SME Server
Fra : Ukendt

Dato : 29-10-05 18:02

Jeg har kørt med WinXP på min gamle maskine (Duron 750 Mhz) som webserver og
vel noget man kalder filserver for de andre maskiner i netværket.

WinXP gør den maskine noget sløv plus den er noget ustabil synes jeg.

Tidligere har jeg kørt med SME server 5.5 men fik det aldrig til at virke.
Nu har jeg fundet cd' en frem igen og overvejer at installere det på min
server.

Men hvad siger i - skal jeg skifte helt over til "rigtig" Linux eller er SME
godt nok ?
Jeg synes ikke jeg kan finde så meget omkring SME på nettet - ser ud til at
det har
skiftet navn eller der ikke bliver udviklet mere på det. Jeg kan finde noget
om OpenVPN men
ikke en ide om hvad det er for noget.

Mvh. Allan

Fra : Steen Suder

Dato : 29-10-05 18:24

"Allan Møller" <allanatallanmdotdk> wrote:

> [...]
> netværket.
>
> WinXP gør den maskine noget sløv plus den er noget ustabil synes jeg.

Test maskinen for at afgøre om det er hardwaren eller Windows, der er
ustabil.

> Tidligere har jeg kørt med SME server 5.5 men fik det aldrig til at
> virke. Nu har jeg fundet cd' en frem igen og overvejer at installere
> det på min server.

Hvis du skal til det, kan du lige så godt hente en SME 6.5 RC1 og lægge
den på maskinen.
Egentligt er 6.01 den sidste "stable" version, med 6.5 RC1 er ganske
stabil.

> Men hvad siger i - skal jeg skifte helt over til "rigtig" Linux eller
> er SME godt nok ?

Hvis du har behov for at stille dét spørgsmål, så er SME sikkert fint.
Om ikke andet, så til at få forstand af.

Google : "sme server" leder dig til http://www.contribs.org/.
Du kender godt Google, ikke?

--
Steen Suder

Fra : Ukendt

Dato : 29-10-05 19:10

> Hvis du skal til det, kan du lige så godt hente en SME 6.5 RC1 og lægge
> den på maskinen.
> Egentligt er 6.01 den sidste "stable" version, med 6.5 RC1 er ganske
> stabil.

Ok kunne ikke finde den.

> Hvis du har behov for at stille dét spørgsmål, så er SME sikkert fint.
> Om ikke andet, så til at få forstand af.

Ikke helt forstået - men hvis du mener at jeg ikke har forstand på Linux -
så har du helt ret.

> Google : "sme server" leder dig til http://www.contribs.org/.

Jo og en masse andre links og valgte derfra http://sme.swerts-knudsen.dk/
da det var et dansk domæne - dog ikke dansk tekst.
Men ud fra hvad jeg forstod hed det nu OpenVPN men jeg har sikkert taget
fejl.

> Du kender godt Google, ikke?

Så udmærket og har da også brugt google inden mit ? her i gruppen.
Jeg klikkede dog ikke på http://www.contribs.org/ selvom det var første hit
da
jeg "troede" det var noget helt andet.

Men tak for svar.

Mvh. Allan

Fra : Henning Wangerin

Dato : 29-10-05 19:29

On Sat, 29 Oct 2005 20:09:36 +0200, Allan Møller wrote:

> Ikke helt forstået - men hvis du mener at jeg ikke har forstand på Linux
> - så har du helt ret.

Så er sme et godt bud på en stabil og let tilgængelig server-distro. De
gange jeg har været involveret i instalationen af sme har det bare
spillet.

Du får stort set alt hvad du kan ønske dig, og med et rimeligt
overskueligt webinterface til det hele. Min første server kørte sme,
men jeg har droppen den til fordel for ClarkConnect, go er nu på vej over
til en skræddersyet løsning som jeg selv bygger op fra bunden.

Men det er primært fordi jeg vil rode rundt i maven på dyret for at
lære mere. Skal du "bare" bruge en server som kører og kører og kører
..... så vælge sme.

> [...]
> http://sme.swerts-knudsen.dk/ da det var et dansk domæne - dog ikke
> dansk tekst. Men ud fra hvad jeg forstod hed det nu OpenVPN men jeg har

Både og. Der står noget om at OpenVPN-modulet til sme er blevet
opdateret.

> Så udmærket og har da også brugt google inden mit ? her i gruppen.
> Jeg klikkede dog ikke på http://www.contribs.org/ selvom det var
> første hit da
> jeg "troede" det var noget helt andet.

