chmod
Fra : Carsten

Dato : 28-10-05 10:11

Vi har en Linux maskine (SuSE 9.0) som der er flere der arbejder på. På
maskinen har vi en fælles mappe hvor det gerne skulle være sådan at alle
kan læse og skrive i hinandens filer. Selvom jeg har ændret egenskaberne
for mappen så alle kan læse og skrive, så kan der kun læses og skrives
af den som skaber filerne i mapper, andre kan kun læse. Den der har
lavet filen skal give lov til at skrive i hans fil. Er det muligt at
ændre dette for pågældende mappe så alle nye filer der skabes,
automatisk har læse og skrive rettigheder for alle.

Carsten

Fra : torben

Dato : 28-10-05 12:14

Carsten wrote:
> [...]
> ændre dette for pågældende mappe så alle nye filer der skabes,
> automatisk har læse og skrive rettigheder for alle.

Det er en default indstilling, hvordan en bruger er sat op til at give
rettigheder til de filer, vedkommende danner. Man kan ændre det, men kan
ikke lige huske hvordan. Men hvis man ændrer så gæder det for alle
filer, den bruger danner.

En anden mulighed kunne vel være at dele biblioteket med NFS. Alle filer
vil så blive oprettet med samme bruger.

Torben

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 28-10-05 12:34

torben wrote:
> En anden mulighed kunne vel være at dele biblioteket med NFS. Alle filer
> vil så blive oprettet med samme bruger.

Øh, hvordan det?

Mogens

Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08

Fra : torben

Dato : 28-10-05 13:39

Mogens Kjaer wrote:

> Øh, hvordan det?
>
> Mogens

I /etc/exports

sti_der_skal_deles localhost(rw,all_squash,anongid=73)

I /etc/fstab

localhost:sti_der_skal_deles mount_point nfs defaults 0 0

Torben

Fra : Claus

Dato : 28-10-05 13:23

Carsten wrote:
> [...]
> ændre dette for pågældende mappe så alle nye filer der skabes,
> automatisk har læse og skrive rettigheder for alle.

Jeg ved ikke om det er overkill at oprette et netværk til at løse opgaven?

Men ellers kan man i yast -> netværksservice starte en nfsserver, hvor
man vælger den mappe der skal eksporteres (fungere som delemappe).

Derefter opretter hver bruger en mappe f.eks netværk som skal bruges til
at mounte delemappen.

Hver bruger opretter så en nfsclient i yast->netværkservice som peger på
mappen "netværk" man lige har oprettet.

Man skal huske at afkrydse "åbn port i brandmur".

Så skulle det gerne køre helt uden problemer.

Hilsen Claus

Fra : Kasper Dupont

Dato : 29-10-05 06:14

Carsten wrote:

> [...]
> ændre dette for pågældende mappe så alle nye filer der skabes,
> automatisk har læse og skrive rettigheder for alle.

Det afgørende er hvad umask er sat til. Jeg ved ikke hvad
den som default sættes til på SuSE. I Fedora Core er den
som default sat til at ejeren og gruppen kan skrive, men
andre kan ikke.

Mulighed for skrivning for gruppen kan være nok, hvis du
sætter set group id på biblioteket vil alle ny filer blive
oprettet med samme gruppe som biblioteket. Du skal bare
sørge for at alle relevante brugere er med i den gruppe.

--
Kasper Dupont
Note to self: Don't try to allocate