Borebiller eller hva´ - hvad gør I andre?~
Fra : René

Dato : 23-09-05 19:04

Hej Gruppe

Har pillet puds strå og brædder af taget den gamle isolering ud, lagt
ovenlys i og skal nu have lavet el-arbejde og opdager at der er mange små
huller i spærrene. Borebiller, antager jeg, fruen i huset vil have en
forsikringsmand ud for at vurdere om der skal gasses eller ligende.
Selv tænker jeg at det er da ikke noget, og jo jeg kan da godt se at de er
aktive, altså nyt savsmuld hvor der er fejet rent tidligere - men er det så
slemt? Sakl der gøres noget eller kan jeg ikke bare lukke af igen og så lade
det være det??

Hvad gør I derude?? Smører I med noget, ringer til skadedyrs bekæmperen,
forsikringsselskabet eller hva´??

René

Fra : Chriz

Dato : 23-09-05 19:46

Du kan anvende Boracol, Gori aquaperm, eller Gori 22-7. Det sidste er vist
halvgiftigt, søg på nettet så inder du info. Købes i
byggemarkeder/trælaster.

Det er ret dyrt, og spørgsmålet er om du kan komme til at behandle alle
angrebne dele. Men det er da oplagt at bruge forsikingen hvis den dækker.

Og så er det jo essensielt at stoppe angrebet ved at fjerne billernes gode
betingelser (varme+fugt).

mvh

Chriz

Fra : jpo

Dato : 24-09-05 06:56

> [...]
> lade
> det være det??
>
> Hvad gør I derude?? Smører I med noget, ringer til skadedyrs bekæmperen,

Savsmuldet kan også komme fra borebillens fjende - et lille insekt som
ligner en myrer. Den kravler ind i gangene for at lægge æg i borebillens
larve. Det kan godt være den, man opfatter som et nyt angreb af borebiller.
Efter hvad jeg har fået oplyst, så er det den som laver svineriet.

jpo

Fra : René

Dato : 24-09-05 07:44

Formentlig bryder den myre ligende fyr sig heller ikke om de midler Chriz
nævnte??

René

Fra : Max

Dato : 24-09-05 14:39

Hej

> Formentlig bryder den myre ligende fyr sig heller ikke om de midler Chriz
> nævnte??

Den myrelignende fyr bore heller ikke huller i træet, den fjerner bare
de propper borebillens larve har efterladt sig.

Mvh Max

Fra : DeBoss

Dato : 25-09-05 08:36

"René" <lear@sconcable.dk> wrote in message
> [...]
> lade
> det være det??
>
> Hvad gør I derude?? Smører I med noget, ringer til skadedyrs bekæmperen,

Hej Rene..

Min far brugte et godt gammelt og billigt råd til dette..
Hans værksted (stor seperat bygning) var ret medtaget at borebiller i
spærerne..

5-10 liter dieselolie i en pumpesprøjte og så ellers give alle spærerne et
godt lag..
Det lugter MEGET og er muligvis ikke HELT lovligt.. Men det virker

Hvis du pakker loftet ind efter nogen tid (når det er tørret ind), og I ikke
skal bo i rummet under de første måneder, så skal lugten nok have fortaget
sig til den tid :)

Mvh Dennis

Fra : René

Dato : 25-09-05 22:17

Har hørt om olie rådet blot var det disel... men ellers tak!

Var ude på trælasten og købte Gori´s aquaperm til godt 250.- det lader til
at have virket ihvert fald er der ikke frisk boremel at se

Takker alle

René