Det er også en af ulemperne ved søgemaskinerne - de giver ofte alt for
mange hits, så man ikke nødvendigvis bliver klogere af at bruge dem

/Henning

Fra : Ukendt

Dato : 29-10-05 19:39

> [...]
>
> Men det er primært fordi jeg vil rode rundt i maven på dyret for at
> lære mere. Skal du "bare" bruge en server som kører og kører og kører

Ja og det sådan set det jeg har brug for og helst uden for mange problemer
med installation.
Der mener jeg SME er god selvom jeg aldrig fik det til at køre som det
skulle.

Jeg ved ikke om jeg OT men forsøger lige alligevel da det lyder som i har
tjek på det herinde.

Meninger var at jeg ville have en webserver, mailserver og filserver.
Jeg har internet over modem men altså fast forbindelse (svensk bredbånd)
Så den måde det har køre på er jeg har 2 netkort i maskinen - et til
internet ind og et
til internet ud på lokalnetværk via hub til 2 andre maskiner.
Det kørte fint under windows xp men vil det virke med SME ?

Serveren vil vel nærmest virke som en router ?

Nå men er ved at printe manuel ud - mange sider

Mvh. Allan

Fra : Henning Wangerin

Dato : 29-10-05 21:01

On Sat, 29 Oct 2005 20:39:26 +0200, Allan Møller wrote:

> Ja og det sådan set det jeg har brug for og helst uden for mange
> problemer med installation.
> Der mener jeg SME er god selvom jeg aldrig fik det til at køre som det
> skulle.

Netop.

> Jeg ved ikke om jeg OT men forsøger lige alligevel da det lyder som i har
> tjek på det herinde.

Der er mange der er med på en kigger, og dem der kan svare på et
sprøgsmål svarere. Sådan fungerer usenet nu engang. Og hele Open-source
samfundet for den skyld.

> [...]
> til internet ud på lokalnetværk via hub til 2 andre maskiner. Det
> kørte fint under windows xp men vil det virke med SME ?

Hvordan kobler du på internettet nu? DHCP eller PPPoE? I så fald er der
slet ingen problemer i at få SME til at snakke med omverdenen.

> Serveren vil vel nærmest virke som en router ?

Lige netop. Den kan bare også en hel masse andet end din soho-router.

> Nå men er ved at printe manuel ud - mange sider

Tja, det er jeg personligt holdt op med for mange år siden. Det er meget
nemmere at finde den nødvendige dukumentation på nettet.

Og til en standard SME er der egentlig heller ikke det store behov for
det.

/Henning

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 29-10-05 21:06

On Sat, 29 Oct 2005 22:00:58 +0200, Henning Wangerin wrote:

> Hvordan kobler du på internettet nu? DHCP eller PPPoE? I så fald er der
> slet ingen problemer i at få SME til at snakke med omverdenen.

PPPoA skulle da også være muligt.
--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : claus

Dato : 29-10-05 21:05

Allan Møller wrote:

> [...]
> internet ind og et
> til internet ud på lokalnetværk via hub til 2 andre maskiner.

SME kræver såvidt jeg husker 2 netkort. Web mail og fil vil køre lige ud
af boksen. Hvis du vælger stable versionen kan du hente masser af addons
f.eks antivirus og spamfilter. Du administrerer den fra din windows via
browser.

Hilsen Claus

Fra : Henning Wangerin

Dato : 29-10-05 21:06

On Sat, 29 Oct 2005 22:05:12 +0200, claus wrote:

> SME kræver såvidt jeg husker 2 netkort. Web mail og fil vil køre lige

Den kan også køre som stand-alone server med et enkelt netkort.

Fra : Max Andersen

Dato : 29-10-05 21:17

Henning Wangerin wrote:

> Den kan også køre som stand-alone server med et enkelt netkort.

Ja, det mener jeg også. Det er vist kun når man konfigurerer en DMZ at
der kræves 2.

Max

Fra : Henning Wangerin

Dato : 29-10-05 21:25

On Sat, 29 Oct 2005 22:16:46 +0200, Max Andersen wrote:

> Ja, det mener jeg også. Det er vist kun når man konfigurerer en DMZ at
> der kræves 2.

Det mener jeg ikke du har nogle muligheder for - det giver jo heller ikke
den store mening når routeren samtidig er server.

Der kan vælges mellem Gateway-server og Stand-alone-server, hvor der er
brug for hhv 2 eller 1 netkort. Derudover kanman selvfølgelig manuelt
sætte flere interfaces op, men det er lidt bøvlet på sme.

Fra : Peter Bohn

Dato : 29-10-05 19:31

"Allan Møller" <allanatallanmdotdk> skrev i en meddelelse
> [...]

