Corel Linux og netværk samt internet.
Fra : Allan Møller

Dato : 08-06-01 23:01

Jeg har netop installeret Corel Linux 1.2 og det kører næsten som det skal.
Den kører sammen men en windows maskine på et netværk med ADSL router (WOL)
og en hub.
Fra Linux kan jeg pinge både router og den anden maskine. Det kan jeg også
fra windowsmaskinen.
Fra windowsmaskinen kan jeg komme på nettet men det kan jeg ikke fra
linuxmaskinen ?
Jeg har sat gateway op i linux men alligevel virker det ikke.
Når jeg starter forbindelsen op med connect kommer der ikke nogen
fejlmeddelser i loggen.
Noget jeg har studset over er at jeg skal angive en ISP ip når jeg bruger
connectwizard hvad er det for en ip ?
I vinduet som kommer frem efter connect står der broadcasting ip
192.168.1.255 ? Det har jeg ikke sat nogen steder ?

Pyha det var meget på engang.

Håber at nogen kan hjælpe mig med dette problem.

Hilsen Allan (Som trods problemet er glad for at prøve Linux)

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 09-06-01 08:55

"Allan Møller" wrote:
> Fra Linux kan jeg pinge både router og den anden maskine. Det kan jeg også
> fra windowsmaskinen.
> Fra windowsmaskinen kan jeg komme på nettet men det kan jeg ikke fra
> linuxmaskinen ?

Prøv at skrive hvilke uddata du får fra ifconfig og route.

--
Lars Kongshøj

Fra : Allan Møller

Dato : 09-06-01 13:37

> Prøv at skrive hvilke uddata du får fra ifconfig og route.

Ok lidt frit da jeg som sagt ikke kan komme på nettet med linux'en

[*]

lo:
Link encop : local loopback
Inet adr : 127.0.0.1 Mask : 255.0.0.0
eth0:
Link encop : Ethernet
Inet adr : 192.168.1.2 Mask : 255.255.255.255
Bcast : 192.168.1.255

Errors : 0 Dropped : 0
TX Packet : 7 RX Packet : 7

[*]

Mask er sat til 255.255.255.0 men den viser noget andet ?
Broadcast ip skulle vel egentligt være min faste ip fra WOL ?

Mvh. Allan

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 09-06-01 13:54

"Allan Møller" wrote:
> Inet adr : 192.168.1.2 Mask : 255.255.255.255
> Bcast : 192.168.1.255
> Mask er sat til 255.255.255.0 men den viser noget andet ?

Ja, det er en lidt underlig netmask. Hvis du kan pinge routeren, er det
nok ikke det, der giver problemet.

> Broadcast ip skulle vel egentligt være min faste ip fra WOL ?

Nej, den er fin nok.

Prøv følgende kommandoer, det kan sikkert give et hint om, hvor det går
galt:

route

(her bør der stå en linie a la: default 192.168.1.1)

traceroute 212.54.64.135

(sporer ruten til news.worldonline.dk)

--
Lars Kongshøj

Fra : Kent Friis

Dato : 09-06-01 14:34

Den Sat, 09 Jun 2001 14:53:47 +0200 skrev Lars Kongshøj:

>Ja, det er en lidt underlig netmask. Hvis du kan pinge routeren, er det
>nok ikke det, der giver problemet.

Den netmask burde ikke virke under nogen omstændigheder (medmindre
det er en gammel 2.0 kerne, hvor routing-tabellen ikke retter sig efter
ifconfig).

En netmask på 255.255.255.255 fortæller maskinen at der kun er den selv
på netværket...

Mvh
Kent
--
http://www.celebrityshine.com/~kfr/

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 09-06-01 16:47

Kent Friis wrote:
> Den netmask burde ikke virke under nogen omstændigheder

Nej, det er klart, men af en eller anden grund kunne Allan jo pinge sin
router alligevel.

--
Lars Kongshøj

Fra : Kent Friis

Dato : 09-06-01 20:06

Den Sat, 09 Jun 2001 17:46:42 +0200 skrev Lars Kongshøj:

>Nej, det er klart, men af en eller anden grund kunne Allan jo pinge sin
>router alligevel.

Sjovt nok - man kunne gætte på at kernen betragter 255.255.255.255 som
et alias for 0.0.0.0 (255.255.255.255 giver ingen mening), og derfor
tror at alt sidder på lokalnettet, og der intet er uden for routeren.

Netmasken skal være korrekt under alle omstændigheder, ellers er
det 99% sikkert at NOGET ikke virker.

Mvh
Kent
--
http://www.celebrityshine.com/~kfr/

Fra : frank damgaard

Dato : 09-06-01 10:55

Allan Møller <vogn33@12move.dk> wrote:

> [...]
> linuxmaskinen ?
> Jeg har sat gateway op i linux men alligevel virker det ikke.

Har du husket evt. at anvende DHCP klient til tildeling af IP adresser ?
(hvis ellers WOL-ADSL anvender DHCP til dette)
--
Frank Damgaard

Fra : Michael G. Vendelbo

Dato : 09-06-01 12:31

Sat, 9 Jun 2001 00:00:53 +0200, Skrev Allan Møller:

>Jeg har sat gateway op i linux men alligevel virker det ikke.

Og du har husket navneserverne (212.54.64.170 & 212.54.64.171)?

>Noget jeg har studset over er at jeg skal angive en ISP ip når jeg bruger
>connectwizard hvad er det for en ip ?

Aner det ikke, det eneste jeg sætter op er navneserverne og
gateway'en, mon ISP ip'en er det samme som gatewayen?

Prøv evt. at sætte en fast ip på dit netkort feks. 192.168.1.5

Kender ikke corel, så hvor det forskellige skal rettes kan jeg ikke
hjælpe med, men under install af SuSE sætter jeg alle ovenstående data
og efter endt install, suser det bare derud af.

Michael G. Vendelbo

Fra : Allan Møller

Dato : 09-06-01 12:46

> Og du har husket navneserverne (212.54.64.170 & 212.54.64.171)?

Ja

> Aner det ikke, det eneste jeg sætter op er navneserverne og
> gateway'en, mon ISP ip'en er det samme som gatewayen?
>
> Prøv evt. at sætte en fast ip på dit netkort feks. 192.168.1.5

Jeg har nu prøvet at køre med fast ip (192.168.1.2) og som DHCP server men
lige meget hjælper det.

> hjælpe med, men under install af SuSE sætter jeg alle ovenstående data
> og efter endt install, suser det bare derud af.

Hmm, det kunne være jeg skulle hente den istedet for.

Allan

Fra : Michael G. Vendelbo

Dato : 09-06-01 13:21

Sat, 9 Jun 2001 13:45:32 +0200, Skrev Allan Møller:

>Jeg har nu prøvet at køre med fast ip (192.168.1.2) og som DHCP server men
>lige meget hjælper det.

Kan man det, hvis jeg sætter fast ip kan jeg da ikke samtidig vælge
DHCP.

Prøv at slå DHCP fra, så er din opsætninng vist magen til min og så
burde det altså virke.

>Hmm, det kunne være jeg skulle hente den istedet for.

7.0 kan downloades fra SuSE's ftp server men 7.1 skal man købe, se
evt. www.suse.dk

Bortset fra at den driller[*] med opsætningen af apache, php og mysql
er jeg meget glad for den.

[*] Det er nok bare mig der er noget galt med, men det er temlig trals
efterhånden.

Michael G. Vendelbo

Fra : Allan Møller

Dato : 09-06-01 13:32

> Kan man det, hvis jeg sætter fast ip kan jeg da ikke samtidig vælge
> DHCP.

Det jeg mente var at jeg havde prøvet DHCP og fast ip, altså på hvert sit
tidspunkt.

> Prøv at slå DHCP fra, så er din opsætninng vist magen til min og så
> burde det altså virke.

Men det gør det desværre ikke.

Mvh. Allan

Fra : Michael G. Vendelbo

Dato : 09-06-01 13:28

Prøv lige at se her (intern wol gruppe)
Dit problem er omtalt i de første 5-7 indlæg i den tråd

Det ser ud til at det er connectwizarden det er problemet.

Michael G. Vendelbo

Fra : Allan Møller

Dato : 09-06-01 13:40

> Prøv lige at se her (intern wol gruppe)
> Dit problem er omtalt i de første 5-7 indlæg i den tråd

Outlook kan ikke åbne meddelsen. Slettet eller udløbet.

Allan

Fra : Michael G. Vendelbo

Dato : 09-06-01 14:33

Sat, 9 Jun 2001 14:40:25 +0200, Skrev Allan Møller:

>Outlook kan ikke åbne meddelsen. Slettet eller udløbet.

Mystisk den er ellers fra den 21 maj i år, nå pyt jeg forsøger at lave
et lille uddrag.

[Citat start]

>Du skal slet ikke connecte! Du skal bede den om at gøre det for
>dig når du starter Linux op.
[Citat slut]

Som jeg forstå ovenstående så skal du slet ikke bruge den der
connectwizard, det hjælper jo ikke at du har sat alt rigtig op hvis
den prøver at få forbindelse gennem et moden.

Michael G. Vendelbo

Fra : frank damgaard

Dato : 09-06-01 13:28

> Jeg har nu prøvet at køre med fast ip (192.168.1.2) og som DHCP server men
> lige meget hjælper det.

Jeg har nu ikke problemer med at bruge Corel Liunx 1.2
på mit hjemme-lokalnet, med 192.168.1.1 (linuxbox) som gateway
til internet.
Jeg har dog ikke WOL-ADSL så jeg ved ikke om den er speciel tricky.

Du forsøger vel ikke at anvende din windowsbox som gateway ?

--
Frank Damgaard