfølgelig at bede en konservator om at restaurere
> det, men jeg er klar over, at det vil blive meget mere dyrt, end jeg
> vil ofre på det.
> Kan man selv forsøge sig med opgaven?

Det er vel et spørgsmål om at sammenholde udgiften til professionel hjælp
med hvad billedet er værd nu og hvad det vil kunne være værd efter en
korrekt restaurering kontra en ødelæggelse af maleriet, hvis du kludrer i
det.

Du kunne eventuelt få et auktionshus til at vurdere maleriet, inden du
træffer din endelige beslutning om, hvem der skal rense maleriet.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 05-10-05 18:27

"Smiley" <akselp@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> som nok oplyser hovedtrækkene, men som ikke er særligt ivrige med
> at videregive "fiduserne", og det er nok forståeligt.

Jeg ville prøve et diskret sted med en vatpind med vand og håndsæbe på. Det
er nemlig ikke sikkert at der er noget galt med lakken. Det kan være et lag
tobakssod der sidder og bruner det hele. Hvis du stadig er utilfreds efter
vask, kan du prøve om lakken er på spritbasis, så kan den nemlig renses af
med sprit uden at skade oliemalingen nedenunder.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : John Vedsegaard

Dato : 05-10-05 18:53

> [...]
> som nok oplyser hovedtrækkene, men som ikke er særligt ivrige med
> at videregive "fiduserne", og det er nok forståeligt.

Ved du at fernis bliver lysere af at stå i solen?
Har billeder f.eks. stået på et mørkt sted, vil fernis lysne når det får
lys.

John Vedsegaard

www.taform.dk

Fra : Gainsbourg

Dato : 06-10-05 03:16

> [...]
> men jeg er klar over, at det vil blive meget mere dyrt, end jeg vil ofre
[snip]

Hvis det er farbror Jørgens oliemalerier fra sommeren '32 på Bornholm, som
kun har affektionsværdi, kan du jo gøre op med dig selv, om du vil løbe
risikoen. Formentlig ender du med at ødelægge billedet i mere eller mindre
grad.

Men er det en mere anerkendt kunster, så vil jeg ikke anbefale dig at prøve.
Auktionshusene og loppemarkederne er fulde af billige malerier som folk har
ødelagt i deres rengøringsiver og som ingen nu vil købe fordi de er for
ødelagte. At restaurere eller rense et maleri ordenligt, er et kæmpe projekt
som kræver både viden, håndelag og de rigtige materialer for ikke at nævne
store mængder tid. Det er ikke uden grund, at det tager ligeså mange år at
blive konservator som det gør at blive læge...

Med venlig hilsen
Gainsbourg