> da det var et dansk domæne - dog ikke dansk tekst.
> Men ud fra hvad jeg forstod hed det nu OpenVPN men jeg har sikkert taget

Her finder du SME Serveren:
http://distro.ibiblio.org/pub/linux/distributions/smeserver/releases/6.0.1/iso/smeserver6.0.1-01-20040316.iso

Der er så lavet en masse tilføjelsesmoduler til den. Blandt andet OpenVPN
som ligger på http://sme.swerts-knudsen.dk/

Mvh Peter

Fra : Jonas Pedersen

Dato : 29-10-05 19:09

Allan Møller wrote:
> Men hvad siger i - skal jeg skifte helt over til "rigtig" Linux eller er SME
> godt nok ?

Jeg har aldrig selv hørt om SME før. Udfra hvad jeg kan finde på nettet
er der dog kommet en nyere version end 5.0 og det er noget der er
baseret på Red Hat.

Mon ikke det er nemmere at finde noget dokumentation og få hjælp hvis du
skifter til en af de større distributioner som f.eks. Debian, Red Hat,
SuSE etc?

--
Jonas Pedersen - jonas(a)chown.dk
http://chown.dk & http://pictureshow.dk

Fra : Ukendt

Dato : 29-10-05 19:32

> [...]
>
> Mon ikke det er nemmere at finde noget dokumentation og få hjælp hvis du
> skifter til en af de større distributioner som f.eks. Debian, Red Hat,

Jo måske men nu er jeg lige gået igang med at hente SME 6.5 som
tidligere anbefalet. Jeg synes nu at det er smart at man får det man
skal bruge og ikke andet (tror jeg).

Men jeg har da overvejet flere gange og forsøgt flere gange at installere
Linux
men det er altid endt med at jeg installerede Windows 2000 - sidenhen XP
fordi der virker det altså efter et par timer.
Det er sikkert fordi jeg ikke har brugt den tid der skal til for at få Linux
til at virke.
Sidst jeg prøvede for at par år siden opgav jeg pga problemer med at få
et netværk (SAMBAR ?) med windows op at køre.
Meningen er at min webserver også skal fungere som en backup for vigtige
filer på workstation.

Mvh. Allan

Fra : Henning Wangerin

Dato : 29-10-05 20:55

On Sat, 29 Oct 2005 20:32:14 +0200, Allan Møller wrote:

> Jo måske men nu er jeg lige gået igang med at hente SME 6.5 som
> tidligere anbefalet. Jeg synes nu at det er smart at man får det man skal
> bruge og ikke andet (tror jeg).

Den vil kunne dække de fleste behov til en server.

> men det er altid endt med at jeg installerede Windows 2000 - sidenhen XP
> fordi der virker det altså efter et par timer. Det er sikkert fordi jeg
> ikke har brugt den tid der skal til for at få Linux til at virke.

Snakker vi til server- eller arbejdsstations- brug?

> [...]
> et netværk (SAMBAR ?) med windows op at køre. Meningen er at min
> webserver også skal fungere som en backup for vigtige filer på

Samba kan være ret langhåret at få til at spille, men ikke med de
desiderede server-distroer.

/Henning

Fra : Ukendt

Dato : 29-10-05 21:42

Takker til alle som hjalp mig lidt på vej. Nu spiller SME 6.01
på min gamle servermaskine og det ser ud til at jeg var heldig
for alt virker som det skal.

Nu vil jeg lige se hvordan det kører de næsten 14 dage og justere /
eksperimente
lidt med det hele og så kan jeg lukke mit webhotel ned.

Jeg har domænet www.allanm.dk hos en udbyder og det webhotel opsiger
jeg så på et tidspunkt men når jeg nu går ind på www.allanm.dk så kommer
jeg ind på SME serverens "standard" html side og ikke på den www.allanm.dk
som
ligger på mit webhotel.

Tænker på hvis det er et problem kan jeg så fjerne domænet og køre på ip
istedet for
indtil jeg opsiger. Eller er jeg ved at lave rod i DNS ?

Hvordan kan det være ?

Mvh. Allan

Fra : Ukendt

Dato : 29-10-05 21:55

> Takker til alle som hjalp mig lidt på vej. Nu spiller SME 6.01
> på min gamle servermaskine og det ser ud til at jeg var heldig
> for alt virker som det skal.

Og dog nu skal jeg sikkert lige have lidt hjælp med opsætning af apache
men så vil i gerne have at jeg finder en anden gruppe ?

