Aske fra brændeovn
Fra : Ukendt

Dato : 30-09-05 22:36

Hej

Har lige haft ild i vores brændeovn for første gang. Nu kommer spørgsmålet.
Hvad gør man ved asken fra ovnen?
Hvor kan man bortskaffe den når man ikke har plads i haven?
Hvilken type beholder kan/bør man bruge?

--
Tom

Fra : anders majland

Dato : 30-09-05 22:46

> Har lige haft ild i vores brændeovn for første gang. Nu kommer
> spørgsmålet. Hvad gør man ved asken fra ovnen?

Har ovnen ikke en askeskuffe hvor det meste lander ? Så er det kun
nødvendigt at tømme den efter behov. Når du tømmer er det en god ide med en
lile skovl som dem i pejsesæt. Smid også gerne asken i en varmefast beholder
"f.eks en askespand fra "brovst blikvarer" eller en askepot (hvor du kan
bruge støvsigeren). Når du er sikker på at der ikke er flere gløder tilbage
afleveres det med dagrenovationenen.

Hvad er det du vil feje - det der er drysset på gulvet foran ovnen ? En alm.
støvekost er fint, men brug den ikke til andet

Fra : Holst

Dato : 01-10-05 08:33

Tom wrote:

> Har lige haft ild i vores brændeovn for første gang. Nu kommer spørgsmålet.
> Hvad gør man ved asken fra ovnen?
> Hvor kan man bortskaffe den når man ikke har plads i haven?
> Hvilken type beholder kan/bør man bruge?

Min brændeovn har sådan en askeskuffe nederst. Med mit brug af
brændeovnen bliver den fuld sådan omtrent hver anden dag.

Når der ikke er flere gløder i askeskuffen (det er der typisk ikke
næsten morgen) tømmer jeg ganske simpelt asken fra askeskuffen ned i en
almindelig husholdningsskraldepose. Jeg gør det udenfor, for det støver
en del. Så binder jeg en knude på posen og smider den i skraldespanden,
og så forsvinder det med den almindelige renovation.

Rumfangsmæssigt udgør min aske vel ca. 1 liter i døgnet, så det fylder
ikke alverdens i skraldespanden.

Fra : Max

Dato : 01-10-05 09:21

Hej

> en del. Så binder jeg en knude på posen og smider den i skraldespanden,
> og så forsvinder det med den almindelige renovation.

Bemærk at f.eks. i den kommune jeg bor i står der på affaldssækkene
at aske skal være kold og pakket ekstra ind inden det smides
i sækken.

Mvh Max

Fra : Holst

Dato : 02-10-05 16:22

Max wrote:

> Bemærk at f.eks. i den kommune jeg bor i står der på affaldssækkene
> at aske skal være kold og pakket ekstra ind inden det smides
> i sækken.

Ja, man lærer hurtig, at asken skal være kold. En almindelig
husholdningsaffaldspose er ikke særlig glad for varm aske, selvom der
ikke længere er gløder i den.

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 01-10-05 12:15

On Fri, 30 Sep 2005 23:36:17 +0200, "Tom"
<tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote:

> [...]
>Hvad gør man ved asken fra ovnen?
>Hvor kan man bortskaffe den når man ikke har plads i haven?
>Hvilken type beholder kan/bør man bruge?

Gem endelig noget til vinter, der er ikke noget bedre at drysse
på, når det er glat
mvh Ebbe

Fra : *** Calle ***

Dato : 01-10-05 12:29

Ebbe Hansen wrote:
> Gem endelig noget til vinter, der er ikke noget bedre at drysse
> på, når det er glat
og så bagefter slæbe det med ind under skoene!
--
*** Calle ***

Fra : Lars Fragstrup

Dato : 01-10-05 13:55

*** Calle *** skrev:

> og så bagefter slæbe det med ind under skoene!

Hold dig på måtten Calle

--
Lars Fragstrup
Boykot Lidl - om ikke andet, så pga. deres

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 01-10-05 15:45

Går du helt ind med fodtøj om vinteren
mvh Ebbe

Fra : *** Calle ***

Dato : 01-10-05 17:26

Ebbe Hansen wrote:

> Går du helt ind med fodtøj om vinteren
Nej, men det kommer da med ind i entreen, hvorefter du så måske jogger i det
næste gang du skal have dine sko.
--
*** Calle ***

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 01-10-05 22:18

On Sat, 01 Oct 2005 18:25:46 +0200, *** Calle *** wrote:

> Nej, men det kommer da med ind i entreen, hvorefter du så måske jogger i det
> næste gang du skal have dine sko.

Jeg nøjes med at drysse det ud på fortorvet, så er der ikke noget
tilbage under skoene når jeg når min hoveddør.

--
MVH
osv...

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 01-10-05 17:06

Ebbe Hansen wrote:

> Gem endelig noget til vinter, der er ikke noget bedre at drysse
> på, når det er glat

Er det ikke et råd fra den gang man fyrede med koks? Jeg tror ikke træaske
egner sig til den slags. Jeg ville være mere tilbøjelig til at drysse det i
havens bed som gødning.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 01-10-05 17:30

On Sat, 01 Oct 2005 18:06:07 +0200, Erik Ginnerskov wrote:

> Er det ikke et råd fra den gang man fyrede med koks? Jeg tror ikke træaske
> egner sig til den slags. Jeg ville være mere tilbøjelig til at drysse det i
> havens bed som gødning.

Det læste jeg nu engang er en dårlig ide pga de tungmetaller træet
indeholder.

--
MVH
osv...

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 01-10-05 17:40

Frank E. N. Stein wrote:

> Det læste jeg nu engang er en dårlig ide pga de tungmetaller træet
> indeholder.

Du må da ikke fyre med trykimprægneret eller malet træ. Almindeligt brænde
indeholder ikke flere giftstoffer end de blade fra træerne, som du river
sammen og komposterer - eller lægger direkte i bedene.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 01-10-05 22:23

On Sat, 01 Oct 2005 18:39:55 +0200, Erik Ginnerskov wrote:

> Du må da ikke fyre med trykimprægneret eller malet træ.

Det gør jeg sørme heller ikke. Mine børn render jo og leger udenfor.

> Almindeligt brænde
> indeholder ikke flere giftstoffer end de blade fra træerne, som du river
> sammen og komposterer - eller lægger direkte i bedene.

Et gennemsnitligt træ, brugt til brænde, bør have haft en del flere år
til at suge tungmetaller i sig end bladene har.

Hvor meget tungmetal der er i asken, vil jeg ikke gøre mig klog på. Jeg
stødte bare på oplysningen da jeg selv skulle finde ud af hvordan jeg
bedst skilte mig af med asken, og samme sted stod der forslaget om at
sprede det ud når det er glat. Så det gør jeg.

Der er da vist forresten ikke meget gødningsværdi i aske, eller?

--
MVH
osv...

Fra : Gainsbourg

Dato : 01-10-05 23:04

> Du må da ikke fyre med trykimprægneret eller malet træ. Almindeligt brænde
> indeholder ikke flere giftstoffer end de blade fra træerne, som du river
> sammen og komposterer - eller lægger direkte i bedene.

Er der ikke noget med, at der næsten altid produceres en anelse dioxin (mere
eller mindre) ved forbrænding af træ eller flis i brændovn og at det derfor
ikke er en god ide at bruge asken i haven eller på markerne, da dioxin er
stærkt kræftfremkaldende og ikke nedbrydes men ophobes? ... Mener at jeg har
læst det i en disputats for et par år siden...

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Finn Christiansen

Dato : 01-10-05 17:35

> [...]
> havens bed som gødning.
>
> --
> Med venlig hilsen
> Erik Ginnerskov
> http://hjemmesideskolen.dk - http://ginnerskov.dk
> http://html-faq.dk/
>
>Vi har både brændeovn og stokkerfyr så det giver en del aske i
>fyringssæssonen, jeg har en gamel trillebør som jeg smider det i indtil det
>er afkølet. Så afleverer jeg det på kontainerpladsen til deponi på
>lodsepladsen. putter jeg det i skraldespanden koster det nemmlig eksta for
Det med at bruge det i haven har jeg hørt er en dårlig ide, fordi det er
stærkt basisk. Jeg ved ikke om det er rigtigt
mvh FC

Fra : *** Calle ***

Dato : 01-10-05 17:38

Finn Christiansen wrote:
> Det med at bruge det i haven har jeg hørt er en dårlig ide, fordi det
> er stærkt basisk. Jeg ved ikke om det er rigtigt
Det har jeg også læst

--
*** Calle ***

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 01-10-05 18:38

On Sat, 1 Oct 2005 18:35:15 +0200, "Finn Christiansen"
<finn.christiansen@fjernesmail.dk> wrote:
klip
>Det med at bruge det i haven har jeg hørt er en dårlig ide, fordi det er
>stærkt basisk. Jeg ved ikke om det er rigtigt
>mvh FC

Hvad så med pionererne: D brændte skoven af, og såede i asken.
Jeg kender så heller ikke noget til udbyttet.
mvh Ebbe

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 01-10-05 18:44

On Sat, 1 Oct 2005 18:06:07 +0200, "Erik Ginnerskov"
<erik@donotspammmeplease.invalid> wrote:

>Er det ikke et råd fra den gang man fyrede med koks? Jeg tror ikke træaske
>egner sig til den slags. Jeg ville være mere tilbøjelig til at drysse det i
>havens bed som gødning.

Det er muligt, det er ikke egen erfaring.
Jeg kørte truck et stykke tid engang, og personligt syntes jeg at
savsmuld var godt, det bed sig rigtig fast
mvh Ebbe