Pæretræer
Fra : Filip

Dato : 27-09-05 19:10

Hej

Vi har to pæretræer i haven og vil gerne fælde det ene. Er der ikke noget
med at der skal være to pæretræer for at der kommer pærer?
I givet fald - hvor langt fra hinanden kan de stå. Jeg tænker på om vi måske
har en nabo som har et træ, som kan befrugte vores, eller om det er muligt
at plante et nyt ved siden af det gamle - og vil det virke allerede når det
er et nyt træ man planter?

Filip

Fra : Filip

Dato : 28-09-05 09:40

Hvis der ikke er nogen der kan svare her, så poster jeg vidre i dk.videnskab

Filip

Fra : Ukendt

Dato : 28-09-05 09:54

"Filip" <annonym@get2net.dk> wrote in message
> [...]
> muligt at plante et nyt ved siden af det gamle - og vil det virke allerede

Se fx.
http://www.havenyt.dk/artikler/koekkenhaven/frugttraeer_og_buske/170.html.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 29-09-05 16:35

On Tue, 27 Sep 2005 20:10:05 +0200, "Filip" <annonym@get2net.dk> wrote:

> [...]
>at plante et nyt ved siden af det gamle - og vil det virke allerede når det

Der skal to pæretræer af hver sin sort til at bestøve hinanden.
Er der 50-100 meter i mellem dem er det normalt fint nok, så hvis en
nabo har vil det være ok.

Et nyt pæretræ plantet i stedet for det der fældes vil også være fint,
og de vil bestøve hinanden så snart det nye begynder at blomstre.

Husk at det skal være to forskellige sorter af pærer og at nogle
pæresorter ikke er ret gode til at bestøve andre.

Fra : Filip

Dato : 29-09-05 22:43

> Et nyt pæretræ plantet i stedet for det der fældes vil også være fint,
> og de vil bestøve hinanden så snart det nye begynder at blomstre.

Er sådan et nyt klar til at blomstre allerede det første år det kommer i
jorden, eller går der nogle år inden det er "kønsmoden"???

Filip

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 29-09-05 22:55

On Thu, 29 Sep 2005 23:43:02 +0200, Filip wrote:

> Er sådan et nyt klar til at blomstre allerede det første år det kommer i
> jorden, eller går der nogle år inden det er "kønsmoden"?

Vi købte et sidste efterår og der var 7 (færdige) pærer på det i år. Jeg
var nødt til at tynde ud i pærerne, da grenene ellers ville have
knækket.
Pærerne smagte forresten pragtfuldt.
--
MVH
osv...

Fra : Filip

Dato : 30-09-05 08:12

> Vi købte et sidste efterår og der var 7 (færdige) pærer på det i år. Jeg
> var nødt til at tynde ud i pærerne, da grenene ellers ville have
> knækket.
> Pærerne smagte forresten pragtfuldt.

Ok, men det jeg tænkte på var om det var stort nok til at få det gamle
pæretræ bestøvet?

Filip

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 30-09-05 16:19

On Fri, 30 Sep 2005 09:12:15 +0200, "Filip" <annonym@get2net.dk> wrote:

>Ok, men det jeg tænkte på var om det var stort nok til at få det gamle
>pæretræ bestøvet?

Det er det normalt.

Der kan med pærer godt gå et par år inden det rigtig begynder at
blomstre, men det afhænger vist en del af hvilken sort det er.