Mvh.Allan

Fra : Ukendt

Dato : 29-10-05 23:14

> Og dog nu skal jeg sikkert lige have lidt hjælp med opsætning af apache
> men så vil i gerne have at jeg finder en anden gruppe ?

Var lige over i Apache gruppen men så der flere gange blev henvist hertil så
jeg prøver også.

Som sagt så kører SME server fint. Jeg er dog i tvivl om hvorvidt der er PHP
og MySQL installeret.
Hvordan finder jeg ud af det ?

Da jeg kørte windows havde jeg en genvej til httpd.conf når der skulle
rettes noget og efter
genstart virkede det så som det skulle. Kan jeg lave noget tilsvarende når
man nu kører med Linux ?
Der skal vel også genstartes hver gang man retter noget ?

Men sådan generelt er jeg lidt i tvivl om hvordan jeg får adgang til at
konfigurere Apache og
hvis MySQL er installeret hvordan jeg så kommer ind og opretter databaser.

Mit apache dir med html filer kan jeg lige umiddelbart ikke finde.

Mvh. Allan

Fra : Henning Wangerin

Dato : 29-10-05 23:23

On Sat, 29 Oct 2005 22:41:32 +0200, Allan Møller wrote:

> [...]
> så på et tidspunkt men når jeg nu går ind på www.allanm.dk så kommer
> jeg ind på SME serverens "standard" html side og ikke på den

Det sker fordi du har oprettet allanm.dk som serverens domæne. Det skal
du ændre til et eller andet andet, da din sme også kører dns-server for
dig, og da den jo selv serverer domænet får du din server.

Jeg plejer at lade serveren køre på servere.mitdomæne.dk, og derefter
oprette de virtuelle domæner som skal hostes.

> Tænker på hvis det er et problem kan jeg så fjerne domænet og køre
> på ip istedet for
> indtil jeg opsiger. Eller er jeg ved at lave rod i DNS ?

Nej serveren gør bare som den har fået besked på af dig. Du ved det
bare ikke

Fra : Søren Steinmetz

Dato : 30-10-05 14:09

> Jeg har domænet www.allanm.dk hos en udbyder og det webhotel opsiger
> [...]

Gå ind på din server-manager i din browser.

Under "Configuration" klikker du på "Hostnames and addresses"
I listen finder du så dit www. domæne, og klikker på "Modify"

Skift "Local" til "Remote" og tryk next
Skriv IP adressen på dit webhotel: 81.7.136.41 (er den IP jeg får herfra til
yanet)

Kik efter det er rigtigt og tryk "Save"

Så skulle din SME gerne sende dig videre til dit webhotel.

Når du så har fået domænet peget "hjem" sætter du den bare til "local" igen.
(Husk og lægge siden på din server først)

Vedr. PHP så kører den fra start af.
Vedr. MySQL så kører den, du skal "bare" oprette en database. (brug evt.
PHPMyadmin, så kan du gå ind via din browser, ellers skal du ind via
konsollen/prompten)

Håber det hjalp lidt.

Mvh
Søren Steinmetz

Fra : Ukendt

Dato : 30-10-05 14:22

> Vedr. PHP så kører den fra start af.

Takker for hjælp - dog lader det ikke til at jeg kan få PHP til at virke.
Jeg har hente mine filer fra webhotellet og lagt ind lokalt.
Der er filer med endelsen .php også min index.php.
Der kommer ikke noget frem på skærmen kun "titlen" øverst oppe.

Ligesom om at PHP ikke virker som det skal.

Mvh. Allan

Fra : Søren Steinmetz

Dato : 30-10-05 15:32

> [...]
> Der er filer med endelsen .php også min index.php.
> Der kommer ikke noget frem på skærmen kun "titlen" øverst oppe.

Hvor har du lagt filerne ?

De skal ligge i html på den ibay hvor domænet peger hen.
(Husk at kun root kan skrive i primary's html, brug evt. Secure Copy SCP til
at få filerne derover)

Jeg har SCP til Windows liggende her: http://www.reopos.dk/download/Utils/
Filen hedder: WinSCP2.exe

Mvh
Søren Steinmetz

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 30-10-05 22:23

"Allan Møller" <allanatallanmdotdk> writes:

> Ligesom om at PHP ikke virker som det skal.

Prøv at vise kildetekst.

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 30-10-05 23:46

On Sun, 30 Oct 2005 14:21:32 +0100, Allan Møller wrote:

> Ligesom om at PHP ikke virker som det skal.
Du åbner ikke blot filerne i explorer?
Du skal fremvise dine filer gennem internet explorer:
http://localhost/index.php
--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen